Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Skrivet av JoeSun:

Jag har också Bahnhof via IP-Only.
Bahnhof är väldigt smidiga på det här området. Om du vill att Telia kopplar in dig t.ex. 06 december, så ber du bara Bahnhof att koppla "loss" dig 05 dec kl 23:59. De kan schemalägga det så. De är nästan för bra på att släppa kunder (matchar inte pris, underlättar byte av ISP).

De får öva mycket på det också under Black Friday, då blir man lätt bra på det.

Permalänk
Medlem

Telias 299:- för 500/500 ville inte Bahnhof matcha. Så nu blev det ett byte till Telia från och med andre Januari. Märkligt av Bahnhof eller?!

Permalänk
Medlem

Jag har Telenor nu, men lagt in ett avslut på abbet. Jag ringde Telenor för att kolla att det inte skulle vara några problem att teckna ett nytt bredband på hemsidan med inkopplingsdatum dagen efter urkopplingsdatum, för 299 kr för 250 MBit.

Men det skulle inte alls gå, säger kundtjänsten. Tecknar jag det så kommer Telenor neka och riva upp det avtalet. För jag har redan varit kund och kan inte få nykundspriset igen. Då skulle jag behöva avbryta uppsägningen om jag vill ha kvar Telenor. Jag blev erbjuden 299 kr för 250 MBit i ytterligare 12 månader när jag sa upp abbet. Men det gick inte att få enligt kundtjänsten nu. Han kunde bara erbjuda 419 kr / månad, eller gå ner till 100 Mbit för 319.

Telia kan bara erbjuda mig 500 / 100 för 299 kr. Inte 500 / 500.

Halebop kan däremot erbjuda 500 / 500 för 404 kr / månad. Eller 250 / 250 för 299 kr / månad.

Är nog för snål för att betala 105 kr mer för 500 / 500. Jag tror det får bli antingen Telia 500 / 100 eller Halebop 250 / 250.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Jag har Telenor nu, men lagt in ett avslut på abbet. Jag ringde Telenor för att kolla att det inte skulle vara några problem att teckna ett nytt bredband på hemsidan med inkopplingsdatum dagen efter urkopplingsdatum, för 299 kr för 250 MBit.

Men det skulle inte alls gå, säger kundtjänsten. Tecknar jag det så kommer Telenor neka och riva upp det avtalet. För jag har redan varit kund och kan inte få nykundspriset igen. Då skulle jag behöva avbryta uppsägningen om jag vill ha kvar Telenor. Jag blev erbjuden 299 kr för 250 MBit i ytterligare 12 månader när jag sa upp abbet. Men det gick inte att få enligt kundtjänsten nu. Han kunde bara erbjuda 419 kr / månad, eller gå ner till 100 Mbit för 319.

Telia kan bara erbjuda mig 500 / 100 för 299 kr. Inte 500 / 500.

Halebop kan däremot erbjuda 500 / 500 för 404 kr / månad. Eller 250 / 250 för 299 kr / månad.

Är nog för snål för att betala 105 kr mer för 500 / 500. Jag tror det får bli antingen Telia 500 / 100 eller Halebop 250 / 250.

Har också funderat på att testa Halebop då Telenor fungerat skit i flera år här, men kanske skulle ringa dem först och kolla om man har tur och kommer fram till nån som kan pruta ner lite. Har fått så många avdrag under abonnemangstiden att de borde betala mig för att fortfarande vara kund...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Telia öppen fiber här. Kontaktade Telia via chatt igår kväll, dom kunde inte göra nåt. Kontaktade deras uppsägningsenhet i morse, snubben ringde upp mig, sa att det "inte är något dom går ut med publikt" typ, men det gick bra att förnya Black Friday-erbjudandet. Hade det sen förra året, och året innan dess också har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Jag har Telenor nu, men lagt in ett avslut på abbet. Jag ringde Telenor för att kolla att det inte skulle vara några problem att teckna ett nytt bredband på hemsidan med inkopplingsdatum dagen efter urkopplingsdatum, för 299 kr för 250 MBit.

Men det skulle inte alls gå, säger kundtjänsten. Tecknar jag det så kommer Telenor neka och riva upp det avtalet. För jag har redan varit kund och kan inte få nykundspriset igen. Då skulle jag behöva avbryta uppsägningen om jag vill ha kvar Telenor. Jag blev erbjuden 299 kr för 250 MBit i ytterligare 12 månader när jag sa upp abbet. Men det gick inte att få enligt kundtjänsten nu. Han kunde bara erbjuda 419 kr / månad, eller gå ner till 100 Mbit för 319.

Telia kan bara erbjuda mig 500 / 100 för 299 kr. Inte 500 / 500.

Halebop kan däremot erbjuda 500 / 500 för 404 kr / månad. Eller 250 / 250 för 299 kr / månad.

Är nog för snål för att betala 105 kr mer för 500 / 500. Jag tror det får bli antingen Telia 500 / 100 eller Halebop 250 / 250.

Jag tror dock inte att det är några problem att komma tillbaka till Telenor nästa år, med full rabatt, efter att du haft Telia eller Halebop i ett år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av leks:

Du kan säga upp tv-delen till slutdatumet redan direkt efter inkoppling så slipper du tänka på det. De ligger separat i systemet.
Ps. Om du inte tänkt använda din tv-box tar jag gärna den😉 Är i behov en ny och ville inte krångla med att säga upp helt

Tack för svar! Tyvärr har sambon fått nys om det hela och ser helst att tv-boxen stannar här trots allt

Skrivet av zOlid:

Jag har inte tecknat något tv avtal alls.
På Telia 500 så ingår inte något tv abonnemang, var la Telia 250 det ingick väll?
Eller är det jag som sett fel?

Hade också uppfattat det som att TV-dealen gällde 250 och inte 500 men när jag gjorde en direktjämförelse i går via webbläsaren på datorn var verkligen den enda skillnaden dubblerad hastighet. I övrigt exakt samma pris under 12 månader, båda med det enkla TV-paketet. (Efter 12 mån blir däremot 500 förstås dyrare).

När jag dessutom kollar orderbekräftelsen idag står det 500/500 och inte 500/100 som det gjorde vid beställningen i går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Jag har också Bahnhof via IP-Only.
Bahnhof är väldigt smidiga på det här området. Om du vill att Telia kopplar in dig t.ex. 06 december, så ber du bara Bahnhof att koppla "loss" dig 05 dec kl 23:59. De kan schemalägga det så. De är nästan för bra på att släppa kunder (matchar inte pris, underlättar byte av ISP).

Jag har varit lojal bahnhof kund så länge så d kommer vara synd, det skiljer typ lite för mkt känns d som

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av MightyToni:

Välj en arbetsdag som du kan få tag på Telia så att de kopplar in efter att Bahnhof kopplar ur. Tex. 20 Dec, Bahnhof kopplar ur 19-de vid midnatt och Telia kopplar in 20-de på morgonen.

Tack för ett jättebra råd!

Permalänk
Medlem

Om jag har 1 månads uppsägningstid hos Bahnhof, är det månadsskifte som gäller? Ska jag be Telia koppla på från 1/1 om jag säger upp Bahnhof idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Om jag har 1 månads uppsägningstid hos Bahnhof, är det månadsskifte som gäller? Ska jag be Telia koppla på från 1/1 om jag säger upp Bahnhof idag?

1 månad framåt bör det vara

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

1 månad framåt bör det vara

Ok tack, såg nu att Tele2 har ett rätt bra erbjudande för 500/500 där mobilt bredband 40GB ingår för 369kr/mån, behöver till stugan så det är väldigt bra deal. Telia kanske kan matcha med något liknande. Telia bjuder dock på startavgift vilket inte Tele2 gör, har någon förhandlat om det?

Går det att komma ur 12mån bindningstid om jag skulle flytta innan det går ut? Tänker som när man säljer en bil och försäkringen bryts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Ok tack, såg nu att Tele2 har ett rätt bra erbjudande för 500/500 där mobilt bredband 40GB ingår för 369kr/mån, behöver till stugan så det är väldigt bra deal. Telia kanske kan matcha med något liknande. Telia bjuder dock på startavgift vilket inte Tele2 gör, har någon förhandlat om det?

Går det att komma ur 12mån bindningstid om jag skulle flytta innan det går ut? Tänker som när man säljer en bil och försäkringen bryts.

Får en slutfaktura så får du betala det som är kvar brukar det vara har jag för mig men inte säker ring och fråga.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Ok tack, såg nu att Tele2 har ett rätt bra erbjudande för 500/500 där mobilt bredband 40GB ingår för 369kr/mån, behöver till stugan så det är väldigt bra deal. Telia kanske kan matcha med något liknande. Telia bjuder dock på startavgift vilket inte Tele2 gör, har någon förhandlat om det?

Går det att komma ur 12mån bindningstid om jag skulle flytta innan det går ut? Tänker som när man säljer en bil och försäkringen bryts.

Det ingår Mobilt bredband 30GB om du har Bredband+Mobil hos Telia.
Telia.se: "Om du flyttar till en adress där vi inte kan leverera tv, bredband eller telefoni och du har bindningstid kvar, fakturerar vi vanligtvis den sammanlagda summan för återstående bindningstid i en slutfaktura. Du kan också välja att överlåta tjänster till den nye hyresgästen/ägaren som då övertar ditt avtal inklusive bindningstid."

Permalänk

Är det smartare välja Telenor även om jag bara får 250/250 istället för 500/500 på Telia? Eftersom Telenor inte har någon bindningstid. Kan det bli problem hinna få ett bra erbjudande nästa år när Telias först går ut? Säg att jag har en månads uppsägningstid idag vilket gör att jag kan få Telia tidigast 2022-12-28, som alltså då har bindningstid till 2023-12-28. Då blir det kanske svårt få till ett Black Friday erbjudande nästa år? Men med Telenor man man avsluta oktober-november och vara redo för nästa års erbjudande istället.

Tänker jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Får en slutfaktura så får du betala det som är kvar brukar det vara har jag för mig men inte säker ring och fråga.

Skrivet av leks:

Det ingår Mobilt bredband 30GB om du har Bredband+Mobil hos Telia.
Telia.se: "Om du flyttar till en adress där vi inte kan leverera tv, bredband eller telefoni och du har bindningstid kvar, fakturerar vi vanligtvis den sammanlagda summan för återstående bindningstid i en slutfaktura. Du kan också välja att överlåta tjänster till den nye hyresgästen/ägaren som då övertar ditt avtal inklusive bindningstid."

Tack jag får kolla potentiella ställen jag kan tänkas flytta till och se om det går att flytta abonnemanget dit.

Mobil har jag via annat håll så kan tyvärr inte ta del av Telias erbjudande om mobila bredband då.

Skrivet av FanaticBee:

Är det smartare välja Telenor även om jag bara får 250/250 istället för 500/500 på Telia? Eftersom Telenor inte har någon bindningstid. Kan det bli problem hinna få ett bra erbjudande nästa år när Telias först går ut? Säg att jag har en månads uppsägningstid idag vilket gör att jag kan få Telia tidigast 2022-12-28, som alltså då har bindningstid till 2023-12-28. Då blir det kanske svårt få till ett Black Friday erbjudande nästa år? Men med Telenor man man avsluta oktober-november och vara redo för nästa års erbjudande istället.

Tänker jag rätt?

Jag tänker på det också, är det bara under Black Friday det kommer bra erbjudanden?

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

Jag tänker på det också, är det bara under Black Friday det kommer bra erbjudanden?

Ingen koll egentligen, men kanske inte bara under Black Friday förstås. Men månadsavgiften höjs ju rejält när Telias 12 mån gått ut så man måste ju byta till nåt just då. Kanske sammanfaller med nån mellandagsrea men man kan ju inte lita på att det finns nåt just då. Så får nog nöja mig med 250Mbit Telenor som är mer flexibelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Är det smartare välja Telenor även om jag bara får 250/250 istället för 500/500 på Telia? Eftersom Telenor inte har någon bindningstid. Kan det bli problem hinna få ett bra erbjudande nästa år när Telias först går ut? Säg att jag har en månads uppsägningstid idag vilket gör att jag kan få Telia tidigast 2022-12-28, som alltså då har bindningstid till 2023-12-28. Då blir det kanske svårt få till ett Black Friday erbjudande nästa år? Men med Telenor man man avsluta oktober-november och vara redo för nästa års erbjudande istället.

Tänker jag rätt?

Man kan ofta beställa framtida inkopplingsdatum upp till 3 mån ungefär. Beställde mitt till januari förra BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Om jag har 1 månads uppsägningstid hos Bahnhof, är det månadsskifte som gäller? Ska jag be Telia koppla på från 1/1 om jag säger upp Bahnhof idag?

Nej, det ska du inte. Telia kan inte koppla in 1/1 för det är en söndag och Telia kopplar inte in på helgdagar. Du kommer bli utan bredband den 1/1 och bli inkopplad den 2e. Så välj inte 31 december som slutdatum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Är det smartare välja Telenor även om jag bara får 250/250 istället för 500/500 på Telia? Eftersom Telenor inte har någon bindningstid. Kan det bli problem hinna få ett bra erbjudande nästa år när Telias först går ut? Säg att jag har en månads uppsägningstid idag vilket gör att jag kan få Telia tidigast 2022-12-28, som alltså då har bindningstid till 2023-12-28. Då blir det kanske svårt få till ett Black Friday erbjudande nästa år? Men med Telenor man man avsluta oktober-november och vara redo för nästa års erbjudande istället.

Tänker jag rätt?

Jag satte startdatum 28/12 förra året pga uppsägning av gamla operatören, det gick bra att förlänga i år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Blev Telia 500/500 då hyresvärden ska ha tv-bas ifrån Telia. Vi har varit låsta till Telenor och de kunde inte ens hitta adressen och har inte fått återkoppling. Fick erbjudande ifrån Telia om mobil abonnemang samtidigt + Google 6a eller någon Sony.
Blir Telia kund nu iaf då det kändes bra med 299:-

Permalänk
Medlem

För mig blev det Tele2 då dom gick med på att ta bort startavgiften. 500/500 12 mån + 40GB mobilt bredband för 369kr/mån. Telia var inte intresserade av att matcha då jag inte har mobil hos dom.

Permalänk

Är låst till Telia för fiber, annars är det Tele2:s fiberkoax som gäller.

Men Telia vill inte ge mig förlängd rabatt på 299kr/mån om jag binder mig på ett år. Kan inte ens ringa Telia för att säga upp abonnemanget då jag antar att det är så lång kö.
Funderar starkt på att ta Tele2:s istället. Kan inte betala Telias hutlösa 500kr/mån för 100/100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Är låst till Telia för fiber, annars är det Tele2:s fiberkoax som gäller.

Men Telia vill inte ge mig förlängd rabatt på 299kr/mån om jag binder mig på ett år. Kan inte ens ringa Telia för att säga upp abonnemanget då jag antar att det är så lång kö.
Funderar starkt på att ta Tele2:s istället. Kan inte betala Telias hutlösa 500kr/mån för 100/100.

när de inte ville förlänga pratade du med uppsägningsavdelningen då? annars är det ju värt att göra ett försök till att ringa dem och säga upp, och se om de vill ha kvar dig eller inte.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Är låst till Telia för fiber, annars är det Tele2:s fiberkoax som gäller.
Funderar starkt på att ta Tele2:s istället. Kan inte betala Telias hutlösa 500kr/mån för 100/100.

Jag har Tele2 koax och fick prata med uppsägningsavdelningen för att få 299kr/mån för 600/50 som redan befintlig kund, då det annars bara erbjöds nya kunder. Vanliga säljarna kunde inte lösa det men inga problem när man pratade med rätt folk.

Räknar kallt med att upprepa förfarandet nästa år

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Jag har Tele2 koax och fick prata med uppsägningsavdelningen för att få 299kr/mån för 600/50 som redan befintlig kund, då det annars bara erbjöds nya kunder. Vanliga säljarna kunde inte lösa det men inga problem när man pratade med rätt folk.

Räknar kallt med att upprepa förfarandet nästa år

Gjorde samma sak. Men de var dock super snabba med att erbjuda samma grej för mig? Behövde inte snacka med någon speciell avdelning utan det tryckte upp erbjudandet direkt i fejan på mig när jag nämnde att avsluta abonnemanget

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Har val på Telia fiber eller Tele2 koax är befitlig Teliakund. Efter ha läst här tog jag kontakt med Telia via chatten i fredags kväll. Skönt att slippa telefonkö! De gjorde noteringar och bad mig ringa idag då den avdelningen som hanterar detta hade stängt för veckan. Idag var de förberedda på vad jag ville så det blev ett mycket kort men trevligt samtal, 500/500 och ny router för 299kr/mån.

Permalänk
Skrivet av qnorsten:

när de inte ville förlänga pratade du med uppsägningsavdelningen då? annars är det ju värt att göra ett försök till att ringa dem och säga upp, och se om de vill ha kvar dig eller inte.

Skrivet av reflux:

Jag har Tele2 koax och fick prata med uppsägningsavdelningen för att få 299kr/mån för 600/50 som redan befintlig kund, då det annars bara erbjöds nya kunder. Vanliga säljarna kunde inte lösa det men inga problem när man pratade med rätt folk.

Räknar kallt med att upprepa förfarandet nästa år

Kom fram till uppsägningsavdelningen (via chatt, fick inte ens val att stå i telefonkö p.g.a. så lång kö), där kunde jag få 299kr för 100/100 (max i min fastighet) om jag band mig i ett år. Fick bli så.

EDIT: Aldrig haft tekniska problem än så länge med Telia i de år jag bott här, så det får fortgå.

Permalänk
Medlem

OjOj vad skall man säga...
Fick ingen rabatt på Bredband2 under Black Week så sa upp bytte till Telia. (se inlägg tidigare i tråden)
Sedan kom erbjudande via vårt Stadsnät på Bahnhof till mycket bra pris 250/100 - 229kr/mån 12 bindningstid.
Så sa upp Telia och beställde Bahnhof.
Och idag blir man uppringd av Bahnhof där de säger att erbjudandet var felaktigt och antingen kan de cancellera beställningen eller så får jag betala 309kr/mån.
Snacka att man blev ox-tokig.
Kollar Telia igen då har priserna gått upp sen Black Week.
Så man blev blåst på bredbandet.
Lyckas till slut häva uppsägningen hos Bredband2 så abonnemanget kommer bara flyta på till ordinarie pris.
Bredband2 har ju funkat bra så det känns bra att bara fortsätta även om priset blir högre än Telia/Bahnhof erbjudandet.
Nåja 12 månader kvar till nästa Black Week ...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av happy_per:

OjOj vad skall man säga...
Fick ingen rabatt på Bredband2 under Black Week så sa upp bytte till Telia. (se inlägg tidigare i tråden)
Sedan kom erbjudande via vårt Stadsnät på Bahnhof till mycket bra pris 250/100 - 229kr/mån 12 bindningstid.
Så sa upp Telia och beställde Bahnhof.
Och idag blir man uppringd av Bahnhof där de säger att erbjudandet var felaktigt och antingen kan de cancellera beställningen eller så får jag betala 309kr/mån.
Snacka att man blev ox-tokig.
Kollar Telia igen då har priserna gått upp sen Black Week.
Så man blev blåst på bredbandet.
Lyckas till slut häva uppsägningen hos Bredband2 så abonnemanget kommer bara flyta på till ordinarie pris.
Bredband2 har ju funkat bra så det känns bra att bara fortsätta även om priset blir högre än Telia/Bahnhof erbjudandet.
Nåja 12 månader kvar till nästa Black Week ...

Osis!

Hade Bahnhof som höjde 379 kr -> 449 kr.
Tecknade Telia 12mån bindning, 299 kr och insåg att jag kanske ska flytta inom 12 mån och ångrade således telia.
Tänkte teckna Bredband2 12 mån rabatt, 305 kr.
Bredband2 höjer ordinariepriset så att det landar på ca 370 kr/mån innan jag tecknar.

Landade på 250/250 Boxer för 225 kr/mån 6-månader och sedan 449 kr/mån därefter (ingen bindningstid). Jag ämnar säga upp Boxer efter 6 mån och byta till något annat om jag inte hinner flytta innan dess

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin