Heroes of Might and Magic III blir brädspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Köpte HOMM3 på lanseringsdagen. Har spelat det mer eller mindre regelbundet sedan dess. Många långa resor med tåg och flyg som räddats av HoTA.

Spelar sällan brädspel men det här blir ett givet köp, om inte annat så för att ha som prydnad i bokhyllan.

Också spelat Heroes 3 på otaliga interkontinental linjer över världen under årens lopp. Tror inte jag gjort en enda resa utan att någon annan passagerare eller crew kommit fram och tjötat och varit så sjukt avundsjuka att man sitter där och lirar H3 medan de andra kollar någon tråkig film. Dock behöver man flyga business eller ha lite tur med vilket flygplan man flyger för att ha ett eluttag. H3 tar ju lätt några timmar om man inte ska spela en riktigt liten karta.

Permalänk

Bra tips, har lagt in påminnelse på 15 nov

Och 1-2 timmar speltid som någon skrev verkar alldeles lagom.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

2 och 3:an har man kört massor. Är ju som ett virtuellt brädspel.
Men oklart hur bra det kommer bli som ett riktigt brädspel dock.
Är så många spel jag inte ens lirat än, tycker de flesta man hittar på top 250 på boardgamegeek är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvär inte spelat det som ung, men sambon spelade det väldigt mycket och gör det fortfarande.
Så det lär bli att jag köper detta till samlingen så det kan nog rädda några tråkiga kvällar för oss.

Permalänk
Medlem

Går det fortfarande köra MP?
Kul om det gick och starta en session för sweclockers, även om man inte spelat det på flera år

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Ballt! Tror att man kan lyckas bra med att översätta detta till brädspel, dock inget jag själv kommer köpa pga att jag
redan har ganska lite tid till över till mina nuvarande intressen.

Älskade Heroes 3 och expansionen Shadow of Death. Armageddons Blade kändes dock lite blek.
Vill inte ens tänka på hur många dygn jag och en kompis från den tiden spenderat i detta spel.

Håller H3 som ett av tidernas bästa och fortfarande roligaste spel, framförallt i Hotseat.
Spelet lever fortfarande och har ett stort community som än idag släpper mods. Både innehåll med nya varelser och kampanjer men även upphottad grafik. Förr var modden Wake of Gods en stor favorit som även lät en "uppgradera" befintliga kartor genom att Wogi:fya dem.

Läste för inte så länge sedan om en mod som lägger till den cuttade staden med pirattema, finns också en mod med en mekaniskt lagd stad. Spelet är fortsatt stort framförallt i östeuropa.

Ja, femman var riktigt, riktigt bra! Spelade endast grundspelet och kom aldrig till att prova någon av dess expansioner.
Tycker dock att de lyckades med konsten att dels utveckla och förnya samtidigt som känslan bevarades. Grafik, spelmekanik osv tog rejäla kliv framåt utan att på något dåligt sätt försämra grundformulan. På det hela taget ett fantastiskt spel.

Har du några länkar till bra mods?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Om det varit så att man gillade spelet enbart för namnet, några miljöbilder och världen så visst. Men man gillade spelet främst för speldynamiken, taktiken och strategierna. Det går inte att få över till brädspel. Det där är en cashgrab som lever på ett varumärkes gamla meriter. Precis som allt annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser fantastiskt ut!

Till alla brädspelsentusiaster så kan jag ju tipsa om ”7 wonders” som är ett för nuvarande favorit spel. Iof lite mer likt Age of Empires eller civilazation kanske, men ruskigt bra enligt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har du några länkar till bra mods?

Den mest genomarbetade är Horn of the Abyss. Har t.o.m. en helt egen kampanj.
Finns att ladda ner här, https://www.hota.acidcave.net/download.html

Annars har du också Wake of Gods, https://heroes3wog.net/

Permalänk
Medlem

Är kickstarters standard för brädspel nu? Folk tycker inte företag har råd att ta fram nya spel utan garanterad avkastning?

Permalänk
Medlem

Inget för mig. Inte för att jag inte älskar HoMM III utan för att det är för dyrt och jag har ingen att spela med. Undrar hur många tusentals timmar man lagt på det spelet genom åren.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Inaktiv

Älskade HoMM 3 på den tiden det begav sig! Spelade kampanjer som fan mot datorspelare, tyvärr fanns en del skumma buggar som kvaddade upplevelsen i långa matcher, men på hela taget var spelet fullständigt guld.

Intressant med brädspelsversion - tyvärr har jag ingen att spela spelet med, och tyvärr så lär väl alla de superfräcka jinglarna, de lokal-beroende ljudeffekterna och musiken från datorspelet inte finnas med här... Det var ju mycket sånt som gjorde spelet så levande.

Permalänk
Medlem

Coolt, men tyvärr 20 år försent.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Är kickstarters standard för brädspel nu? Folk tycker inte företag har råd att ta fram nya spel utan garanterad avkastning?

Ganska mycket av utvecklingen sker dock innan kickstartern ens är på tal. Spelsystem, design, idé måste vara på plats innan. Dessutom kan man ge lite perks till sina största fans… win win i vissa avseenden i alla fall

Permalänk
Medlem

Låter som ytterligare en kickstarter money grab. Kan ju hoppas att de kommer med någon ny intressant mekanik. Tyvärr vågar jag inte hoppas på allt för mycket, allt för många brädspel bygger på typ samma set av mekaniker med ett påklistrat tema, det är få som verkligen klarar av att knyta ihop och fånga in intresset.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Är kickstarters standard för brädspel nu? Folk tycker inte företag har råd att ta fram nya spel utan garanterad avkastning?

Tja, varför ta risken själv när man kan låta kunden ta den? Har man miniatyrer och flashing artwork, kanske ett känt tema, då är Kickstarter väldigt effektivt när det kommer till brädspel, finns inget som kommer i närheten. Trycker man dessutom in lite exklusivt så kan man praktiskt taget sälja ett skitspel för top money.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska mycket av utvecklingen sker dock innan kickstartern ens är på tal. Spelsystem, design, idé måste vara på plats innan. Dessutom kan man ge lite perks till sina största fans… win win i vissa avseenden i alla fall

Det finns inga måsten när det kommer till Kickstarter, du kan gå in och sälja på din idé bara så länge som du klarar av att övertala köparna.

Men visst, när det gäller brädspel så används Kickstarter ofta som en försäljningsplattform snarare än ett crowdfunding system. Man har då i regel lagt ner ganska mycket resurser och är mer eller mindre redo att printa. Genom Kickstarter får man ovärderlig reklam och en bra känsla för hur mycket som behöver tillverkas. Dessutom får man in pengarna i förskott som kan puttas in i nya projekt eller ner i fickan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Den mest genomarbetade är Horn of the Abyss. Har t.o.m. en helt egen kampanj.
Finns att ladda ner här, https://www.hota.acidcave.net/download.html

Annars har du också Wake of Gods, https://heroes3wog.net/

Tack, då väcker vi upp detta igen!

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Medlem

Master of Orion II och Heroes of Might and Magic III spelades duktigt ofta under en period. Framförallt HOMM3 med expansioner inkl moddar har även spelats relativt nyligt.
Gillar brädspel så kan bli en pledge på denna. Senaste pledge annars är Fria Ligans variant på "Drakar och Demoner" rollspelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Ha! Warlords, Warlords 2 och homm2 är de spel som varvats genom åren här. Bra grejor, inte minst om man är ett par vänner som turas om och snackar minnen mm.

Hm nu kanske jag är något av en "yngre"-generation men warlords 3, vilja jäkla minnen jag har av det spelet.

Edit: Ja och Homm2 såklart, tycker på många sätt det är charmigare än 3an. Något med 2ans grafik och att det var... iaf bitvis mindre stömlinjeformat över raserna. Mhmhm bra skit. Sen har ja nog lagt mer tid i 3an i slutändan men det är nog jämnt strå.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av SamuelSvensson:

Hm nu kanske jag är något av en "yngre"-generation men warlords 3, vilja jäkla minnen jag har av det spelet.

Edit: Ja och Homm2 såklart, tycker på många sätt det är charmigare än 3an. Något med 2ans grafik och att det var... iaf bitvis mindre stömlinjeformat över raserna. Mhmhm bra skit. Sen har ja nog lagt mer tid i 3an i slutändan men det är nog jämnt strå.

De spökerna i 2:an var dock rätt så OP
Typ det jag kommer ihåg. Samt att man bara kunde ha 5 monster på sin hero. Gick inte få med alla i slottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har du några länkar till bra mods?

Oh, kan inte lämna några garantier på rak arm, tyvärr. Jag själv körde mer eller mindre endast WoG en kort period, det var min gamla Hotseat-bundsförvant som bokstavligen bodde i HoMM 3s modträsk.

En googling gav mig detta:
Länken till Wake of the Gods: https://heroes3wog.net/
Och en samlingshub: https://www.nexusmods.com/heroesofmightandmagiciii

Edit: Nu ljuger jag nog lite förresten. Jag har ju för tusan HoMM 3 installerat och moddat på min dator sedan något år tillbaks.
Får kolla mer noga hemma ikväll men vill tro att jag kör någon uppskalnings mod eller om den ersätter sprites....

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Jag minns när HOMM3 skulle lanseras. Jag satt i en datorsal på gymnasiet och dreglade över allt artwork man kunde hitta på nätet. Fina minnen, har nog aldrig varit så taggad på en release någonsin, varken före eller efter. Hade innan det plöjd ner orimligt mycket tid i både HOMM1 och HOMM2. Skulle säga att HOMM2s styrka är musiken. Inget annat HOMM kommer i närheten av musiken och ljudeffekterna i HOMM2.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av hakd:

Heroes dog efter 3an, resten var tyvärr bara skräp.

Femman var också rätt bra tycker jag då den påminde mycket om trean med 3D grafik och lite nya funktioner men efter det gick det finns det inte mycket bra att säga om franchisen tyvärr.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Oh, kan inte lämna några garantier på rak arm, tyvärr. Jag själv körde mer eller mindre endast WoG en kort period, det var min gamla Hotseat-bundsförvant som bokstavligen bodde i HoMM 3s modträsk.

En googling gav mig detta:
Länken till Wake of the Gods: https://heroes3wog.net/
Och en samlingshub: https://www.nexusmods.com/heroesofmightandmagiciii

Edit: Nu ljuger jag nog lite förresten. Jag har ju för tusan HoMM 3 installerat och moddat på min dator sedan något år tillbaks.
Får kolla mer noga hemma ikväll men vill tro att jag kör någon uppskalnings mod eller om den ersätter sprites....

Sist jag spelade var det Horn of the Abyss modden som var populärast. Spelet är betydligt bättre balanserat nu än för 20 år sedan.
Tror dock de pausat utvecklingen p.g.a. kriget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Heroes of Might and Magic III är fortfarande helt lysande, världens näst bästa strategispel.

Bäst är dock Warlords som fortfarande är ohotad etta på tronen

Vilket av Warlords spelen ligger ohotad etta på tronen om jag får fråga?
(En spelserie som jag på något sätt har missat, så det måste prövas!)

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Alltså, det finns ju redan en implementation redan, blir det här copy-paste eller något nytänkt?
https://boardgamegeek.com/boardgame/108344/might-magic-heroes

Permalänk
Medlem

Var försiktig med valet om att backa Kickstartern.

Anledningen till det är att personerna bakom Archon Studios har ett ytterst tveksamt track record. De gör spel som ser jävligt cleana och potentiellt roliga ut men när det väl ska levereras så är de mindre seriösa. Vidare har de också gjort åtminstonde ett spel som var en regelrätt, verkligen regelrätt, kopia av ett annat spel; alltså till och med stycken i regelboken till deras spel som var en ord för ord kopia av ett annat spel - total rip-off, men med annan artwork, figurer, etc.

Skippar ni att backa detta har ni potentiellt sparat er 2500 - 3000 sek.

@SweRobby @griid @Iskra @AxxT @Finkelzvin @Zemlan @pastornnn @mihon @Swedishliquid @jokklas

Gillar inte att komma med tråkig information. Sökte själv lite kort om just Archon Studios men de har grejat runt med sitt namn ett par gånger, hette Proton tror jag förut men de stängde det företaget och skapade ett nytt under andra namn som de på något sätt har någon kontakt/relation med för att komma ifrån deras rykte, men drivs ändå av samma människor. Kommer inte ihåg exakta turerna annat än att de är av vissa ansedda som scammers.

Det finns fler riktiga grymma spel att lägga pengar på, som troligtvis också är signifikant roligare. Ett spel som jag tror är flera steg roligare än detta är Dune-spelet som också är på Kickstarter just nu. Produceras av CMON och spelet är designat av 2 snubbar som har gjort ett av de mest erkända spelen tidigare, ett med Lord of the Rings-IP.

Ja, värt att kolla in iaf, finns late pledge: https://www.kickstarter.com/projects/cmon/dune-war-for-arraki...

Och ja, brädspel kostar en del numer tyvärr. Förhoppningsvis blir det billigare längre fram. Annars kan man också vänta på retail release men ofta missar man en hel del exclusives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Var försiktig med valet om att backa Kickstartern.

Anledningen till det är att personerna bakom Archon Studios har ett ytterst tveksamt track record. De gör spel som ser jävligt cleana och potentiellt roliga ut men när det väl ska levereras så är de mindre seriösa. Vidare har de också gjort åtminstonde ett spel som var en regelrätt, verkligen regelrätt, kopia av ett annat spel; alltså till och med stycken i regelboken till deras spel som var en ord för ord kopia av ett annat spel - total rip-off, men med annan artwork, figurer, etc.

Skippar ni att backa detta har ni potentiellt sparat er 2500 - 3000 sek.

@SweRobby @griid @Iskra @AxxT @Finkelzvin @Zemlan @pastornnn @mihon @Swedishliquid @jokklas

Gillar inte att komma med tråkig information. Sökte själv lite kort om just Archon Studios men de har grejat runt med sitt namn ett par gånger. Kommer inte ihåg exakta turerna annat än att de är av vissa ansedda som scammers.

Bra att veta.

Jag har aldrig "backat" någonting via kickstarter. Men man kan väl vänta tills kickstarten är färdig och köpa den som en vanlig produkt?

Jag skulle inte lägga 2500 kr på lite nostalgi, utan jag tänkte mig någonting närmare de 75€ som nämndes tidigare här i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Enligt BGG där, vad jag har förstått, skapare oftast applicerar information innan släpp så är det 45-130 minuter med en till tre spelare. Sedan kan saker givetvis ändras senare i designen som påverkar de siffrorna.

De siffrorna brukar sällan stämma, imo ... men en fingervisning iaf. 130 minuter är ganska maffigt om det är barn med, men jag gillar långa spel så länge det inte är låst att förlora om man hamnar liite på efterkälken tidigt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?