Icke-kinesiska mobiltillverkare

Permalänk
Medlem

Icke-kinesiska mobiltillverkare

Är det bara Apple, Google och Samsung som är dom stora mobiltillverkarna idag som inte är kinesiska?

Och både Apples och Googles telefoner tillverkas väl av kinesiska Foxconn?

Hur ser det ut med Motorola, det ägs av Lenovo men har sitt huvudkontor och så i USA. Någon som har mer koll i detalj?

Rubrik förtydligad /Vzano, mod
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Japanska Sony tillverkar också mobiler.

Wikipedia har en lista på mobiltillverkare efter land, många märken som man aldrig hört talas om.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mobile_phone_brands_by_...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det bara Apple, Google och Samsung som är dom stora mobiltillverkarna idag som inte är kinesiska?

Och både Apples och Googles telefoner tillverkas väl av kinesiska Foxconn?

Hur ser det ut med Motorola, det ägs av Lenovo men har sitt huvudkontor och så i USA. Någon som har mer koll i detalj?

Lenovo är kinesiskt. Apples mobiler tillverkas av Foxconn. Vet ej helt med Google. Sony mobiler finns också, de är inte kinesiska.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nothing är gränsfall. Carl Pei är född i Kina, men är Svensk medborgare och Nothing har huvudkontor i London. Han äger dock även den Kinesiska OnePlus. ASUS har också telefoner. Finns Alcatel också som ägs av Nokia

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

HTC är inte så populära längre, men de finns ändå.

Asus gör telefoner, ganska populära ändå.

LG gör fortfarande telefoner, även om utbudet jag precis såg verkade mycket deprimerande.

Microsoft säljer också sina vikbara telefoner nu, även om de inte är så stora i det segmentet än.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Nothing är gränsfall. Carl Pei är född i Kina, men är Svensk medborgare och Nothing har huvudkontor i London. Han äger dock även den Kinesiska OnePlus. ASUS har också telefoner. Finns Alcatel också som ägs av Nokia

Carl Pei äger väl inte längre OnePlus i o med att han slutat hos OnePlus? Även Asus finns, dom är från Taiwan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det bara Apple, Google och Samsung som är dom stora mobiltillverkarna idag som inte är kinesiska?

Och både Apples och Googles telefoner tillverkas väl av kinesiska Foxconn?

Hur ser det ut med Motorola, det ägs av Lenovo men har sitt huvudkontor och så i USA. Någon som har mer koll i detalj?

Menar du "ägs av" eller "tillverkas i" Kina?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Menar du "ägs av" eller "tillverkas i" Kina?

Eller har komponenter från Kina.
Mycket som är oklart här.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Eller har komponenter från Kina.
Mycket som är oklart här.

Som inte har komponenter från Kina. Jag har svårt att tro att det finns nån avancerad elektronik (komplett produkt, inte komponent) som inte innehåller nåt från Kina.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som inte har komponenter från Kina. Jag har svårt att tro att det finns nån avancerad elektronik (komplett produkt, inte komponent) som inte innehåller nåt från Kina.

Jag också. Så det skulle vara intressant att veta vad TS är ute efter och varför en "kinatelefon" inte är på tapeten.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har alltid tänkt att HMD Global (Nokia-varumärkesägaren) ska vara kinesisk men det verkar faktiskt vara finskt.

Citat:

Manufacturing is outsourced to Foxconn subsidiary FIH Mobile.[11][12][13] Nokia has investment[14] in HMD, and remains a partner, setting mandatory requirements and providing patents and technologies, in return for royalty payments.[15][16] HMD uses a marketing strategy advertising Nokia phones as "pure, secure and up to date" (referring to a stock Android interface and its commitment to fast updates) as well as brand trust and nostalgia.[17][18][19][20]

Inte helt orimligt att det är Kina-mobiler i samma utsträckning som Apple är t ex.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Finns Alcatel också som ägs av Nokia

Franska Alcatel köptes av finska Nokia, som i sin tur leasar ut varumärket för mobiler till Hong-Kong-baserade TCL, alltså även de kinesiska.

Permalänk
Medlem

Fairphone är väl europeisk, men vet inte var den tillverkas?

Permalänk

Nokia är den enda stora tillverkaren jag kommer att tänka på. Asiaterna har rätt omfattande marknadmakt.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Nokia är den enda stora tillverkaren jag kommer att tänka på. Asiaterna har rätt omfattande marknadmakt.

Kina =! är inte hela asien. Finns en del tillverkare utanför Kina också. Så som Sony och Asus

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Konstigt att jag glömde Sony.
Hur tillverkas dom? Vissa i Japan och vissa i Kina?

Skrivet av cyklonen:

Menar du "ägs av" eller "tillverkas i" Kina?

Både och.

Och designas av. Och utvecklas av.

Skrivet av jeppe109:

Jag också. Så det skulle vara intressant att veta vad TS är ute efter

Jag var nyfiken på hur det ser ut på mobilmarknaden idag och blev lite fascinerad över hur lite icke-kinesiska tillverkare det finns kvar idag och tänkte kolla vilka det finns.

Apple och Google designas och utvecklas i USA men tillverkas i Kina.

Hur är det med Motorola? Den tillverkas i Kina och ägs av ett Kinesiskt bolag, men utvecklas och designas den i USA?

Hur är det med Nokia egentligen? Är det finskt?
Varför trodde jag att det var kinesiskt?
Tillverkas dom i Kina?

Skrivet av jeppe109:

och varför en "kinatelefon" inte är på tapeten.

Vad menar du med det?

Skrivet av Vzano:

Japanska Sony tillverkar också mobiler.

Wikipedia har en lista på mobiltillverkare efter land, många märken som man aldrig hört talas om.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mobile_phone_brands_by_...

Lite kul att Doro är den svenska tillverkaren haha.

Permalänk
Medlem

Finns montering av mobiltelefoner i Vietnam och Indien, men många sourcar från flera anläggningar så hur ska det spela någon roll? Handlar dessutom om några av världens grymmaste länder vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Konstigt att jag glömde Sony.

Både och.

Och designas av. Och utvecklas av.

Jag var nyfiken på hur det ser ut på mobilmarknaden idag och blev lite fascinerad över hur lite icke-kinesiska tillverkare det finns kvar idag och tänkte kolla vilka det finns.

Apple och Google designas och utvecklas i USA men tillverkas i Kina.

Hur är det med Motorola? Den tillverkas i Kina och ägs av ett Kinesiskt bolag, men utvecklas och designas den i USA?

Hur är det med Nokia egentligen? Är det finskt?
Varför trodde jag att det var kinesiskt?
Tillverkas dom i Kina?

Vad menar du med det?

Lite kul att Doro är den svenska tillverkaren haha.

Det var jag som missuppfattade vad du var ute efter.
Det är klarare nu.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Sonys telefoner utvecklas till viss del fortfarande i Sverige (och i Japan) med tillverkningen i Thailand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det var jag som missuppfattade vad du var ute efter.
Det är klarare nu.

Ja, det var inte en helt klar trådstart jag gjorde.

Jag höll på med lite annat och det var mer en tanke jag ville få lite mer koll på bara.

Skrivet av dust79:

Sonys telefoner utvecklas till viss del fortfarande i Sverige (och i Japan) med tillverkningen i Thailand.

Oj, utvecklas dom fortfarande till viss del i Sverige? Det hade jag ingen aning om.

Och deras tillverkning verkar vara rätt utspridd, Thailand, Japan och Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, det var inte en helt klar trådstart jag gjorde.

Jag höll på med lite annat och det var mer en tanke jag ville få lite mer koll på bara.

Oj, utvecklas dom fortfarande till viss del i Sverige? Det hade jag ingen aning om.

Och deras tillverkning verkar vara rätt utspridd, Thailand, Japan och Kina?

Just mobilerna tillverkas numera i Thailand.
Och... Det sitter fortfarande några hundra ingenjörer på Sony i Lund som till viss del jobbar med mobilutveckling.