Problem med Windows 11 installation

Permalänk
Medlem

Problem med Windows 11 installation

Har ställt om till UEFI BIOS-mode och slagit på Secure boot som hälsokontrollen ville ha inför en installation av Windows 11.
Fick köra mbr2gpt /convert i kommandoprompten för att konvertera till UEFI så att datorn inte bootade in i bios direkt.

Hälsokontrollen och Microsofts sida säger att allt är ok men trots det står det nu att min dator inte uppfyller minimikraven på att installera Windows 11.

Sitter på ett 8700k med ett Asus Z370 så hårdvaran bör inte vara något problem.

https://ibb.co/pP9YM15

Tacksam för hjälp med hur jag kan gå vidare.

Permalänk
Medlem

Har en likadan cpu och samma chipset, fick installera senaste bios sen gick det att installera Windows 11

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Har en likadan cpu och samma chipset, fick installera senaste bios sen gick det att installera Windows 11

Hade uppdaterat bios via nätet, men ser nu när jag gick in på asus sida att det finns en nyare version än vad den hämtade själv.
Skall leta upp ett USB-minne och prova uppdatera igen.

Tack!

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till senaste Bios men fortfarande samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortsch:

Uppdaterade till senaste Bios men fortfarande samma problem

Hej
Gå in i Bios--> Advanced--> PCH-FW Configuration
Se till att du har Intel Platform Trust Technology aktiverat.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C