Satya Nadella: "PC Game Pass-användarna ökade med 159 procent"

Permalänk
Melding Plague

Satya Nadella: "PC Game Pass-användarna ökade med 159 procent"

Microsofts VD förklarar att intresset för prenumeration på spelbibliotek är skyhögt på PC-sidan, men när det gäller Xbox-ägare är tillväxtkurvan nedåtgående.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antalet användare på Xbox-sidan ökar alltså forfarande, bara inte lika snabbt som tidigare. "Tillväxtkurvan är nedåtgående" låter kanske lite väl dramatiskt?

Permalänk
Medlem

Så 100 prenumeranter växte till 259?
När någon pekar på enorm procentuell tillväxt, men inte vill ange de faktiska antalen, VET man att de inte ser särskilt bra ut.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om man kunde köpa spelen man spelar via streaming permanent med någon inbyggd rabatt i tjänsten. Tråkigt att ha som med Netflix att spel kan försvinna när som helst

Permalänk
Medlem

In med blizzards bibliotek nu då.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade varit intressant om man kunde köpa spelen man spelar via streaming permanent med någon inbyggd rabatt i tjänsten. Tråkigt att ha som med Netflix att spel kan försvinna när som helst

Har du GP så får du rabatt (10%? Osäker) på allt du "köper loss" från tjänsten. Eller så missförstår jag dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hade varit intressant om man kunde köpa spelen man spelar via streaming permanent med någon inbyggd rabatt i tjänsten. Tråkigt att ha som med Netflix att spel kan försvinna när som helst

Det är ju precis så det fungerar just nu. Spel försvinner inte "När som helst", man får reda på det långt innan och då har man möjlighet att köpa spelet till ett rabatterat pris.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Så 100 prenumeranter växte till 259?
När någon pekar på enorm procentuell tillväxt, men inte vill ange de faktiska antalen, VET man att de inte ser särskilt bra ut.

Varför då? På lång sikt är tillväxten mer relevant än exakta antalet idag.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med tjänsten. Min 36månaders prenumeration har redan betalat för sig på ett par månader. Har nog lirat spel för ett par tusen redan.

Permalänk
Medlem

Tidigare när man skulle köra gamepass på PC så var man tvungen att använda "xbox appen".
Den var värdelös, gömde och låste mappar där spel installerades mm, hade tom ett antivirus program som ständigt tjatade på vissa spel som laddades ner från gamepass men inget problem med samma spel från epic eller om det var steam. 🤔

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tidigare när man skulle köra gamepass på PC så var man tvungen att använda "xbox appen".

Såvitt jag vet har inget ändrats på den punkten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Antalet användare på Xbox-sidan ökar alltså forfarande, bara inte lika snabbt som tidigare. "Tillväxtkurvan är nedåtgående" låter kanske lite väl dramatiskt?

Håller med, blev överraskad av att det inte var ett tapp av användare men när jag tänker efter så rent krasst så skulle en oförändrad tillväxtkurva (horisontellt streck) också innebära en ökning så länge den ligger över 0.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Såvitt jag vet har inget ändrats på den punkten.

Mja sen ett tag kan man välja var spelen installeras i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så 100 prenumeranter växte till 259?
När någon pekar på enorm procentuell tillväxt, men inte vill ange de faktiska antalen, VET man att de inte ser särskilt bra ut.

Skrivet av Matvraket:

Varför då? På lång sikt är tillväxten mer relevant än exakta antalet idag.

Problemet med att bara få relativa tal presenterade är att man som mottagare inte kan göra någon bedömning av om denna information är relevant öht.

För OM det, som antyddes, är små absoluta tal som låg till grund för detta så blir ju den relativa förändringen enorm utan att det hänt så mycket, och i det läget har den informationen nästan inget värde öht, allra minst långsiktigt.

Nu tror jag inte att det är så extremt dåligt, men jag håller principiellt med om att det alltid luktar unket när avsändaren vill presentera något som ser bra ut men samtidigt tar ifrån mottagaren möjligheten att själv bedöma resultatet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Såvitt jag vet har inget ändrats på den punkten.

Frågan är fungerar det lika dåligt som det gjorde tidigare?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Frågan är fungerar det lika dåligt som det gjorde tidigare?

Den har nog blivit bättre, jag märker ingen skillnad mot andra klienter. Fungerar som man förväntar sig, inget som krånglat hittills. Man kan dock få problem om man kört ett windows optimizer program som stängt av ms store eller xbox services funktioner t.ex.

Permalänk

Undra hur många som är som mig att de vill ha senaste NHL, battlefield, NBA you name it. Vi vill kunna spela dem när vi vill. Sedan kommer vi i praktiken aldrig spela dem. Och då känns Gamepass vettigt om det inte samtidigt brukar vara så dyrt.

Jag har en drös med spel som jag aldrig har haft "tid" att spela, de har blivit liggande nästan orörda.

*edit*
Vi som levde på The Dark Age när det gällde skaffa spel, filmer etc. Hade hur många polare som helst som la alla pengar de hade över på att köpa hdd/cds för att lagra deras filmer och spel. Att se sedan filmerna eller testa spelen. Ja, det intresset hade de ej.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Molotov:

Tidigare när man skulle köra gamepass på PC så var man tvungen att använda "xbox appen".
Den var värdelös, gömde och låste mappar där spel installerades mm, hade tom ett antivirus program som ständigt tjatade på vissa spel som laddades ner från gamepass men inget problem med samma spel från epic eller om det var steam. 🤔

Skrivet av evil penguin:

Såvitt jag vet har inget ändrats på den punkten.

Tänkte precis säga det…. Det är väl fortfarande samma sak ?

Även om appen har blivit bättre, så är det fortfarande lite för basic eller vad man skall säga.

Men visst, den fungerar ju. Absolut.
Dock svårt att få en ordentlig överblick så att säga!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur många som är som mig att de vill ha senaste NHL, battlefield, NBA you name it. Vi vill kunna spela dem när vi vill. Sedan kommer vi i praktiken aldrig spela dem. Och då känns Gamepass vettigt om det inte samtidigt brukar vara så dyrt.

Jag har en drös med spel som jag aldrig har haft "tid" att spela, de har blivit liggande nästan orörda.

*edit*
Vi som levde på The Dark Age när det gällde skaffa spel, filmer etc. Hade hur många polare som helst som la alla pengar de hade över på att köpa hdd/cds för att lagra deras filmer och spel. Att se sedan filmerna eller testa spelen. Ja, det intresset hade de ej.

Haha, ”the dark age” 😆

Jo då var det ju mer ”har man mycket warez, har man e-penis.” Speciellt på LAN när man kom dit och hookade in sina grejer och var online på DC++ etc 😂

Det var tider de !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

En funktion jag upptäckte nyligen var när jag spelade a plague tale på datorn (lokal installation) för att sedan starta det på surfplattan via streaming, så hängde även saven med.
Då var det streaming från cloud, och inte från min lokala dator.
Det var riktigt smidigt!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Varför då? På lång sikt är tillväxten mer relevant än exakta antalet idag.

1000% ökning från 1 är ju bara 10 pers. Så han har helt rätt i att man bör få veta det exakta antalet och inte hypade procentsatser.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

1000% ökning från 1 är ju bara 10 pers. Så han har helt rätt i att man bör få veta det exakta antalet och inte hypade procentsatser.

"On January 18, 2022, Microsoft announced that Game Pass had surpassed 25 million subscribers."
Source

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tänkte precis säga det…. Det är väl fortfarande samma sak ?

Även om appen har blivit bättre, så är det fortfarande lite för basic eller vad man skall säga.

Men visst, den fungerar ju. Absolut.
Dock svårt att få en ordentlig överblick så att säga!

Skrivet av Molotov:

Frågan är fungerar det lika dåligt som det gjorde tidigare?

Nu är filerna i en mapp man har åtkomst till. Jag har modat sönder många spel från gamepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Nu är filerna i en mapp man har åtkomst till. Jag har modat sönder många spel från gamepass.

ok bra att veta

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

En *nackdel" är att spel med flera dlc och andra tillägg endast kan kompletteras via ms store, vilket utesluter möjligheten att köpa vid reor och liknande.

Väntar på familjeformen av gamepass ska bli tillgänglig i Sverige så att ungarna kan ha gamepass till sina egna konton. Som det är nu så blir det lite meck med att installera på deras datorer.

Permalänk
Inaktiv

Game pass för barn är helt bedrövligt.

Köpt till mina barn. Dom kan inte komma åt det pga. en bugg i Microsofts family system. Kan inte avprenumerera pga. samma bugg. 300 kr i månaden åt skogen och missnöjda barn.

Kontaktat support flera ggr via Mail (finns inga andra sätt) men får aldrig något svar.

Riktigt lågt och inte vad man förväntar sig av ett företag som Microsoft. Men grattis till vinsten….

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carlbanan:

En *nackdel" är att spel med flera dlc och andra tillägg endast kan kompletteras via ms store, vilket utesluter möjligheten att köpa vid reor och liknande.

Väntar på familjeformen av gamepass ska bli tillgänglig i Sverige så att ungarna kan ha gamepass till sina egna konton. Som det är nu så blir det lite meck med att installera på deras datorer.

Finns ju men funkar ju inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Finns ju men funkar ju inte

Syftar du på gamepass för familjer? Jag läste att det bara finns på försök i två länder eller något sådant för tillfället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av carlbanan:

Syftar du på gamepass för familjer? Jag läste att det bara finns på försök i två länder eller något sådant för tillfället.

Nog fan kunde dom sätta upp dragningar för det på min bank, men inget annat 😂 en av döttrarna har fått det att funka men ingen annan

Permalänk
Medlem

För min del kan dom ta alla prenumerationstjänster och köra upp dom nånstans.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3