Elon Musks Twitter-köp färdigställs

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Men okej så du menar att vilken teori (läs åsikt) som helst, bara för att den är oliktänkande, ska behandlas lika som den beprövade och bevisade?! Du utgår ifrån någons slags sanning (som inte är bevisad heller) om att det är en new world order som styr oss alla….

Du har en skev inställning till vad världssamfundet är, det är inget facit, ingen elit utan där majoriteten av vår kunskap prövas, bevisas och fastställs. Den vetenskapliga approachen.

Nej, du kan inte diskriminera en religion, däremot människor om du inskränker på religionsfriheten. En stor skillnad!

Jag har läst både om åsikter som är både för och emot det som händer i Iran, Ryssland/Ukraina kriget etc på SoMe plattformar, så visst finns det utrymme för oliktänkande. Det är dock inte samma sak som att alla oliktänkande åsikter ska släppas fram och vara grund för förändrad syn av normer.

Säg det till tyska folket som lyssnade på Hitler, det va både sunt och bondförnuft inbakat där, det gick kanon. 👍

Spårade ur här men ja… jag tror återigen att bevisbördan ligger på den som påstår något, på ex Twitter, inte att alla åsikter ska behövs motbevisas.

Inte fan hade du viljat ha en rättegång där folks åsikter styr om du fälls eller inte

Ja alla ska behandlas lika oavsett vilka åsikter man har. Det är vad jag tycker.

Vetenskap är ingen sanning, det är de resultat forskarna gett till de beställare som betalar mest. Vi vill att du forskar på just det här med underförstådda syftet att bekräfta vår världsbild, här får du pengar. De som kommer fram till något annat kommer inte få våra pengat och kommer inte kunna bedriva forskning.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför SweC tillåter såna här trådar gång på gång trots policyn om att inte tillåta politik. Jag fick ett inlägg bortmodererat för ett tag sen som inte ens handlade om politik i sig, men där jag ville förekomma kritik genom att bara neutralt skriva att jag tycker så trots min politiska hemvist som normalt står för motsatsen.
SweC silar mygg och sväljer kameler. Trist!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men om man censurerar de som länkar till forskning som går mot normen? En barnläkare tvingades sluta med sin forskning på grund av attacker från de som inte ville höra hans sanning. Spelar ingen roll om det backas upp. Gpr det mot normen tas det bort eller falskflaggas. Nu säger jag inget mer för då raderas mitt inlägg här.

Kan du förtydliga? Slutade forskaren för att Twitter censurerade honom eller för att de tillät användarna att censurera honom genom våld och hot?

Det är ju en rätt komplex filosofisk fråga, ska en plattform censurera folk som kämpar mot yttrandefrihet? De som skriker allra högst om "yttrandefrihet oavsett kostnad" har oftast en agenda att censurera allt utom deras åsikter i slutändan. Jag avskyr censur, men ska man censurera de som vill censurera?

Liknande men förhoppningsvis något enklare är frågan om demokrati, ska man ge samma möjligheter och stöd till organisationer som vill avskaffa demokrati som de som kämpar för demokrati?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja alla ska behandlas lika oavsett vilka åsikter man har. Det är vad jag tycker.

Vetenskap är ingen sanning, det är de resultat forskarna gett till de beställare som betalar mest. Vi vill att du forskar på just det här med underförstådda syftet att bekräfta vår världsbild, här får du pengar. De som kommer fram till något annat kommer inte få våra pengat och kommer inte kunna bedriva forskning.

Jamen gött, då tycker jag att vi börjar med rättegångar där åsikter och känslor är viktigare än bevis, som Mastrovious föreslog.
Ronnylov, jag är helt övertygad om att du är en massmördare, jag såg nämligen det i en dröm. 2000 års fängelse med rakvatten och bränt bröd till dig.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rixxz:

Jamen gött, då tycker jag att vi börjar med rättegångar där åsikter och känslor är viktigare än bevis, som Mastrovious föreslog.
Ronnylov, jag är helt övertygad om att du är en massmördare, jag såg nämligen det i en dröm. 2000 års fängelse med rakvatten och bränt bröd till dig.

Idag blir du dömd av åsikter och tyckande innan domstol för påstådda brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Jamen gött, då tycker jag att vi börjar med rättegångar där åsikter och känslor är viktigare än bevis, som Mastrovious föreslog.
Ronnylov, jag är helt övertygad om att du är en massmördare, jag såg nämligen det i en dröm. 2000 års fängelse med rakvatten och bränt bröd till dig.

Jag pratade om twitter. Inte någon rättegång. Jag hoppas som sagt var att alla ska få rätt att uttrycka alla åsikter där på lika villkor. Du är fri att inte hålla med. Du kanske kan twittra din åsikt? Ha en trevlig dag!

Permalänk
Medlem

Tror det blir positivt för Twitter. Tycka vad man vill om Musk och Twitter, men Twitter har inte skötts bra av tidigare ledarskap tycker jag. Exempelvis när de lanserade betaltjänst för att kunna ändra i en tweet. Eller sättet de motarbetat och begränsat tredjepartsklienter. Jag är försiktigt positiv

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja alla ska behandlas lika oavsett vilka åsikter man har. Det är vad jag tycker.

Vetenskap är ingen sanning, det är de resultat forskarna gett till de beställare som betalar mest. Vi vill att du forskar på just det här med underförstådda syftet att bekräfta vår världsbild, här får du pengar. De som kommer fram till något annat kommer inte få våra pengat och kommer inte kunna bedriva forskning.

Nej, din åsikt styr hur du behandlas, dvs du kan tycka att religion är ett påhitt men inte att judar är källan till ondskan typ.

Om vetenskap har svårt att definiera en sanning, varför skulle en ensam forskare på Twitter anses ha en sanning då? Du har återigen en bild av att en elit styr alla forskare i hela världen, släpp den världsbilden eller bevisa den.

Skrivet av stgr:

Idag blir du dömd av åsikter och tyckande innan domstol för påstådda brott.

Exakt, det är en konsekvens av att mobbens åsikter skulle ha någon slags dignitet i samhället.

Skrivet av ronnylov:

Jag pratade om twitter. Inte någon rättegång. Jag hoppas som sagt var att alla ska få rätt att uttrycka alla åsikter där på lika villkor. Du är fri att inte hålla med. Du kanske kan twittra din åsikt? Ha en trevlig dag!

Det va du som skrev att man inte kan klanka ner på religion utan att det kallas diskriminering, så varför stanna där? Är det här sunt förnuft kommer in då eller? 😂 vad som är okej och inte?

Åsikter är subjektiva - vetenskap är det inte.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vem säger att världssamfundet alltid har rätt? Det är ju världssamfundet som går emot oliktänkande. Man tvingas då att skapa opinion underifrån, via de plattformar som finns. Sprida insikten att det inte alltid är eliten som vet bäst. De som sprider normen behöver aldrig bevisa att de har rätt. Det tas för givet att medias och politikers budskap är sanningen utan att det behöver bevisas något. Säger man något annat ska det bevisas. Ofta räcker sunt bondförnuft att förstå när saker inte stämmer kan jag tycka. Observera världen och dra egna slutsatser. Men eget tänkande tillåts inte.

Det är lite lustigt att om man ifrågasätter religioner då betraktas det som diskriminering trots att ingen religion bevisat att deras läror är sanna. Men ifrågasätter man normen då ska det minsann komma referenser och bevis och det är absolut ingen diskriminering att förtrycka de som tänker själva. Fritt tänkande och sunt förnuft är inte tillåtet. De ska mobbas och stängas ute från alla plattformar. För det är ju så farligt med människor som ifrågasätter vår världsbild. Der är så jag upplever det. Så om twitter kan bli bättre på att låta alla komma till tals på lika villkor så ser jsg det positivt. Men tror inte de kommer lyckas.

Det här är frågor som vi inom epistemologin arbetar med, rättfärdigande av kunskap, vad är kunskap och hur vet vi vad vi vet. Och det är helt enkelt så att vad kunskap är, är inte helt solklart, men den modell vi har idag där ett resultat av flera tusen år gammal epimstemologi som vi förfinat och raffinierat till det vi har idag. Det finns problem med konsensusmodellen, absolut, men det problemet finns hos alternativen också. Konsensusmodellen är svag för korruption, det går aldrig att helt utesluta att den kropp av expertis, vars uppdrag är att determinera sanning, inte någonstans på vägen har blivit korrupt. Men vi opererar med sannolikheter här, är det mer sannolikt att hela kroppen har blivit korrupt än att någon enskild kroppsdel av kroppen har blivit det?

Om vi antar att du letar köpråd för ditt nästa PC-bygge på sweclockers, vi antar också att du inte har någon anledning att anta att de rådgivare du har väsentligt skiljer i kompetens, de är mer eller mindre likvärdiga experter. Men ändå kommer de med olika råd till dig för ditt köp. Hur kommer du med störst sannolikhet fram till vilket köp som är det rätta? Genom att lita på den enskilde rådgivaren med råd som går mot strömmen, eller, genom att lita på helhetsbilden som ges av en majoritet av dina rådgivare?

Eller, om du letar recensioner på inte vet jag, trustpilot eller prisjaktomdömen, köper du då helst från säljare med många goda recensioner eller från säljare med färre goda recensioner?

Och avsnittet du skriver om att låta alla komma till tals, ja, det är idealiskt. Men hur gör du när en växande del av populationen börjar tappa rationell förmåga att skilja sant från falskt? Om vi ignorerar för stunden vad som faktiskt är sant och falskt, utan vi utgår ifrån ett hypotetiskt scenario där det finns tydligt definierat och säkerställt vad som är sant och falskt. Vad gör vi om gruppen som inte rationellt kan särskilja sant från falskt är en grupp som växer och med tiden kommer bli en majoritet? Idag är det 1% av populationen, imorgon är det 2% av populationen, dagen därpå är det 3% av populationen och så vidare.

Då inser vi såklart att när 100% av populationen inte kan särskilja sant från falskt då finns det i effekt inget sant och falskt längre, allt är sant, allt är falskt, inget är sant, inget är falskt, allt är sant och falskt samtidigt. Om vi värderar det som är sant högre än det som är falskt, borde vi då inte göra något för att bevara begrepp som sant och falskt? Något för att försvara det sanna från det falska?

Hur skulle du tycka att vi gjorde med exempevis twitter i den världen? Om vi med säkerhet vet att de som inte längre är förmögna att med rationella metoder utröna vad som är sant och falskt använder sig av twitter, dels för att utröna vad som ÄR sant och falskt (trots att de är oförmögna till det) och dels för att propagera för de sanningar de irrationelt sluttit sig till. Om i
effekt twitter är ett kugghjul i maskineriet som konverterar populationen från rationella tänkare till irrationella tänkare.

Det jag försöker säga är att för att vi ska kunna ha fritt ifrågasättande av sanning, om sanning är något vi värderar högre än det som är falskt, så är det nödvändigt att populationen rationellt kan skilja på sant och falskt. Kan populationen INTE skilja på sant och falskt då går vi mot sanningsrelativism, där du har din sanning, jag har min sanning och så vidare, i effekt alltså INGEN sanning.

Det är detta som är det lite ironiska, de som faktiskt är de som gör att friheten på internet måste till viss utsträckning strypas för att moderera en växande skara sanningsrelativister som faktiskt, om de får löpa fritt, kan komma att kosta samhället mycket dyrt är sanningsrelativisterna själva som tycker att internet borde vara ett öppet forum för åsikter. Sanningsrelativister tar helt enkelt inte ansvar för att hålla sig tillräckligt informerade för att anses vara produktiva medlemmar i samhället, utan agerar i all egentlig mening så oansvarigt att vi andra blir lidande för ert missbruk av internets resurser.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja alla ska behandlas lika oavsett vilka åsikter man har. Det är vad jag tycker.

Vetenskap är ingen sanning, det är de resultat forskarna gett till de beställare som betalar mest. Vi vill att du forskar på just det här med underförstådda syftet att bekräfta vår världsbild, här får du pengar. De som kommer fram till något annat kommer inte få våra pengat och kommer inte kunna bedriva forskning.

Det här bygger på helt uppenbart felaktiga premisser, om det du föreslår faktiskt var sant då skulle vi fortfarande ha blytillsatser i bensinen och rökning skulle fortfarande få säljas under förtexten att det inte är det minsta skadligt, tvärtom, nyttigt.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Det här är frågor som vi inom epistemologin arbetar med, rättfärdigande av kunskap, vad är kunskap och hur vet vi vad vi vet. Och det är helt enkelt så att vad kunskap är, är inte helt solklart, men den modell vi har idag där ett resultat av flera tusen år gammal epimstemologi som vi förfinat och raffinierat till det vi har idag. Det finns problem med konsensusmodellen, absolut, men det problemet finns hos alternativen också. Konsensusmodellen är svag för korruption, det går aldrig att helt utesluta att den kropp av expertis någonstans på vägen har blivit korrupt. Men vi opererar med sannolikheter här, är det mer sannolikt att hela kroppen har blivit korrupt än att någon enskild kroppsdel av kroppen har blivit det?

Om vi antar att du letar köpråd för ditt nästa PC-bygge på sweclockers, vi antar också att du inte har någon anledning att anta att de rådgivare du har vesäntligt skiljer i kompeten, de är mer eller mindre likvärdiga experter. Men ändå kommer de med olika råd till dig för ditt köp. Hur kommer du med störst sannolikhet fram till vilket köp som är det rätta? Genom att lita på den enskilde rådgivaren med råd som går mot strömmen, eller, genom att lita på helhetsbilden som ges av en majoritet av dina rådgivare?

Eller, om du letar recensioner på inte vet jag, trustpilot eller prisjaktomdömen, köper du då helst från säljare med många goda recensioner eller från säljare med färre goda recensioner?

Och avsnittet du skriver om att låta alla komma till tals, ja, det är idealiskt. Men hur gör du när en växande del av populationen börjar tappa rationell förmåga att skilja sant från falskt? Om vi ignorerar för stunden vad som faktiskt är sant och falskt, utan vi utgår ifrån ett hypotetiskt scenario där det finns tydligt definierat och säkerställt vad som är sant och falskt. Vad gör vi om gruppen som inte rationellt kan särskilja sant från falskt är en grupp som växer och med tiden kommer bli en majoritet? Idag är det 1% av populationen, imorgon är det 2% av populationen, dagen därpå är det 3% av populationen och så vidare.

Då inser vi såklart att när 100% av populationen inte kan särskilja sant från falskt då finns det i effekt inget sant och falskt längre, allt är sant, allt är falskt, inget är sant, inget är falskt, allt är sant och falskt samtidigt. Om vi värderar det som är sant högre än det som är falskt, borde vi då inte göra något för att bevara begrepp som sant och falskt? Något för att försvara det sanna från det falska?

Hur skulle du tycka att vi gjorde med exempevis twitter i den världen? Om vi med säkerhet vet att de som inte längre är förmögna att med rationella metoder utröna vad som är sant och falskt använder sig av twitter, dels för att utröna vad som ÄR sant och falskt (trots att de är oförmögna till det) och dels för att propagera för det de sanningar de irrationelt sluttit sig till. Om i
effekt twitter är ett kugghjul i maskineriet som konverterar populationen från rationelle tänkare till irrationella tänkare.

Det jag försöker säga är att för att vi ska kunna ha fritt ifrågasättande av sanning, om sanning är något vi värderar högre än det som är falskt, så är det nödvändigt att populationen rationellt kan skilja på sant och falskt. Kan populationen INTE skilja på sant och falskt då går vi mot sanningsrelativism, där du har din sanning, jag har min sanning och så vidare, i effekt alltså INGEN sanning.

Nietzsche var före sin tid gällande sannings-relativism.

"God is dead. God remains dead. And we have killed him. How shall we comfort ourselves, the murderers of all murderers? What was holiest and mightiest of all that the world has yet owned has bled to death under our knives: who will wipe this blood off us? What water is there for us to clean ourselves? What festivals of atonement, what sacred games shall we have to invent? Is not the greatness of this deed too great for us? Must we ourselves not become gods simply to appear worthy of it?"

Jag tror särskilt att den sista meningen blir vår framgång eller undergång. Om vi skall vara "värdiga" som art så måste vi själva bli "gudar", allvetande, dygdiga varelser med en överlägsen moral som kan ena mänskligheten.

Religion fyllde en viktig funktion, avsaknaden ser vi idag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Det här är frågor som vi inom epistemologin arbetar med, rättfärdigande av kunskap, vad är kunskap och hur vet vi vad vi vet. Och det är helt enkelt så att vad kunskap är, är inte helt solklart, men den modell vi har idag där ett resultat av flera tusen år gammal epimstemologi som vi förfinat och raffinierat till det vi har idag. Det finns problem med konsensusmodellen, absolut, men det problemet finns hos alternativen också. Konsensusmodellen är svag för korruption, det går aldrig att helt utesluta att den kropp av expertis någonstans på vägen har blivit korrupt. Men vi opererar med sannolikheter här, är det mer sannolikt att hela kroppen har blivit korrupt än att någon enskild kroppsdel av kroppen har blivit det?

Om vi antar att du letar köpråd för ditt nästa PC-bygge på sweclockers, vi antar också att du inte har någon anledning att anta att de rådgivare du har vesäntligt skiljer i kompeten, de är mer eller mindre likvärdiga experter. Men ändå kommer de med olika råd till dig för ditt köp. Hur kommer du med störst sannolikhet fram till vilket köp som är det rätta? Genom att lita på den enskilde rådgivaren med råd som går mot strömmen, eller, genom att lita på helhetsbilden som ges av en majoritet av dina rådgivare?

Eller, om du letar recensioner på inte vet jag, trustpilot eller prisjaktomdömen, köper du då helst från säljare med många goda recensioner eller från säljare med färre goda recensioner?

Och avsnittet du skriver om att låta alla komma till tals, ja, det är idealiskt. Men hur gör du när en växande del av populationen börjar tappa rationell förmåga att skilja sant från falskt? Om vi ignorerar för stunden vad som faktiskt är sant och falskt, utan vi utgår ifrån ett hypotetiskt scenario där det finns tydligt definierat och säkerställt vad som är sant och falskt. Vad gör vi om gruppen som inte rationellt kan särskilja sant från falskt är en grupp som växer och med tiden kommer bli en majoritet? Idag är det 1% av populationen, imorgon är det 2% av populationen, dagen därpå är det 3% av populationen och så vidare.

Då inser vi såklart att när 100% av populationen inte kan särskilja sant från falskt då finns det i effekt inget sant och falskt längre, allt är sant, allt är falskt, inget är sant, inget är falskt, allt är sant och falskt samtidigt. Om vi värderar det som är sant högre än det som är falskt, borde vi då inte göra något för att bevara begrepp som sant och falskt? Något för att försvara det sanna från det falska?

Hur skulle du tycka att vi gjorde med exempevis twitter i den världen? Om vi med säkerhet vet att de som inte längre är förmögna att med rationella metoder utröna vad som är sant och falskt använder sig av twitter, dels för att utröna vad som ÄR sant och falskt (trots att de är oförmögna till det) och dels för att propagera för det de sanningar de irrationelt sluttit sig till. Om i
effekt twitter är ett kugghjul i maskineriet som konverterar populationen från rationelle tänkare till irrationella tänkare.

Det jag försöker säga är att för att vi ska kunna ha fritt ifrågasättande av sanning, om sanning är något vi värderar högre än det som är falskt, så är det nödvändigt att populationen rationellt kan skilja på sant och falskt. Kan populationen INTE skilja på sant och falskt då går vi mot sanningsrelativism, där du har din sanning, jag har min sanning och så vidare, i effekt alltså INGEN sanning.

🎤 drop på den 🙏👌

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nietzsche var före sin tid gällande sannings-relativism.

"God is dead. God remains dead. And we have killed him. How shall we comfort ourselves, the murderers of all murderers? What was holiest and mightiest of all that the world has yet owned has bled to death under our knives: who will wipe this blood off us? What water is there for us to clean ourselves? What festivals of atonement, what sacred games shall we have to invent? Is not the greatness of this deed too great for us? Must we ourselves not become gods simply to appear worthy of it?"

Jag tror särskilt att den sista meningen blir vår framgång eller undergång. Om vi skall vara "värdiga" som art så måste vi själva bli "gudar", allvetande, dygdiga varelser med en överlägsen moral som kan ena mänskligheten.

Religion fyllde en viktig funktion, avsaknaden ser vi idag.

Mvh

Ja, det är väl åt det hållet vi är påväg tänker jag. Vi har en växande grupp människor som påstår sig värdera sanning, men där deras determinerande av vad som är sant och falskt blir så luddigt att det i effekt inte är koncept som ens kan existera med mindre än att varje enskild individ besitter perfekt kunskap om verkligheten.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Kan du förtydliga? Slutade forskaren för att Twitter censurerade honom eller för att de tillät användarna att censurera honom genom våld och hot?

Det är ju en rätt komplex filosofisk fråga, ska en plattform censurera folk som kämpar mot yttrandefrihet? De som skriker allra högst om "yttrandefrihet oavsett kostnad" har oftast en agenda att censurera allt utom deras åsikter i slutändan. Jag avskyr censur, men ska man censurera de som vill censurera?

Liknande men förhoppningsvis något enklare är frågan om demokrati, ska man ge samma möjligheter och stöd till organisationer som vill avskaffa demokrati som de som kämpar för demokrati?

Poppers toleransparadox i sitt esse, om vi värderar tolerans högt och vi tycker att tolerans är en värdering vi bör bevara då blir det väldigt svårt att bevara den om vi måste vara maximalt toleranta mot de intoleranta.

Det är också väldigt få som tycker att vi ska vara maximalt toleranta mot de intoleranta, de flesta tycker inte att vi ska vara maximalt toleranta mot de som är maximalt intoleranta mot liv exempelvis, nästan uteslutande alla individer på jorden tycker att det känns rätt ok att vi frihetsberövar exempelvis mördare.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Ja det är ju en teori/analys men den är på tok för enkel för att dra slutsatsen att han gjort en dålig affär.

Hurvida den blir dålig får framtiden utvisa men det är en riskfylld affär. Elon är inte riktigt "monetärt stark" som t.ex Buffet som är hyffsad diversifierad, investerar mest på kassaflöde och ständigt får in en ström av pengar i utdelningar.

Dock är twitter ett starkt varumärke, många har försökt med alternativ men misslyckats.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Strålande idé, Twitter kanske kan bli nåt man vill använda dessutom. Särskilt om det används me av vanligt folk och mindre av politiker och journalister som vill slå varandra i huvudet med "fakta" och fakta.
Beslutet är åminstone bättre än att förvänta sig att folkomröstningar om anslutning till Ryssland skulle kunna få ett annat utfall än JA.
Eller random pedoanklagelser.

Musken har sina moments, men ibland, never go full Musk.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv

Twitter är inte åsiktsfrihet eller frihet, Mastodon är. Dåligt köp men vem bryr sig. Säljarna var nog nöjda.

Nej, Musk är inget geni. Han är rik som ett troll men det gör honom inte till ett geni. Lika lite som Bezos är ett geni för att han också tillhör de rikaste i världen. Skulle pengar och rikedom gör folk till genier så antar jag att det inkluderar Trump (ja, hans anhängare tycker nog det), kungligheter eller varför inte Bianca Ingrosso. Att vissa lyckas bli snuskigt rika har helt andra förklaringar än att de skulle vara några genier (varför jag inte heller ser upp till nån baserat på rikedom).

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Ja det är ju en teori/analys men den är på tok för enkel för att dra slutsatsen att han gjort en dålig affär.

Givetvis kan man dra en slutsats med undermålig information, det enda som händer är att sannolikheten för en felaktig slutsats ökar.
Som du resonerar så antar jag att du i princip aldrig drar några slutsatser innan allt är utagerat och slutsatsen har blivit ett faktum.

Just i det här fallet kan man också dra slutsatsen att Elon själv började inse att prislappen var för hög och att det skulle bli en dålig affär då han försökte dra sig ur…
Sen kan man också dra slutsatsen att Elon egentligen inte ville dra sig ur men att han kanske ville försöka få ner priset lite eller skapa lite drama och PR…
Man kan dra hur många slutsatser som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Twitter är inte åsiktsfrihet eller frihet, Mastodon är. Dåligt köp men vem bryr sig. Säljarna var nog nöjda.

Nej, Musk är inget geni. Han är rik som ett troll men det gör honom inte till ett geni. Lika lite som Bezos är ett geni för att han också tillhör de rikaste i världen. Skulle pengar och rikedom gör folk till genier så antar jag att det inkluderar Trump (ja, hans anhängare tycker nog det), kungligheter eller varför inte Bianca Ingrosso. Att vissa lyckas bli snuskigt rika har helt andra förklaringar än att de skulle vara några genier (varför jag inte heller ser upp till nån baserat på rikedom).

Tesla är för övrigt Facebook på hjul.

På vilket sätt då? Tesla är inget annonsbolag som Facebook? Det är ett elbilsbolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollessons:

Givetvis kan man dra en slutsats med undermålig information, det enda som händer är att sannolikheten för en felaktig slutsats ökar.
Som du resonerar så antar jag att du i princip aldrig drar några slutsatser innan allt är utagerat och slutsatsen har blivit ett faktum.

Just i det här fallet kan man också dra slutsatsen att Elon själv började inse att prislappen var för hög och att det skulle bli en dålig affär då han försökte dra sig ur…
Sen kan man också dra slutsatsen att Elon egentligen inte ville dra sig ur men att han kanske ville försöka få ner priset lite eller skapa lite drama och PR…
Man kan dra hur många slutsatser som helst.

Det är ju också en slutsats baserat på ett par inlägg jag gjort om ett ämne, att jag aldrig drar slutsatser.

Eller så är jag ödmjuk och tänker att världens rikaste man har gott om rådgivare som har bra mycket bättre koll på läget.

exakt vad som hände kring den dealen kan man spekulera kring, men dra slutsats? Jag gör det inte iaf.

Alla är experter på nätet, coolt ändå!

Edit: kul att du använder ord som faktum - undrar bara vad din definition av det är 😄

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

På vilket sätt då? Tesla är inget annonsbolag som Facebook? Det är ett elbilsbolag?

Syftade på datainsamling och integritet här men det var en dålig jämförelse. En bättre jämförelse hade kanske varit Apple (iPhone on wheels). Att Tesla är mer likt ett teknikföretag än en motortillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Hurvida den blir dålig får framtiden utvisa men det är en riskfylld affär. Elon är inte riktigt "monetärt stark" som t.ex Buffet som är hyffsad diversifierad, investerar mest på kassaflöde och ständigt får in en ström av pengar i utdelningar.

Dock är twitter ett starkt varumärke, många har försökt med alternativ men misslyckats.

Okej då utgår jag ifrån att du har full koll på hur Musk diversifierat sin rikedom? För du pratar om huruvida Musk klarar av att göra en dålig affär med Twitter eller inte.

Eller har jag misstolkat dig?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Det är ju också en slutsats baserat på ett par inlägg jag gjort om ett ämne, att jag aldrig drar slutsatser.

Eller så är jag ödmjuk och tänker att världens rikaste man har gott om rådgivare som har bra mycket bättre koll på läget.

exakt vad som hände kring den dealen kan man spekulera kring, men dra slutsats? Jag gör det inte iaf.

Alla är experter på nätet, coolt ändå!

Edit: kul att du använder ord som faktum - undrar bara vad din definition av det är 😄

Japp jag drog en slutsats och blixten slog inte ner på mig

Visst kan man vara ödmjuk och inte dra några slutsatser. Helt ok för mig.

Visst kan man vara ”expert” på nätet. Helt ok för mig.

Vi vet båda att definitioner, gränsdragningar och otvetydiga fakta/faktum är svåra grejer. Behövs nog en ny egen tråd för att nysta i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Okej då utgår jag ifrån att du har full koll på hur Musk diversifierat sin rikedom? För du pratar om huruvida Musk klarar av att göra en dålig affär med Twitter eller inte.

Eller har jag misstolkat dig?

Det är ingen hemlighet att hans tillgångar till väldigt stor del utgörs av aktier i bl.a. Tesla.

Permalänk
Medlem

Vem såg inte detta kunna ske:
"Nynazister och rasister hälsade Musk med hatinlägg"
https://www.dn.se/ekonomi/nynazister-och-rasister-halsade-mus...

Twittrar inte läser aldrig hellre, tyckte från början att detta var ytterligare en amerikansk skitprodukt,
men så är jag ju 70, som en förklaring på och hur jag uppfattar omvärlden man får perspektiv och visdom genom förmågan att ha många års prövningar i livet.
Så kärlek är bättre än hatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Frågar du mig så är det just detta som spårat ur helt med SoMe.

Jag googlade lite snabbt på SoMe, men hittade flera olika betydelser. Vad betyder det? Menar du sociala media?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Vem såg inte detta kunna ske:
"Nynazister och rasister hälsade Musk med hatinlägg"
https://www.dn.se/ekonomi/nynazister-och-rasister-halsade-mus...

Twittrar inte läser aldrig hellre, tyckte från början att detta var ytterligare en amerikansk skitprodukt,
men så är jag ju 70, som en förklaring på och hur jag uppfattar omvärlden man får perspektiv och visdom genom förmågan att ha många års prövningar i livet.
Så kärlek är bättre än hatet.

Vad är slutledningen som du dragit av den artikeln? Att Musk har sagt åt dem att göra detta eller att han tillåter detta?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad är slutledningen som du dragit av den artikeln? Att Musk har sagt åt dem att göra detta eller att han tillåter detta?

Jag tror att det handlar om vissa prediktioner som gjorts ang samtalsmiljön på twitter där vissa har förutspått att Musks ägande av twitter skulle leda till vilda västern.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollessons:

Japp jag drog en slutsats och blixten slog inte ner på mig

Visst kan man vara ödmjuk och inte dra några slutsatser. Helt ok för mig.

Visst kan man vara ”expert” på nätet. Helt ok för mig.

Vi vet båda att definitioner, gränsdragningar och otvetydiga fakta/faktum är svåra grejer. Behövs nog en ny egen tråd för att nysta i ämnet.

Där är vi eniga iaf 😁

Skrivet av pine-orange:

Det är ingen hemlighet att hans tillgångar till väldigt stor del utgörs av aktier i bl.a. Tesla.

Hur stor andel då?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Hur stor andel då?

Enligt han själv så har han inte mycket likvida medel. Enligt egen utsago så skulle han bli bankrutt om Tesla gick omkull.