Snabbkoll: Gillar du matt eller blank skärm?

Permalänk
Medlem

Med dagen krökta skärmar så går det inte att ha blank alls.
Problemet är att reflexerna blir ofokuserade, helt fel i djupled. Så istället för att bara vara irriterande ljus på bilden, så blir det en ofokuserad blobb nånstans mellan bilden och ditt huvud. Ung, som nån viftar med handen framför.
Så det där med blanka skärmar går bort helt och hållet.

Permalänk

I approve this!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Jag gillar glansiga skärmar föredrar inget annat eftersom jag lever som en vampyr. LOL

Snygg skärm EVE spectrum.

Visa signatur

🖥️ ᴀᴍᴅ ʀʏᴢᴇɴ 3600 | ᴍꜱɪ ʙ350ɪ | ɴᴠɪᴅɪᴀ ʀᴛx 3080 | ᴋɪɴɢꜱᴛᴏɴ 16ɢʙ | ᴄᴏʀꜱɪᴀʀ ᴍ2 512ɢʙ | ᴡᴅ2ᴛʙ | ᴡɪɴᴅᴏᴡꜱ 11 ᴘʀᴏ |
🖥️ ᴀᴏᴄ 32 2ᴋ 75ʜᴢ | ⌨️ | 🖱️ | 🎧 |
📱 ɢᴏᴏɢʟᴇ ᴘɪxᴇʟ | 🎮 ᴘᴄ-xʙᴏx 360 | 🕹️ ᴛʜʀᴜꜱᴛᴍᴀꜱᴛᴇʀ |

Permalänk
Medlem

Blanka skärmar ger helt klart finare färger, men reflektionerna kan vara irriterande, speciellt i svarta partier. Jag avstod att rösta eftersom jag föredrar båda av olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Svärtan blir generellt bättre och djupare med en blank antireflexbehandling.

Detta är självklart en fråga om smak och tycke men blanka skärmar är inte utan reflektionsdämpning. Det är inte sant.

Va vänta... "blank antireflexbehandling" ??

Känner mig plötsligt rysligt inkompetent ock okunnig. Alltså jag hade en gång en laptop med blank skärm, en IdeaPad från 2013, ligger fortfarande och vilar i en väska nånstans. Den hade blank skärm och det var pest av alla tidigare angivna anledningar och 13 till. Sedan dess har jag bara utgått från matt i alla sammanhang och inser nu att även blankas tech har utvecklats.

Vad gäller stationära skärmar så har det sällan spelat jättestor roll då man ändå placerar dem så att ljusreflexer inte blir ett problem. Vad är mina nuvarande 4K skärmar... Dell U2720Q med 3H anti glare coating: https://www.displayninja.com/what-is-an-anti-glare-screen/

Måste nog ta mig till nån utställning med laptops för att kolla nyare blanka skärmar och se hur de fungerar.

Visa signatur
Permalänk

Jag vill ha Matt på TVn men Blank (boris då) i mina lurar.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Matt utan vidare, sitter aldrig i mörkt rum framför datorn då jag alltid har varit noga med att ha bra belysning för att undvika trötta ögon (ser idag som 35 år fortfarande den minsta raden utan några som helst problem i syntest trots att jag jobbar med IT-stöd och sitter största delen av fritiden vid datorn) och skulle även innebära att jag får hela tiden sitta med täckt fönster i rummet så nej tack.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Homdax:

Va vänta... "blank antireflexbehandling" ??

Känner mig plötsligt rysligt inkompetent ock okunnig. Alltså jag hade en gång en laptop med blank skärm, en IdeaPad från 2013, ligger fortfarande och vilar i en väska nånstans. Den hade blank skärm och det var pest av alla tidigare angivna anledningar och 13 till. Sedan dess har jag bara utgått från matt i alla sammanhang och inser nu att även blankas tech har utvecklats.

Vad gäller stationära skärmar så har det sällan spelat jättestor roll då man ändå placerar dem så att ljusreflexer inte blir ett problem. Vad är mina nuvarande 4K skärmar... Dell U2720Q med 3H anti glare coating: https://www.displayninja.com/what-is-an-anti-glare-screen/

Måste nog ta mig till nån utställning med laptops för att kolla nyare blanka skärmar och se hur de fungerar.

Of course, my horse.

LG är mästerligga på detta. Du kan se hur det fungerar på deras C2 t.ex. på rtings.com. Väldigt bra sajt för övrigt.

The LG C2 has superb reflection handling. The glossy finish significantly reduces the intensity of direct reflections, so glare isn't an issue. The anti-reflective coating on the screen adds a purple tint to it, but this doesn't impact image quality.

Källa: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled

Det här med att en blank skärm är sämre än en matt har generellt väldigt lite med fakta och göra, det är mer av en slags vanesak och myt som odlats. Som jag sa ovan så är det just diffusionen i reflektionen som är väldigt annorlunda, en blank är som en spegel och en matt sprider ut reflektionen över ytan. Bara för att den är just matt betyder inte att den är bra på att ta bort reflektioner.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Of course, my horse.

LG är mästerligga på detta. Du kan se hur det fungerar på deras C2 t.ex. på rtings.com. Väldigt bra sajt för övrigt.

The LG C2 has superb reflection handling. The glossy finish significantly reduces the intensity of direct reflections, so glare isn't an issue. The anti-reflective coating on the screen adds a purple tint to it, but this doesn't impact image quality.

Källa: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled

Det här med att en blank skärm är sämre än en matt har generellt väldigt lite med fakta och göra, det är mer av en slags vanesak och myt som odlats. Som jag sa ovan så är det just diffusionen i reflektionen som är väldigt annorlunda, en blank är som en spegel och en matt sprider ut reflektionen över ytan. Bara för att den är just matt betyder inte att den är bra på att ta bort reflektioner.

Liknande beläggningar används ju för kameralinser och annat också för att minska ovälkomna reflektioner inne i linshuset

Permalänk
Medlem

So you have a blank screen huh, it might be broken

Föredrar skärmar utan reflexfilter(matt), mest för att jag har möjlighet att mörka ner och inte har några ljuskällor som lyser mot skärmen.

Om jag jämför samma videoklipp på min vanliga datormonitor (inte super men inte en dålig skärm) som har matt reflexfilter mot min OLED utan reflexfilter så gråter jag inombords.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På vilket sätt är blanka skärmar bättre? Blir ju bara onödigt många reflektioner utan att man får något tillbaka. Varför göra det ens skärmar utan reflektionsdämpning? Är det för dem som är nostalgiska över CRT-skärmars reflektioner eller vad I fridens namn är det frågan om? Genuint nyfiken.

Det du fått tillfälle är bättre kontrast och framförallt svärta. Matta skärmar sprider ut ljuset som gäller på dem, vilket iaf i min mening ger en urtvättad look.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att framförallt för OLED är blank (eller semi-blank) the way to go. Även för datorskärmar. Skulle verkligen inte vilja ha matt på min AW3423DW, men tror inte det spelar lika stor roll på en IPS exempelvis.

Permalänk
Medlem

Om jag hade ett perfekt rum för gaming och filmtittande hade jag föredragit blank skärm. Annars får det bli lite mattare, vilket det blivit också

Permalänk
Medlem

Jag stör mig väldigt mycket på matta-skärmar eftersom jag även stör mig extremt mycket på Bloom i spel. Den "suddiga" reflektionen är jobbigt för mina ögon och är något som jag helt enkelt inte tycker om. En blank skärm reflekterar mer, det är klart, men samtidigt är det en mycket klarare reflektion och färgen i displayen blir också mindre påverkad.

LTT gjorde en video om detta för inte så länge sedan

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På vilket sätt är blanka skärmar bättre? Blir ju bara onödigt många reflektioner utan att man får något tillbaka. Varför göra det ens skärmar utan reflektionsdämpning? Är det för dem som är nostalgiska över CRT-skärmars reflektioner eller vad I fridens namn är det frågan om? Genuint nyfiken.

För att matta skärmar sprider inkommande ljus över bildpanelens yta vilket leder till försämrad svartnivå och kontrast.

https://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/reflections-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Blank ÄR objektivt bäst i kontrollerade ljusförhållanden, medan matt är bäst i tex ljusa kontor, rum med solljus man inte kan/vill/får mörklägga. Pollen kan nog sammanfattas som "~80% trivs bäst med ljusa rum och/eller har inte möjlighet att mörklägga".

Ljuset från själva skärmen lyser upp t ex skrivbord och användarens ansikte, vilka sen reflekteras kraftigt i en blank skärm. Så även i ett kolsvart rum kommer man att få kraftiga reflexer i en blank skärm. Därför är det alltid fel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Överraskad att så många föredrar matt skärm. Upplever att bildkvaliteten är bättre på blanka skärmar, och har inga problem med reflektioner. Min matta gamingskärm störs ganska mycket av lampor som står bakom, medan om jag ställer min macbook pro med blank skärm på ungefär samma ställe märks det inte alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är bara här för att visa uppskattning för artikelbilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Överraskad att så många föredrar matt skärm. Upplever att bildkvaliteten är bättre på blanka skärmar, och har inga problem med reflektioner. Min matta gamingskärm störs ganska mycket av lampor som står bakom, medan om jag ställer min macbook pro med blank skärm på ungefär samma ställe märks det inte alls.

Och jag är lika förvånad över att nån alls gillar blank skärm. För mig är det både obegripligt och otänkbart med blank skärm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och jag är lika förvånad över att nån alls gillar blank skärm. För mig är det både obegripligt och otänkbart med blank skärm.

Det du beskriver i föregående inlägg har jag aldrig upplevt. Är det med moderna blanka skärmar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Det du beskriver i föregående inlägg har jag aldrig upplevt. Är det med moderna blanka skärmar?

Alla blanka skärmar. Blank är blank är blank.

Men jag inser att inte alla ser samma sak. Jag är t ex extremt känslig för flimmer, och ser flimrande ljus där säkert 95 procent av befolkningen ser ljuset som stadigt. Förmodligen ser ni blankskärmsivrare helt enkelt inte reflexerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Alla blanka skärmar. Blank är blank är blank.

Fast så är det ju verkligen inte, det finns massor med olika anti-reflexbehandlingar även på blanka skärmar.
Olika glas och beläggningar beter sig väldigt olika.

Skrivet av cyklonen:

Men jag inser att inte alla ser samma sak. Jag är t ex extremt känslig för flimmer, och ser flimrande ljus där säkert 95 procent av befolkningen ser ljuset som stadigt. Förmodligen ser ni blankskärmsivrare helt enkelt inte reflexerna.

Det beror ju också på vad man gör, att sitta nära och jobba med ett ljust worddokument eller kolla på en mörk skräckfilm på avstånd är ju väldigt olika saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ljuset från själva skärmen lyser upp t ex skrivbord och användarens ansikte, vilka sen reflekteras kraftigt i en blank skärm. Så även i ett kolsvart rum kommer man att få kraftiga reflexer i en blank skärm. Därför är det alltid fel.

Jag är ganska känslig mot det mesta som ger dålig bild, men sitter jag i ett mörkt rum framför min blanka OLED så har reflektionerna aldrig nånsin varit ett problem.
För övrigt har vi vita skrivbord på jobbet o har stört ganska rejält ibland när jag jobbat med mörkare shots på grund av dom matta skärmarna, dom reflekterar o smetar nämligen saker som är bredare utanför skärmen än vad en blank skärm gör.

Permalänk
Medlem

Matt skärm är mer praktiskt eftersom man inte behöver tänka på belysning, solljus från fönstret o.s.v. Sedan jobbar jag inte med något grafiskt så det spelar ingen roll om kontrasten är lite sämre.
Blank ger kanske lite bättre bildkvalité men det är mer beroende av att man har anpassat rummet efter den och verkligen har behov av perfekt svärta o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Blank alla dagar i veckan om jag inte har datorn i ett glashus.
Har använt blanka Appleskärmar hemma och på jobbet i många år, och har inte varit med om reflexer som inte kunnat mitigeras med att temporärt ändra vinkeln på skärmen eller dra ner en persienn/gardin. I alla andra lägen än typ solen bakom axeln är fördelarna större än nackdelarna, som jag ser på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Jag stör mig väldigt mycket på matta-skärmar eftersom jag även stör mig extremt mycket på Bloom i spel. Den "suddiga" reflektionen är jobbigt för mina ögon och är något som jag helt enkelt inte tycker om. En blank skärm reflekterar mer, det är klart, men samtidigt är det en mycket klarare reflektion och färgen i displayen blir också mindre påverkad.

LTT gjorde en video om detta för inte så länge sedan
https://youtu.be/MuzwlZi7FP8?t=141

Den där videon har en del roliga kommentarer bla denna som har ett korn sanning i sig...

"The downside to glossy screens:
When the game is loading, and the screen is black.. You see your reflection, who you really are. The man who has chosen stagnation.
No man deserves to see oneself in such a light."

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ljuset från själva skärmen lyser upp t ex skrivbord och användarens ansikte, vilka sen reflekteras kraftigt i en blank skärm. Så även i ett kolsvart rum kommer man att få kraftiga reflexer i en blank skärm. Därför är det alltid fel.

Flockat skrivbord, puder i ansiktet och bra antireflexbehandling borde fixa biffen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Liknande beläggningar används ju för kameralinser och annat också för att minska ovälkomna reflektioner inne i linshuset

Sedär, det hade jag absolut ingen aning om.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Vilken fantastiskt passande bild.

Det var allt.