Mozilla: "Teknikjättar försvårar webbläsarbyten"

Permalänk
Melding Plague

Mozilla: "Teknikjättar försvårar webbläsarbyten"

I en rapport redovisar Mozilla svårigheter att konkurrera med webbläsare som får fördelar genom Microsofts, Apples och Googles operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

De är bara dåliga förlorare. Om de lyckats med deras telefonsatsning och dominerat marknaden hade man inte hört ett smack från dom haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

De är bara dåliga förlorare. Om de lyckats med deras telefonsatsning och dominerat marknaden hade man inte hört ett smack från dom haha.

Förklara gärna på vilket sett det påverkar huruvida det dom säger nu, är det inte fortfarande högst relevant?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Snusfri

Firefox körs på alla enheter, klarar inte av krom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kan förstå att Gudrun 87 inte bryr sig om att ändra standardwebbläsare, hon tycker den som redan är standard fungerar bra!

Själv ändrar jag alltid till Chrome, men kommer gå över till Firefox när de kör stödet för adblocker i backen!

Skulle de också snéa med tiden så får det väl bli Brave antar jag! 🤔

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Är inte det här en non-issue? Det dyker väl upp "Vill du sätta browser X som din standardwebläsare" när du öppnar den för första gången, det är väl ingen som byter webläsaren manuellt? Tror nog att det är mer en indikation att majoriteten inte bryr sig om att byta då den man får med funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det stämmer. Jag har försökt migrera över datan från firefox till edge flertalet gånger vied olika tillfällen.
Mest för att ge edge en ärlig chans och köra det ett tag.
Samma visa när edge körde sin egen motor som när de gick över till chromium.
Varje gång har microsoft satt krokben för mig genom att vägra få över bokmärkesfältet och lagt allt i vanliga bokmärkeslistan istället.

Så ja - visst har jag blivit hindrad att byta från firefox av en av teknikjättarna ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostsamling:

Är inte det här en non-issue? Det dyker väl upp "Vill du sätta browser X som din standardwebläsare" när du öppnar den för första gången, det är väl ingen som byter webläsaren manuellt? Tror nog att det är mer en indikation att majoriteten inte bryr sig om att byta då den man får med funkar.

Är väl precis detta nu EU tittar på, då dem stora namnen har vissa webbläsare förinstallerade. Val av webbläsare tror jag dock oerhört liten skara användare bryr sig om ifall man tänker globalt.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Hjälper många vanliga användare i övre medelåldern och uppåt; och har förvånats över hur många som kör andra webbläsare än Edge i Windows. Oftast Chrome men även Firefox. Men gemensamt är att de sällan fått till det så att webbläsaren är inställd som standard i systemet. Microsoft har medvetet gjort det både onödigt omständigt samt återkommer ofta med uppmaning att ställa tillbaka till Edge.

Parlamentarikerna i EU använder gissningsvis datorer mindre idag än för 10 år sedan, annars hade det kanske uppmärksammats.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Som tillägg: Att koka ned 60 sidor rapport är...svårt Rekommenderar helt klart att kika på hela för den som tycker ämnet är spännande och vill se fler av deras konkreta exempel.
Även värt att notera att det inte tycks vara en rapport de beställt, utan något de gjort på egen hand, om än med extern rådgivning. Det innebär inte för den sakens skull att varken rådatan eller slutsatserna är helt ute och cyklar, men som med allt annat är det värt att ha i åtanke vem som är avsändare

Permalänk
Musikälskare

Kör Firefox på youtube-maccen, funkar perfekt, när det kommer blir jubb är det Chrome som gäller

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Om det faktiskt var viktigt för användarna hade det inte sett ut som det gör.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Chrome (och Chromium) kommer förlora marknadsandelar, vi får se hur hur mycket. Manifest v3 har varit på tal i över ett halvår, vet inte varför det plötsligt blossar upp igen?

Men men, bra för konkurrensen om Chrome blir mindre dominerande framöver.

Permalänk
Medlem

Varför är just webbläsare speciellt? När det handlar om "outlook","notepad", "calculator", etc är det inget snack om att det skall få vara standard men just webbläsare är tydligen annorlunda?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om det faktiskt var viktigt för användarna hade det inte sett ut som det gör.

Användarna vet inte vad som är viktigt är en del av poängen tror jag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Firefox körs på alla enheter, klarar inte av krom.

Du kanske är Kromallergisk?
Tur man inte är pälsallergisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostsamling:

Är inte det här en non-issue? Det dyker väl upp "Vill du sätta browser X som din standardwebläsare" när du öppnar den för första gången, det är väl ingen som byter webläsaren manuellt? Tror nog att det är mer en indikation att majoriteten inte bryr sig om att byta då den man får med funkar.

Just därför jag kör Samsung browser på mobilen. Den fanns där och den fungerar för mig för det lilla surf jag kör på mobilen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Varför är just webbläsare speciellt? När det handlar om "outlook","notepad", "calculator", etc är det inget snack om att det skall få vara standard men just webbläsare är tydligen annorlunda?

För det första är webbläsaren en mycket känsligare produkt då den bokstavligen är ditt fönster till internet. Och internet i dagens läge är så hårt integrerat i vårt moderna samhälle att man kan anse det som en mänsklig rättighet med internetåtkomst nästan.
Jag skulle vilja utmana en människa att i dagens läge navigera genom vårt samhälle utan internet.

Att då se problem med att vissa företag fullständigt dominerar den marknaden är ju inte helt galet skulle jag vilja påstå. Knappast jämförbart med en kalkylator.

Permalänk
Inaktiv

Minimalisten i mig vill inte ha två webbläsare installerade så därav använder jag Edge i Windows och Safari i MacOS eftersom de inte går att avinstallera helt.

Med det sagt, Safari gillar jag inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Användarna vet inte vad som är viktigt är en del av poängen tror jag.

Såklart. Mozilla, EU och Sweclockers medlemmar vet såklart bäst vad den dumma pöbeln ska värdera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

För det första är webbläsaren en mycket känsligare produkt då den bokstavligen är ditt fönster till internet. Och internet i dagens läge är så hårt integrerat i vårt moderna samhälle att man kan anse det som en mänsklig rättighet med internetåtkomst nästan.
Jag skulle vilja utmana en människa att i dagens läge navigera genom vårt samhälle utan internet.

Att då se problem med att vissa företag fullständigt dominerar den marknaden är ju inte helt galet skulle jag vilja påstå. Knappast jämförbart med en kalkylator.

Jag kan tycka att internetberoendet är det största problemet. (Inte primärt privat utan att det offentliga kapar analoga verksamheter)
Snart kommer vi nog få se ökade priser likt den som sker på elmarknaden när internet blir lika självklart som el. Det här är modus operandi med oligopol.

Tillbaks till Webläsare så är det ju inte så stort problem så länge konkurrensen finns där, men när fri konkurrens motarbetas genom "opt out" systematiken. Ju färre dem blir desto mer kan dem dra åt tumskruvarna på sina användare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag kan tycka att internetberoendet är det största problemet. (Inte primärt privat utan att det offentliga kapar analoga verksamheter)
Snart kommer vi nog få se ökade priser likt den som sker på elmarknaden när internet blir lika självklart som el. Det här är modus operandi med oligopol.

Tillbaks till Webläsare så är det ju inte så stort problem så länge konkurrensen finns där, men när fri konkurrens motarbetas genom "opt out" systematiken. Ju färre dem blir desto mer kan dem dra åt tumskruvarna på sina användare.

Fast internet prissätts ju inte på samma sätt som elektricitet, tack och lov

Permalänk
Medlem

Tja... det är väl fördelen med att ha sina egna operativsystem, antar jag? Låter mer som en dålig ursäkt för att de börjar halka efter. I och med den nya utvecklingsprocessen bakom Edge så är det bara en tidsfråga innan de inte längre kan konkurrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Varför är just webbläsare speciellt? När det handlar om "outlook","notepad", "calculator", etc är det inget snack om att det skall få vara standard men just webbläsare är tydligen annorlunda?

Låt mig börja med det mest uppenbara. Din webbläsare kan agera både kalkulator och mailklient. Din kalkulator kan (förhoppningsvis) inte surfa på webben eller skicka mail.

Men för att ta det i detalj;
Vilken kalkulator du använder har noll global påverkan, förutsatt att den räknar rätt.

Vad gäller mailklienter rör det sig ganska lite i hur standarden ser ut. Det finns en extrem bredd av klienter, allt från native desktopapplikationer, terminalklienter och webbaserade klienter. Att köra Outlook betyder inte nödvändigtvis att mailprotokollet rör sig mot att bli ett aggressivt monopol där ett företag dikterar vad som gäller.

Vilken webbläsare du väljer påverkar hur webben utvecklas, vilka funktioner som stöds och vilka som inte stöds. Den starka övergången till chrome är troligen vad som kommer slå ihjäl adblock för oss alla. Det finns väldigt mycket att säga kring vilken riktning webben tar och vilka som är inflytelserika.
tl;dr, det är troligen inte din upplevelse som kommer i första hand när de som tjänar pengar på reklam och att lära sig allt om dig är samma personer som bygger din webbläsare och utvecklar webbteknikens framtid. Tvärtom är det vägen mot en webbläsare och webb som blir allt mer styrd i innehåll, övervakning, DRM och hur material visas upp för dig.

Varje dag gör vi en myriad val, samtliga av dessa har konsekvenser, små som stora. På datorsidan är valet av operativsystem och webbläsare de som har störst påverkan för hur framtida utveckling kommer att se ut.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Underskatta aldrig "the power of default". Jag förstår mycket väl vad Mozilla menar.

Har inget minne av att en enda Androidenhet någonsin frågat om vilken webbläsare man vill använda, utan det är antingen Chrome eller tillverkarens egna Chromebaserade skrot som är default.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Sötast
Skrivet av Jackbob:

För det första är webbläsaren en mycket känsligare produkt då den bokstavligen är ditt fönster till internet. Och internet i dagens läge är så hårt integrerat i vårt moderna samhälle att man kan anse det som en mänsklig rättighet med internetåtkomst nästan.
Jag skulle vilja utmana en människa att i dagens läge navigera genom vårt samhälle utan internet.

Att då se problem med att vissa företag fullständigt dominerar den marknaden är ju inte helt galet skulle jag vilja påstå. Knappast jämförbart med en kalkylator.

Jag gillar hur du tänker och formulerar dig. Det låter väldigt positivt.

Själv så skulle jag nog helt enkelt säga att en av de listade produkterna går att göra stor vinst på, den bryr sig företagen om. Inget annat.

Skrivet av anon201296:

Minimalisten i mig vill inte ha två webbläsare installerade så därav använder jag Edge i Windows och Safari i MacOS eftersom de inte går att avinstallera helt.

Med det sagt, Safari gillar jag inte alls.

Wow, det där låter fruktansvärt självplågande.
Vad är vinsten i att endast köra det som dikterats åt dig? Det är ju inte så att det blir någon praktisk skillnad i hastighet, stabilitet eller något annat om du har en eller 200 webbläsare installerade direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Såklart. Mozilla, EU och Sweclockers medlemmar vet såklart bäst vad den dumma pöbeln ska värdera.

Det är omöjligt för alla människor att vara tillräckligt insatta för att fatta informerade beslut i allt. Därför behövs reglering av vad företag får lov att göra.

Kan vi sluta låtsas som att detta är något nytt? Och kan vi sluta låtsas som att vara "dum" och oinsatt är samma sak?
Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, jag vet absolut hur man installerar en webbläsare på min dator och telefon, det är superenkelt. Däremot kan jag inte utantill hur man ändrar standardwebbläsare, men det är ju lätt att söka fram på valfri vettig sökmotor. Annars brukar ju webbläsare själva upptäcka att de inte är standardwebbläsare och berätta för dig hur man ändrar. Jag hade alltså svarat:

- Ja, jag vet hur man installerar webbläsare.
- Nej, jag vet inte hur man ändrar standardwebbläsare. (För det gör jag så pass sällan att jag måste googla fram hur man gör.)
- Ja, jag har ändrat min standardwebbläsare. (Kör Firefox på alla datorer.)

Jag har också väldigt svårt att tro att siffrorna för hur många som ändrat standardwebbläsare på sin dator stämmer. Hade det varit sant så hade många fler kört Edge än som faktiskt kör det idag. De flesta kör ju Chrome, detta trots att Edge är standardwebbläsare på typ alla datorer.

Jag tror att folk i allmänhet inte vill ändra sin webbläsare om de känner att de har en som funkar bra, och de väljer oftast själva vad de vill ha. Microsoft t.ex. har haft en rejäl uppförsbacke till att få folk att gå över till Edge, detta trots att de styr över operativsystemet och har lagt in en jäkla massa jävulskap som promotar Edge.

Att Firefox inte har mer market share beror förmodligen mer på att Firefox inte har samma sätt att annonsera direkt till potentiella användare och locka över dem, inte på att att det är lätt/svårt att byta webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

De är bara dåliga förlorare. Om de lyckats med deras telefonsatsning och dominerat marknaden hade man inte hört ett smack från dom haha.

Och snart kommer vi alla bli dåliga förlorare när nyttiga idioter låter Chrome rulla över allt vad webbläsare är och det inte längre går att blockera content och vi helt hamnar i Googles våld... Webbläsarutrymmet skulle verkligen må bra av mer tät konkurrens än Chromium eller Firefox.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

15 år sedan microsoft integrerade en webläsare i windows? från Internet Explorer's about sida: "Version 4 released in September 1997, was shipped with Windows 95 OSR (OEM Service Release) 2.5"
Blir väl 25 år?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.