Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

UNLEASH THE ARCHERS - Falsewave
Synthwave power metal? Det är en remake på en tidigare låt https://www.youtube.com/watch?v=fd8wI0LSl28
https://www.youtube.com/watch?v=Yh7RbbeBMa4

Nice! De har även en sån på Abyss sedan tidigare som är riktigt bra:

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För dom som är intresserade så släppte Wolfheart nytt album idag, King of the North. Det låter inte helt dumt. Här är en av låtarna från albumet, "Cold Flame".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Undra vad som hänt om Ralf Scheepers hade fått jobbet som Judas Priest sångare.
Kul tanke. Men jag föredrar nog att vi fick Primal Fear istället

Jag tror det hade varit riktigt dåligt om Ralf hade fått jobbet med tanke på hur kasst material Ripper fick att sjunga på. Sedan påminner Ripper mer om en ung Halford med ett sabla pulver i rösten, tragiskt att de inte kunde skriva vettigt material bara.
Så jag håller fullständigt med dig om Primal Fear, även om jag måste erkänna att deras album försvann från min radar efter 4:e släppet, blev för mycket "dussinsläpp"... även om det höll otroligt hög lägstanivå. Sedan fanns/finns guldkorn här och var, nedanstående låt är ett mästerverk när det kommer till känsla.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nytt album släppt från de polska giganterna Behemoth som ytterligare en gång visar vart skåpet ska stå.
I samband med detta har de producerad följande live-video med nytt material.

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=cZ4iNav2G9o

Titelspar fran kommande skivan.

Edit: Woods of Desolation

Permalänk
Medlem

Meshuggah – I Am That Thirst

Permalänk
Medlem

Bloodbath - Putrefying Corpse
Death metal

Permalänk
Medlem

Stratovarius släppte sitt nya album (Survive) idag. Jag har lyssnat igenom det och det var över förväntan faktiskt, enligt mitt tycke iallafall. Jag tycker nästan alla dom andra låtarna som inte släppts som singlar är bättre än dom som släpptes som singlar. Det är väl kanske inte deras absolut bästa album, men jag tyckte det var helt okej. Här är en av låtarna från albumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Sumerlands - The seventh seal
Heavy metal, albums släppt september 2016

https://www.youtube.com/watch?v=1LZ99QeDDnc

Äntligen har det kommit en uppföljare till succéplattan från 2016.
Ny sångare med ljusare röst och mer klassiskt 80-talsstuk än debuten, men tycker det svänger gött ändå:

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerryE:

Äntligen har det kommit en uppföljare till succéplattan från 2016.
Ny sångare med ljusare röst och mer klassiskt 80-talsstuk än debuten, men tycker det svänger gött ändå:

https://www.youtube.com/watch?v=j8jEl89oS6c

Grymt! Åkte på direkt.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Bloodbath - Putrefying Corpse
Death metal
https://www.youtube.com/watch?v=O7IGI-5GiHk

Bloodbath är bra skit!

Men deras gamla Breeding Death är oslagbar.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Hypocrisys zombie rökare Dead World

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Bäst ännu. 😎

Permalänk
Medlem

Stort fan av gammal thrash, black metal (ambient,doom och framför allt Norsk sådan)
Gammal hårdrock/Rock.
Klassisk musik som liras på nylonsträngat.
Är gitarrist själv. Spelar in eget när andan faller på.

MUYA 🤘😎🤘

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Grymt! Åkte på direkt.

Visst är refrängerna extremt catchiga? Dom satte sig på hjärnan direkt för mig

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem

Som stor fan av Michael Kiske så var det trevligt att se att han skulle vara med och gästa på det kommande Avantasia albumet, igen. Här är en lyrics video som släpptes för ett par dagar sen.

Permalänk
Medlem

Startar veckan med två individer som, utan tvekan, betytt mest för den hårda musiken i Sverige, där en även präglade ett helt sound (dvs det "feta soundet") som blev synonym med Abyss Studio. Äh, slänger in en tredje då herr Tomas Skolgsberg var minst lika viktig när det gällde "Stockholms-soundet".

Det är en konstform att skriva "enkla" låtar som blir bra, oftast vill man lägga till mer... fler lager etc...
Denna låt är ett mästerverk som illustrerar det och ingen kan förneka Peter Tägtgrens musikaliska talang.

Dan Swanö i sitt esse när han började experimentera mer med synth, men istället för Edge Of Sanity valde han att göra en solo-skiva. Dan och Peter har format så mycket av den extrema metallen att det är rent löjligt.

Klassiskt Stockholms-sound signerat Tomas Skogsberg och Sunlight Studio, trevligare tekniker får man leta efter och helt otroligt trevlig "snubbe" att spela in hos.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Svenska doomkungarna lever än.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Snubblade över ett releasedatum för ett album som jag inte hade en aning skulle släppas i år. Det är gruppen Obsidious, bestående av bl.a. medlemmar från Obscura, som ska släppa sitt första album (Iconic) den 28/10. Dock låter dom inte riktigt som Obscura. Här är det en blandning av teknisk death metal med melodiskt och progressivt bl.a. Dom blandar även "ren sång" med growls. Varje låt jag hört hittills har låtit ganska olika så det verkar som att albumet kommer att vara ganska varierat. Det låter lovande tycker jag. Här är en av låtarna, Devotion.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Behemoth ska tillsammans med Arch Enemy (märklig kombo men varför inte) spela på Annexet i Stockholm den 4/11 i år. Juste, legenderna Carcass är förband också.
För den som är intresserad finns det fortfarande biljetter kvar. Ses vi där?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrispVanDahl:

Behemoth ska tillsammans med Arch Enemy (märklig kombo men varför inte) spela på Annexet i Stockholm den 4/11 i år. Juste, legenderna Carcass är förband också.
För den som är intresserad finns det fortfarande biljetter kvar. Ses vi där?

Det är en märklig kombination, fast Arch Enemy brukar regera Live. Såg dem med Amon Amarth som huvudakt i GBG, de tog guld den kvällen. Kan ju ha med att brandlarmet gick när Amon Amarth lirade

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Vet inte om det nämndes tidigare men tänkte tipsa om Lorna Shores två senaste videor.
Det är Death Core men med ett väldigt pampigt symfoniskt sound och refränger som mixar blastbeats med melodier från ballader. Svårt att förklara men jag gillar hur det låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Vet inte om det nämndes tidigare men tänkte tipsa om Lorna Shores två senaste videor.
Det är Death Core men med ett väldigt pampigt symfoniskt sound och refränger som mixar blastbeats med melodier från ballader. Svårt att förklara men jag gillar hur det låter.

Lorna Shore är grymma, riktigt mäktigt sound!
Deras trummis skadade sig under nuvarande turné så deras basist tog över, snacka om talangfull 😅🤘

Finns en intressant video med sångaren Will Ramos där han har en kamera i halsen när han gör sina olika ljud, för den som är intresserad av hur growl ser ut på insidan. Tydligen inte analyserat på detta sättet tidigare.

Första 24 minuterna är snack inför testet om man inte orkar lyssna.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Seftec:

Lorna Shore är grymma, riktigt mäktigt sound!
Deras trummis skadade sig under nuvarande turné så deras basist tog över, snacka om talangfull 😅🤘

Finns en intressant video med sångaren Will Ramos där han har en kamera i halsen när han gör sina olika ljud, för den som är intresserad av hur growl ser ut på insidan. Tydligen inte analyserat på detta sättet tidigare.

https://youtu.be/Ua8SuWNPrLE

Första 24 minuterna är snack inför testet om man inte orkar lyssna.

Kikade på den! sjukt fascinerande. Sen verkar också Will vara en så otroligt jordnära och trevlig grabb!
Hörde i en intervju att han började grina när han träffade Anders från In Flames eftersom det var hans favvoband när han växte upp.

Permalänk
Medlem

Beyond the Black - Winter Is Coming
Symphonic metal.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Asarhaddon - Kummer
Country: Germany | Year: 2022 | Genre: Atmospheric Black Metal

Permalänk
Medlem

Ett av de bättre svenska band som kommit fram de "senaste åren", kan hjälpa att de inte riktigt tar sig själva på allvar och att den stackars basisten dör i varje video De är dock fenomenala på att skriva melodier/hooks och det går inte att undkomma att Ylva (?) har ett ganska bra register och stark röst. Det "grovliga" hos manliga sångaren matchar henne riktigt bra.

Definitivt ett band jag tror hade varit/blivit större än vad de är just nu med ett annat namn, vet att det tog mig ett litet tag innan jag faktiskt brydde mig att kolla in "skiten" just tack vare namnet.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal