Tips vid skapande av personlig hemsida. React / HTML + CSS / andra ramverk?

Permalänk
Medlem

Tips vid skapande av personlig hemsida. React / HTML + CSS / andra ramverk?

Hej,

Skulle vilja bygga en personlig hemsida men är lite osäker på vilken väg man ska ta och vilka fördelar/nackdelar det finns med de olika sätten. Vill man köra React / Flutter eller är det för överdrivet, eller bara HTML + CSS + JavaScript? Vilka fler sätt finns det?

Tips mottages

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad sidan ska innehålla och vad du behärskar sen innan! Eller rättare sagt, vad du vill behärska. Jag sitter själv med React hela dagarna på jobbet och hade nog valt det oavsett sidans innehåll dock. Det är ganska lätt och du kan göra mycket med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kgel:

Det beror lite på vad sidan ska innehålla och vad du behärskar sen innan! Eller rättare sagt, vad du vill behärska. Jag sitter själv med React hela dagarna på jobbet och hade nog valt det oavsett sidans innehåll dock. Det är ganska lätt och du kan göra mycket med det.

Hemsidan kommer agera som ett portfolio där man kan visa upp olika projekt. Inget jätteflashy. Har jobbat lite med React och HTML/CSS innan men inte jättemycket så jag kan lära mig det på vägen. Har kollat på en del personliga hemsidor och många verkar inte använda sig av React så jag undrar om det finns någon nackdel med att välja React? Vet du hur React jämför sig med Flutter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hemsidan kommer agera som ett portfolio där man kan visa upp olika projekt. Inget jätteflashy. Har jobbat lite med React och HTML/CSS innan men inte jättemycket så jag kan lära mig det på vägen. Har kollat på en del personliga hemsidor och många verkar inte använda sig av React så jag undrar om det finns någon nackdel med att välja React? Vet du hur React jämför sig med Flutter?

Flutter är googles verktyg för att bygga appar.
Ska du lägga upp en enklare webbsida (det får man ändå kalla en portfoliosida) så spelar fördelar och nackdelar mellan olika ramverk väldigt liten roll, störst fördel får du om du använder något du redan kan då. Enda anledningen att välja något annat skulle vara för att du vill lära dig något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Flutter är googles verktyg för att bygga appar.
Ska du lägga upp en enklare webbsida (det får man ändå kalla en portfoliosida) så spelar fördelar och nackdelar mellan olika ramverk väldigt liten roll, störst fördel får du om du använder något du redan kan då. Enda anledningen att välja något annat skulle vara för att du vill lära dig något annat.

Fair enough!

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hemsidan kommer agera som ett portfolio där man kan visa upp olika projekt. Inget jätteflashy. Har jobbat lite med React och HTML/CSS innan men inte jättemycket så jag kan lära mig det på vägen. Har kollat på en del personliga hemsidor och många verkar inte använda sig av React så jag undrar om det finns någon nackdel med att välja React? Vet du hur React jämför sig med Flutter?

Jag tror inte många som gör små, personliga hemsidor nödvändigtvis kan react, eller så kör de någon färdig template. Jag har aldrig använt flutter så kan inte uttala mig, men react hade jag använt själv. Kan inte komma på nån särskild nackdel

Permalänk
Medlem

Hej!

Min åsikt är att du ska använda det du vill använda. Tänker du att du ska använda din hemsida/portfolio för att eventuellt söka jobb så kan det ju vara till din fördel om du har använt dig av intressanta tekniker för att bygga den. Tycker inte du ska övertänka det så mycket, utan kör på det du är bekväm med och viktigast av allt - ha kul med det! Lycka till.

Permalänk

Skulle nog säga först att försök att hålla dig till 1, max 2 frameworks. Annars blir nog allting rent kodmässigt en smet som blir svår att ha kontroll på och senare om du skall "bygga ut" sidan så blir det oftast att man börjar om från början.

Jättebra att bygga en egen hemsida osv för erfarenheten och lära sig nya saker. Om den idén inte är superviktig så kanske ett CMS skulle passa. Och finns inte något "plugin" som löser uppgiften så kan man säkert bygga såna till den.

Men som sagt. Bygg en hemsida först. Finns inget bättre sätt att lära sig än "the hard way".

Permalänk
Medlem

Spana in remix (https://remix.run/) är server-side renderad react. Den är byggd på react-router i grunden Jag gillar deras filosofi där de nyttjar web plattformens api:er fullt ut. Jag tycker att det är en sån glädje att skriva i det ramverket, allt hussle med att hantera state på klienten är, nästan, bortblåst.

Gillar verkligen känslan av att använda Forms för mutationer, känns som att bygga hemsidor i PHP anno tidigt 00-tal, på ett bra sätt.