Regeringen kovänder – skattesubvention för serverhallar slopas

Permalänk
Melding Plague

Regeringen kovänder – skattesubvention för serverhallar slopas

Efter skarp kritik från Riksrevisionen och till följd av rådande omständigheter ska teknikjättarnas serverhallar åter börja beskattas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var verkligen på tiden.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, skulle skett tidigare dock.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Trevligt med bra nyheter. Ska bli intressant att se vad företagen säger.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra nyhet, blev riktigt glad!

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Administrativ avgift

Wohoo äntligen börjar det hända saker där regeringar och även samhället kan acceptera okej det här blev fel nu löser vi det. Skulle vara intressant om någon kollade upp om någon ev muta togs emot för det tidigare förslaget också 🤔

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Inte en dag försent. Det är stötande att dessa techjättar fått rabatter. Medan övriga fått betala full skatt.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Höj skatterna så företagen flyr landet och vi alla kan leva på bidrag istället. Jag är själv ganska trött på att arbeta.

Permalänk
Medlem

Var det någon som sa valtider?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätokraten:

Inte en dag försent. Det är stötande att dessa techjättar fått rabatter. Medan övriga fått betala full skatt.

Är väl ändå drygt 5 år för sent?

Helt galet att locka stora företag hit med rabatter, det borde väl ändå räcka med att vi har relativt billig el (normalt sett) och bra klimat för att kyla hallarna.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är väl ändå drygt 5 år för sent?

Helt galet att locka stora företag hit med rabatter, det borde väl ändå räcka med att vi har relativt billig el (normalt sett) och bra klimat för att kyla hallarna.

Det är ett talesätt. Det betyder i princip "Det var på tiden".

Permalänk
Medlem

Hela tanken men den här dealen var ju att det skulle generera massa jobb, kanske främst då i norra delen av landet och bromsa den ständigt pågående urbaniseringen.

Men med dagens situation och resultatet av hur lite jobb satsningen har gett så framstod ju det hela som ytterst smaklöst. När folk i södra Sverige funderar på att sälja sina hus på grund av de galna elpriserna har denna deal bestått.

Det är ju oförsvarbart med skattesubvention för vissa företag när både privatpersoner och företags ekonomier i södra Sverige slås i spillror på grund av rådande elpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men med dagens situation och resultatet av hur lite jobb satsningen har gett så framstod ju det hela som ytterst smaklöst. När folk i södra Sverige funderar på att sälja sina hus på grund av de galna elpriserna har denna deal bestått.

Hade inte gjort nån skillnad för södra sverige om datacentren inte byggdes (de i norrland alltså) eftersom överföringskapiciteten ändå sätter begränsingarna idag. Med det sagt så ska man absolut inte subvenktionera och snedvrida någon marknad alls.

Permalänk
Medlem

Bra, men för lite och för sent som vanligt, några av dessa har ju primärt pysslat med kryptogrävning, vilket är på väg att ebba ut.
Moms & skatt bör dock justeras nedåt för att jämna ut priser, då man negligerat att bygga ut överföringskapaciteten innan man lade ner kärnkraften.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Helt rätt. Höj skatterna så företagen flyr landet och vi alla kan leva på bidrag istället. Jag är själv ganska trött på att arbeta.

Det är inte precis många jobb som skulle gå förlorade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

Hela tanken men den här dealen var ju att det skulle generera massa jobb, kanske främst då i norra delen av landet och bromsa den ständigt pågående urbaniseringen.

Men med dagens situation och resultatet av hur lite jobb satsningen har gett så framstod ju det hela som ytterst smaklöst. När folk i södra Sverige funderar på att sälja sina hus på grund av de galna elpriserna har denna deal bestått.

Det är ju oförsvarbart med skattesubvention för vissa företag när både privatpersoner och företags ekonomier i södra Sverige slås i spillror på grund av rådande elpriser.

Fast man brukar veta redan från början att dessa inte ger många jobb.
Man får väl kanske lite PR i media att serverhall byggs ut i land X osv, men inte så mycket mer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Helt rätt. Höj skatterna så företagen flyr landet och vi alla kan leva på bidrag istället. Jag är själv ganska trött på att arbeta.

Serverhallarna som byggts i norra Sverige med flera har ju knappast uppbringat något ekonomisk renässans vare sig för landet eller kommunerna. Man subventionerar närmast obemannade anläggningar i desperata förhoppningar om nya arbetstillfällen lokalt.

Detta är inte riktigt den skattepolitiska kullen att, så att säga, dö på.

Permalänk
Musikälskare

ÄNTLIGEN!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tja, som sagt, jämfört med motsvarande länder i EU är väl svenska elpriserna i norr ändå rejält låga, och kommer att vara så ett tag antar jag. Behövs ingen subvention.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Helt rätt. Höj skatterna så företagen flyr landet och vi alla kan leva på bidrag istället. Jag är själv ganska trött på att arbeta.

Skrivet av filbunke:

Det är inte precis många jobb som skulle gå förlorade.

Så är det, kan tycka de som experimenterar om att göra något produktivt av spillvärmen som tex driva växthus som vi haft artikel på här förut kan förtjäna denna subvention.
https://www.sweclockers.com/nyhet/34547-boden-experimenterar-...

Vi behöver mer experiment av denna typ kanske inte bara i Norrland om vi får normala elpriser igen.

Synergierna är kanske inte lika stora som när vi började elda våra sopor för att driva fjärvärmen men de finns där.

Permalänk
Medlem

Det är inte rätt att ändra spelreglerna när företagen redan har investerat, så jag tycker detta är botten. Men jag verkar vara ensam om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det är inte rätt att ändra spelreglerna när företagen redan har investerat, så jag tycker detta är botten. Men jag verkar vara ensam om det

Lagstiftning ändras konstant, gäller för alla. Sedan statliga subventioner är en bonus, inte en anledning att göra något.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bra.

Har vi brist på el och rusande priser skall det väl inte enbart drabba hushåll och företag ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Äntligen jämställda regler.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det är inte rätt att ändra spelreglerna när företagen redan har investerat, så jag tycker detta är botten. Men jag verkar vara ensam om det

Det kallas att ta ansvar och att äga sina misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det är inte rätt att ändra spelreglerna när företagen redan har investerat, så jag tycker detta är botten. Men jag verkar vara ensam om det

Ja. Rabatten var ju något vi erbjöd företagen just för att de skulle komma hit. Det är svårt att vara arg över att de gjorde som vi uppmanade dem till.

Detta kommer säkert hjälpa energibristen något, så det kanske är värt att göra, men det är inte helt fint gjort gentemot dessa företag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det är inte rätt att ändra spelreglerna när företagen redan har investerat, så jag tycker detta är botten. Men jag verkar vara ensam om det

Det är ju precis vad flera av dessa företag har gjort. Ändrat spelreglerna i efterhand, alltså.

De etablerade sig med stora skattereduceringar till stor del tack vare löften om skapandet av många jobb. Sedan visade det sig att de inte behövde anställa i närheten av så många som de sagt under förhandlingarna. Alltså ett sätt för dem att förstärka sin förhandlingsposition innan etableringen, och när de väl kommit på plats så blåste man kommunerna på de utlovade arbetstillfällena.

Nu gäller det här inte alla företag som etablerat sig här, men en undersökning som genomfördes för inte allt för länge sedan visade att antalet arbetsplatser var långt lägre än de utlovade.

Permalänk
Medlem

Alltså är inte helt insatt i ämnet men känns inte helt klockrent.

1. 1.3 miljarder är mycket pengar men egentligen inte. Permanentera världsledande företag genom att få dem att bygga infrastruktur i Sverige känns som en riktigt bra investering på lång sikt. Sedan att deras satsningar initialt inte ger de jobb någon tjänsteman räknat på, det fattar nog vem som helst. Däremot med små investeringar kommer fler. Säkerhetspolitiskt är det också bra att knyta globalt viktig infrastruktur till oss. Då kostar det för mycket att bråka med oss.

2. Elbristen i söder påverkas knappt alls vad norr sysslar med. Det låter till och med som de faktiskt gjort något bra för att fylla ut överkapaciteten där uppe.

3. Dra bort subventioner och allmänt ge intryck av att vara ett instabilt land som inte går att lita långsiktigt på ger inte sken av ett bra investerarklimat. Detta kan kosta mycket i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ett talesätt. Det betyder i princip "Det var på tiden".

Uttrycket är "inte en dag för tidigt". Det är ju för sent. Iofs kanske man kan säga att det stämmer, är ju många dagar för sent, och inte bara en 😀

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ett talesätt. Det betyder i princip "Det var på tiden".

"Inte en dag för tidigt" heter det väl? "inte en dag för sent" har jag aldrig hört förut, och låter mer som att det passar bra just nu.