Corsair avtäcker Xeneon Flex – böjbar gamingskärm på 45 tum med OLED-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kör 77” med 4K på min TV, det är ungefär samma. Jag har inte haft ett skrivbord på många år nu, främst därför jag inte har en dedikerad skärm och sånt.

Stora problemet med FHD är ju det begränsade utrymmet på höjden.

Jag minns dock fortfarande när jag spelade igenom Portal 2 på den tiden, fantastisk upplevelse när man satt nära. Fantastiskt för spelande alltså, inte för arbete/windows

Fast då var det väl snarare storleken på skärmen som var avgörande för upplevelsen snarare än den låga upplösningen? 40" var väl annars jättestort för några år sedan

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

Enklaste sättet att sammanfatta ’retention’ för ögonen är för min del är att kolla på hur en kondensator fungerar inom elektronik

https://www.electronics-tutorials.ws/wp-content/uploads/2018/05/rc-rc10.gif

Tänk er att den blåa signalen är ljuset från en OLED (med BFI i det här fallet). När det börjar lysa så reagerar ögonen och börjar ge signal (troligen helt fel tidsskala i den här bilden, men principen är någorlunda rätt). Efter en stund ger ögat full signal, i verkligheten händer nog detta efter många frames (den röda signalen borde vara mycket mer utsträckt).

Sedan slutar ljuset, ögat börjar då minska signalen ut med en viss fördröjning (det är kemiska processer som ska klinga av), först efter en stund blir signalen låg

Det BFI och andra liknande tekniker gör (CRT också såklart), är att förkorta dessa ljuspulser så ögat börjar klinga av tidigare (som att varannan puls i grafen skulle vara borta helt). Det ger då lite mindre effekt av ögats förseningar av signalen. Dock handlar det nog oftast om procentuella ändringar över många millisekunder snarare än det som visas i dessa tester

https://www3.nd.edu/~lemmon/courses/ee224/web-manual/web-manual/lab8a/img46.png

Deer in headlights.

Skrivet av elajt_1:

Ju högre uppdateringsfrekvens desto mindre behov av BFI skrev jag? Men 120Hz räcker inte för att få en sådan rörelseskärpa. Du hör/ser ex. vad Vincent säger i videon där att det är klart skillnad på 120 och 240.
Det optimala är naturligtvis att komma i närheten av CRT (som jag fortfarande stundvis använder och vilket fortfarande är överlägset). BFI introducerades inte på främst på grund av hög pixelsvarstider utan på grund av tekniken som används på alla plattskärmstekniker (förutom plasma), sample and hold.

Ok. Jag startade en onödig diskussion här med mitt absoluta påstående. Såhär. Jag har sedan ett bra par år tillbaka i tiden testat en uppsjö av bildskärmar och paneltekniker. Jag baserar min åsikt, enbart på de erfarenheter jag har samlat på mig genom detta. OLED för mig, är så kvickt att jag knappt kunde märka skillnad mellan BFI på eller av, det som jag väldigt tydligt upptäckte var däremot hur ljusstyrkan blev lidande.

En CRT har jag inte beskådat sedan 2006 eller nått sådant.

Rent tekniskt, som ni båda klargör ovan, så finns det garanterat tydliga mätbara tekniska fördelar med BFI, även på OLED. Frågan är hur relevant det är för gemene man och den subjektiva uppfattningen. Det är allt. Inget mer, inget mindre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast då var det väl snarare storleken på skärmen som var avgörande för upplevelsen snarare än den låga upplösningen? 40" var väl annars jättestort för några år sedan

Swedx tv var billiga detta var kanske 2010 eller däromkring

Låg upplösning i sig är bara något man kan vänja sig med. Problemet i det här fallet är nog främst att subpixelstrukturen blir nog extremt tydlig. Det var inte samma problem för mig, TVn hade någon vettig sådan (typ ips skulle jag gissa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Deer in headlights.

Ok. Jag startade en onödig diskussion här med mitt absoluta påstående. Såhär. Jag har sedan ett bra par år tillbaka i tiden testat en uppsjö av bildskärmar och paneltekniker. Jag baserar min åsikt, enbart på de erfarenheter jag har samlat på mig genom detta. OLED för mig, är så kvickt att jag knappt kunde märka skillnad mellan BFI på eller av, det som jag väldigt tydligt upptäckte var däremot hur ljusstyrkan blev lidande.

En CRT har jag inte beskådat sedan 2006 eller nått sådant.

Rent tekniskt, som ni båda klargör ovan, så finns det garanterat tydliga mätbara tekniska fördelar med BFI, även på OLED. Frågan är hur relevant det är för gemene man och den subjektiva uppfattningen. Det är allt. Inget mer, inget mindre.

Jag håller med dig, BFI gör mycket mindre skillnad på en snabb skärm som OLED än andra tekniker med tydligare eftersläp. Tycker inte alls det behövs heller, men på en teoretisk och vetenskaplig nivå kan det göra skillnad. Det handlar främst om att ögat kan börja återhämta sig en halv frame snabbare eller inte.

Jag skulle dock inte kunna tänka mig att gå tillbaka till flimret som dessa tekniker medför. Minns fortfarande hur irriterande det var. Iofs är nog 120Hz snabbt nog för att dölja det

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Lägre PPI än min gamla 24" 1080 = 91.79, denna har 82.87 ... ugh!

O en 75" 4K-tv har en DPI på 58, fifan va uselt!

... eller så är inte DPI ett speciellt intressant mått på skärmar sålänge man inte jämför vid exakt samma storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

O en 75" 4K-tv har en DPI på 58, fifan va uselt!

... eller så är inte DPI ett speciellt intressant mått på skärmar sålänge man inte jämför vid exakt samma storlek.

Jo DPI är intressant om man jämför vid samma tittavstånd till skärmen.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jo DPI är intressant om man jämför vid samma tittavstånd till skärmen.

Fast du sitter ju inte lika långt ifrån en 24" som en 45", så speciellt intressant är det inte nej.

Permalänk
Medlem

För spel verkar den ju riktigt trevlig! Hög frekvens o helt okej upplösning. Inte en chans att nå hög fps i högre upplösning än så i nya spel hur som.

Ser fram emot att se vad den kommer att kosta i svenska hyllor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

32 tum, 1440p och oled DÅ köper jag ny monitor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

O en 75" 4K-tv har en DPI på 58, fifan va uselt!

... eller så är inte DPI ett speciellt intressant mått på skärmar sålänge man inte jämför vid exakt samma storlek.

Fast med monitorer... finns det de som sitter på samma avstånd ända upp i dessa storlekar, (rum/bord-utrymme spelar sin roll, och även websidors totala ovilja att använda hela skärmbredden skapar för det samma avståndet en mer ergonomiskt passande vy) och då blir denna monitor rätt pixlig. Men du vill väl inte tänka så för du har rätt, "fifan" osv ...whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Fast med monitorer... finns det de som sitter på samma avstånd ända upp i dessa storlekar, (rum/bord-utrymme spelar sin roll, och även websidors totala ovilja att använda hela skärmbredden skapar en för det samma avståndet en lämplig mindre storlek) och då blir denna monitor mer än lite pixlig. Men du vill väl inte tänka så för du har rätt, "fifan" osv ...whatever.

Alltså jag säger inte emot att skärmen är lågupplöst, för det är den definitivt, utan det var mest bara just användandet av DPI som mått för det som är lite sisodär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Alltså jag säger inte emot att skärmen är lågupplöst, för det är den definitivt, utan det var mest bara just användandet av DPI som mått för det som är lite sisodär.

Ja.. hursom helst skulle en ppi/dpi/aka..-skamgräns för standardstora monitorer (under tv-storlekar) inte vart fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Ja.. hursom helst skulle en ppi/dpi/aka..-skamgräns för standardstora monitorer (under tv-storlekar) inte vart fel.

Ja jag skulle säga att under 4K är lite småskämmigt o allt under 1440p är skamvrån direkt. Men ja en DPFOV hade ju varit nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Förstår mig inte på panelutvecklare... varför satsar de så ofta på konstigheter snarare än det de flesta vill ha?

Faktum är att problemet ligger i att de inte "satsar". De plockar fram nått som passar in i den befintliga produktionen/tillverkningsprocessen (i detta fall LG Displays process för att producera oled-panler, för främst tv bruk).

Varför satsas det inte?
För att mega widescreenskärmar är en liten skitmarknad ijmf med huvudsysslan.

Av nån anledningen så har de kommit fram till att motsvarande, på ett ungefär, en sönderkapad 55" UHD panel är värt att satsa på (eller inte satsa på då). Dvs denna 45"-panel platsar i befintlig moderglas-produktion (där ett moderglas, 2.2*2.5 meter stort, innehåller flera paneler med, i detta fall, troligen 2 eller kanske tom 3 olika storlekar (sk MMG)).

Citat:

45" för 3440x1440 är alldeles för stort. Hade det varit 38-40" med den upplösningen så visst.

Spontant kan man ju tycka att kan man utgå från sönderkapad 55" så borde man även kunna utgå från sönderkapad 48". Eller 42", en sönderkapad sådan skulle ge en runt 35" 21:9 1440p.

Men som sagt, det ska passa sett i ett "modersglas-perspektiv" oxå.

Skrivet av anon343162:

Bara en prototyp, tror de fläskar på med högre upplösning vid skarp lansering.

Njae...då är det i så fall en annan panel/produkt.
Denna 45" 21:9 1440p är "på riktigt". Kommer användas i LGs 45GR95QE (som är "fast" kurvad på 800R).

Permalänk
Medlem

LG visar nu upp 42" LX3 (4K 16:9), "LG Flex". Böjbar upp till 900R i 20 steg.

Använd som 21:9 display (3840*1646) blir det ca 40 tum.

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi! Dags för en uppgradering! Rätt sugen på sätta min Samsung G9 49" i graven :D, Oled låter fint, hoppas den snart dyker upp hos komplett

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15