Corsair avtäcker Xeneon Flex – böjbar gamingskärm på 45 tum med OLED-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

OLED kör på sample-and-hold precis som LCD. Det skapar efterbilder i ögat efter att pixlarna slocknat eller ändrat färg, vilket blir till rörelseoskärpa. För att minimera problemet behöver man på ett eller annat vis korta av impulserna från skärmen.

Men sen när är eftersläpningarna på 120hz+ på en sample and hold skärm så stor att man behöver tillsätta äckligt flimmer? Jo precis, aldrig. Snarare tvärt om så är dom i behov av långsammare pixlar så man slipper den strobing som redan finns utan flimmer på en OLED.

Permalänk
Medlem

Lägre PPI än min gamla 24" 1080 = 91.79, denna har 82.87 ... ugh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men sen när är eftersläpningarna på 120hz+ på en sample and hold skärm så stor att man behöver tillsätta äckligt flimmer? Jo precis, aldrig. Snarare tvärt om så är dom i behov av långsammare pixlar så man slipper den strobing som redan finns utan flimmer på en OLED.

Behövs för vem eller vad? OLED utan BFI eller andra tekniker har märkbar rörelseoskärpa.

Permalänk
Medlem

Coolt. Men skulle ej köpa själv.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på panelutvecklare... varför satsar de så ofta på konstigheter snarare än det de flesta vill ha?

45" för 3440x1440 är alldeles för stort. Hade det varit 38-40" med den upplösningen så visst.

Dessutom detta med en böjbar skärm. Hur många har efterfrågat det egentligen? Jag tror knappast speciellt många köper den bara för att den är böjbar, och den funktionaliteten kommer antagligen att driva upp priset dessutom.

Tveksamt att denna landar under 25 000 kr.

Ge oss en OLED på 38-40" med 3840x1600 och 200Hz till ett pris som inte är hutlöst så kommer den att sälja som smör.

Permalänk
Inaktiv

Bara en prototyp, tror de fläskar på med högre upplösning vid skarp lansering.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mimematis:

Stora frågan.. har den ett blur reduction läge?
Perfekta skärmen i så fall.

OLED är så snabb att Black Frame Insertion-tekniker är överflödiga. Vi snackar under 1 millisekund i många fall, på riktigt, när det kommer till att ändra nyans på pixeln.

Framför allt så finns det ingen bakgrundsbelysning som kan stängas av och på i snabb följd.

Dold text

Det jag reagerade på här när det kommer till specifikationerna, förutom storleken och uppdateringsfrekvensen är de påstodda 1000 nitsen. OLED, tappar dramatiskt i ljusstyrka ju större del av panelen som visar vitt och jag antar att dessa 1000 nits är uppmätta på en mycket begränsad yta. Orkar inte rota efter hur stora rutor som krävs för att mäta upp ljusstyrkan.

Oavsett så är det en spännande produkt som kostar skjortan, misstänker jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bara att ha den på lite längre avstånd om man inte gillar upplösningen. Efter att ha kört FHD på 40” som skärm för många år sedan vet jag att det går att vänja sig med detta med.

Inlevelsen blir nog jämförbar med VR, men samtidigt ok för film om man är flera eftersom man kan platta ut den

Priset avgör såklart hur bra denna blir i värde, men förstår verkligen lockelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

OLED är så snabb att Black Frame Insertion-tekniker är överflödiga. Vi snackar under 1 millisekund i många fall, på riktigt, när det kommer till att ändra nyans på pixeln.

BFI är inte till för att förbättra pixelresponsen utan för att minimera efterbilder. Det är absolut inte överflödigt då det finns en hel del rörelseoskärpa. Den här artikeln illustrerar det hela rätt bra:
https://blurbusters.com/blur-busters-law-amazing-journey-to-f...

Permalänk
Medlem

Häftigt men som många säger är upplösningen alldeles för låg.

Jag har en U4021QW 5K2K (5120 x 2160) på jobbet och den känns rejält oskarp jämfört med en vanlig 27" 4K som jag kör hemma. Önskar att den hade varit samma höjd som en 27" 4K så hade densiteten varit samma vilket vore perfekt.

Hade en Dell U4919DW (5120 × 1440) innan men den kändes riktigt föråldrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

OLED är så snabb att Black Frame Insertion-tekniker är överflödiga. Vi snackar under 1 millisekund i många fall, på riktigt, när det kommer till att ändra nyans på pixeln.

Framför allt så finns det ingen bakgrundsbelysning som kan stängas av och på i snabb följd.

Njae, överflödig är funktionen definitivt inte. Men vid tillfäckligt hög fps och samma höga uppdateringsfrekvens minimeras i alla fall problemet. En oled i 120Hz är definitivt inte i närheten så skarp rörelse som en ex hyfsad CRT i samma frekvens.

Laptopen i klippet nedan har tydligen den skarpaste bilden (i rörelse) av någon plattskärm hittills på grund av den höga uppdateringsfrekvensen.

https://www.youtube.com/watch?v=9GH6ngr-wws

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Kul att nånting händer.

Man kan ju göra egen sådan om man köper 3st exakt likadana bildskärmar och använder trippelskärms VESA fäste.

Det som var det heta 2009-2012 med AMD Eyefinity och NVIDIA Surround.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Är den blank?
Hatar spegel skärmar. Matt yta ska det vara.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Är den blank?
Hatar spegel skärmar. Matt yta ska det vara.

Matt yta = ljusgrå svärta = meningslöst för OLED

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av elajt_1:

Njae, överflödig är funktionen definitivt inte. Men vid tillfäckligt hög fps och samma höga uppdateringsfrekvens minimeras i alla fall problemet. En oled i 120Hz är definitivt inte i närheten så skarp rörelse som en ex hyfsad CRT i samma frekvens.

Laptopen i klippet nedan har tydligen den skarpaste bilden (i rörelse) av någon plattskärm hittills på grund av den höga uppdateringsfrekvensen.

https://www.youtube.com/watch?v=9GH6ngr-wws

Jag skulle nog inte klassa det som ett större bekymmer i relation till resterande moderna panel-tekniker. Visst kan vi jämföra med en numera utdöd teknik som är känd för sin i princip icke existerande eftersläpsproblematik.

Personligen har jag testat en uppsjö av skärmar vid det här laget och enligt min uppfattning så är BFI inte något som är nödvändigt vid 120 Hz uppdateringsfrekvens för OLED, och jag kan inte inbilla mig att det skulle bli mer relevant i 240 Hz. Nackdelen med BFI är att den påverkar ljusstyrkan rätt dramatiskt, av naturliga orsaker, vilket redan är ett problem för OLED-tekniken och det man vinner på det är mer eller mindre försumbart då pixlar redan är så snabba på att ändra nyans.

BFI är ibland en utmärkt teknik för att artificiellt förbättra uppfattningen av IPS, VA och TN-paneler på grund av att de generellt är mycket slöare än OLED, även de med riktigt hög uppdateringsfrekvens lider generellt av att vara rätt slöa på att ändra nyans på pixlarna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

OLED är så snabb att Black Frame Insertion-tekniker är överflödiga. Vi snackar under 1 millisekund i många fall, på riktigt, när det kommer till att ändra nyans på pixeln.

Fast det gör ju enorm skillnad. Kolla bara på LGs förra OLED TV apparater.

på: https://i.rtings.com/assets/products/ERRCS9of/lg-c1-oled/bfi-...
av: https://i.rtings.com/assets/products/JzHKPmiI/lg-c1-oled/moti...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mimematis:

Ja på den bilden är jag beredd att hålla med att det gör en tydlig skillnad. Det jag baserar min åsikt på är min egen subjektiva upplevelse med OLED och BFI.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jag har pratat om böjbar skärm hur länge som helst och det är vad jag vill ha. Orsaken är att det är lönlöst att annars få en skärm med den böjningen som man vill ha. Det går an för de som har enkla lösningar. Men många har 3st skärmar och en massa saker och man vet inte vilken böjning man vill ha före man får testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara att ha den på lite längre avstånd om man inte gillar upplösningen. Efter att ha kört FHD på 40” som skärm för många år sedan vet jag att det går att vänja sig med detta med.

Om FHD på 40" var så bra, varför kör du inte med det idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

OLED är så snabb att Black Frame Insertion-tekniker är överflödiga.

Skrivet av Dinoman:

Ja på den bilden är jag beredd att hålla med att det gör en tydlig skillnad. Det jag baserar min åsikt på är min egen subjektiva upplevelse med OLED och BFI.

Då är det bra att lägga till ett "jag tycker att" framför ett så objektivt uttalande som ditt första. Om inte avsikten var att skapa debatt.
Jag tycker att det är en mer behaglig tv-upplevelse om jag har BFI på "Low" på min CX till exempel. Tur att vi är olika!

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om FHD på 40" var så bra, varför kör du inte med det idag?

Han skriver ju dock ingen stans att det var bra, bara att han kunde vänja sig vid det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kirkunit:

Då är det bra att lägga till ett "jag tycker att" framför ett så objektivt uttalande som ditt första. Om inte avsikten var att skapa debatt.
Jag tycker att det är en mer behaglig tv-upplevelse om jag har BFI på "Low" på min CX till exempel. Tur att vi är olika!

Vi är ju på internet! Det finns inte tid för att nyanser.

Om jag för göra en kvalificerad gissning, baserat på mina tidigare subjektiva åsikter, så anser jag att BFI är överflödigt för OLED då panelerna redan är så snabba utan denna sorts teknik och nackdelen med det inte överväger de mycket små fördelarna det kan ge. Tittar vi då på denna modellen med dubbelt så snabb uppdateringsfrekvens ställt mot nuvarande OLED-paneler så är jag personligen övertygad om att BFI är helt överflödigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om FHD på 40" var så bra, varför kör du inte med det idag?

Jag kör 77” med 4K på min TV, det är ungefär samma. Jag har inte haft ett skrivbord på många år nu, främst därför jag inte har en dedikerad skärm och sånt.

Stora problemet med FHD är ju det begränsade utrymmet på höjden.

Jag minns dock fortfarande när jag spelade igenom Portal 2 på den tiden, fantastisk upplevelse när man satt nära. Fantastiskt för spelande alltså, inte för arbete/windows

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Det är dynamiskt, så du kan ha vilken välvning du vill från inget till 800R.

Borde inte steglös vara rätt ord i detta fallet 🤔?

Permalänk
Medlem

Det är detta jag har väntat på innan jag äns ska börja överväga att köpa 21:9 välvd skärm.
Problemet med den nu utdaterade icke böjbara tekniken är ju att det blir svårt att hitta en välvd skärm för ditt avstånd. Många skärmar verkar det som att man måste ha högst ½m från ögonen då skärmen är för mycket välvd.

Dock så har denna lite låg upplösning och inget VESA-fäste vilken kanske blir behövligt längre fram.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vi är ju på internet! Det finns inte tid för att nyanser.

Om jag för göra en kvalificerad gissning, baserat på mina tidigare subjektiva åsikter, så anser jag att BFI är överflödigt för OLED då panelerna redan är så snabba utan denna sorts teknik och nackdelen med det inte överväger de mycket små fördelarna det kan ge. Tittar vi då på denna modellen med dubbelt så snabb uppdateringsfrekvens ställt mot nuvarande OLED-paneler så är jag personligen övertygad om att BFI är helt överflödigt.

Enklaste sättet att sammanfatta ’retention’ för ögonen är för min del är att kolla på hur en kondensator fungerar inom elektronik

Tänk er att den blåa signalen är ljuset från en OLED (med BFI i det här fallet). När det börjar lysa så reagerar ögonen och börjar ge signal (troligen helt fel tidsskala i den här bilden, men principen är någorlunda rätt). Efter en stund ger ögat full signal, i verkligheten händer nog detta efter många frames (den röda signalen borde vara mycket mer utsträckt).

Sedan slutar ljuset, ögat börjar då minska signalen ut med en viss fördröjning (det är kemiska processer som ska klinga av), först efter en stund blir signalen låg

Det BFI och andra liknande tekniker gör (CRT också såklart), är att förkorta dessa ljuspulser så ögat börjar klinga av tidigare (som att varannan puls i grafen skulle vara borta helt). Det ger då lite mindre effekt av ögats förseningar av signalen. Dock handlar det nog oftast om procentuella ändringar över många millisekunder snarare än det som visas i dessa tester

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SuperDuperKillen:

Borde inte steglös vara rätt ord i detta fallet 🤔?

Ja, steglös är ett mer tydligt ord i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Om man ser JayzTwoCents titt på den, så verkar den inte vara steglös direkt. Den har 3 lägen den snäpper in på. Fast går väl att sätta den mellan de lägena också.

glömda ord
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag skulle nog inte klassa det som ett större bekymmer i relation till resterande moderna panel-tekniker. Visst kan vi jämföra med en numera utdöd teknik som är känd för sin i princip icke existerande eftersläpsproblematik.

Personligen har jag testat en uppsjö av skärmar vid det här laget och enligt min uppfattning så är BFI inte något som är nödvändigt vid 120 Hz uppdateringsfrekvens för OLED, och jag kan inte inbilla mig att det skulle bli mer relevant i 240 Hz. Nackdelen med BFI är att den påverkar ljusstyrkan rätt dramatiskt, av naturliga orsaker, vilket redan är ett problem för OLED-tekniken och det man vinner på det är mer eller mindre försumbart då pixlar redan är så snabba på att ändra nyans.

BFI är ibland en utmärkt teknik för att artificiellt förbättra uppfattningen av IPS, VA och TN-paneler på grund av att de generellt är mycket slöare än OLED, även de med riktigt hög uppdateringsfrekvens lider generellt av att vara rätt slöa på att ändra nyans på pixlarna.

Ju högre uppdateringsfrekvens desto mindre behov av BFI skrev jag? Men 120Hz räcker inte för att få en sådan rörelseskärpa. Du hör/ser ex. vad Vincent säger i videon där att det är klart skillnad på 120 och 240.
Det optimala är naturligtvis att komma i närheten av CRT (som jag fortfarande stundvis använder och vilket fortfarande är överlägset). BFI introducerades inte på främst på grund av hög pixelsvarstider utan på grund av tekniken som används på alla plattskärmstekniker (förutom plasma), sample and hold.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.