Veckans fråga: Hur gammalt är ditt nuvarande chassi?

Permalänk

Chieftec Dragon fulltower i en garderob...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Sen senaste bygget i x99 riggen. Fractal Design Node 804, åtminstone 7 år tror jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

CoolerMaster Stacker STC-T01 🤣

Har hängt med hela vägen. Moddat det med damm filter men helt original annars. 2st burar för hårddiskar som är CM de också.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Bytte chassi för första gången på över 10 år vid senaste bygget. Hade ett riktigt gammalt Antec chassi. Det var otroligt tyst men hade inget luftflöde värt att nämna och det var äckligt trångt att bygga i.

Permalänk
Medlem

15 år snart. Cooler Master Cosmos 1000.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Köpte mitt Define C Mini 2016, eller va det början av - 17🤔 Tillsammans med ett Seasonic Prime 850w och 5st Noctua fläktar är det de nyaste komponenterna som utgör min dator.

Permalänk
Medlem

Ett av de första generationens mini-tower med ATX-format. Fick det av en kompis när jag byggde datorn. Gräddvitt hölje.

Påminner om detta:

Permalänk

Har ett Corsair Obsidian 750D som har blivit moddat genom åren för att kunna fungera med vattenkylning osv. Sneglar på ett nytt men gillar chassit, skulle bara ha varit en täckplåt för nätagg samt glassida.

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

zalman z11 plus från 2012 för att ingen chassi idag har 5 st 5,25 platser. Har 5 st bluray brännare i... fråga inte varför😜

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R5 som är dryga året gammal.

Tidigare hade jag en Antec med mesh-galler som höll temperaturen väldigt låg. Tempen på CPU var vid normal användning runt 35grader och moderkortet 28. Vid intensiva spel gick CPU dock uppemot 55 grader. Hade den i 6-7 år.
Även om den inte lät mycket så fanns det ett visst sus. Har den i vardagsrummet och den är på all min vakna tid. En kollega rekommenderade Fracta Designs slutna låda så jag testade den och den är knäpptyst och håller ändå temperaturen normal, 39 på CPU och 30 på moderkortet och det med bara tre fläktar.
Sen att den var bra designad så bygget blev snabbt och enkelt (jämfört med min gamla Antec) var ett plus.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R2 (Black Pearl). Köpte det för 12 år sen och har byggt två datorer i det. Vid nästa bygge så blir det nytt chassi.

Permalänk
Medlem

Bytte "nyligen" från ett Antec P180 till ett Phanteks Evolv när de såldes ut... Mycket trevligare att bygga i.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoBBanG:

Nöjd med det köpet eller? Funderar nämligen på att skaffa Mesh III..

Absolut. Skulle dock rekommendera att inte köpa RGB varianten då fläktarna är högljudda och inte kan bytas ut mot andra om du vill använda styrningen till RGB:n som inkluderas.

Jag monterade BeQuiet Light Wings istället.

Det som man kan tycka saknas är ett avtagbart filter i fronten, främre panelens perforering är dock väldigt finmaskig så det fungerar lite som filter. Annars finns det gott om plats för kylning och fläktar (8 totalt) och allt är mycket lättillgängligt utan att behöva plocka av paneler. Baksidan är också väldigt clean med paneler som täcker det mesta av kabeldragningen.

Permalänk

Blev extremt nyfiken på vilka jag haft och när
2004 Aspire X-Dreamer II Miditower Blue, såldes till kusin vid nästa chassi köp, upplyst dator och fönster va inget för mig ^^
2007 Antec Chassi P180B, såldes till en polare runt 2015.
2011 Fractal Design Define R3, står nu och skräpar bredvid filservern.
2017 Fractal Design Define C, nuvarande burk.
Bra sugen på Fractal Define Torrent men känner att jag inte har någon brådska att uppgradera, vi får se

2014 blev det ett Fractal Design Define XL R2 som filserver, används än.

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define C, köpt 2020. Första egna bygget. När det är dags för uppgradering av innanmätet behåller jag det nog

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Sitter kvar med ett antec från typ 2002, kanske inte det snyggaste och smidigaste att bygga i men tjockleken på plåten går inte av för hackor.

Permalänk
Medlem

Blev ett Cooler Master Cosmos C700M till nya bygget.
Annars var det någon Lian Li låda inköpt 2014 troligen..

Permalänk
Medlem

6+ år med mitt Be Quiet Dark Base Pro 900 Svart

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag har använt mitt fönsterlösa silver Jonsbo UMX4 sen jag byggde nuvarande datorn för drygt ett och ett halvt år sen, när AMD Ryzen 3 var nysläppt!
(chassit köpte jag i och för sig nästan ett år tidigare i förebyggande syfte, då jag började oroa mig för att modellen kanske var på väg bort, vilket visade sig vara en felaktig gissning men nåja )

Generellt brukar jag byta chassi när jag bygger nytt eller gör en större uppdatering (gränsen går nog när man byter moderkort och CPU ungefär) ...
Kanske inte rationellt, men när datorn är "ny" så vill jag att även chassit ska vara nytt, så det blir liksom en helt ny dator och inte bara en refresh. (plus att det rent praktiskt gör det enklare att plocka ihop gamla resterna till en burk som kan säljas eller ärvas i bekantskapskretsen)

...

Nuvarande burk med AMD 5900X och 3080 känns fortfarande fräsch, så lär bli att hoppa över nån generation både CPU och GPU innan det blir aktuellt för nybygge!

Lite oklart vad det blir för chassi nästa gång, men vill ha ett någorlunda stilrent, kompakt ATX-chassi med bra ventilation för luftkylning. Tex ett Fractal Torrent Compact utan fönster är tänkvärt!
Lite synd att inte Torrent finns i grå/silver - jag är väl lite old-school i att jag fortfarande går igång en del på ren aluminium som tex gamla Lian-Li chassin, Silverstone FT02 (som jag ägt tidigare) eller tex NZXT Adamas)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nytt chassi när jag bygger ny burk.
Ser ingen anledning att nyttja gamla grejor.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _niko_:

Nytt chassi när jag bygger ny burk.
Ser ingen anledning att nyttja gamla grejor.

Ekonomiska skäl? Miljömässiga skäl? Finns säkert fler. Jag har nu haft mitt nuvarande chassi sedan 2008/2009 och valde då medvetet att köpa något som står sig (Lian Li med gott om expansionsmöjligheter och tillbehör så att jag aldrig vuxit ur den).

Permalänk
Medlem

Fractal Define C, inköpt september 2019 för 890:- (är dyrare idag!)

Är väldigt nöjd med det. Enkelt, diskret, tyst... Enda negativa är väl att det är ganska kasst luftflöde om man är ute efter det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Absolut. Skulle dock rekommendera att inte köpa RGB varianten då fläktarna är högljudda och inte kan bytas ut mot andra om du vill använda styrningen till RGB:n som inkluderas.

Jag monterade BeQuiet Light Wings istället.

Det som man kan tycka saknas är ett avtagbart filter i fronten, främre panelens perforering är dock väldigt finmaskig så det fungerar lite som filter. Annars finns det gott om plats för kylning och fläktar (8 totalt) och allt är mycket lättillgängligt utan att behöva plocka av paneler. Baksidan är också väldigt clean med paneler som täcker det mesta av kabeldragningen.

Ok, bra tips. Tänkte köra på deras UNI fan istället för orginal ändå men om man ändå inte kan använda styrningen till dom så är det bättre att spara någon hundring och köra på icke RGB

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem

9år nu, absolut ingen anledning att byta så länge av/på knappen fungerar, bättre chassi går inte att få tag på.

https://www.techpowerup.com/review/in-win-d-frame/

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Cooler Master NR200 som jag köpte för ganska exakt ett år sen. Hade gärna kört vidare på mitt fd svarta o stiliga Chieftec Dragon om det inte vore så att jag har väldigt svårt för stora datorburkar nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Borde inte de flesta av oss ha betydligt fler än ett chassi och ett flertal datorer?

+1 på detta. Hur många chassin har du och hur många datorer står hemma hos dig hade vart mer intressant.

Älsta chassit (ett svenskt projekt från runt 2008) här hemma åkte till återvinning för några veckor sen. Jag hade tänkt stoppa in min nuvarande rigg i det chassit men kylaren fick inte plats.
Är ytterst missnöjd med chassit jag har idag. Köpte det enda som fanns hemma hos den lokala butiken och det är en billig kinesgrej.
Att köpa billigt blir dyrt när man köper samma pryl fler gånger.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R2 från när det lanserades, så 12-13 år är det väl. Har gått i tankarna att byta, men det fungerar så bra så jag ser ingen större anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Chieftec Dragon fulltower i en garderob...

Hade ett hulkengrönt Chiftec Dragon

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Problemet med Ghost S1 och alla chassin med riser kabel för den delen är att man är tvungen att hålla på byta ut den vartefter pcie uppdateras. För övrigt är det ett väldigt fint litet chassi med bra kvalitet jämfört med många andra. (Dan A4, NR200 osv)

Riser-kabeln tycker jag ändå är ett smärre problem, än så länge så funkar det utan att tappa något nämvärt i prestanda (får se om 4000 gör avkall på det), men ja, problemet kvarstår. Jag har ett NR200p som jag vann för ett tag sedan, men hur snygg den än är på bild och moduläriteten när man bygger så saknar jag verkligen kvaliten och känslan man fick av S1...

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Minns inte mitt första chassi vad det hette men det var från tiden kring 1995 typ. Efter det köpte jag ett Antec Sonata Block med 380w nätdel som ingick. Dock så kortslöt sig nätdelen en dag och pajade mitt Abit moderkort så jag fick skicka in det på lagning. Sen moddade jag Sonata chassit med bitumen plattor och ett extra insug i botten. Sen blev det ett FD R3 som överlevt fram till i år då det blev ett FD 7.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]