Veckans fråga: Hur gammalt är ditt nuvarande chassi?

Permalänk
Gallerikonnässör

Förra sommaren böt jag ut mitt 8 år gamla Lian Li, mot ett nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Mitt Antec P183 får hänga med tills jag hittar ett nyare och bättre som kan ta mitt CP-850 nätaggregat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Borde inte de flesta av oss ha betydligt fler än ett chassi och ett flertal datorer?

Sant. Jag har också ett Fractal Design XL till en server. Resten av mina prylar är rack monterade.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Skrivet av haikopaiko:

Hade ett hulkengrönt Chiftec Dragon

Chiftech Dragon är en idag bland dom snyggare och bättre chassin.
Hade en söndermoddad midi också. Insug i fronten av ett avloppsrör på 10cm med en ordnad kant, såg ut som något från super Mario. Där innanför satt 3 fläktar. 2 Fläktar i taket, en egenlödd fan-controll med switchar, hög låg och av för olika delar ur lådan. Fräste ute ett hål i sidan där jag satte plexi, fräste kant på plexit i chassits tjocklek så det blev helt slätt utan kanter. Lite neon i. Metallic-blått med en vit-metallic rand om jag inte kom ihåg fel. Många lager klarlack.
Dom platta kablarna gjordes runda med vulktejp. Vulktejpade även de olika kablarna från psu så att dom var smidigast till sin plats.

Det var tider det, 90-talet

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Mitt Antec SLK3700AMB hänger med. Före sin tid i funktioner! Köptes tidigt 2000-tal.

Permalänk
Medlem

Kör ett vitt Define r4. Har blivit lite solblekt i plasten på fronten men fungerar fortfarande prima.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Mitt Phanteks-chassi har nog 2 år på nacken. Gav mig in i PC-träsket igen mitt under begynnande pandemi efter 15 års uppehåll.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ett av de första generationens mini-tower med ATX-format. Fick det av en kompis när jag byggde datorn. Gräddvitt hölje.

Påminner om detta:
https://www.vogons.org/thumbs/32416_5e736d471ffd261eaacc592b798a03c2/premierlpxtower.jpg

Gräddvitt eller nikotingult (gulnad plast), skillnaden är hårfin Gillar ändå att standarden förr var vitt / grått.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Chiftech Dragon är en idag bland dom snyggare och bättre chassin.
Hade en söndermoddad midi också. Insug i fronten av ett avloppsrör på 10cm med en ordnad kant, såg ut som något från super Mario. Där innanför satt 3 fläktar. 2 Fläktar i taket, en egenlödd fan-controll med switchar, hög låg och av för olika delar ur lådan. Fräste ute ett hål i sidan där jag satte plexi, fräste kant på plexit i chassits tjocklek så det blev helt slätt utan kanter. Lite neon i. Metallic-blått med en vit-metallic rand om jag inte kom ihåg fel. Många lager klarlack.
Dom platta kablarna gjordes runda med vulktejp. Vulktejpade även de olika kablarna från psu så att dom var smidigast till sin plats.

Det var tider det, 90-talet

Kan tänka mig att det såg rätt schysst ut!
Good times! Vulktejpat måste ha varit dåtidens hemma-sleevening
Hade stripat fast en extra kylfläns med fläkt på min sönderklockade stackars Celeron.
Kände som att jag lurade plånboken varje gång jag slog på datorn.

Jag gillar dock att det är mindre bök nu förtiden, det finns gott om schyssta smarta lösningar för den som inte är någon hejare på moddning.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress II, inköpt 2011, funkar fint fortfarande.

Lite sugen på ett Fractal design Torrent dock

Visa signatur

Dator: i5 10600k w/ Scythe Mugen 2 rev.B @ Stock | MSI GeForce RTX 3070 Ti Ventus OC | MSI Tomahawk z490 | Fractal Design Newton R3 600W | HyperX Fury 3200MHz CL16 2x16 GB | Silverstone Fortress FT-02 | Crucial MX100 SSD 256GB | 2TB WD Green | Windows 10

Permalänk
Skrivet av haikopaiko:

Kan tänka mig att det såg rätt schysst ut!
Good times! Vulktejpat måste ha varit dåtidens hemma-sleevening
Hade stripat fast en extra kylfläns med fläkt på min sönderklockade stackars Celeron.
Kände som att jag lurade plånboken varje gång jag slog på datorn.

Jag gillar dock att det är mindre bök nu förtiden, det finns gott om schyssta smarta lösningar för den som inte är någon hejare på moddning.

Vulktejpen var grym. men.... om sladdarna kom ihop med andra vulkade så klippade dom lätt ihop....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Ena burken har ett tämligen nytt (~2 år) chassi, FD Define 7 Compact (skitchassi att bygga i, men ja ...). Den andra burken sitter i ett FD Arc Midi(?) som jag har en svag aning om att jag köpte runt 2010 (+/- något år eller två), riktigt guldchassi som lär hänga med några år till.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

11 år, tror jag. Antec Mini P180. Småmoddat med Noctua och Bitfenic Spectre fläktar, semipassivkyld i7 4790 med en Thermalright HR02 Macho placerad precis under 230mm utsug. Bara jag fick bytt ut sista HDDna mot SSD ännu så duger det nog till nästa bygge med.

För länge sen.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Har ett fractal define r4 som fått hänga med rätt länge nu. Bra låda men vid nästa bygge blir det nog något nytt och mer modernt. Kanske något med mesh.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Mitt Bitfenix Prodigy passerade nyligen 10 år.
Fortfarande det snyggaste chassit jag sett i PC-världen, slås endast av PowerMac G5 och Första generationen av MacPro.
Hade ingen tanke på hur stort eller bra det var, gick enbart på utseendet när jag bestämde mig!
Handtagen och benen är allt, svårt att säga vad det är som är så snyggt men det tilltalar mig helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

zalman z11 plus från 2012 för att ingen chassi idag har 5 st 5,25 platser. Har 5 st bluray brännare i... fråga inte varför😜

Alla regioner.

Permalänk
Medlem

FD Define C-chassit datorn sitter i är bara 5-6 år gammalt. Använder fortfarande ett gammalt i7 3770k-baserat lik som daily driver. När jag byggde den var chassit ett Define 3, men då den står under bordet, så var det ganska meckigt att hålla på med optisk media och sådant. Bytte nångång när C-chassit fanns på rea, och skaffade ett USB-anslutet kabinett att stoppa en slimline-BD-läsare i, som står på bordet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nanoxia Deep Silence.

10 år mellan tummen och pekfingret?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Silverstone Fortress II används fortfarande i min andra dator. Bytte ut fläktarna i botten för några år sedan då dustin sålde ut dom.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |