Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hum, intressant. Gäller det fortfarande dock?
Hittade på denna: https://www.smaspararguiden.se/blogg/skatteregler-gor-lansfor...

... men den pratar om att avgifterna är 0.20% vs 0.08%, men nu kostar Länsförsäkringars 0.23%.
Skillnaden borde alltså vara mindre än 40 kr/100k/år nu? Och om skattereglerna ändras så svenska fonder betalar 30% så blir ju marginalen stor till Avanzas fördel.

LFGI hade 0,22 % i avgift innan den höjdes rätt nyligen till 0,23 % men det är möjligt att den låg på 0,2 % tidigare. Andelen USA har dock ökat från ca 60 % till ca 70 % så till sist blir det nog lika för LFGI och AG på den punkten.

Det är ju dock väldigt små skillnader vi talar om så klart men jämför vi tidsperioden 2018-08-27 (Avanza Globals startdatum) till 2022-08-04 har AG ökat med 50,67 % och LFGI med 53,41 %.

Skulle skattereglerna ändras är det ju en stor fördel för AG dock.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Okej, tackar.

Nä, så ska man väl inte tänka, men jag vill ju undvika den absolut vanligaste fondfällan: köpa de som HAR gått bra (när de börjar vända nedåt) och sälja efter att de gått ner ett bra tag, och därmed köpa högt och sälja lågt. Sen vänta tills marknaden gått bra ett tag och repetera.

De låg bra till mot index när jag köpte dem, men nu leder Avanza Global (som är i princip en indexfond) över båda på 3 års sikt. På ett års sikt är det jätteskillnad till Globals fördel, svagt plus mot kraftigt back. Meningslöst att betala höga avgifter utan högre avkastning, och att det i regel är så det blir har jag inte viljat inse/acceptera tidigare.

Det finns en annan fälla också, där du försöker dra slutsatser om framtiden baserat på utvecklingen fram till idag. Det funkar sällan.

Antagligen har de brancher / regioner som den aktiva fonden överviktat i åkt på stryk på sistone, du får i så fall ta reda på vilka och försöka dig på att göra en prognos över deras framtidsutsikter för att avgöra ifall det är värt att ligga kvar i den aktiva fonden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Det finns en annan fälla också, där du försöker dra slutsatser om framtiden baserat på utvecklingen fram till idag. Det funkar sällan.

Antagligen har de brancher / regioner som den aktiva fonden överviktat i åkt på stryk på sistone, du får i så fall ta reda på vilka och försöka dig på att göra en prognos över deras framtidsutsikter för att avgöra ifall det är värt att ligga kvar i den aktiva fonden.

Jo, det är därför jag byter, och det jag menade med sista meningen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Nu när vi är inne på det här ämnet så tänkte jag dryfta en fråga som kanske är dum.

Funkar innehav i en fond och innehav i en aktie på exakt samma sätt när det kommer till matematiken kring upp- och nedgång?

Det som får mig att undra är en farhåga som min lite annorlunda kopplade hjärna inte kan skaka av sig, nämligen att om man har innehav i en fond som går ner, så kan nergången aldrig bli ogjord. Utan går man från 100 kr till 80 kr så måste upphämtningen ske på 80 kronors villkor.

Till skillnad från en aktie som bara hux flux kan ändra värde och en nergång blir som ogjord.

Finns det ett korn av sanning i det min hjärna försöker säga eller är det helt ogrundat? Något matematiskt exempel som kan förklara?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Till skillnad från en aktie som bara hux flux kan ändra värde och en nergång blir som ogjord.

Det är väl bara för att volatiliteten är högre?
I båda fallet måste värdet öka med 25% för att komma tillbaka där du var innan, och i en bred fond är sannolikheten att det sker över tid extremt hög. För en aktie är det ju mycket mera oklart eftersom det beror helt på vilken aktie det gäller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Funkar innehav i en fond och innehav i en aktie på exakt samma sätt när det kommer till matematiken kring upp- och nedgång?

Svar ja. Matematiken funkar likadant

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Nu när vi är inne på det här ämnet så tänkte jag dryfta en fråga som kanske är dum.

Funkar innehav i en fond och innehav i en aktie på exakt samma sätt när det kommer till matematiken kring upp- och nedgång?

Det som får mig att undra är en farhåga som min lite annorlunda kopplade hjärna inte kan skaka av sig, nämligen att om man har innehav i en fond som går ner, så kan nergången aldrig bli ogjord. Utan går man från 100 kr till 80 kr så måste upphämtningen ske på 80 kronors villkor.

Till skillnad från en aktie som bara hux flux kan ändra värde och en nergång blir som ogjord.

Finns det ett korn av sanning i det min hjärna försöker säga eller är det helt ogrundat? Något matematiskt exempel som kan förklara?

Förstår inte riktigt vad du menar, men det funkar i alla fall likadant med matematiken i båda fallen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Nu när vi är inne på det här ämnet så tänkte jag dryfta en fråga som kanske är dum.

Funkar innehav i en fond och innehav i en aktie på exakt samma sätt när det kommer till matematiken kring upp- och nedgång?

Det som får mig att undra är en farhåga som min lite annorlunda kopplade hjärna inte kan skaka av sig, nämligen att om man har innehav i en fond som går ner, så kan nergången aldrig bli ogjord. Utan går man från 100 kr till 80 kr så måste upphämtningen ske på 80 kronors villkor.

Till skillnad från en aktie som bara hux flux kan ändra värde och en nergång blir som ogjord.

Finns det ett korn av sanning i det min hjärna försöker säga eller är det helt ogrundat? Något matematiskt exempel som kan förklara?

Skrivet av Triffid:

Svar ja. Matematiken funkar likadant

Säg att man hade 100 000 kr i november 2020, i en akie eller en fond. Därefter gick dessa upp, kanske 20 % på tolv månader, till november 2021. Därefter gick fonderna ner 20 % på sex månader, från 120 000 kr.

Då blir det "bara" 96 000 kvar i maj 2021, dvs mindre än vad man började med, trots att vi inte tagit hänsyn till eventuella avgifter.

Det här exemplet beaktar inte inflation och en stor mängd andra svårbedömda saker.

Tråkigt? Ja.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Investerar just nu enligt bild nedan, har för närvarande 20% utdelningsaktier och 80% fonder. Borde jag komplettera med något eller kan detta anses brett nog för en lång sparhorisont?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Investerar just nu enligt bild nedan, har för närvarande 20% utdelningsaktier och 80% fonder. Borde jag komplettera med något eller kan detta anses brett nog för en lång sparhorisont?
https://i.imgur.com/gDi4U1I.jpghttps://i.imgur.com/qhblxlj.jpg

Du bör nog ha lite mer råvaror och energi, mtp inflationen framöver och den sk gröna omställningen

Europa index hade jag tagit bort då det ser väldigt mörkt ut för EU på medellång sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Du bör nog ha lite mer råvaror och energi, mtp inflationen framöver och den sk gröna omställningen

Europa index hade jag tagit bort då det ser väldigt mörkt ut för EU på medellång sikt.

Det låter lite godtyckligt. Du vill ta bort Europa index, men de Svenska innehaven får ligga kvar? Om det nu är så väldigt mörkt så gäller det att skära bort hela Europa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Du bör nog ha lite mer råvaror och energi, mtp inflationen framöver och den sk gröna omställningen

Europa index hade jag tagit bort då det ser väldigt mörkt ut för EU på medellång sikt.

Vad innebär medellång sikt? Jag tänker inte sälja något på 20-30 år (förhoppningsvis). Och är det råvarucertifikat eller fonder?

Permalänk
Medlem

Hur börjar man med investering? Jag vet fan nada. Skäms som fan är ju 24 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphamon:

Hur börjar man med investering? Jag vet fan nada. Skäms som fan är ju 24 år

24 år är inte en farlig ålder att börja på. Många börjar långt senare och vissa börjar aldrig investera
Avanza är en väldigt bra och nybörjarvänlig plattform för investering av aktier och fonder. Även certifikat som ger prisexponering mot råvaror och liknande finns. Aktier och fonder är dock inte allt man kan investera i. Bostäder går ju "alltid" upp i pris. Fysiska ädelmetaller kan vara bra att ha om man inte litar på banksystemet eller tror att värdet kommer öka. Sedan är ju min favorit kryptovalutor då de möjliggör många saker som tidigare inte har varit möjligt.

Några av de viktigaste sakerna (enligt mig) är dels att vara långsiktig i sitt sparande, då får man inte ångest eller svårt att sova på natten om det kraschar. Även riskspridning är extremt viktigt och såklart att inte kasta in mer pengar än man har råd att förlora.

Om du vill ha ett mer specifikt tips så är det att ladda ned Avanza och börja titta på olika fonder, gärna med låg avgift. Sedan kan du börja kasta in lite pengar i taget (statistiskt sett är det smartast att kasta in allt direkt, men beroende på hur man tajmar marknaden kan man nog få lite svårt att sova på nätterna, speciellt om man är nybörjare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphamon:

Hur börjar man med investering? Jag vet fan nada. Skäms som fan är ju 24 år

När jag inte hade koll på investeringar (kan inte säga att jag har supermycket koll nu heller, men i alla fall mer) så körde jag Avanzas portföljgenerator, d.v.s. de valde ut värdepapper utifrån mina specifikationer där jag lade vikt vid fonder, lång sparhorisont och låg fondavgift. Ett annat alternativ är Lysas fondrobot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphamon:

Hur börjar man med investering? Jag vet fan nada. Skäms som fan är ju 24 år

Vill du ha en idiotsäker portfölj utan behov att ombalansera kan du välja 100% valfri bred globalfond med låg avgift, ex LF Global, DNB indeks, Avanza Global.

Många vill ha mer sverige exponering kanske rimligt med ca 10-30%
Finns bra förslag här vilka fonder som är vettiga.

https://rikatillsammans.se/forum/t/forslag-pa-rekommendatione...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphamon:

Hur börjar man med investering? Jag vet fan nada. Skäms som fan är ju 24 år

Bättre att börja nu än aldrig, själv tog jag tag i det 5 år efter dig...

Tänk bara på att den största fienden är ditt eget psyke, sälj inte av när det börjar gå dåligt utan håll kursen och följ din plan. Satsar du på långsiktigt sparande (15+ år fram i tiden eller mer) tjänar du rent statistiskt på aktiefonder. Sätt upp ett månadssparande på Lysa med 90% aktier eller mer och glöm bort det till pensionen.

Är tanken att använda pengarna till kontantinsats för bostad inom säg 5 år skulle jag vara mer försiktig med pengarna. Satsa inte mer än du har råd att förlora, det är en balansgång att motverka inflationen med fonder, vill det sig illa kunde det varit bättre att spara på banken.

Själv är jag för feg för att satsa allt på börsen, har en rejäl buffert på banken.

Skrivet av oatp1b1:

När jag inte hade koll på investeringar (kan inte säga att jag har supermycket koll nu heller, men i alla fall mer) så körde jag Avanzas portföljgenerator, d.v.s. de valde ut värdepapper utifrån mina specifikationer där jag lade vikt vid fonder, lång sparhorisont och låg fondavgift. Ett annat alternativ är Lysas fondrobot.

Håller med, Lysa är ett bra sätt att komma igång utan att lägga för mycket tid och jobb, speciellt när man är ny.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Ska man ta och ”investera” i en Audi r8 efter vintern?

Hushållen lär väl behöva pengar till annat nu, sånna bilar kommer inte vara så eftertraktade kan man ju gissa. Men som hemmaboende student drabbas jag inte av elpriser osv

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Ska man ta och ”investera” i en Audi r8 efter vintern?

Hushållen lär väl behöva pengar till annat nu, sånna bilar kommer inte vara så eftertraktade kan man ju gissa. Men som hemmaboende student drabbas jag inte av elpriser osv

Kolla upp vad det kostar att äga en sån, kan bli en dyr historia om du ska serva på märkesvärkstad för att få full historik på bilen.

Ärligt talat tror jag mer på gammal bil om du ska investera. Tyvärr har tåget redan gått för 90-talsbilarna, men finns kanske nåt coolt som kom på 00-talet som kan vara framtida klassiker?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphamon:

Hur börjar man med investering? Jag vet fan nada. Skäms som fan är ju 24 år

Nybliven investerare här. Jag fick tipset att kolla in Rika tillsammans. För mig var det viktigaste avsnittet nr 99: https://www.youtube.com/watch?v=9z8JZTg2Fks&t=2580s

I korthet berättar de att fondrobotar och billiga indexfonder är det bästa för de allra flesta. Sen finns det möjlighet att leka och lära sig på andra sätt.

Jag kan även tipsa om artikeln om Bob, som har varit sämst i världen på att tima marknaden: https://awealthofcommonsense.com/2014/02/worlds-worst-market-...

Den handlar om hur (o-)viktigt det är att försöka vänta in marknadsnedgångar innan man investerar.

Själv har jag en del lekpengar på Avanza, mest för att hålla tassarna borta från mitt Lysa-konto men också för hoppet om att hitta en riktig guldraket. 🤑 Den tunga posten är alltså ett Lysa-konto som jag matar regelbundet och har absolut störst andel av sparkapitalet i.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av klirre:

Kolla upp vad det kostar att äga en sån, kan bli en dyr historia om du ska serva på märkesvärkstad för att få full historik på bilen.

Ärligt talat tror jag mer på gammal bil om du ska investera. Tyvärr har tåget redan gått för 90-talsbilarna, men finns kanske nåt coolt som kom på 00-talet som kan vara framtida klassiker?

Äsch, skruvar själv så mycket det går. Annars finns ju andra alternativ, Porsche cayman s från 06, 400kr månaden helförsäkring, skatt 3500 per år. Har redan två gammelbilar, en 74a och en 84a. Men jag tror att ska man köpa sig en dyr bil och äga länge är det nog ett bra läge om 6-12-18 månader så länge man har kapitalet

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HickeHiskelig:

Ska man ta och ”investera” i en Audi r8 efter vintern?

Hushållen lär väl behöva pengar till annat nu, sånna bilar kommer inte vara så eftertraktade kan man ju gissa. Men som hemmaboende student drabbas jag inte av elpriser osv

Tyvär så faller sällan el aldrig den typen av bilar i pris oavsett, inte ens under finanskrisen 2007 kunde man fynda en rs6 el Mustang el så, vanliga nya bilar kunde man pruta 11-15% utan problem, bilhandlarna ville bara sälja, men jag satt själv då och letade muskelbilar men dom priserna rörde sig inte mer än vanligt.

Har tänk samma sak nu senaste året med feta bränsletörstiga merca SUV, men de sjunker inte i pris fast dieseln varit uppe i 28kr litern, de är snarare tvärtom på beggmarknaden pga utbudet.

Men man vet ju aldrig, ibland dyker det ju upp något fynd

Permalänk
Skrivet av anon910:

Tyvär så faller sällan el aldrig den typen av bilar i pris oavsett, inte ens under finanskrisen 2007 kunde man fynda en rs6 el Mustang el så, vanliga nya bilar kunde man pruta 11-15% utan problem, bilhandlarna ville bara sälja, men jag satt själv då och letade muskelbilar men dom priserna rörde sig inte mer än vanligt.

Har tänk samma sak nu senaste året med feta bränsletörstiga merca SUV, men de sjunker inte i pris fast dieseln varit uppe i 28kr litern, de är snarare tvärtom på beggmarknaden pga utbudet.

Men man vet ju aldrig, ibland dyker det ju upp något fynd

vi har fortfarande otrolig efterfrågan på bilar. detta gäller även båt och mc som efter covid gick upp i skyarna. om en familjs utgifter ökar med 70k https://www.mynewsdesk.com/se/stockholmshandelskammare/pressr... lär folket börja prioritera. under covid var bilarna mycket billigare än nu, bilförsäljarna fick ingenting sålt, liten efterfrågan=priser sjunker.
jag tror en anledning till dagens höga priser är att folk lyckats spara mycket under covid, inget resande, allt var stängt, och ingen vågade köpa bil och båt, samtidigt som korttidsarbete gav 92% av lönen då man tryckte in skattepengar i systemet. nu efter covid har man fram tills nu gjort sig av med det man sparat. hög efterfrågan=höga priser. men nu när vi har nått hög inflation får folket mindre i fickan och lär prioritera. en sportbil för 450k kanske börjar ses som onödigt när elpriset kan mångdubblas och kosta skjortan rent ut sagt https://cornucopia.se/2022/08/faktakontroll-ja-det-stammer-at...

bostadspriser har ju börjat sjunka nu när räntan drar iväg. detta gäller även billån, så ingen kommer vilja ta ett billån på 300k för att finansiera en nöjesbil vilket nog många gjort tidigare. bostadsrätter sjönk med -4% bara i juli. salems kommun är ner typ -15% redan, vem vet när botten är nådd. efterfrågan på dyra nöjesprylar som mc, båt och sportbilar bör sjunka då ökade utgifter äter upp inkomsten mer än tidigare

jag själv har ju inget hushåll eller så som kostar pengar ännu, så jag drabbas inte lika hårt

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av klirre:

Bättre att börja nu än aldrig, själv tog jag tag i det 5 år efter dig...

Tänk bara på att den största fienden är ditt eget psyke, sälj inte av när det börjar gå dåligt utan håll kursen och följ din plan. Satsar du på långsiktigt sparande (15+ år fram i tiden eller mer) tjänar du rent statistiskt på aktiefonder. Sätt upp ett månadssparande på Lysa med 90% aktier eller mer och glöm bort det till pensionen.

Är tanken att använda pengarna till kontantinsats för bostad inom säg 5 år skulle jag vara mer försiktig med pengarna. Satsa inte mer än du har råd att förlora, det är en balansgång att motverka inflationen med fonder, vill det sig illa kunde det varit bättre att spara på banken.

Själv är jag för feg för att satsa allt på börsen, har en rejäl buffert på banken.

Håller med, Lysa är ett bra sätt att komma igång utan att lägga för mycket tid och jobb, speciellt när man är ny.

@Alphamon
Om du väljer Lysa så är ett tips att regga ditt konto via den här länken så får du 20% rabatt på avgifterna första 3 månaderna, sparar en liten slant extra. Jag gjorde det precis själv.
https://lysa.se/aktieskolan-private/

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Era tankar om Orrön Energy?
När aktien dök i början på Juli så handlade jag den för 6.99kr sen sålde jag 20% igår för 18.61 och la bud på att sälja resterande 80% om aktien nådde 20kr vilket den gjorde tidigt idag.
Räknade det till en värde ökning med ungefär 180% över en månad Har nog aldrig förut ägt något som jag kunnat sälja med så pass stor vins under så kort tid tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Era tankar om Orrön Energy?
När aktien dök i början på Juli så handlade jag den för 6.99kr sen sålde jag 20% igår för 18.61 och la bud på att sälja resterande 80% om aktien nådde 20kr vilket den gjorde tidigt idag.
Räknade det till en värde ökning med ungefär 180% över en månad Har nog aldrig förut ägt något som jag kunnat sälja med så pass stor vins under så kort tid tidigare.

Själv så köpte jag på 7,5 och sålde på 12. Trodde det var en rätt lagom nivå att kliva av på. Ack så fel jag hade. 😅 Grattis till en fin vinst! 😊

Permalänk

Är det någon som har aktier i AMD eller Intel? När man tittar på var fonderna har investerat så ser man typ aldrig deras namn; bland komponentföretagen är det typ bara Nvidia och TSMCs namn man ser.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Är det någon som har aktier i AMD eller Intel? När man tittar på var fonderna har investerat så ser man typ aldrig deras namn; bland komponentföretagen är det typ bara Nvidia och TSMCs namn man ser.

Haft AMD och Nvidia sedan 2017. Tror starkt på de företagen och innan nedgången i år varje jag uppe flera hundra procent. Trots nedgången är båda uppe i runt 200% uppgång.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Är det någon som har aktier i AMD eller Intel? När man tittar på var fonderna har investerat så ser man typ aldrig deras namn; bland komponentföretagen är det typ bara Nvidia och TSMCs namn man ser.

Jag hade AMD aktier, sålde för några månader sen. Jag flyttade motsvarande min initiala insats i AMD till Intel. Vinsten hamnade i globalfonden. Hittils har det lönat sig på så vis att de åtminstone sjunkit mindre 😅.

Jag tror fortfarande på AMD, men jag har varit med i en
stor del av resan upp och nu tror jag att marknaden har varit lite väl optimistiska och prisat in en fortsatt tillväxt, i ett tempo jag tror de kommer ha svårt att klara.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphamon:

Hur börjar man med investering? Jag vet fan nada. Skäms som fan är ju 24 år

Många säger Avanza. Men jag har Swedbank, så jag valde att ha mina fonder där. Appen är väldigt smidig faktiskt.
Vill du bara spara för framtiden så har Swedbank egna fonder med förhållandevis låg avkastning men samtidigt mer stabila.