Nästa Grand Theft Auto ska sätta ny standard för spelbranschen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Detta måste jag säga att jag tycker låter ganska knepigt dock.

Får man endast säga ett skämt om man är beredd på att hålla en diskussion om det?
Hur kommer det sig och varför står man i någon form av skuld till någon annan för att man skämtat om något/någon/på någons bekostnad?

Du har ju valet att citera mig och besvara mig. Det är inte förväntat, oavsett om jag skämtar om dig och din mor eller ej!

Sålänge inga brott har begåtts så är det ju upp till var och en att dra personliga gränser och hur man hanterar dem (själv)

Varför är det konstigt? Om jag t.ex. chansar och drar ett mörkt skämt som inte riktigt landar så måste jag ju kunna förklara/diskutera kring detta? Eller menar du att du ska kunna säga vad som helst utan konsekvenser eller ansvarstagande? Förstår verkligen inte vad som är konstigt, handlar ju om att kunna stå för vad man säger.

EDIT: Märker att detta börjar bli ganska OT. Tycker att Rockstar gör helt rätt i att tänka igenom vilka samhällsgrupper dom gör satir av, jag spelar GTA för att få uppleva samhällssatir, och det får gärna vara mörk humor, men humor som grundar sig i en alltför grabbig kultur eller t.ex. homofobi etc tycker jag inte bör vara en del av det.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Är lite skeptisk till om det inte utspelas sig på moderntid.

Så som GTA V + online har i features idag i moderntidssammanhang, existerar ju inte om det skulle utspela sig på 70-80 talet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tänk er ett välgjort cyberpunk GTA. Jag hade gett en njure för det.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Håller med, jag gillar inte heller satir mot människor som lider / har lidit. Personligen har jag t.ex. väldigt svårt för skämt om judar och förintelsen som en del skojar om, jag tycker hela den historien var så fruktansvärd hemsk att jag har mycket svårt för skämt om.

Får väl säga som Bo Burnham.
Cause tragedy will be exclusively joked about
Because my empathy is bumming me out
Goodbye, sadness
Hello, jokes

Permalänk
Medlem

Så taggad på GTA. Längtar efter en trailer ifrån Rockstar.
En av mina starkaste minnen är när man var 6 år gammal och fick en PS1 & GTA 1 av brorsan.

Sen fick jag PS2 och GTA3 av familjen och att morsan hade dolt spelfodralet i en BH förpackning för att pranka mig lite 😅

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

GTA6 kommer inte sätta någon som helst standard.

Ingen annan utvecklare har varit i närheten av att skapa något i samma skala och kvalitet som GTA4/5/RDR2, så om de lägger ribban ännu högre med GTA6 blir det inte en ny standard, utan ett spel i en klass helt för sig själv som ingen annan kommer i närheten av att uppnå.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ny branschstandard för pay to win? Tragiskt att deras huvudfokus blivit multiplayer. GTA-serien är inte en gång som det varit.

Skrivet av Sarato:

Jag har väldigt låga förväntningar då de numera bara bryr sig om online-biten.
Ge oss i så fall ett riktigt maffigt Single Player med minispel lika fantastiska som de i Yakuza och för guds skull, modernisera spelkontrollen.
Att behöva spamma en knapp för att kunna sprinta känns inte längre modernt.

Och ta tillbaka den fantastiska fysiken som de använde i GTA IV.

Huvudfokus multiplayer?

De drog väl precis in på content till RDR2 online för att fokusera på GTA VI? GTA V online är kul, men single player kampanjen är det bästa och något som inget annat spel lyckas matcha.

Förstår inte kommentarerna om att de endast bryr sig om online? Ja, absolut, de har släppt lite content till online, men det är också det som är intressant 8-9 år efter releasen av GTA V. Man är inte så sugen på någon ny side mission i single player. Då är det bättre de gör färdigt GTA VI och hämtar pengar för detta i online delen av GTA V.

Skrivet av Lorault:

Går ju på riktigt att räkna pixlarna i den videon.. Gör inget av spelen gott. GTA IV var kanske mer imponerande för sin tid men tycker miljöerna, färger, stilen etc. är överlägsen i GTA V. GTA IV hade känslan av att det låg en grå hinna över hela spelet.

Här ser inte GTA V ut som i klippet du länkade direkt...
https://www.youtube.com/watch?v=IM9EcdSx4j4&ab_channel=GTASer...

Edit: Insåg nu att du kanske menade fysiken bara..
Men här är ett annat klipp som inte direkt tyder på bra fysik/bilar kring 7:30. Rent allmänt kan man även se att karaktärerna och fordon interagerar mer med miljöerna. Buskar rör sig när man går igenom den, palmerna fladdrar av luften från rotorblad på helikoptrar, bilar kör upp på en död karaktär på marken snarare än igenom etc..
https://youtu.be/qFbkXffa85E?t=438

Permalänk
Medlem

Min förhoppning är att online-delen blir bättre från början denna gången (eller när den introduceras). GTA5 är ju ett tekniskt mästerverk, men online delen med lobbies osv var som en alpha med buggar och instabilititet i början (och ganska länge). Markant lägre kvalitet än resten av spelet.

Sannolikt kommer de lägga mer krut där nu när de vet vad det kan ge. Sen vore det ju kanon om inte online får 100% fokus och att singleplayer delen utvecklas också över tid. Med tanke på att GTA5 sålde för 1 miljard dollar på tre dagar så borde de ju i alla fall ha finanserna för att ordna det också.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som skulle få mig att tappa hakan var väl om man skulle slippa deras egen launcher 😁.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Man kan fråga sig om man gör spel för realistiska ibland
https://theconversation.com/red-dead-redemption-2-can-a-video...

Det där "artikeln" var ju mest meningslös orbajsning av någon akademiker som värderar sina egna tanker lite väl mycket om något han inte ens själv spelat. Allt han pratar om är ju valfria saker. Du behöver ju inte ens underhålla dina vapen om du så inte önskar, även om det är något som är väldigt lätt att göra.

RDR2 är inte för realistiskt. Det är helt enkelt inte ett spel för någon som måste ha omedelbar tillfredsställelse, eller väntar sig ett GTA-spel med allt det innebär. Det är ett spel för oss som uppskattar de klassiska västernfilmerna från 60-70-talet där saker och ting skedde i maka takt, där du kan ha en 10-minuters introscen med huvudkaraktären ridandes på sin häst till stämningsfylld musik, istället för filmer vars målgrupp kräver en explosion de första tio sekunderna för att de inte ska trycka på stopp.

Det mest skrattretande är ju de som spelat igenom spelet och hyllat det till skyarna som ett mästerverk, och sedan ändrar sin åsikt helt bara för att några influencers de gillar kommer med klickgenererande kontroversiella åsikter på sina YouTube-kanaler, med thumbnails med ett chockerat ansikte, en röd pil som pekar på ingenting alls, och en titel i stil med "IS RDR2 ACTUALLY A BAD GAME?".

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Påhopp tolereras ej!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det där "artikeln" var ju mest meningslös orbajsning av någon akademiker som värderar sina egna tanker lite väl mycket om något han inte ens själv spelat. Allt han pratar om är ju valfria saker. Du behöver ju inte ens underhålla dina vapen om du så inte önskar, även om det är något som är väldigt lätt att göra.

RDR2 är inte för realistiskt. Det är helt enkelt inte ett spel för någon som måste ha omedelbar tillfredsställelse, eller väntar sig ett GTA-spel med allt det innebär. Det är ett spel för oss som uppskattar de klassiska västernfilmerna från 60-70-talet där saker och ting skedde i maka takt, där du kan ha en 10-minuters introscen med huvudkaraktären ridandes på sin häst till stämningsfylld musik, istället för filmer vars målgrupp kräver en explosion de första tio sekunderna för att de inte ska trycka på stopp.

Det mest skrattretande är ju de som spelat igenom spelet och hyllat det till skyarna som ett mästerverk, och sedan ändrar sin åsikt helt bara för att några influencers de gillar kommer med klickgenererande kontroversiella åsikter på sina YouTube-kanaler, med thumbnails med ett chockerat ansikte, en röd pil som pekar på ingenting alls, och en titel i stil med "IS RDR2 ACTUALLY A BAD GAME?".

Fan du måste rida på den högsta hästen i hela vilda västern.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir nåt i stil med GTA vice city/san andreas anda att ens karaktär kan bli fet/smal, gå in i byggnader slumpmässiga uppdrag från folk på gatan och multiplayer kan det gott skippa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av bärplockaren:

multiplayer kan det gott skippa.

Rockstar tjänar nära 1 miljard dollar varje år från GTA Online, det är stor dos copium om du seriöst tror de kommer skippa multiplayer

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Är lite skeptisk till om det inte utspelas sig på moderntid.

Så som GTA V + online har i features idag i moderntidssammanhang, existerar ju inte om det skulle utspela sig på 70-80 talet.

Hm, vilka slags features menar du?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

det var det väl inte ? kände mig inte låst alls utan man kan ju spela helt fritt massa sidouppdrag o liknande.

Vi hade olika upplevelse, jag kände hur narkolepsin tog ett fast tag om min själ varje gång min karaktär mödosamt sniglade sig fram igenom världen.

Tur smaken är som baken 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ny branschstandard för pay to win? Tragiskt att deras huvudfokus blivit multiplayer. GTA-serien är inte en gång som det varit.

Jag spelade massor i multiplayer förut, aldrig betalt något dock, så hoppas att även gta 6 går att spela utan att vara tvungen att göra microbetalningar, jag bryr mig inte särskilt mycket om ifall jag får grinda en del. Dock har inflationen i gta v varit hemsk 🙂

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zenyaro:

Fan du måste rida på den högsta hästen i hela vilda västern.

Men attans vad realistisk den hästen är, det är det allra viktigaste såklart

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot det. Blir spännande att se vad de kokat ihop i 9 år!

Permalänk
Medlem

Bra att utvecklare tar sin tid på sig för att göra storslagna bra spel, snarare än årliga släpp av korta mediokra spel.

När det gäller SP mot MP, varför inte splitta upp dem?
Bygg grunden för SP och släpp det först, bygg sen vidare på samma och släpp en MP-del.
Högst sannolikt kommer de ju dra in mer på att ha båda delarna snarare än bara ena, sen att det kostar mer i utveckling drar de ju in med råge ändå just för att det är två separata delar som bygger på samma grund.

SP-delen bör vara komplett som den är, ev med någon större expansion, medan MP-delen kan innehålla mikrotransaktioner osv. Dvs SP ska vara en stor upplevelse, medan MP är tävling mot andra där det finns större incitament att betala för saker.

Har personligen inte spelat något 3D-GTA än (körde både absolut första och GTA2 en del), har väldigt lång backlog.
Men första RDR var riktigt episkt, det jag saknade där var lite mer djup snarare än bredd. Man skulle ju t ex vilja kunna göra betydligt mer i städerna/butikerna och av dräkterna var ju de flesta rätt värdelösa.
Sen vill man ju gärna att uppdragen ska kännas meningsfulla snarare än att de bara är slöseri med spelarens tid; en massa långa transportsträckor el tråkiga repetitiva uppdrag (ex vis samla enorma mängder växter runt hela kartan) gör bara spelen sämre.

Permalänk
Viking
Skrivet av Thomas:

Hm, vilka slags features menar du?

Antagligen moderna bilar bland annat. Hade varit en stor besvikelse om det inte finns i 6:an.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Antagligen moderna bilar bland annat. Hade varit en stor besvikelse om det inte finns i 6:an.

Bilbranschen peakade på 80-talet, liksom det mesta annat. Hade faktiskt varit skönt om vi slapp Oppressor Mk III:s och liknande otyg.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk

Min cyniska sida gissar på en 20 timmar SP-kampanj i ett tamt försök att inte göra alla gamla fans alldeles för upprörda, och resten blir fokus på MP. Just eftersom det är MP som drar in degen.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har inte fått tummen ur och spelat GTA5 ännu, kanske är dags nu då ? 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tror att mycket från rdrd2 funktioner kommer, som att håret växer över tid.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att dom planerar "Vice city" stil med 70-80 tals miljö, det har jag saknat helt sen GTA III.
Det där "whazzup G?" hood gangsta miljön har aldrig tilltalat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ny branschstandard för pay to win? Tragiskt att deras huvudfokus blivit multiplayer. GTA-serien är inte en gång som det varit.

Det är ju bättre än vad det någonsin varit. Vad hade GTAV varit utan Onlinedelen? Jag älskar single player men det är ju verkligen Online som är höjdpunkten.
Dessutom sätter Rockstar alltid en ny standard med deras spelsläpp. Alla andra spel tappar nyans och blir helt och hållet ointressanta när ett nytt GTA kommer ut.
Jag minns känslan när jag spelade GTA4 första gången. Kändes helt overkligt.
Så mycket som jag skrattade tillsammans med vänner på GTAVO under flera år.
Efter att jag blev klar med RDR2 var det svårt för mig att ens titta på ett annat spel under lång tid. Jag tänker fortfarande på Ärtan vissa dagar.

Det snackas mycket men alla kommer ändå släppa allt dom gör och sitta fastklistrad.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av xSean145:

Det snackas mycket men alla kommer ändå släppa allt dom gör och sitta fastklistrad.

Jao, så snart det hamnar i reakorgen, precis som deras tidigare spelsläpp

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mina predictions:

Bakgrund

GTAV gjordes mer tillgängligt än GTA4 med en story som var lättare och följa och lite mer fartfyllt för att locka lite fler spelare till serien (casuals). Inget fel i detta. Rockstar har ju vid varje ny version lagt till och tagit bort diverse content för att försöka hitta nya sätt att spela spelen och ta bort vissa element som kanske för många tyckte var tråkigare.

"Problemet" för oss oldies blir nu att Online-delen fullständigt exploderade och har dragit in fantastiska mängder pengar. Det kan få vilket företag och eller person att byta motivationer illa kvickt. Speciellt då man börjar se över hur man kunde gjort ännu mer pengar.

Vad man nu kunde gjort
Med tanke på de praktiskt sett obegränsade guldkassorna så borde man funderat på att splitta serien helt. GTA Story och GTA Online för att kunna driva dessa kreativt på helt olika vis av ev två olika studios eller teams just för att kunna gå all in i sitt content utan att behöva tänka på hur det ena påverkar det andra. Man skulle t.om kunna ha olika branches med olika spelstilar för olika typer av content. Futuriskt, historiskt etc. Why not?

Nästa titel [scared]

Framtiden jag spår är en helt annan.

Politiskt sett så kan man nog tjäna mer pengar om man blir ett gulligare företag utåt som inte vill trampa allt och alla på tårna. Som det ser ut idag så är hela världen överkänslig och allergisk emot ens det minsta skämt eller alternativ eller [ev faktabaserat korrekt] tanke.

Det är enormt modernt att tycka synd om andra grupper och vara deras social justice warriors och att försöka rädda dem från alla andra onda människor som gör narr av dem. [Egen uppfattning: Humor är humor, oavsett hur den 'slår'. Finns inget rätt eller fel och inga som bör skyddas mer än andra]

Gameplay mässigt så var casual en hit, det drevs sedan mot highly casual / fantasy och blev ännu större. Det är alltså framtiden för GTA. Hur annars skall man lösa det? Vågar man släppa en mer dyster titel igen med story fokus och eventuellt bli av med en majoritet av sina inkomster? Tveksamt.

Att behålla systemkraven snarlika till tidigare titel är mest troligt motiverande, det är ingen nyhet att de flesta storspelen med störst mängd spelare kan spelas på en potatis, bara logik.

Att släppa ett spel som ser enormt fräscht/roligt ut, men egentligen inte har några större förändringar samt är anpassat åt dess nuvarande kundbas (online) är det ekonomiskt smartaste valet.

Egna önskningar
Jag skulle nog uppskatta en lite mer rå och realistisk upplevelse som inte har beergoggles på sig genom hela. (humor är alltid välkommet, men inte i varannan mening kanske).
Storyfokuserad gameplay med eventuella konsekvenser av sina val. Kanske en karaktär som sitter riktigt i skiten pga sina livsval samt inre faktiskta känslor (Tänk nacho ifrån better call saul eller karaktärer ur äldre mafia-esque filmer)
Varför inte utforska lite mer av de där 80% av kartan som spelet aldrig riktigt har utnyttjat? naturområden, suburbs etc)

En sak jag har funderat på, vet inte om jag är ensam om detta, men låt oss säga att de skulle splitta det och man köper GTA Story och betalar 600 eller vad det kostar, säg att storyn är 300 timar lång, som exempel, då tänker jag att de kunde fortsätta utveckla storyn, så hade jag betalat 600kr igen utan tvekan, för att få spela vidare 300 timmar till, Jag hade betalat det om och om igen för att fortsätta spela intressant story speciellt i GTA.

Permalänk
Sötast
Skrivet av pokerproffset:

En sak jag har funderat på, vet inte om jag är ensam om detta, men låt oss säga att de skulle splitta det och man köper GTA Story och betalar 600 eller vad det kostar, säg att storyn är 300 timar lång, som exempel, då tänker jag att de kunde fortsätta utveckla storyn, så hade jag betalat 600kr igen utan tvekan, för att få spela vidare 300 timmar till, Jag hade betalat det om och om igen för att fortsätta spela intressant story speciellt i GTA.

Sure, why not?

Antingen gta 7,8,9 eller gta "the bla bla of bla" och gta "the m...."

Gta online hade ju kunnat låna de assets som skapas med varje ny titel å göra spinoffs med nytt material är på år.