Permalänk
Medlem

Köp inte överhypade svindyra knivar. Det är helt meningslöst. Med ett nytt hem så behöver du pengar till annat.

Inget är mer överhypat än Global och talar du med en riktig kock så har de aldrig Global pga att de ger blåsor i händerna. Iof så står inte hemmakockar och kör julienne i 2 timmar så det spelar väl kanske mindre roll för någon som lagar mat i hemmet.

Köp en längre och en kortare kockkniv, en brödkniv och en skal/fruktkniv. Det kommer du långt med. För bröd och skalknivar rekommenderas oftast de från Victorinox, de är faktiskt bra.. och billiga.

Kom ihåg att en kniv ska användas på en skärbräda. Ha olika skärbrädor till kött, fisk, kyckling osv. Särskilt kycklingen vill du inte ha till annat pga smittorisken.

Använd aldrig en kockkniv på något som redan ligger på en keramisk tallrik, tallriken är hårdare än eggen på din kniv och du kommer att skada eggen (ja tallriken/keramik är hårdare är stål, men inte segare).

Testa dig fram. Köp inte nåt japanskt ninjawannabe för 3000 kr kniven bara för att komma fram till att du egentligen föredrar något stabilare i handen.

Skulle ha rekommenderat en Frosts 4216P, men de verkar inte finnas längre. Synd, mer kniv för pengarna kunde du inte få. Svenskt kallvalsat stål för under femhundringen, de fanns till och med på Clas Ohlson ett tag för runt 400 kr.

Lycka till med dina köp och kom ihåg.. gå inte på hypen. Köp nåt som inte kostar skjortan. Så småningom när du vet vad du gillar kan du köpa nåt dyrare.

p.s. att lära sig slipa knivar kan vara rätt kul, så det rekommenderas. Men börja inte med din nya fina kniv..

edit: här har du en tråd på 2446 sidor om kockknivar https://www.flashback.org/t402637

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Köp inte överhypade svindyra knivar. Det är helt meningslöst. Med ett nytt hem så behöver du pengar till annat.

Inget är mer överhypat än Global och talar du med en riktig kock så har de aldrig Global pga att de ger blåsor i händerna. Iof så står inte hemmakockar och kör julienne i 2 timmar så det spelar väl kanske mindre roll för någon som lagar mat i hemmet.

Köp en längre och en kortare kockkniv, en brödkniv och en skal/fruktkniv. Det kommer du långt med. För bröd och skalknivar rekommenderas oftast de från Victorinox, de är faktiskt bra.. och billiga.

Kom ihåg att en kniv ska användas på en skärbräda. Ha olika skärbrädor till kött, fisk, kyckling osv. Särskilt kycklingen vill du inte ha till annat pga smittorisken.

Använd aldrig en kockkniv på något som redan ligger på en keramisk tallrik, tallriken är hårdare än eggen på din kniv och du kommer att skada eggen (ja tallriken/keramik är hårdare är stål, men inte segare).

Testa dig fram. Köp inte nåt japanskt ninjawannabe för 3000 kr kniven bara för att komma fram till att du egentligen föredrar något stabilare i handen.

Skulle ha rekommenderat en Frosts 4216P, men de verkar inte finnas längre. Synd, mer kniv för pengarna kunde du inte få. Svenskt kallvalsat stål för under femhundringen, de fanns till och med på Clas Ohlson ett tag för runt 400 kr.

Lycka till med dina köp och kom ihåg.. gå inte på hypen. Köp nåt som inte kostar skjortan. Så småningom när du vet vad du gillar kan du köpa nåt dyrare.

p.s. att lära sig slipa knivar kan vara rätt kul, så det rekommenderas. Men börja inte med din nya fina kniv..

Vilken sunkig kommentar. En japansk kniv av kvalitet behöver inte kosta 3000:-. Troligen kan du inte handha en japansk kniv, för du greppar inte den korrekt.

Japanska knivar är inget jag rekommenderar heller åt någon att börja med. Fast de är vardagliga men fantastiska knivar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Kom ihåg att en kniv ska användas på en skärbräda. Ha olika skärbrädor till kött, fisk, kyckling osv. Särskilt kycklingen vill du inte ha till annat pga smittorisken.

Det där är typiska rekommendationer för restaurangkök för att undvika både slarv och krosskontaminering. Bara onödigt att köra på det hemma. Se bara till att göra rent skärbrädan efter du skurit kött, fisk eller fågel. Torka av och ställ den på kant i minst några timmar innan du använder den igen. Bakterierna dör när skärbrädan torkar.
Planerar man matlagningen klarar man sig på en skärbräda. Sen skadar det inte att ha en extra. Typ en större och finare skärbräda och sen en skärbräda i plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Kommer flytta hemifrån snart och tänker införskaffa mig ett antal bra köksknivar.

Hur många tror ni man behöver? Tänker mig typ en brödkniv, en kniv för kött,kyckling,fisk osv och en grönsaks kniv. Behöver man någon mer enligt er?

Vilken kniv rekommenderar ni eller något speciellt märke ni tycker om?

Priset spelar inte så stor roll, men lägger nog inte mer än 10.000:-

Sen om det finns en kniv för 1000:- och en liknande för typ 3000:- där den dyra endast är typ 5% bättre, så får man väl fundera på om det är värt det.

Sen vad tycker ni är bästa sättet att förvara knivarna? Och sist, bästa tjänsten för att skicka in och slipa knivarna? Pallar inte med att lära mig själv att slipa.

Vart i landet bor du?
Finns du i Sthlm, åk till Cleancut i Bromma och testa knivarna där.
https://www.cleancut.se/

Har själv och rekommenderar STARKT dig att köpa Yaxel Zen, har själv kockkniven på 20cm och den är en av de bästa och skönaste knivarna jag har använt någonsin.
Extremt prisvärd och håller skärpan väldigt bra. Så länge du inte slänger ner den i en besticklåda är eggen fin LÄNGE.
Det värsta man kan göra, är att slänga ner sina dyra knivar i lådan med andra köksredskap.

Cleancut har många bra och prisvärda knivar, om du nu bor i Sthlm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vart i landet bor du?
Finns du i Sthlm, åk till Cleancut i Bromma och testa knivarna där.
https://www.cleancut.se/

Har själv och rekommenderar STARKT dig att köpa Yaxel Zen, har själv kockkniven på 20cm och den är en av de bästa och skönaste knivarna jag har använt någonsin.
Extremt prisvärd och håller skärpan väldigt bra. Så länge du inte slänger ner den i en besticklåda är eggen fin LÄNGE.
Det värsta man kan göra, är att slänga ner sina dyra knivar i lådan med andra köksredskap.

Cleancut har många bra och prisvärda knivar, om du nu bor i Sthlm.

Cleancut rekommenderas varmt. Jag köpte min Shiro Kamo därifrån och det är en underbar kniv. Var även dit med morsan för jag tyckte hon förtjänade en riktig kniv.

Hon har alltid använt slöa skitknivar och det var dags att göra nåt åt den saken. Är man 74 år och har lagat mat hela sitt liv, bland annat till två hungriga pojkar, så vore det väl ynkedom att inte ha en bra kniv.

Fick fantastiskt bra hjälp av den japanska herren som jobbar där. Han såg till att hitta en kniv som passade just morsan, vilket blev en Kashima med 16,5cm långt blad. Riktigt trevlig kniv. Rostfritt stål så lätt att underhålla, skönt handtag med lite vikt - vilket passar henne som håller mer i handtaget - och vettigt stål/härdning så kniven tål lite dålig teknik.

Permalänk
Medlem

Har du inte redan ett stort matlagningsintresse och koll på vad du behöver så köp ett set på ikea och använd tills du vet vilka knivar du faktiskt använder, så uppgraderar du efter hand.

Man kan diskutera hur bra olika knivar är men i slutändan är det hur de passar i din hand som är det viktigaste.
Jag har massor med dyra knivar, den jag använder mest är en enkel OBH Nordica.

Och som många skrivit, på ett eller annat sätt måste man slipa knivarna annars blir även den dyraste kniven skräp till slut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Du har en poäng i det, dock kostar ett knivset från IKEA runt 450:-.
Klart knivarna håller längre om man bryner och lämnar in till slipning, om det är värt att göra med en kniv för 200:-.

IKEAs knivar kanske inte klassar in under bästa köksknivarna 2022 heller.

Men du har en poäng helt klart

Ja, det måste ju bära emot att betala mer för slipningen än vad kniven är värd. Förutsatt att kniven är av hyfsad kvalitet är dock en bra slipning värd mycket mer än en jättedyr kniv som inte underhålls ordentligt.

Här kan det förvisso vara värt att nämna att de billigaste skitknivarna inte går särskilt bra att slipa och de håller eggen väldigt dåligt. Köpa knivar på Coop, som någon föreslog, är inget jag skulle rekommendera om man inte gillar slöa knivar. Bättre stål håller skärpan bättre och det är lättare att få en vass egg.

Ikeas 365+ är tillräckligt bra för att få riktigt vassa och de blir inte slöa direkt. Det är bra kvalitet för priset. Briljera är möjligtvis bättre men där kan jag bara uttala mig om skalkniven.

Vad som är den bästa kniven beror helt på sammanhang och vem som ska ha den. För någon som precis är på väg att flytta hemifrån och lära sig att det kostar pengar bara man sätter sig och skiter, så tycker jag Ikeas knivar är starka kandidater. De tål också misshandeln från någon som förmodligen inte är så van i köket.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en https://www.fiskars.com/sv-se/matlagning/produkter/kockknivar... för typ 400kr för kanske 4-5 år sedan, Har fungerat utmärkt för allt jag använt den till. (Kött/Kyckling/Fisk/grönsaker)
Använder en brynstav för att "slipning" nån gång ibland

Skulle dock vilja ha en fin japansk kniv men jag är för lat för att sköta det ordentligt så har inte lust att lägga de pengarna på något jag inte kommer ta hand om ordentligt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Gx rade:

Kommer flytta hemifrån snart och tänker införskaffa mig ett antal bra köksknivar.

Hur många tror ni man behöver? Tänker mig typ en brödkniv, en kniv för kött,kyckling,fisk osv och en grönsaks kniv. Behöver man någon mer enligt er?

Vilken kniv rekommenderar ni eller något speciellt märke ni tycker om?

Priset spelar inte så stor roll, men lägger nog inte mer än 10.000:-

Sen om det finns en kniv för 1000:- och en liknande för typ 3000:- där den dyra endast är typ 5% bättre, så får man väl fundera på om det är värt det.

Sen vad tycker ni är bästa sättet att förvara knivarna? Och sist, bästa tjänsten för att skicka in och slipa knivarna? Pallar inte med att lära mig själv att slipa.

Glöm inte att fina påkostade knivar ofta är opraktiska som vardagsknivar. Kräver varsam hantering och en del underhåll. Går väl bra så länge man bor ensam och har koll på den biten, men t.ex. en framtida sambo kanske inte tycker det är lika viktigt.

Som första knivset skulle jag köpa någonting prisvärt och hållbart, t.ex. från Victorinox, Fiskars eller Zwilling. Du kan ju alltid köpa lyxkniv senare om du vill.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Kommer flytta hemifrån snart och tänker införskaffa mig ett antal bra köksknivar.

Hur många tror ni man behöver? Tänker mig typ en brödkniv, en kniv för kött,kyckling,fisk osv och en grönsaks kniv. Behöver man någon mer enligt er?

Vilken kniv rekommenderar ni eller något speciellt märke ni tycker om?

Priset spelar inte så stor roll, men lägger nog inte mer än 10.000:-

Sen om det finns en kniv för 1000:- och en liknande för typ 3000:- där den dyra endast är typ 5% bättre, så får man väl fundera på om det är värt det.

Sen vad tycker ni är bästa sättet att förvara knivarna? Och sist, bästa tjänsten för att skicka in och slipa knivarna? Pallar inte med att lära mig själv att slipa.

Gå in på http://cleancut.se och drägla lite själv gillar jag Miyabi och Yaxell, annars tycker jag man behöver en eller möjligen 2 kockknivar en behändig på ca 18cm och eventuellt komplettera med en lite större för att skära i stora köttstycken, jag föredrar formen Santoku. en grönsakskniv 12-14 cm en brödkniv samt en flexibel filekniv, vill man skära i kött med ben eller halvfryst komplettera med en bra europeisk kniv, dessa är lite mjukare i stålet, sist men inte minst några slipstenar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag hade köpt briljera. Köp inte en kniv med klack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vilken sunkig kommentar. En japansk kniv av kvalitet behöver inte kosta 3000:-. Troligen kan du inte handha en japansk kniv, för du greppar inte den korrekt.

Japanska knivar är inget jag rekommenderar heller åt någon att börja med. Fast de är vardagliga men fantastiska knivar.

Ja då vet vi vad du köpte för kniv.

Skrivet av DasIch:

Det där är typiska rekommendationer för restaurangkök för att undvika både slarv och krosskontaminering. Bara onödigt att köra på det hemma. Se bara till att göra rent skärbrädan efter du skurit kött, fisk eller fågel. Torka av och ställ den på kant i minst några timmar innan du använder den igen. Bakterierna dör när skärbrädan torkar.
Planerar man matlagningen klarar man sig på en skärbräda. Sen skadar det inte att ha en extra. Typ en större och finare skärbräda och sen en skärbräda i plast.

Lycka till med din magsjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Ja då vet vi vad du köpte för kniv.

Lycka till med din magsjuka.

Magsjuka för vad?

Jag kör kött/fisk/kyckling/grönsaker på samma skärbräda senaste 10 åren och har inte varit magsjuk en enda gång.
Hållt på med kött/fisk/kyckling? Tvätt av skärbrädan vänd på den och använda andra sidan.

Sen har jag aboslut mer än 1 skärbräda, men jag föredrar att använda den större

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Lycka till med din magsjuka.

Lägg ner. Det jag skrev är vetenskapligt grundat. Vatten och diskmedel samt torka av ytan eliminerar en hel del bakterier. Bakterier som blir kvar torkar ut och dör. Det är välbelagt och det är helt säkert att göra på det sätt jag skrev.

Permalänk
Medlem

Alla knivar måste slipas med jämna mellanrum så köp billigt och slipa oftare är mitt tips. Alla proffs dissar ju dom där hemmasliparna som man rullar kniven i. Ett slipstål är bra att ha för att underhålla med men mam sabbar eggen så småningom

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Aldrig att jag hade köpt briljera. Köp inte en kniv med klack.

Varför inte? Är ju bara att slipa ner den samtidigt som du slipar kniven.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag skulle först rekommendera att inte köpa dyrare knivar förrän du sett lite hur du lagar mat, och viktigare, fått in rutiner så att de inte hamnar i diskmaskin/botten på diskhon/blir liggande tillsammans med andra redskap i metall. För gör du något av dessa saker så blir det svindyrt i längden att hålla sig med bättre knivar.

Det handlar inte bara om att veta hur man ska hantera dem, utan också att ha vanorna att faktiskt göra det rätt i matlagningens hetta, komma ihåg att instruera gäster som ska hjälpa till med disken, etc. Min metod är att handdiska kniven direkt, torka av den, och sätta tillbaka den på knivlist eller i knivblock.

Skrivet av Pelegrino:

Jag har själv Yaxell Zen och älskar de knivarna men fick en global kockkniv av sambon och måste erkänna att de är jävligt bra också. Jag hade 100% rekommenderat att du köper ett set från global. Global är lite av en sådan statusgrej, alla vet vad det är men det är svinbra knivar som håller en evighet.

Se nedan kit. Hade jag börjat idag hade jag definitivt köpt 5-kittet.

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/global-g-2538-...

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/global-knivset...

Jag är extremt nöjd med Global och har testat alla knivar i de seten, är framför allt positivt överraskad av hur länge de klarar sig utan att slipas. Åas har jag inte testat så många andra dyrare knivar, så jag kan inte riktigt jämföra.

För ca 20 år sen fick jag Globals andra 3-set (9211), detta, i present:
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/global-g-9211-...

Dessa har jag använt till i princip all hemma matlagning fram till nyligen. Jag har aldrig slipat dem, och visst är de slöare än när de var nya, men fortfarande vassare än alla knivar jag normalt stöter på hemma hos familj och vänner. Jag är förvånad över hur länge de klarat sig skarpa, givet att jag lagar en hel del mat.

Samtidigt, jag gav ett 2538-set till morsan i julklapp för 1.5 år sen. Hon har ingen diskmaskin, och säger att hon aldrig lägger knivarna mot metall, men likafullt är hennes G-2 slöare än min som är 20 år gammal. Så det finns saker i handhavandet som påverkar, som kanske är svårt att sätta fingret på. Så YMMV, som man säger.

Nyligen köpte jag också setet med 5 knivar som @Pelegrino länkar. Jag behövde nämligen knivar till en pendlarlägenhet, och då köpte jag det nya setet hem och flyttade mina gamla till pendlarlägenheten. På så vis skjuter jag behoven av att slipa än mer på framtiden. Att ha så många knivar är dock mest användbart när man är flera som lagar mat samtidigt, annars duger kockkniven (G-2) till det mesta.

Så ska man börja med seriösare knivar i ett ensamhushåll så skulle jag rekommendera något av 3-seten, främst för att de brukar kosta som två av knivarna som ingår. Men man klarar sig också långt med enbart kockkniven (G2). Man kan dock vänta in deras regelbundna reor innan man köper.

Brödkniven (G11) var nog ändå den som överraskade mest när jag fick den, nu gick det plötsligt att skära tunna skivor av bröd med hård skorpa utan att skära snett eller slinta. Så för mig är nog det den som gör mest skillnad mot billiga knivar.

Köper man setet med kockkniven och brödkniven (9211) så får man den lilla flexibla GS-9 på köpet. Den är nog den jag haft minst nytta av, och jag hade föredragit en annan kniv som 3:e. T.ex. GS-38.

Grönsakskniven (GS-5) är helt ok men jag tycker inte den är tillräckligt annorlunda från G-2 för att motiveras, men åas är den bra när man är två som lagar och behöver var sin rejälare kniv, eller om man ska skära t.ex. grönsaker och kyckling om vartannat.

En annan fördel med att köpa set är ju att man kan upptäcka lite vilka knivar man har användning för. Det kan man dock utforska med billigare set också.

Slutligen är det säkert bra att testa hur de ligger i handen, för det verkar variera lite vilka knivar som passar beroende på vem man är. Jag tycker Globals knivar känns väl balanserade, men det verkar finnas de i tråden som inte håller med om det.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken när det gäller knivar. Mitt råd är att testa flera märken/varianter hos vänner och bekanta (det är ju ingen som säger nej till att få hjälp i köket haha).

Jag fastnade för Global efter att ha testat dem hos en kompis för ca 25 år sedan, köpte egna för 23 år sedan och använder fortfarande exakt samma knivar än idag. Säger absolut inte att de är bäst för alla men för mig passar de perfekt. Vässer mina knivar själv med brynsten och de blir fortfarande rakknivsvassa, de ligger perfekt i mina händer, de är lätta att diska, finns ingenstans bakterier kan få fäste och de ser i princip nya ut efter alla dessa år. Motsvarande kit idag med motsvarande tre knivar (G2, GS-5 och GS-38) kostar runt 1500kr vilket jag tycker är grymt prisvärt med tanke på livslängden.

Utöver Globalerna har jag en Victorinox brödkniv som är suverän eftersom den är vass och LÅNG. Hatar korta brödknivar som inte når igenom brödet och trasar sönder det.

Stavfel
Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Magsjuka för vad?

Jag kör kött/fisk/kyckling/grönsaker på samma skärbräda senaste 10 åren och har inte varit magsjuk en enda gång.
Hållt på med kött/fisk/kyckling? Tvätt av skärbrädan vänd på den och använda andra sidan.

Sen har jag aboslut mer än 1 skärbräda, men jag föredrar att använda den större

Skrivet av DasIch:

Lägg ner. Det jag skrev är vetenskapligt grundat. Vatten och diskmedel samt torka av ytan eliminerar en hel del bakterier. Bakterier som blir kvar torkar ut och dör. Det är välbelagt och det är helt säkert att göra på det sätt jag skrev.

Det är dumt att lära folk att göra fel. Om ni autistdiskar allt med 100% täckning (inklusive inuti reporna på brädan) och låter bräda, kniv osv torka innan de används igen så bra för er (nej det gör ni inte, men ni får gärna tro det).

Man ska ha olika skärbrädor (och knivar) när man hanterar kyckling i samband med annat. Ni förstår nog inte ens att bara ett litet stänk kan räcka för att överföra t.ex. campylobakter till annan mat. Diskar ni på annan plats än precis intill maten i köket? Nä, trodde väl inte det.

Spela gärna rysk roulette med er egen hälsa, men ge fan i att lära folk att göra fel bara för att ni gör det själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag skulle först rekommendera att inte köpa dyrare knivar förrän du sett lite hur du lagar mat, och viktigare, fått in rutiner så att de inte hamnar i diskmaskin/botten på diskhon/blir liggande tillsammans med andra redskap i metall. För gör du något av dessa saker så blir det svindyrt i längden att hålla sig med bättre knivar.

Det handlar inte bara om att veta hur man ska hantera dem, utan också att ha vanorna att faktiskt göra det rätt i matlagningens hetta, komma ihåg att instruera gäster som ska hjälpa till med disken, etc. Min metod är att handdiska kniven direkt, torka av den, och sätta tillbaka den på knivlist eller i knivblock.

Det här är en så jäkla viktig färdighet rent generellt när man lagar mat. Jag ser det som hörandes till hela konceptet med Mise en place. Planera allt, organisera, förbered var sak på sitt ställe och gör hela tiden rent efter dig när det finns tillfälle. Det gör matlagningen bättre och det ser förhoppningsvis inte ut som ett vilt krogslagsmål efteråt.

Jag har alltid en ren kökshandduk nära till hands. Sköljer och torkar av kniven med jämna mellanrum. När jag är klar med den gör jag rent den, torkar av och hänger upp den.

Det låter superenkelt men alla som inte har vana i köket gör samma misstag med att skapa kaos omkring sig. Och då är det lätt att kniven åker ner i diskhon. Bonuspoäng till den som sen fyller diskhon med vatten och diskmedel och sen letar efter saker genom skummet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Det är dumt att lära folk att göra fel. Om ni autistdiskar allt med 100% täckning (inklusive inuti reporna på brädan) och låter bräda, kniv osv torka innan de används igen så bra för er (nej det gör ni inte, men ni får gärna tro det).

Man ska ha olika skärbrädor (och knivar) när man hanterar kyckling i samband med annat. Ni förstår nog inte ens att bara ett litet stänk kan räcka för att överföra t.ex. campylobakter till annan mat. Diskar ni på annan plats än precis intill maten i köket? Nä, trodde väl inte det.

Spela gärna rysk roulette med er egen hälsa, men ge fan i att lära folk att göra fel bara för att ni gör det själva.

Trä har antibakteriell verkan och bakterier som tränger ner i porerna kommer inte upp till ytan igen. I plast kan de inte tränga ner särskilt djup över huvud taget. Bakterier behöver fukt för att överleva varför de dör efter en tids torkning.

Att ett litet stänk kan överföra bakterier må väl vara hänt men det hjälps inte så mycket av att byta skärbräda.

Rekommendationerna för restaurangkök kommer av att det är andra förutsättningar där. Det finns ingen vetenskaplig grund för att olika skärbrädor skulle vara nödvändigt i ett hemmakök. Gör rent skärbrädan och låt den torka ordentligt innan nästa användning. Det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Trä har antibakteriell verkan och bakterier som tränger ner i porerna kommer inte upp till ytan igen. I plast kan de inte tränga ner särskilt djup över huvud taget. Bakterier behöver fukt för att överleva varför de dör efter en tids torkning.

Att ett litet stänk kan överföra bakterier må väl vara hänt men det hjälps inte så mycket av att byta skärbräda.

Rekommendationerna för restaurangkök kommer av att det är andra förutsättningar där. Det finns ingen vetenskaplig grund för att olika skärbrädor skulle vara nödvändigt i ett hemmakök. Gör rent skärbrädan och låt den torka ordentligt innan nästa användning. Det räcker.

Tycker det är komiskt att ingen nämner det lättaste; hacka grönsaker först och sedan kyckling.

Oavsett, många nämner slipstenar men ingen säger vad man ska ha. Jag hade absolut ingen aning och ringde till Japanese Knife Company varpå jag köpte en kombisten på 1000/6000 Geir samt en 400 för totalt 1700 SEK. tycker väl själv det blev lite mycket men är nöjd med det jag köpte även om jag undrar om det inte var lite dyrt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Oavsett, många nämner slipstenar men ingen säger vad man ska ha. Jag hade absolut ingen aning och ringde till Japanese Knife Company varpå jag köpte en kombisten på 1000/6000 Geir samt en 400 för totalt 1700 SEK. tycker väl själv det blev lite mycket men är nöjd med det jag köpte även om jag undrar om det inte var lite dyrt.

Slipstenar ter sig lite olika beroende på märke och modell. Både feedback under arbetets gång, hur de biter på ämnet och vilket slutresultat de lämnar. En "3000" sten kan mäta sig med slutresultatet från en "5000" av annat märke osv.

1300kr+moms gav jag totalt för mina keramiska stenar Naniwa Chosera 400/1000/3000 (år 2014). 400:an är till för endast ombyggnation, 1000 och 3000 för underhåll. Stroppar sedan eggen tillsammans med white compound från Bark River. Underhåller sedan eggen emellanåt med grön/svart compound och vidare mot vit.

Länk: https://www.dlttrading.com/bark-river-3-bar-compound

Det är ett mysigt göra att slipa knivar. Yoga med stål.

Permalänk
Medlem

@DasIch

Det är kinastål även i knivar som är 10-20 gånger dyrare än en kniv från Coop, Ica eller Ikea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@DasIch

Det är kinastål även i knivar som är 10-20 gånger dyrare än en kniv från Coop, Ica eller Ikea.

https://www.kitchentime.se/p/kockkniv-i-sandvikstal-20-cm?pv2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tycker det är komiskt att ingen nämner det lättaste; hacka grönsaker först och sedan kyckling.

Oavsett, många nämner slipstenar men ingen säger vad man ska ha. Jag hade absolut ingen aning och ringde till Japanese Knife Company varpå jag köpte en kombisten på 1000/6000 Geir samt en 400 för totalt 1700 SEK. tycker väl själv det blev lite mycket men är nöjd med det jag köpte även om jag undrar om det inte var lite dyrt.

Ja, jag har närmast tagit det för självklart att göra så. Ska du skära upp kycklingen först blir det såklart jäkligt jobbigt med bara en skärbräda.

Tycker det är svårt att få bra info om slipstenar. Alla verkar ha sina egna favoriter och det debatteras gärna om hur många olika steg som behövs.
Själv kör jag på en Shapton Pro 2000. Ska skaffa en eller två grövre stenar senare, och en finare sten. Den funkar dock bra till min Shiro Kamo. Väldigt hårt stål och hittills har den bara behövt enkelt underhåll.
Jag har slipat mina andra knivar med samma sten men den är för finkornig om kniven blivit slö. Problemet är att när man måste jobba fram och tillbaka hela tiden blir det väldigt svårt att vara konsekvent med vinkeln, och är man inte det får man ingen bra egg - då blir det mer nötande fram och tillbaka. Där hade en grövre sten funkat bättre.
Shapton Pro 1000 rekommenderas av många som en första sten. Jag kan tänka mig att en sån hade funkat bra till mina andra knivar av mjukare stål (och sämre egg).

Sen efter ett tag kommer man vilja ha en grov sten för att tunna ut kniven. Jag har testat det med en annan sten jag har, en liten puck som är 400 kornig på ena sidan. Det är ett hästjobb även med en såpass grovkornig sten. Där kan jag tänka mig att en såndär diamantsten vore bra. Den kan man också använda till att plana ut andra stenar.

Shapton är annars trevlig på det viset att det är en så kallad splash and go sten. Den behöver inte badas i vatten innan användning. Jag sköljer den bara under kranen. Mindre vatten ger också mindre sörja på köksbänken. Dessutom har Shapton en trevlig förpackning där stenarna kommer i en plastlåda med gummifötter.

Med andra ord behövs varken hållare eller bro över vasken. Och det sparar man rätt många hundringar på. Att stenarna även är bra skadar ju inte heller.

Kombosten från JKC är något jag funderat på men jag har ingen aning om de är bra, dåliga, prisvärda eller överprisade... priserna är som riktiga kvalitetsstenar men det kan också vara billiga Kina-stenar du kan köpa på Amazon för en tredjedel av priset. Just att det saknas info gör att jag håller mig undan. Det kanske är jättebra stenar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@DasIch

Det är kinastål även i knivar som är 10-20 gånger dyrare än en kniv från Coop, Ica eller Ikea.

Lite luftigt påstående. Man kan sätta en absurt pris på en 4x2 stor LEGO-bit, i hopp om att den ska sälja. Men de flesta av oss vet nog vad typ en dumlepåse med LEGO-bitar kostar, där dessa 4x2 följer med i alla möjliga praktiska färger.

Till saken, handlar man från en seriösa firma/mellanhand, så får man något exceptionellt/utmärkt/bra med garantier. Just kvalitet på knivbladet blir väldigt framträdande t ex när det kommer till knivslipning. En random gåvokniv bildar ganska omgående svart sörja (rester). Medan du får jobba på med Fällknivens PXLx Lam. CoS, A2 osv.

Men ett mjukt blad är lättare att återställa än ett hårt. Typ vid slakt och sådant bör man inte köra med för hårt virke, i och med att du kommer få kämpa med att underhålla eggen. Den billigare knivens egg rullar över medan den hårdare får mikro-chipningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@DasIch

Det är kinastål även i knivar som är 10-20 gånger dyrare än en kniv från Coop, Ica eller Ikea.

Korrektion; Det KAN vara 'kinastål' även i dyrare knivar... Men det är lätt att undvika oavsett, 'kinastål' finns i princip uteslutet hos mindre nogräknade tillverkares produkter som försöker mjölka okunniga kunder. Sen är väl stålet i sig inte lika mycket ett problem som den ofta halvdassiga värmebehandlingen och kassa geometri som man får på köpet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Slipstenar ter sig lite olika beroende på märke och modell. Både feedback under arbetets gång, hur de biter på ämnet och vilket slutresultat de lämnar. En "3000" sten kan mäta sig med slutresultatet från en "5000" av annat märke osv.

1300kr+moms gav jag totalt för mina keramiska stenar Naniwa Chosera 400/1000/3000 (år 2014). 400:an är till för endast ombyggnation, 1000 och 3000 för underhåll. Stroppar sedan eggen tillsammans med white compound från Bark River. Underhåller sedan eggen emellanåt med grön/svart compound och vidare mot vit.

Länk: https://www.dlttrading.com/bark-river-3-bar-compound

Det är ett mysigt göra att slipa knivar. Yoga med stål.

Jamen bra, då är inte 1700 för off. Min grövre (som faktiskt var 220, inte 400) är en namiwa traditional. Tycker slipa är mysigt förutom att jag är för lång så blir en konstig ställning mot köksbänken.

Skrivet av DasIch:

Ja, jag har närmast tagit det för självklart att göra så. Ska du skära upp kycklingen först blir det såklart jäkligt jobbigt med bara en skärbräda.

Tycker det är svårt att få bra info om slipstenar. Alla verkar ha sina egna favoriter och det debatteras gärna om hur många olika steg som behövs.
Själv kör jag på en Shapton Pro 2000. Ska skaffa en eller två grövre stenar senare, och en finare sten. Den funkar dock bra till min Shiro Kamo. Väldigt hårt stål och hittills har den bara behövt enkelt underhåll.
Jag har slipat mina andra knivar med samma sten men den är för finkornig om kniven blivit slö. Problemet är att när man måste jobba fram och tillbaka hela tiden blir det väldigt svårt att vara konsekvent med vinkeln, och är man inte det får man ingen bra egg - då blir det mer nötande fram och tillbaka. Där hade en grövre sten funkat bättre.
Shapton Pro 1000 rekommenderas av många som en första sten. Jag kan tänka mig att en sån hade funkat bra till mina andra knivar av mjukare stål (och sämre egg).

Sen efter ett tag kommer man vilja ha en grov sten för att tunna ut kniven. Jag har testat det med en annan sten jag har, en liten puck som är 400 kornig på ena sidan. Det är ett hästjobb även med en såpass grovkornig sten. Där kan jag tänka mig att en såndär diamantsten vore bra. Den kan man också använda till att plana ut andra stenar.

Shapton är annars trevlig på det viset att det är en så kallad splash and go sten. Den behöver inte badas i vatten innan användning. Jag sköljer den bara under kranen. Mindre vatten ger också mindre sörja på köksbänken. Dessutom har Shapton en trevlig förpackning där stenarna kommer i en plastlåda med gummifötter.

Med andra ord behövs varken hållare eller bro över vasken. Och det sparar man rätt många hundringar på. Att stenarna även är bra skadar ju inte heller.

Kombosten från JKC är något jag funderat på men jag har ingen aning om de är bra, dåliga, prisvärda eller överprisade... priserna är som riktiga kvalitetsstenar men det kan också vara billiga Kina-stenar du kan köpa på Amazon för en tredjedel av priset. Just att det saknas info gör att jag håller mig undan. Det kanske är jättebra stenar.

Kan inte svara för om de från JKC är bra, jag tycker det funkade bra men jag kan heller inget om slipning mer än youtube visat. Ska gå deras kurs den dagen jag flyttar till Stockholm. Använder också vinkelstöd så man slipper oroa sig över vinkel.
Kan allmänt dock säga att kombosten är lite segt för att man behöver tvätta av stenen innan du kan vända den för att slippa få slippartiklar osv överallt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är kinastål även i knivar som är 10-20 gånger dyrare än en kniv från Coop, Ica eller Ikea.

Vad är felet med kinesiskt stål? Är det stålet i sig som är problemet eller att man använder ett till ändamålet olämplig stålsort?