Permalänk

Aorus Model S installera extra SSD

Är det någon här som satt in en extra SSD i Aorus Model S?
Jag är inte helt tappad på att bygga datorer, men i den här kan jag inte begripa var jag ska sätta hårddisken. Har inte lust att börja skruva i sär på måfå då den är väldigt kompakt byggd.
Tacksam för en beskrivning.

Permalänk
Medlem

Hej,

Extremt dåligt med info om just detta chassi, samt inget i någon manual, så du får köra lite exploratory surgery.

I.o.m att det står 1 free 2,5"/3,5" så bör det finnas en docka någonstans i närheten av moderkortet, antigen på baksidan eller någonstans i underkant.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas plats i botten. Se bilder här:
https://www.profesionalreview.com/2021/10/28/aorus-model-s-re...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Installerade en 3.5" disk i model s igår tack vare inet support och länken ovan (Google translate).

1. Skruva bort under.
2. Skuva bort sidor.
3. Skruva bort ovandel.
4. Två skruvar, en på vardera sida, håller fronten. Ryck den uppåt. Akta så inte kabeln som driver led loggan rycks loss.

Då har du fritt att sätta i sata kabel och leda ner till platsen längst ner där två 2.5" kan monteras. Ström är stripad vid längst ner.

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Installerade en 3.5" disk i model s igår tack vare inet support och länken ovan (Google translate).

1. Skruva bort under.
2. Skuva bort sidor.
3. Skruva bort ovandel.
4. Två skruvar, en på vardera sida, håller fronten. Ryck den uppåt. Akta så inte kabeln som driver led loggan rycks loss.

Då har du fritt att sätta i sata kabel och leda ner till platsen längst ner där två 2.5" kan monteras. Ström är stripad vid längst ner.

Hoppas det hjälper.

Hur såg det ut vid dockan/hållaren, gick det in 1st 3,5” eller 2st 2,5” (så man får välja)? Eller både 1st 3,5” och 2st 2,5”? Och förstod jag rätt att det fanns SATA-ström från agget? (Så det bara är SATA-data kabel man behöver koppla in i moderkortet?)
Stort tack för infon redan!

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090T BE 3,2GHz || Noctua NH-U12P SE2 || Asus Crosshair IV Formula || 2x2GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz CL9 || PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB || Intel X25-M G2 80GB || 2x1TB Seagate Barracuda 7200.12 || Fractal Design Define R2 (Svart) || Fractal Design Newton R2 1000W || Win7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhd:

Hur såg det ut vid dockan/hållaren, gick det in 1st 3,5” eller 2st 2,5” (så man får välja)? Eller både 1st 3,5” och 2st 2,5”? Och förstod jag rätt att det fanns SATA-ström från agget? (Så det bara är SATA-data kabel man behöver koppla in i moderkortet?)
Stort tack för infon redan!

Dockan kan tas bort med två skruvar och lossas enkelt från botten. Den får det plats 2st 2.5" i. Den var jag tvungen att ta bort för att få plats med 3.5" (som jag la i botten utan egentlig montering - enda sättet att få plats).
Så ska du ha en 2.5 och en 3.5 måste du specialbygga en hållare. Och på något sätt få plats under kablarna från gfx kortet till utgångarna på baksidan som nu tar mycket plats.

Ström finns.
Du behöver sata-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Dockan kan tas bort med två skruvar och lossas enkelt från botten. Den får det plats 2st 2.5" i. Den var jag tvungen att ta bort för att få plats med 3.5" (som jag la i botten utan egentlig montering - enda sättet att få plats).
Så ska du ha en 2.5 och en 3.5 måste du specialbygga en hållare. Och på något sätt få plats under kablarna från gfx kortet till utgångarna på baksidan som nu tar mycket plats.

Ström finns.
Du behöver sata-kabel.

Stort tack!

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090T BE 3,2GHz || Noctua NH-U12P SE2 || Asus Crosshair IV Formula || 2x2GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz CL9 || PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB || Intel X25-M G2 80GB || 2x1TB Seagate Barracuda 7200.12 || Fractal Design Define R2 (Svart) || Fractal Design Newton R2 1000W || Win7 64bit

Permalänk
Medlem

Tack

Skrivet av Synth:

Dockan kan tas bort med två skruvar och lossas enkelt från botten. Den får det plats 2st 2.5" i. Den var jag tvungen att ta bort för att få plats med 3.5" (som jag la i botten utan egentlig montering - enda sättet att få plats).
Så ska du ha en 2.5 och en 3.5 måste du specialbygga en hållare. Och på något sätt få plats under kablarna från gfx kortet till utgångarna på baksidan som nu tar mycket plats.

Ström finns.
Du behöver sata-kabel.

Tack för infon satt precis i tankarna installera en 3,5 drive i min model s. En liten fråga av bara ren nyfikenhet hur såg det ut när du plockade isär den tror du det skulle vara möjligt byta ut någon av fläktarna i den lite sugen på testa en noctua fläkt och se ifall man kan få ner ljudnivån något

Permalänk
Medlem

Fick ingen uppfattning om att kunna byta fläkt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Fick ingen uppfattning om att kunna byta fläkt tyvärr.

Okej vad synd hittade en kommentar på reddit där en bytt ut fläktarna till noctua och ek vader så verkar vara möjligt iaf frågan är dock om man vågar sig på det. https://www.reddit.com/r/aorus/comments/rubzdc/aorus_model_s_... Här är reddit tråden om det är av intresse.