Permalänk
Medlem

Plex rar filer och HDR

Har Plex stöd så den kan köra rar filer? Hoppar HDR på automatiskt när man spelar HDR media i Windows 10/11 eller måste man slå på den själv i Windows med?

Permalänk
Medlem

Plex stödjer inte RAR som default, men det har cirkulerat plugins för att få det att fungera. men varför inte bara packa upp filerna?
Har inte koll på HDR.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Plex stödjer inte RAR som default, men det har cirkulerat plugins för att få det att fungera. men varför inte bara packa upp filerna?
Har inte koll på HDR.

Stödjer Plex plugins? Vilken plugin är det som får rar filer att funka med Plex? Stödjer Plex ISO-filer?

Nån som har koll på hur HDR funkar med Plex i Windows appen?

Permalänk
Medlem

Kolla i Plex eget forum, där kanske du kan hitta nåt.
https://forums.plex.tv/search?q=HDR

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Du får nog snabbare svar genom att googla och/eller kolla på deras supportsida. Men ibland är det skönt att få allt serverat på ett silverfat, så varsågod

Plex stödjer inte uppspelning av rar.
Plex stödjer inte hdr på windows (om ingen uppdatering kommit senaste månaden som ordnar det men jag tvivlar).
Plex har tagit bort sitt officiella stöd för plugins men man kan installera inofficiella plugins men det är inte alltid helt smärtfritt.
Plex stödjer inte iso.

Lösningar på dina problem:
För att få hdr kan du använda Kodi. Det finns ett plugin till kodi som gör att du i stort sett kör plex, fast med kodis förmågor.
Packa upp filerna, så jobbigt är det inte. Har du mängder med media i rar så går det att automatisera.
Konverta iso till mkv. ”Makemkv” är snabbt och enkelt att använda. Vill du minska storleken för filen med nästintill samma bildkvalitet finns det andra program men då tar det lång tid.

Slutligen; sluta ladda ner rar-filer. Det har inte varit aktuellt med rar för media på ganska många år nu. Rar tillåts inte ens på de mer seriösa trackerna.

Dold text

Edit: Ångrar nästan lite att jag svarade på dina frågor. Jag kom nämligen att tänka på en annan tråd där ts spammade frågor och gissa vad, det var du. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1647405-hw-raid-losnin...

Sweclockers är ett diskussionsforum som även erbjuder hjälp om man behöver. Men det förväntas att man åtminstone ska ha gjort ett försök till att ta reda på svaren själv. Klart att alla kan vara lite lata ibland och hoppa det steget men du går lite för långt kan jag tycka. Du spammar trådarna med frågor som man enkelt kan hitta svar på från google.

Tycker du jag är onödigt hård? I så fall rekommenderar jag dig att strunta i alla funderar du haft på truenas. Om du skaffar det kommer du nästan garanterat få många frågor du vill ha svar på och om du kommer med samma mindset till deras forum så kommer du inte få den hjälp du förväntar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Du får nog snabbare svar genom att googla och/eller kolla på deras supportsida. Men ibland är det skönt att få allt serverat på ett silverfat, så varsågod

Plex stödjer inte uppspelning av rar.
Plex stödjer inte hdr på windows (om ingen uppdatering kommit senaste månaden som ordnar det men jag tvivlar).
Plex har tagit bort sitt officiella stöd för plugins men man kan installera inofficiella plugins men det är inte alltid helt smärtfritt.
Plex stödjer inte iso.

Lösningar på dina problem:
För att få hdr kan du använda Kodi. Det finns ett plugin till kodi som gör att du i stort sett kör plex, fast med kodis förmågor.
Packa upp filerna, så jobbigt är det inte. Har du mängder med media i rar så går det att automatisera.
Konverta iso till mkv. ”Makemkv” är snabbt och enkelt att använda. Vill du minska storleken för filen med nästintill samma bildkvalitet finns det andra program men då tar det lång tid.

Slutligen; sluta ladda ner rar-filer. Det har inte varit aktuellt med rar för media på ganska många år nu. Rar tillåts inte ens på de mer seriösa trackerna.

Dold text

Edit: Ångrar nästan lite att jag svarade på dina frågor. Jag kom nämligen att tänka på en annan tråd där ts spammade frågor och gissa vad, det var du. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1647405-hw-raid-losnin...

Sweclockers är ett diskussionsforum som även erbjuder hjälp om man behöver. Men det förväntas att man åtminstone ska ha gjort ett försök till att ta reda på svaren själv. Klart att alla kan vara lite lata ibland och hoppa det steget men du går lite för långt kan jag tycka. Du spammar trådarna med frågor som man enkelt kan hitta svar på från google.

Tycker du jag är onödigt hård? I så fall rekommenderar jag dig att strunta i alla funderar du haft på truenas. Om du skaffar det kommer du nästan garanterat få många frågor du vill ha svar på och om du kommer med samma mindset till deras forum så kommer du inte få den hjälp du förväntar dig.

Tack. Jag ska komma ihåg att googla först.

Permalänk
Medlem

Kolla lite på Kodi. Kan du få det att fungerara så är det många (inklusive mig) som tycker det är än bättre mediaspelare än Plex.
Dock Plex fördel är att det faktiskt bara fungerade när jag tästade skälv. Nakdelen är att den ville komprimera allt innan den skickar iväg filmer, så bild kom faktist i HDR10 men ljudet fick jag alldrig till då den komprimerade allt som var i Dolby true hd och DTS HD till DD+ och DTS motsvarighet.

Bytte till Kodi och har inga sådana problem längre. Dock var/är det mycket mer pill och inställningar med Kodi, så kan vara lite svårare att komma igång.

Jag hadde plex på min qnap nas som media sörver och spelaren på Nvidia sheld pro.
Nu har jag bara kodi som media spelare på Shelden.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kodi räcker alldeles utmärkt om man inte promt måste hålla på att försöka streama UHD BD-remuxer till mobiltelefoner och annat undermåligt skräp till mediaspelare, se till att spelaren klarar att spela upp det ni vill utan transcoding så kan ni skippa Plex och alla medföljande problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Med https://github.com/hasse69/rar2fs kan du montera rar-arkiv på filsystemet så att Plex bara ser innehållet, utan att pacla upp dem. Fungerar utmärkt, i alla fall på Linux.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E