Modifiers är parasiter, vad använder du dina till?

Permalänk
Medlem

Modifiers är parasiter, vad använder du dina till?

Jag blir ganska förvånad t.ex på jobbet eller när man hälsar på hos någon att typ INGEN har remappat sina mod-keys, för det är ingen clickbait i titeln; dom är verkligen parasiter, det är som att köpa kläder som man aldrig använder (eeeeeh?), dom uppfyller INGEN funktion sålänge du inte även trycker på någon annan tangent, så varför inte använda dom med single-press/tap? Upp till 8st extra tangenter på tangentbordet helt gratis & utan några negativa konsekvenser (bortsett från spel, men enkelt att switcha mellan 2 kb-layouter)

90% av min spenderade tid vid datorn är med programmering så mina mods är remappade:

L_Shift = (
L_CTRL = [
L_ALT = {
L_CMD = !

R_CMD = ?
R_CTRL = "
R_ALT = =
R_Shift = &

Så, otroligt skönt med single key för alla dom tecken man använder 34948 miljarder ggr per dag istället för den absurda "shift-alt-7" för {, sparar säkert minst 2ms per dag & slipper finger akrobatiken (& kanske slipper lite karpaltunnel-syndrom)

Sååå, är det någon här som remappat sina mod-keys & isåfall till vad? Vore intressant att få lite idéer på lite kreativt användande

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Hur skriver du versaler?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Men vad händer om du tex ska skriva ett capital A (shift-a).
Blir det inte ett ( för dig då före bokstaven?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hur skriver du versaler?

Skrivet av ronz:

Men vad händer om du tex ska skriva ett capital A (shift-a).
Blir det inte ett ( för dig då före bokstaven?

Nej nej, dom är mappade till "keyup" så dessa tecken uppstår endast om jag trycker ner en MOD & sen släpper den utan att trycka på någon annan tangent medans den är nertryckt, så alla MODs fungerar exakt som standard 👍

Så om jag gör shift+s så blir det S, precis som vanligt, så, trycker man ner någon annan tangent så ignoreras mappningen

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag kör engelskt tangentbord när jag programmerar. Det är förvisso inte idealt, måste byta fram och tillbaka mellan svenskt och engelskt (med Win+space på Windows (jobbet) och Ctrl+space på Mac (hemma)) beroende på om jag ska skriva svensk text eller något annat.

Kanske borde prova ditt sätt istället, men är lite allergisk mot att installera massa extra skit på alla datorer man använder. För visst är det omöjligt att göra en sån här remapping med det som är inbyggt i Windows / OS X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag kör engelskt tangentbord när jag programmerar. Det är förvisso inte idealt, måste byta fram och tillbaka mellan svenskt och engelskt (med Win+space på Windows (jobbet) och Ctrl+space på Mac (hemma)) beroende på om jag ska skriva svensk text eller något annat.

Kanske borde prova ditt sätt istället, men är lite allergisk mot att installera massa extra skit på alla datorer man använder. För visst är det omöjligt att göra en sån här remapping med det som är inbyggt i Windows / OS X?

Rakt av ändra vad en tangent gör är full möjligt i windows.

Att göra med keyup som TS tror jag inte går och är nog gjort med AHK.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har inga mod keys men har heller aldrig sett behovet av det. Är fullt nöjd med det svenska tangentbordet. Använder även det amerikanska på min mac (då den är köpt där) vilket underlättar programmering.

Förstår inte alls vad du tjänar på detta remappande. Du behöver ju trycka ner precis lika många tangenter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Enligt min erfarenhet så är det lätt att överskatta betydelsen av denna typen av ändringar. Jag har kollegor som med mycket möda har bytt till DVORAK/SVORAK, växlar till amerikansk layout för programmering, ändlöst tweakat layouter på sina 60%-tangentbord, lagt en massa tid på AHK-script och liknande och det gör ju ingen (positiv) skillnad i slutändan ändå. Vilket innebär att all denna tid är helt bortslösad.

Jag hade ett tag ett tangentbord med separata paranteser exempelvis, men det krävdes en ansträngning för att börja använda dem och när jag väl började vänja mig så hamnade man alltid med laptopen, hemdatorn eller någon kollegas dator som inte hade dessa knappar. Så fick jag anstränga mig för att tänka om igen.

Men grejen är att knappande utgör en väldigt liten del av tiden man spenderar på utveckling eller vad man nu pysslar med. Det som tar tid är ju att tänka ut vad man ska skriva, inte själva skrivandet liksom. Några av de bästa utvecklare jag jobbat med kör ju pekfingervalsen liksom, och det påverkar varken kvaliteten eller kvantiteten på deras arbete. Vad som däremot påverkar är ju att behöva tänka om varje gång man sitter vid en dator som inte är ens egen.

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Har inga mod keys men har heller aldrig sett behovet av det. Är fullt nöjd med det svenska tangentbordet. Använder även det amerikanska på min mac (då den är köpt där) vilket underlättar programmering.

Förstår inte alls vad du tjänar på detta remappande. Du behöver ju trycka ner precis lika många tangenter.

Mod keys är Tab, Caps Lock, Shift, Control, Win, Alt osv...

Permalänk
Medlem

För att man blir helt knäpp när man sitter vid en dator som inte har modifikationen? Problemet är att man sedan glömmer original-komandot. Visst det är ju lätt att ha sitt script på en dropbox och ladda ner på alla datorer man sitter.

Tror inte att man vinner så mycket på det. Ofta hjälper textredigeraren mer med autocomplete, auatomatiskt skriva slutparantes osv. ctrl backspace är nog en bättre sak att lära in. Home, end, insert om man inte använder de flitigt

Permalänk
Medlem

Kan man göra L_SHIFT+ L_CTRL = <

vad jag egentligen frågar är om man kombinera mods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Mod keys är Tab, Caps Lock, Shift, Control, Win, Alt osv...

Där fick du mig att känna mig dum - jag tänkte på Macro keys

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Det ultimata borde ju vara att ha tio tangenter, en för varje finger. Då har man 1023 möjliga kombinationer som enkelt kan användas till förslagsvis ~200 tecken och ~800 ord.

Har man ont om plats elle4 saknar fingrar kan man köra 60%-varianten med sex tangenter, många nybörjare klarar sig säkert med 63 tecken.

Permalänk

Det var populärt att ändra det ena och andra tidigt 1990 tal.
Idag använder de flesta en drös olika datorer, både direkt vid den och fjärrstyr.

Det är ett litet problem att alla datorer inte har samma layout, så när man ska skriva kolon, semikolom, backslsah etc men man klurarar ut det.
Att införa ännu mer krångel enbart för en dator så är det ej många som vill göra det som använder en drös datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Det ultimata borde ju vara att ha tio tangenter, en för varje finger. Då har man 1023 möjliga kombinationer som enkelt kan användas till förslagsvis ~200 tecken och ~800 ord.

Har man ont om plats elle4 saknar fingrar kan man köra 60%-varianten med sex tangenter, många nybörjare klarar sig säkert med 63 tecken.

glöm inte tårna! Jävlar vad man kan få gjort då!

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag kör amerikansk layout i Linux. altgr får vara modifier för ['; till åäö. Shift + altgr blir ÅÄÖ.
Har kört det flera år nu, förstår inte riktigt hur kodare kan sitta med svensk layout och tryck shift 7 hela tiden eller att få fram {}[] osv, eller att ens kunna använda en terminal i linux med svensk layout.

xmodmap.conf

keycode 108 = Mode_switch keycode 48 = apostrophe quotedbl adiaeresis Adiaeresis keycode 34 = bracketleft braceleft aring Aring keycode 47 = semicolon colon odiaeresis Odiaeresis keycode 194 = bracketleft keycode 193 = bracketright

setxkbmap us
xmodmap xmodmap.conf

om nån vill prova

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Kul med alla svar 👍

Håller helt med om att det är svårt att gå tillbaka till andras tangentbord när man remappat sitt egna såpass, men i övrigt använder jag en split (Lily58) så jag blir "ovan" vid normala tangentbords-layouter ändå så oavsett så blir det att jag får tänka till när jag använder andras tangentbord, så kanske lite därför jag kände att jag lika gärna kunde remappa mitt vanliga också

Skrivet av trudelutt:

Jag kör engelskt tangentbord när jag programmerar. Det är förvisso inte idealt, måste byta fram och tillbaka mellan svenskt och engelskt (med Win+space på Windows (jobbet) och Ctrl+space på Mac (hemma)) beroende på om jag ska skriva svensk text eller något annat.

Kanske borde prova ditt sätt istället, men är lite allergisk mot att installera massa extra skit på alla datorer man använder. För visst är det omöjligt att göra en sån här remapping med det som är inbyggt i Windows / OS X?

Har inte testat engelsk layout för programmering, flera som föreslagit det i tråden, så jag kanske får testa 👍

Remappade med Karabiner elements för macOS men det finns även Ukulele, Karabiner "fångar" knapptryckningarna medans Ukulele bakar en helt ny layout, så i teorin är det bättre men jag tycker Ukulele kan vara sjukt krångligt, att hålla på & importera & exportera profiler hela tiden för att testa när man remappar

Skrivet av Pelegrino:

Förstår inte alls vad du tjänar på detta remappande. Du behöver ju trycka ner precis lika många tangenter.

1 tangent är färre än 3 tangenter, vad jag vet iaf

Skrivet av jocke92:

Tror inte att man vinner så mycket på det. Ofta hjälper textredigeraren mer med autocomplete, auatomatiskt skriva slutparantes osv. ctrl backspace är nog en bättre sak att lära in. Home, end, insert om man inte använder de flitigt

I remap listan jag visade så är det bara öppningarna som är mappade: ([{ så jag använder autopairs också, dubbelt besparande

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är ett litet problem att alla datorer inte har samma layout, så när man ska skriva kolon, se,ikolom, backslah etc men man klurarar ut det.
Att införa ännu mer krångel enbart för en dator så är det ej många som vill göra det som använder en drös datorer.

Japp, korrekt, blir ju lite problematiskt för dom som hoppar mellan massa datorer så detta passar ju inte dom, men har man lyxen att bara använda 1 eller kanske 2 tgb 99% av tiden så tycker jag nog detta är trevligt

Finns mer att svara på men får duga sålänge, slipper erat scrollfinger gå varmt

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Intressant tråd. Jag kör amerikansk layout i Linux. altgr får vara modifier för ['; till åäö. Shift + altgr blir ÅÄÖ.
Har kört det flera år nu, förstår inte riktigt hur kodare kan sitta med svensk layout och tryck shift 7 hela tiden eller att få fram {}[] osv, eller att ens kunna använda en terminal i linux med svensk layout.

Swerty finns ju som mellanting. Då slipper man åtminstone använda altgr för ÅÄÖ och många tecken ligger rätt på tangentbordet. Däremot blir ;: bland annat lite drygare men jag tycker det funkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Han_stog_still:

Intressant tråd. Jag kör amerikansk layout i Linux. altgr får vara modifier för ['; till åäö. Shift + altgr blir ÅÄÖ.
Har kört det flera år nu, förstår inte riktigt hur kodare kan sitta med svensk layout och tryck shift 7 hela tiden eller att få fram {}[] osv, eller att ens kunna använda en terminal i linux med svensk layout.

xmodmap.conf

keycode 108 = Mode_switch keycode 48 = apostrophe quotedbl adiaeresis Adiaeresis keycode 34 = bracketleft braceleft aring Aring keycode 47 = semicolon colon odiaeresis Odiaeresis keycode 194 = bracketleft keycode 193 = bracketright

setxkbmap us
xmodmap xmodmap.conf

om nån vill prova

Men hur svårt är det liksom? Det verkar som en del i denna tråd inte har hittat AltGr-knappen, den plus 7, 8, 9, 0 ger {[]}, bra placerad för det också med tummen på AltGr och pek-/långfinger till sifferknapparna.

Vill man bli snabbare på att använda tangentbordet oavsett till vad så är det bästa att lära sig touch-typing, alltså skriva med alla fingrar (eller så många som möjligt) utan att behöva titta på tangentbordet. Sen skulle jag säga att det som snabbar upp programmering är att lära sig att använda Home/End och förstås Ctrl/Shift + pilknapparna (och Home/End). Men också att lära sig de verktyg man använder, sitter du med VS så lär dig hur intellisense fungerar och använd det, så kommer du inte behöva skriva så många parenteser och liknande, låt miljön skapa en ny implementation av ett interface exempelvis så är det bara att fokusera på logiken och inte formen liksom. Är man flera som jobbar i koden och man vill ha en enhetlig form så använd något lint-verktyg, SonarLint är bra för C# exempelvis.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Powertoys för Windows som innehåller Keyboard Manager och flera andra användbara verktyg. Finns i Store och retro installer, rekommenderar Store versionen eftersom de uppdateras ofta och den kan installeras på alla dina PC burkar. Det är nya Powertoys för Windows 10/11, inte de gamla för XP, om någon kommer ihåg dessa.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/

Använder inte just Keyboard Manager själv, har inte hittat behovet av att snabba upp något än.

/Edit, tekniskt sett del av Windows, gratis Microsoft produkt som borde skeppas med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

1 tangent är färre än 3 tangenter, vad jag vet iaf

läste om nu och tror jag förstår hur du menar. Trycker du ner shift utan att trycka ner något annat så skrivs en tangent? Menar du att den aktiveras på att du släpper tangenten då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Nej nej, dom är mappade till "keyup" så dessa tecken uppstår endast om jag trycker ner en MOD & sen släpper den utan att trycka på någon annan tangent medans den är nertryckt, så alla MODs fungerar exakt som standard 👍

Så om jag gör shift+s så blir det S, precis som vanligt, så, trycker man ner någon annan tangent så ignoreras mappningen

Gör du detta med QMK? Har inte hunnit utforska VIA så mycket, men borde finnas där hoppas jag. Kunde göra detta på mitt gamla Anne Pro 2.

Permalänk

har modiferat keys länge.. nuvarande:

Capslock: vänster alt
Windows vänster: ytterliggare kontroll
Tab: windows knappen
Vänster alt = tab
ALT-GR + , eller. = {}
ALT-GR + k , l = ()
AKT-GR + o , p = []
ALT-GR + m , ö = <>

Permalänk
Medlem

Jag kör UK-layout för programmering då jag tycker att den är perfekt utformad för syftet när man har ett ISO-tangentbord.

Inga tangenter är placerade så att man måste utföra akrobatik utan allt är lättåtkomligt från home-row.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Gör du detta med QMK? Har inte hunnit utforska VIA så mycket, men borde finnas där hoppas jag. Kunde göra detta på mitt gamla Anne Pro 2.

Svarar på mitt egna, gjordes enklast i VIA med [ANY] och "Mod-Tap", tex:

Högra shift när man håller ner, men pil upp när man "tappar":

MT(MOD_RSFT, KC_UP)