Permalänk
Medlem

Bryggat router o tappar internet

Har ett Telia sagem router som jag bryggat en port på. Använder mig av ett Netgear r6850 router. Har kvar Telia för att kunna se tv
Har funkat bra med Netgear router sen ca 7-8 månader. Nu har felen kommit att Netgear tappar internet. Funkar inte o starta om det. Testat flera ggr. Kan inte heller då ha kunnat logga in i routern. Men har jag kopplat bort Telia o gått direkt på Netgear har allt fungerat. Har jag då satt tillbaka som jag haft det från början med Telia router bryggat till Netgear har det fungerat en 5-6 dagar sen samma fel igen
Men vad är troligast det är fel på. Router från Telia med bryggningen eller Netgear?
Tips på hur man kollar det bäst?
Helst skulle jag vilja ta bort Telia men vill se tv med. Hade mycket strul med Wi-Fi bla när jag bara hade Telia router

Har bara bryggat en port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nettan65:

Har ett Telia sagem router som jag bryggat en port på. Använder mig av ett Netgear r6850 router. Har kvar Telia för att kunna se tv
Har funkat bra med Netgear router sen ca 7-8 månader. Nu har felen kommit att Netgear tappar internet. Funkar inte o starta om det. Testat flera ggr. Kan inte heller då ha kunnat logga in i routern. Men har jag kopplat bort Telia o gått direkt på Netgear har allt fungerat. Har jag då satt tillbaka som jag haft det från början med Telia router bryggat till Netgear har det fungerat en 5-6 dagar sen samma fel igen
Men vad är troligast det är fel på. Router från Telia med bryggningen eller Netgear?
Tips på hur man kollar det bäst?
Helst skulle jag vilja ta bort Telia men vill se tv med. Hade mycket strul med Wi-Fi bla när jag bara hade Telia router

Låter som att det blir något strul med IP-förnyelsen. Om du bryggar hela Teli routern och inte bara en port, eller är det så du har gjort?

Permalänk
Medlem

Hade ett comhem modem i förra lägenheten. Ingen vidare bra pryl. Var tvungen att resetta den ungefär var 6-12 månader, eftersom jag fick samma problem som dig.

Mitt tips:
Resetta telia router/modemet, NAT:a den igen och se om det fungerar bättre.
Du ska inte behöva resetta din egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nettan65:

Har ett Telia sagem router som jag bryggat en port på. Använder mig av ett Netgear r6850 router. Har kvar Telia för att kunna se tv
Har funkat bra med Netgear router sen ca 7-8 månader. Nu har felen kommit att Netgear tappar internet. Funkar inte o starta om det. Testat flera ggr. Kan inte heller då ha kunnat logga in i routern. Men har jag kopplat bort Telia o gått direkt på Netgear har allt fungerat. Har jag då satt tillbaka som jag haft det från början med Telia router bryggat till Netgear har det fungerat en 5-6 dagar sen samma fel igen
Men vad är troligast det är fel på. Router från Telia med bryggningen eller Netgear?
Tips på hur man kollar det bäst?
Helst skulle jag vilja ta bort Telia men vill se tv med. Hade mycket strul med Wi-Fi bla när jag bara hade Telia router

Telia har i regel iptv på vlan 845. Vi har telia här hemma i våran BRF. Och jag har en ER4 som jag har bryggat vlan 845 ifrån WAN till en egen LANport på routern. Sen kopplar jag bara in tvn i de uttaget. En del routrar typ netgear har en funktion för det, minns inte namnet men troligen nått med iptv Där man kan ange vlannumret och sen port så gör det allt jobb åt dig. Då behöver du inte ha routern ifrån telia.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Sedan en tid tillbaka funkar Telias tvboxar direkt över internet. Du kan alltså koppla hur du vill nu, utan bryggning

Permalänk
Skrivet av Nettan65:

Har ett Telia sagem router som jag bryggat en port på. Använder mig av ett Netgear r6850 router. Har kvar Telia för att kunna se tv
Har funkat bra med Netgear router sen ca 7-8 månader. Nu har felen kommit att Netgear tappar internet. Funkar inte o starta om det. Testat flera ggr. Kan inte heller då ha kunnat logga in i routern. Men har jag kopplat bort Telia o gått direkt på Netgear har allt fungerat. Har jag då satt tillbaka som jag haft det från början med Telia router bryggat till Netgear har det fungerat en 5-6 dagar sen samma fel igen
Men vad är troligast det är fel på. Router från Telia med bryggningen eller Netgear?
Tips på hur man kollar det bäst?
Helst skulle jag vilja ta bort Telia men vill se tv med. Hade mycket strul med Wi-Fi bla när jag bara hade Telia router

Jag kör samma setup med en telia router samt en bryggad port för att köra en egen burk efter. Är detta en nyare modell från telia eller är det en gammal router? Har du provat att brygga en annan port?

Permalänk
Medlem

Kopplat Telia digitalboxen direkt i fiberkonvertern, en port därifrån till digitalboxen och en annan till routern, får dessutom bättre bildkvalite så än om jag har digitalboxen kopplad till routern.

Permalänk
Medlem

Som sagt skit i all bryggning och separata routrar och streama boxen direkt på internet.