Permalänk
Medlem

Formgjuta in ear-kuddar

Efter många års funderingar har jag bestämt mig för att formgjuta kuddar till mina in ear-hörlurar. Jag är ljudkänslig och blir i synnerhet störd av människors tal. Av den anledningen har jag uteslutit hörlurar med aktiv brusreducering, eftersom de ska vara sämre på att filtrera bort frekvenser i omfånget där tal ligger.

Det finns en uppsjö tillverkare som kan leverera en sådan produkt, men kan inte hitta någon som har gjort jämförelser mellan produkter. Finns det någon här med erfarenhet av formgjutning? Illicons produkter har jag sneglat mest på, verkar bra. Det som har talat emot är att jag måste gjuta till en specifik hörlursmodell och jag har för avsikt att uppgradera från mina Sennheiser CX 5.00G framöver.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kanske lite off-topic, men har du testat hörlurar med ANC? Jag hör ingenting överhuvudtaget när jag har ANC på och lyssnar på musik (ca 40% ljudvolym) med ett par Sony WH-1000XM3

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Kanske lite off-topic, men har du testat hörlurar med ANC? Jag hör ingenting överhuvudtaget när jag har ANC på och lyssnar på musik (ca 40% ljudvolym) med ett par Sony WH-1000XM3

Inte tillräckligt länge för att bilda mig en uppfattning om hur de presterar i miljöer där jag behöver dem som mest. Men, som jag skrev, har jag läst att ANC inte ska fungera så väl för att filtrera ut just tal. Vad är din uppfattning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extreat:

Inte tillräckligt länge för att bilda mig en uppfattning om hur de presterar i miljöer där jag behöver dem som mest. Men, som jag skrev, har jag läst att ANC inte ska fungera så väl för att filtrera ut just tal. Vad är din uppfattning?

Som sagt, när jag inte har musik på utan endast ANC hör jag att någon pratar (tyst), men inte vad de säger. När jag har musik på hör jag absolut ingenting. Det är ju öppet köp i de flesta butiker så jag tycker du ska köpa ett par "vanliga" ANC-hörlurar först och bilda dig en uppfattning själv ifall det räcker eller ifall du behöver dessa formgjutna varianter.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

Som sagt, när jag inte har musik på utan endast ANC hör jag att någon pratar (tyst), men inte vad de säger. När jag har musik på hör jag absolut ingenting. Det är ju öppet köp i de flesta butiker så jag tycker du ska köpa ett par "vanliga" ANC-hörlurar först och bilda dig en uppfattning själv ifall det räcker eller ifall du behöver dessa formgjutna varianter.

skulle inte rekommendera testa på öppet köp för hörlurar då många butiker klassar det som hygienprodukt och accepterar inte returer av hörlurar på öppet köp utan att krångla först.

angående formgjutna kuddar så hade jag det på jobbet men gillade dem inte fick exem i öronkanalen för de var för täta så använde dem aldrig mer än typ ett par dar innan de hamnade på en hylla tror de kostade typ 4000:- eller nått som min arbetsgivare betalade.

var visserligen variant gjord för att agera hörselskydd godkända för industrimiljö så kanske de som är tänkta för generic användade och inte måste klara spesifika krav kanske är bättre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle inte rekommendera testa på öppet köp för hörlurar då många butiker klassar det som hygienprodukt och accepterar inte returer av hörlurar på öppet köp utan att krångla först.

angående formgjutna kuddar så hade jag det på jobbet men gillade dem inte fick exem i öronkanalen för de var för täta så använde dem aldrig mer än typ ett par dar innan de hamnade på en hylla.

var visserligen variant gjord för att agera hörselskydd godkända för industrimiljö så kanske de som är tänkta för generic användade och inte måste klara spesifika krav kanske är bättre.

Jag syftar på over-ear hörlurar just nu, men man får ju läsa butikernas villkor innan man testar på öppet köp

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14