Permalänk
Medlem

Ändra subnät tp link Deco m5

Har ett problem som jag aldrig varit med om.

Kör idag en asus router med fiber.
Hade lite dåligt täckning så köpte hem Deco M5 installerat med en kabel från routern in i första.

Allt funkar kanon, till jag skulle ha igång min Home assistant, lyckades inte hitta den på nätverket. Men efter lite letande så hitta jag den å notera en sak.

192.168.68.4 Deco
192.168.1 22 asus
Det verkar som jag har fått 2 olika nätverk, fast allt är sammankopplat. Alla Deco verkar ge ut 192.168.68.xx

Hur ändrar man så man får allt på samm tex 192.168.1.xx
Med vänlig hälsning,

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Har ett problem som jag aldrig varit med om.

Kör idag en asus router med fiber.
Hade lite dåligt täckning så köpte hem Deco M5 installerat med en kabel från routern in i första.

Allt funkar kanon, till jag skulle ha igång min Home assistant, lyckades inte hitta den på nätverket. Men efter lite letande så hitta jag den å notera en sak.

192.168.68.4 Deco
192.168.1 22 asus
Det verkar som jag har fått 2 olika nätverk, fast allt är sammankopplat. Alla Deco verkar ge ut 192.168.68.xx

Hur ändrar man så man får allt på samm tex 192.168.1.xx
Med vänlig hälsning,

Nu har jag iofs aldrig kollat hur Decos inställningar ser ut, men det du skall titta efter är att ställa den som vanlig AP och hämta ip automatiskt.
Alternativet är att tilldela den ett fast ip i samma range som routern.

Personligen föredrar jag fast ip på mina AP och att dom ligger utanför routerns dhcp range, då vet jag vilket ip varje AP har och det riskerar inte att bli konflikt med ip tilldelningen från routern dhcp.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad det verkar som kan M5 köras som router? gör inte det, låt de stå i AP/klient-läge.
Sätt fast IP på huvudnoden först

Permalänk
Medlem

Gå in i Deco-appen under "avancerat" och ändra från "routerläge" till "åtkomstpunktsläge".

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850