Ljud för 8000kr till Playstation 5 - behöver råd, kan ingenting

Permalänk

Ljud för 8000kr till Playstation 5 - behöver råd, kan ingenting

Har tänkt att börja spela TV-spel igen, och har beställt en Playstation 5 och har så gott som bestämt mig för att köpa TV:n LG C1 (https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...)
Och så har jag en cirka 8000kr att lägga på ljud, men jag har absolut ingen aning alls vad jag borde köpa :S Enda jag vet är att jag inte vill ha ljudet bara framifrån utan jag vill att det ska komma bakifrån också

Ska jag bara gå in på Elgiganten eller Hi-Fi klubben och be om råd därifrån? Känns som att de kanske inte har helt koll på vad som fungerar för Playstation 5.

Edit: Vill absolut ha högtalare, inte hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UteEfterLjud:

Har tänkt att börja spela TV-spel igen, och har beställt en Playstation 5 och har så gott som bestämt mig för att köpa TV:n LG C1 (https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...)
Och så har jag en cirka 8000kr att lägga på ljud, men jag har absolut ingen aning alls vad jag borde köpa :S Enda jag vet är att jag inte vill ha ljudet bara framifrån utan jag vill att det ska komma bakifrån också

Ska jag bara gå in på Elgiganten eller Hi-Fi klubben och be om råd därifrån? Känns som att de kanske inte har helt koll på vad som fungerar för Playstation 5.

Någon får rätta mig om jag har fel, men Sony har väl valt att inte stödja Dolby Atmos till förmån för sitt egenutvecklade 3D Tempest Audio om jag inte missminner mig. Således är det nog bortkastat att lägga pengar på det om det främst är avsett för spel på PS5.

Permalänk
Inaktiv

Flertalet frågor:

- Blir ljudet bättre om det kostar 8000kr, eller kan det med fördel kosta mindre om det duger?
- Vad skulle Playstation 5 kräva för något speciellt i ljudväg än t.ex. ljud till Xbox/TV/hemmabio?
- Hörlurar eller riktiga högtalare, dvs. vill du bli omsluten av ljudet, eller fylla ditt utrymme med ljud?
- Hur stort är rummet, bredd/längd/höjd, hus/villa/lägenhet, lättstörda grannar, hörs det väl till/från dem?
- Angående högtalare, har du någon preferens kring det estetiska, vitt/svart, ljust/mörkt, träimmitation/plast?

Permalänk
Skrivet av Cybrus:

Någon får rätta mig om jag har fel, men Sony har väl valt att inte stödja Dolby Atmos till förmån för sitt egenutvecklade 3D Tempest Audio om jag inte missminner mig. Således är det nog bortkastat att lägga pengar på det om det främst är avsett för spel på PS5.

Jo det är främst avsett för spel på PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UteEfterLjud:

Har tänkt att börja spela TV-spel igen, och har beställt en Playstation 5 och har så gott som bestämt mig för att köpa TV:n LG C1 (https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...)
Och så har jag en cirka 8000kr att lägga på ljud, men jag har absolut ingen aning alls vad jag borde köpa :S Enda jag vet är att jag inte vill ha ljudet bara framifrån utan jag vill att det ska komma bakifrån också

Ska jag bara gå in på Elgiganten eller Hi-Fi klubben och be om råd därifrån? Känns som att de kanske inte har helt koll på vad som fungerar för Playstation 5.

I den prisklassen kanske en soundbar skulle sitta rätt bra, i den övre klassen duger de sabla fint till film också, t ex:
Samsung hw-q910a för reapriset 5990:- Sett till priset helt omöjlig att slå och samma soundbar som i det större paketet hw-q960a.

Alternativt deras nya Soundbars, men de verkar ha slängt in surroundhögtalare till båda toppmodellerna, men deras:
Samsung HW-Q810B verkar onekligen sabla trevlig, även om den "bara" är 5.1, men man slipper det sabla tyget och displayen har flyttats till framsidan och inte det idiotiska att ha den ovanpå soundbaren

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Inaktiv

Märker att 8000kr är för tajt för riktiga högtalare, soundbar är det enda rätta, synd med 8000kr på soundbar dock.

Permalänk
Skrivet av anon325100:

Flertalet frågor:

- Blir ljudet bättre om det kostar 8000kr, eller kan det med fördel kosta mindre om det duger?
- Vad skulle Playstation 5 kräva för något speciellt i ljudväg än t.ex. ljud till Xbox/TV/hemmabio?
- Hörlurar eller riktiga högtalare, dvs. vill du bli omsluten av ljudet, eller fylla ditt utrymme med ljud?
- Hur stort är rummet, bredd/längd/höjd, hus/villa/lägenhet, lättstörda grannar, hörs det väl till/från dem?
- Angående högtalare, har du någon preferens kring det estetiska, vitt/svart, ljust/mörkt, träimmitation/plast?

- Får gärna kosta lite mindre än 8000kr men inte så mycket mindre för då oroar jag mig för att ljudet är sämre.
- Bara vanligt PS5-lirande. Men kanske missuppfattade vad du menade.
- Absolut högtalare.
- Är ett ganska litet rum i en lägenhetsbetongbyggnad med grannar runtomkring. Typ 3m bredd, 3,5m längd och 2,4m höjd. Det hörs väldigt lite emellan lägenheterna.
- Helst vill jag nog inte ha vita högtalare, men annars så spelar det nog ingen roll.

Högtalarna får gärna ha stativ eller nå't så man slipper borra upp de på väggarna (om nu inte Elgiganten eller så kan borra upp dem billigt åt en)

Permalänk
Inaktiv

Du dissar alltså soundbar?

Permalänk
Skrivet av anon325100:

Du dissar alltså soundbar?

Aa jo jag vill ha högtalare runtomkring mig.

Permalänk
Skrivet av anon325100:

Märker att 8000kr är för tajt för riktiga högtalare, soundbar är det enda rätta, synd med 8000kr på soundbar dock.

Varit lite rädd för det; att 8000kr inte räcker till. Hur mycket behöver man lägga ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UteEfterLjud:

Aa jo jag vill ha högtalare runtomkring mig.

Jag förstår, är ju i princip ingen kanalseparation att prata om i en soundbar mellan höger/vänster kanaler.
Riktiga högtalare kan du ju flytta isär, längs rummets hörn, således få bättre separation och omslutande effekt.

Ska kika lite, återkommer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UteEfterLjud:

Varit lite rädd för det; att 8000kr inte räcker till. Hur mycket behöver man lägga ut?

Svenska priser, någonstans runt 15-20000kr, ljud till PS5 eller standard hemmabiosetup, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig köpa begagnat?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av UteEfterLjud:

Aa jo jag vill ha högtalare runtomkring mig.

Samsung hw-q960A ger dig två surroundhögtalare

Men om vi skall gå strikt på högtalare kan jag rekommendera följande:
Dynavoice DM-6
Otroligt kompetenta och "slagkraftiga".

Surroundhögtalare behöver inte vara av något "bättre" slag då de bara finns där för att ge "effekt" och inte behöver någon "punch" så att säga. Så lägg resterande pengar på surroundhögtalare och en vettig receiver. Dock kanske man lär sakna en center i det läget, men budgeten är riktigt stram om du vill få ett riktigt bra surroundljud där receiver ingår.

Samsung HW-Q960A för 8.990:- kommer du inte komma i närheten av rent ljudmässigt med högtalare/receiver i samma prisklass. Och ja, paketet innehåller två surroundhögtalare så du har högtalare runt omkring dig.

Edit:
Boka en demo på hifiklubben så kommer du rätt snabbt uppleva att du får en extrem separation mellan vänster/höger samt kusligt bra surround gällande denna Soundbar, samt att den kommer med surroundhögtalare... för att upprepa mig

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Kan du tänka dig köpa begagnat?

Nej. Är för rädd för att anledningen till att det säljs är för att det är nå't fel på det, som det inte berättas om.

Permalänk
Skrivet av anon325100:

Svenska priser, någonstans runt 15-20000kr, ljud till PS5 eller standard hemmabiosetup, ingen skillnad.

-Auch. Kanske får spara ett par månader i.s.f.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Samsung hw-q960A ger dig två surroundhögtalare

Men om vi skall gå strikt på högtalare kan jag rekommendera följande:
Dynavoice DM-6
Otroligt kompetenta och "slagkraftiga".

Surroundhögtalare behöver inte vara av något "bättre" slag då de bara finns där för att ge "effekt" och inte behöver någon "punch" så att säga. Så lägg resterande pengar på surroundhögtalare och en vettig receiver. Dock kanske man lär sakna en center i det läget, men budgeten är riktigt stram om du vill få ett riktigt bra surroundljud där receiver ingår.

Samsung HW-Q960A för 8.990:- kommer du inte komma i närheten av rent ljudmässigt med högtalare/receiver i samma prisklass. Och ja, paketet innehåller två surroundhögtalare så du har högtalare runt omkring dig.

Edit:
Boka en demo på hifiklubben så kommer du rätt snabbt uppleva att du får en extrem separation mellan vänster/höger samt kusligt bra surround gällande denna Soundbar, samt att den kommer med surroundhögtalare... för att upprepa mig

Tack för råden. Kanske blir den där Samsung HW-Q960A då (: ska kika

Permalänk
Medlem

Jag sitter både både med hörlurar och ljudsystem för ca 25k, när ja ska spela åker hörlurarna på för de krossar ljudsystemet när det kommer till inlevelse.
Nu vet jag inte om PS5ans Tempest fungerar med alla hörlurar där ute eller om man måste köpa Sonys egna lurar för det som de släppte tillsammans med PS5, men jag skulle absolut gå på hörlurar fram tills du kan lägg pengarna som behövs på ett vettigt system

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UteEfterLjud:

-Auch. Kanske får spara ett par månader i.s.f.

Det positiva med att sätta ihop ett eget system med högtalare och förstärkare är att du kan bygga ut det efterhand. Du kan ju börja med förstärkare och fronthögtalare, sedan lägga till center, subwoofer och satellithögtalare allt eftersom.

Vill du inte köpa begagnat (går att spara väldigt mycket pengar) så kan du ju hålla utkik efter reor. Komplett brukar ofta köra rea på Klipsch sortiment: https://www.komplett.se/product/850310/tv-ljud-bild/hogtalare...

Det bästa är ju att provlyssna först. Ditt rum lät inte särskilt stort så du kanske skulle klara dig på stativhögtalare som frontar, vilket ju blir billigare.

Permalänk
Medlem

Detta får du nytt från butik om du vill ha ljud bakom dig.
Jbl 9.1 med 2 trådlösa enheter som går slita loss från limpan.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...

Annars rekommenderas begagnat surroundljud, högtalare/förstärkare och dra kablar.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Inaktiv

Jag hade nog börjat med att testa detta:
https://www.komplett.se/product/746826/datorutrustning/kringu...

Endast 2605kr, koppla det till LG C1:ans "Optical Out" och skicka "PCM 5.1" från Playstation 5.
Du får 5st separata högtalare, kan placera dem var du vill, bästa möjliga kanalseparation, hyffsad bas.
Finns väl delade meningar om Logitech Z906, men för priset och till ändamålet, dem borde hålla ca. 2-3 år.

Annars är det faktiskt aldrig fel enligt tidigare rekommendationer att köra på hörlurar.
Som andra beskriver, presterar hörlurar i många fall bättre än en större mängd högtalarsetups.
Det börjar bli betydligt dyrare än 8000kr, och ofantligt mycket dyrare än 2605kr, för rejälare/riktiga högtalare.

2605kr, testa, kör på öppet köp om det inte duger, vad kan hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Detta får du nytt från butik om du vill ha ljud bakom dig.
Jbl 9.1 med 2 trådlösa enheter som går slita loss från limpan.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...

Annars rekommenderas begagnat surroundljud, högtalare/förstärkare och dra kablar.

Läs i så fall det dom skriver om JBL 9.1 på detta forum https://www.avforums.com/threads/jbl-bar-9-1-wireless-dolby-a...

Jag kör precis denna hemma för film. Basen har ett riktigt bra tryck och Atmos via AppleTv 4K och Netflix och andra streamingtjänster fungerar riktigt bra. Ett problem med denna soundbar är att den laddare bara dom löstagbara bakre högtalarna när soundbaren är avstängd om du inte kör strömkabel. Vilket enligt mig och många är galet. Men till det priset… jag betalade ganska så mycket mer för något år sedan. Kanske ska köpa ett paket till dotter. Men läs tråden jag länkade till.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Skrivet av anon325100:

Svenska priser, någonstans runt 15-20000kr, ljud till PS5 eller standard hemmabiosetup, ingen skillnad.

Jag tror jag ska sikta på nå't i 15-20000klassen, verkar behövas för vad jag är efter. Ska titta lite mer, men det ser ut som att det får bli så.
Och så är jag inte bra nog för att bygga upp ett ljudsystem bitvis allteftersom så jag får köpa ett färdigställt system när jag väl har pengarna. Besvikande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UteEfterLjud:

Jag tror jag ska sikta på nå't i 15-20000klassen, verkar behövas för vad jag är efter. Ska titta lite mer, men det ser ut som att det får bli så.
Och så är jag inte bra nog för att bygga upp ett ljudsystem bitvis allteftersom så jag får köpa ett färdigställt system när jag väl har pengarna. Besvikande.

Det är inga konstigheter att bygga upp ett system själv. Du har en förstärkare varifrån du drar högtalarkabel till respektive högtalare. Om du vill så klarar du det absolut. I den prisklassen är det väl ändå vad jag tänker du ska köpa; en förstärkare + högtalare och subwoofer?

Permalänk
Inaktiv

Du tror inte att du skall börja här? #19656759

Permalänk
Medlem
Skrivet av UteEfterLjud:

Och så är jag inte bra nog för att bygga upp ett ljudsystem bitvis allteftersom så jag får köpa ett färdigställt system när jag väl har pengarna. Besvikande.

Det är jättesimpelt.
Du börjar med hemmabio receiver, front left/front right högtalare och lite högtalarkabel. Sen köper du bara fler högtalare och lite till högtalarkabel och kopplar in när du känner att du har råd. Det är bokstavligen så simpelt som det låter

Permalänk
Skrivet av Succinylkolin:

Det är inga konstigheter att bygga upp ett system själv. Du har en förstärkare varifrån du drar högtalarkabel till respektive högtalare. Om du vill så klarar du det absolut. I den prisklassen är det väl ändå vad jag tänker du ska köpa; en förstärkare + högtalare och subwoofer?

Är rädd för att delarna riskerar att inte gå ihop med varandra lika bra som om man köper allt professionellt sammanställt/färdigställt.

Jo det är väl de komponenterna jag vill ha, men det verkar som att många förstärkare inte går ihop med PS5:ans 4k+120fps vilket man kan läsa om här https://tekniksmart.se/problem-med-forstarkare-och-soundbars-...

Permalänk
Skrivet av anon325100:

Du tror inte att du skall börja här? #19656759

Nä den håller inte måttet såvitt jag ser det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UteEfterLjud:

Är rädd för att delarna riskerar att inte gå ihop med varandra lika bra som om man köper allt professionellt sammanställt/färdigställt.

Jo det är väl de komponenterna jag vill ha, men det verkar som att många förstärkare inte går ihop med PS5:ans 4k+120fps vilket man kan läsa om här https://tekniksmart.se/problem-med-forstarkare-och-soundbars-...

Dessa problem är sedan länge åtgärdade, artikeln du länkade till är sedan sent 2020, det var problem med HDMI 2.1-kompatibiliteten, något som nu både Denon, Marantz och Yamaha fixat, detta genom nya komponenter som ersatte de problematiska vid release, köper du en receiver i dagsläget är det med 100% säkerhet åtgärdad, dvs. problemfri, då tillverkade med problemfria komponenter och uppdaterade kretsar vilket alla gemensamt möjliggör 4K och 120FPS.

Det är chill, däremot som många påpekar kommer du behöva köpa endast höger/vänsterhögtalare först, sedan komplettera med ytterligare högtalare när du känner att du vill och/eller har råd, receivern är i princip lika dyr som ett par högtalare, så för din ursprungliga utsatta budget är det 2st högtalare och en receiver som gäller, sedan kompletterar du med en centerhögtalare, två högtalare i bak för surround och en subwoofer, slutsumma någonstans 15-20000kr, dvs. om du vill ha respekterade högtalare, du kan givetvis köpa billigare.

Har du tittat något vad som faller i smak?
https://www.ljudfokus.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=...

Permalänk
Medlem

Du gör ett stort misstag om du köper en soundbar eller inte kollar begagnat i den prisklassen, men du gör som du vill.

Du kan lätt hitta system som kostade 20-50k till en bråkdel av priset på Blocket och du behöver inte en receiver som klarar 3D ljud eller har processor/slutsteg för fler än sju kanaler. Det kan du köpa till senare och sedan bygga ut systemet. Sen Dynavoice och Argon och de lägre serierna från DALI är ren skit.

Lycka till.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650