Ny lag om att registrera sitt kontantkort?

Permalänk
Medlem

Ny lag om att registrera sitt kontantkort?

När klubbades det igenom en ny lag som kräver att man registrerar sitt kontantkort? Fick följande SMS nyss från Telia om att det klubbats igenom en lag som kräver att man registrerar sitt kontantkort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hittar inget om att lagen klubbats, men förslaget är att den börjar gälla 1 augusti i år, https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2022...

Permalänk
Medlem
Citat:

Registrering av kontantkort (JuU34)
Riksdagen sa ja till ändringar i lagen om elektronisk kommunikation. Det ska bli enklare att knyta en viss person till ett mobilt kontantkort i framtiden. Den anonymitet som användningen av oregistrerade kontantkort för med sig försvårar för de brottsbekämpande myndigheternas arbete.

Ändringen innebär bland annat att den som tillhandahåller en förbetald tjänst ska registrera uppgifter om abonnenten och kontrollera abonnentens identitet innan tjänsten börjar användas. Om en förbetald tjänst används av någon annan ska tjänsten som huvudregel avbrytas.

Lagändringarna börjar gälla den 1 augusti 2022.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/...

Permalänk
Medlem

Så nu får vi "målvakter" för kontantkort istället.
Kommande regel: Begränsa hur många kontantkort en person får ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan enskilda återförsäljare sätta egna regler kanske? Jag köpte ett kontantkort efter att mobilen blev stulen i maj och var tvungen att registrera det i mitt namn.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en "Telia-lag"

Inget är klubbat i riksdagen än.

Oregistrerade abonnemang är ju redan förbjudna (enligt samma logik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Det verkar vara en "Telia-lag"

Inget är klubbat i riksdagen än.

Oregistrerade abonnemang är ju redan förbjudna (enligt samma logik).

Denna länk säger att det har klubbats igenom https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/... en annan person i denna tråd länkade till denna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Denna länk säger att det har klubbats igenom https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/... en annan person i denna tråd länkade till denna

Aha, så bra! Tack!

Permalänk
Medlem

Då kommer väl folk köpa kontantkort utomlands anonymt och sen använda dem i Sverige väl? Men sen för tex flyktingar som vi har nu som inte nödvändigtvis har samordningsnummer mm kommer det ju bli rätt knepigt. Samordningnummer tar ett tag att få ofta, men kommunicera måste man göra.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert att dyka upp företag som har abonnemangen och som sedan hyr ut dem till kriminella.

Klassiska brevlådeföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Då kommer väl folk köpa kontantkort utomlands anonymt och sen använda dem i Sverige väl?

Kostar en del med roaming.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Det var nyheter för mig. Har inte fått något SMS men mitt kontantkort är redan registrerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det var nyheter för mig. Har inte fått något SMS men mitt kontantkort är redan registrerat.

Ja, jag blev förvånad när jag fick SMS:et. Ingen nyhetssida har skrivit om lagen om att registrera kontantkort som jag läst. Vad för operatör har du?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kostar en del med roaming.

I EU är det väl samtalstaxan som kostar pengar. Roaming skall väl ändå var samma pris i hela EU?
Oavsett är det kanske en liten "investering" för de tungt kriminella. Kan alla utan fast jobb eller stadig inkomst ändå åka omkring med sin Audi RS6 runt Södertörn så föreligger det nog inget monetärt hinder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I EU är det väl samtalstaxan som kostar pengar. Roaming skall väl ändå var samma pris i hela EU?
Oavsett är det kanske en liten "investering" för de tungt kriminella. Kan alla utan fast jobb eller stadig inkomst ändå åka omkring med sin Audi RS6 runt Södertörn så föreligger det nog inget monetärt hinder.

Nej, inte om SIM-kortet permanent används utomlands
"Din operatör kan kontrollera din mobilanvändning i utlandet under fyra månader för att se om den verkar normal. Om du under den här perioden har varit mer utomlands än hemma OCH använt mobilen mer utomlands än hemma kan din operatör be dig att klargöra situationen. Du har 14 dagar på dig att göra det.

Om du fortsätter att använda telefonen mer utomlands än hemma kan din operatör börja ta ut en avgift för din utlandsanvändning. Operatören kan högst ta ut följande extra avgifter (exklusive moms):

0,032 euro per minut för samtal
0,01 euro per sms
3 euro per GB data (pristak för 2021)"

Källa: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-tele...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, inte om SIM-kortet permanent används utomlands
"Din operatör kan kontrollera din mobilanvändning i utlandet under fyra månader för att se om den verkar normal. Om du under den här perioden har varit mer utomlands än hemma OCH använt mobilen mer utomlands än hemma kan din operatör be dig att klargöra situationen. Du har 14 dagar på dig att göra det.

Om du fortsätter att använda telefonen mer utomlands än hemma kan din operatör börja ta ut en avgift för din utlandsanvändning. Operatören kan högst ta ut följande extra avgifter (exklusive moms):

0,032 euro per minut för samtal
0,01 euro per sms
3 euro per GB data (pristak för 2021)"

Källa: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-tele...

Innebär detta att man gör klokt i att avaktivera Wi-Fi på telefonen hemma en tid innan man drar utomlands? 🤔

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Innebär detta att man gör klokt i att avaktivera Wi-Fi på telefonen hemma en tid innan man drar utomlands? 🤔

Jag skulle nej om du inte BARA använder surf då det räknas även med samtal och sms.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle nej om du inte BARA använder surf då det räknas även med samtal och sms.

Skickar aldrig SMS och har Wi-Fi-samtal påslaget 😶

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det kommer säkert att dyka upp företag som har abonnemangen och som sedan hyr ut dem till kriminella.

Klassiska brevlådeföretag.

Behövs inte ens målvakter för denna ändring.
Det är ju bara att ta en slumpmässigt vald människas personnummer så är det klart. 99% av Sveriges personnummer finns ju gratis och offentligt på nätet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Behövs inte ens målvakter för denna ändring.
Det är ju bara att ta en slumpmässigt vald människas personnummer så är det klart. 99% av Sveriges personnummer finns ju gratis och offentligt på nätet.

Man kanske måste verifiera sig med Bank-ID om man inte legitimerar sig i butiken? Då går det inte att göra det du föreslog

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man kanske måste verifiera sig med Bank-ID om man inte legitimerar sig i butiken? Då går det inte att göra det du föreslog

Ja man får verkligen hoppas det.
Vore inte så kul om polisen knacka på dörren och ville arrestera mig för anstiftan till mord som har gjort via ett kontantkort som är registrerat på mig

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Innebär detta att man gör klokt i att avaktivera Wi-Fi på telefonen hemma en tid innan man drar utomlands? 🤔

Om är på semester i utlandet så har det ingen betydelse. Under förutsättning att det inte är en vääääldigt lång semester... (mer än 4 månader?)

Det är nog mer dem som kanske får ett längre jobbuppdrag utomlands, som är tvugna att spendera tid i utlandet och som kanske reser hem över helgen eller en vecka då och då som riskerar att få frågan.

Det klassas ej heller som som att du varit utomlands även om du varit utomlands sålänge mobilen kopplat upp sig mot operatörens hemmanätverk minst en gång under dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ja man får verkligen hoppas det.
Vore inte så kul om polisen knacka på dörren och ville arrestera mig för anstiftan till mord som har gjort via ett kontantkort som är registrerat på mig

Sålänge det inte är en granne som "fulregistrerat" ett kontatkort så är det nog ingen fara då operatörerna utan problem ska kunns svara på ungefär vart mobilen befunnit sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Behövs inte ens målvakter för denna ändring.
Det är ju bara att ta en slumpmässigt vald människas personnummer så är det klart. 99% av Sveriges personnummer finns ju gratis och offentligt på nätet.

Måste ha giltig ID, annars är det ingen riktig registrering.

Hos Comviq registrerar man sig med bank-id på hemsidan eller med id-handling hos en Comviq återförsäljare. https://www.comviq.se/registrera-kontantkort

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Attans, vad ska jag nu göra med alla mina burner-phones.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Ja, jag blev förvånad när jag fick SMS:et. Ingen nyhetssida har skrivit om lagen om att registrera kontantkort som jag läst. Vad för operatör har du?

Halebop.

Permalänk
Medlem

Jäklar! Jag som hade tänkt skaffa en burner.

Eller inte.

Bra att göra det krångligare för kriminella att gömma sig antar jag

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med det hela?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE