Permalänk
Medlem

"Lagg" i CS:GO

Tjenare!
Har under en lång tid försökt att lösa mitt så kallade "lagg" i Csgo.
När jag springer runt för mig själv i spawn så flyter allting på bra som det ska. Så fort jag hamnar i en duell men någon annan T/CT spelare så börjar lagget eller vad man ska kalla det. De är inte att de fryser på något sätt utan att de mer blir seg kört hela spelet. Om jag skjuter o drar musen tillexempel så blir det som att datorn inte pallar med och det känns som att den jobbar för lite.
Har testat alla typer av inställningar/drivrutiner och känner att jag börjar bli väldigt trött på detta nu.

SPECS
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC 2.0
Intel Core i7 11700K 3.6 GHz,16MB
GIGABYTE Z590 GAMING X
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX
Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Corsair RM750
Corsair Hydro H100x

Är tacksam för olika svar. Ha de gott /jim

Permalänk

Hej
Har du någon rgb mjukvara installerad eller någonting som övervakar CPU/GPU? Tänker på att de enda gånger jag haft riktigt besvär med sjuka frameratedrops i strider har någon sådan mjukvara funnits på maskinen i fråga eller flera. Exempel: CAM från NZXT, Gigabyte RGB Fusion eller AI Suite från Asus. Har du någon av dessa kan du ju temporärt avinstallera dessa och prova igen.

Samt vilken BIOS version kör du med?

Samt lite andra funderingar;
Har du gjort en verifiering av filerna för CSGO?
Har du installerat om CSGO? (Om inte, och du tänkt göra det, backa undan din config).
Vilka settings kör du med ?

Skriv dessa i konsolen så ser du:
cl_cmdrate
cl_updaterate
fps_max
rate

Bonusfråga:
Vet du vilken temp din CPU och GPU uppnår vid striderna då lagget inträffar? Ett sätt att kolla detta är med typ HWInfo på en sekundär skärm.

Lycka till o trevlig helg!
/ Aura

Permalänk
Medlem

CPU/GPU temp är inga problem samt så är det inte FPS som spökar utan den håller sig stabilt på 400 ish hela tiden så de är något annat.
BIOS har ja inte jättebra koll på men i o med att datorn bara är 2-3 månader gammal så tycker man ju att de borde vara de senaste tänker jag.
Installerat om o veriferia har ja gjort flera gånger utan resultat.
rates är som dem ska

Permalänk
Medlem

sannolikt drivrutinsproblem...
kolla; https://www.resplendence.com/latencymon (BYTT LÄNK TILL BÄTTRE)

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av Jimban:

CPU/GPU temp är inga problem samt så är det inte FPS som spökar utan den håller sig stabilt på 400 ish hela tiden så de är något annat.
BIOS har ja inte jättebra koll på men i o med att datorn bara är 2-3 månader gammal så tycker man ju att de borde vara de senaste tänker jag.
Installerat om o veriferia har ja gjort flera gånger utan resultat.
rates är som dem ska

Ok! Skumt.

De flesta moderkorts BIOS är ofta gamla redan när den lämnar fabrik, ibland står dom på hyllan ett halvår hos den som bygger in den i datorn eller butiken man köper den från, så värt att kolla. Du kan skriva systeminformation bara i en kommandoprompt så ser du under BIOS version vilken du har. Jämför sen med den du kan hämta på moderkorttillverkarens hemsida. Du kan även skriva;
wmic bios get smbiosbiosversion

/ Aura