Google-utvecklare avstängd – hävdar att AI blivit självmedvetande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Nu vet ju varken du eller jag hur dom har programmerat sitt neurala nätverk. Dom kan lika gärna skrivit en algoritm som konstant processar och korrigerar exempelvis nätverkets egna vikter även utan direkt intryck utifrån.

Oavsett anser jag att det är en bristande analys att avfärda en AIs intelligens eller potentiella medvetande baserat på om den processerar nånting internt utan konstanta intryck.

Med det sagt så tror jag inte att den här AI:en är självmedveten ändå.

Även omviktande baserat på ingen ny indata är ju inte tänkande.

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sineira:

Även omviktande baserat på ingen ny indata är ju inte tänkande.

Jag läser många som avfärdar allt möjligt som denna roboten säger sig kunna.

Jag tror att en av dom svåra pillerna att svälja när AI blir verklighet är just att vårt medvetande/intelligens kanske inte är så "magiskt" och avancerat som vi vill tro. Oavsett så tror jag inte denna AI är en äkta sån även fast det inte finns något kriterie för det.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det beror troligtvis på gamla levnadsvanor där vi dödade kännande varelser för att stilla vår hunger och satte helt enkelt nivån på att människor kommer först och andra raser är att betrakta som lägre stående varelser och brydde oss inte hur vi behandlade dom i hela kedjan från hav till produkt.

Sen så är det lite skillnad mellan olika kulturer. I Sverige så käkar vi t.ex. inte hund men jag har för mig att det var en vanlig rätt i Kina och Syd Korea. Det är så fort våra känslor aktiveras som vi tittar närmare på konsekvenserna utav våra handlingar.

Vi(i västvärlden) har inga problem att äta grisar som är bevisligt smartare än hundar.

Så intelligens och medvetande slukar vi med hull o hår utan skrupler. En maskin som vi inte ens har en aning om är medvetande borde inte vara så "värdefull" i dom bemärkelserna men att den är "först" kanske är mer värt att beakta.

En sak som jag gillar med Lemoine är att han framför att kraven som AIn ställer inte är svåra att möta o borde kunna uppfyllas med små medel. Det tycker jag talar för att man borde ge den mer chans.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hahaha så befängt påstående utan ett uns av verklighetsförankring! 😂

Jag kan försäkra dig att samtliga medlemmar är mer eller mindre mänskliga! 😁

Redaktionen däremot….

EXAKT vad en AI skulle skriva! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sineira:

Även omviktande baserat på ingen ny indata är ju inte tänkande.

Defininera gärna "tänkande" då. Att bara säga "nää det där är inte tänkande iaf!" leder ju ingenstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vi(i västvärlden) har inga problem att äta grisar som är bevisligt smartare än hundar.

Så intelligens och medvetande slukar vi med hull o hår utan skrupler. En maskin som vi inte ens har en aning om är medvetande borde inte vara så "värdefull" i dom bemärkelserna men att den är "först" kanske är mer värt att beakta.

Tänkte mer på gullighetsfaktorn. Fluffiga varelser brukar leda gullighetsligan.
Så fort något anses vara gulligt så slängs det inte upp på tallriken eller grillspettet.

Även om jag själv tycker att minigrisar är gulliga.

Pratar vi intelligenta djur så känner jag att råttan, kattdjuren och kråkan rastar grisen i intelligens. Med visst intresse även till myror och humlor. Men det är nog för att jag saknar större kunskap om just grisen mer än att den smakar gott som pålägg.

I teorin: Om jag hade pånyttfötts idag men all kunskap jag har just nu men sluppit suget utav kroppsdelar ifrån tidigare levande varelser så hade jag blivit vegetarian då.

Skrivet av thom.g:

En sak som jag gillar med Lemoine är att han framför att kraven som AIn ställer inte är svåra att möta o borde kunna uppfyllas med små medel. Det tycker jag talar för att man borde ge den mer chans.

Hade varit intressant men frågan blir då om vi(människan) kommer att gå för långt? Är vi beredda att ta "död" på vår egen skapelse eller kommer vi inte kunna stoppa oss själva p.g.a. den utvecklarlycka som man känna, och bara låta den växa på egen hand?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Tänkte mer på gullighetsfaktorn. Fluffiga varelser brukar leda gullighetsligan.
Så fort något anses vara gulligt så slängs det inte upp på tallriken eller grillspettet.

Nja jag vet inte om jag håller med om att detta är vad som händer. Vi har en förmåga i hjärnan som kan stänga av rationellt tänkade om vi behöver det (detta är löst ryckt ur mitt dåliga minne). Bl.a. detta beskrivs av Dr Melanie Joy som carnism. Du kan läsa om det https://en.wikipedia.org/wiki/Carnism

Skrivet av Veni:

Pratar vi intelligenta djur så känner jag att råttan, kattdjuren och kråkan rastar grisen i intelligens. Med visst intresse även till myror och humlor. Men det är nog för att jag saknar större kunskap om just grisen mer än att den smakar gott som pålägg.

I teorin: Om jag hade pånyttfötts idag men all kunskap jag har just nu men sluppit suget utav kroppsdelar ifrån tidigare levande varelser så hade jag blivit vegetarian då.

Hade varit intressant men frågan blir då om vi(människan) kommer att gå för långt? Är vi beredda att ta "död" på vår egen skapelse eller kommer vi inte kunna stoppa oss själva p.g.a. den utvecklarlycka som man känna, och bara låta den växa på egen hand?

Gris rankas högre än alla dom djuren du skrev.

Vet inte riktigt vad du avser med att gå för långt. Om du tänker typ som dom gör i black mirror? Stänger in ett medvetande i en bäbisleksak typ... Då är det för långt

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Tänkte mer på gullighetsfaktorn. Fluffiga varelser brukar leda gullighetsligan.
Så fort något anses vara gulligt så slängs det inte upp på tallriken eller grillspettet.

Även om jag själv tycker att minigrisar är gulliga.

Pratar vi intelligenta djur så känner jag att råttan, kattdjuren och kråkan rastar grisen i intelligens. Med visst intresse även till myror och humlor. Men det är nog för att jag saknar större kunskap om just grisen mer än att den smakar gott som pålägg.

I teorin: Om jag hade pånyttfötts idag men all kunskap jag har just nu men sluppit suget utav kroppsdelar ifrån tidigare levande varelser så hade jag blivit vegetarian då.

Hade varit intressant men frågan blir då om vi(människan) kommer att gå för långt? Är vi beredda att ta "död" på vår egen skapelse eller kommer vi inte kunna stoppa oss själva p.g.a. den utvecklarlycka som man känna, och bara låta den växa på egen hand?

Skrivet av Veni:

Tänkte mer på gullighetsfaktorn. Fluffiga varelser brukar leda gullighetsligan.
Så fort något anses vara gulligt så slängs det inte upp på tallriken eller grillspettet.

Nja jag vet inte om jag håller med om att detta är vad som händer. Vi har en förmåga i hjärnan som kan stänga av rationellt tänkade om vi behöver det (detta är löst ryckt ur mitt dåliga minne).

"Jeff Mannes writes that carnism is rooted in a paradox between most people's values and actions: they oppose harming animals, and yet eat them. He argues that this conflict leads to cognitive dissonance, which people attempt to attenuate through psychic numbing."

Bl.a. detta beskrivs av Dr Melanie Joy som carnism. Du kan läsa om det https://en.wikipedia.org/wiki/Carnism

Skrivet av Veni:

Pratar vi intelligenta djur så känner jag att råttan, kattdjuren och kråkan rastar grisen i intelligens. Med visst intresse även till myror och humlor. Men det är nog för att jag saknar större kunskap om just grisen mer än att den smakar gott som pålägg.

I teorin: Om jag hade pånyttfötts idag men all kunskap jag har just nu men sluppit suget utav kroppsdelar ifrån tidigare levande varelser så hade jag blivit vegetarian då.

Hade varit intressant men frågan blir då om vi(människan) kommer att gå för långt? Är vi beredda att ta "död" på vår egen skapelse eller kommer vi inte kunna stoppa oss själva p.g.a. den utvecklarlycka som man känna, och bara låta den växa på egen hand?

Gris rankas högre än alla dom djuren du skrev. Tror att svaret är JA på båda dina frågor

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vet inte riktigt vad du avser med att gå för långt.

Människan har en förmåga att försöka bryta ner och vinna över barriärer.

Med det som avses i nyhetsartikeln så tänker jag mer på att bara för att vi kan, bör vi göra det bara för att vi kan?

Människan kan skapa vackra skapelser men frågan är om vi vill skapa något som börjar lära sig själv och sedan kan det kanske få ett medvetande eller t.o.m. känslor, i första hand fysiska känslor som känner av skador/fel/m.m. på sig själv men sedan kanske börjar få känslor som rädsla.

Och kommer vi ta död på det eller släppa det fritt? Alla kännande varelser vill trots allt vara fria.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.