Microsoft pensionerar Internet Explorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft pensionerar Internet Explorer

Efter 27 inte helt okontroversiella år är det äntligen dags för Internet Explorer att kasta in handduken. Vi tittar tillbaka på dess historia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack vare Internet Explorer har jag kunnat ladda hem browsers jag vill använda.
Tack för det Internet Explorer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Och inget av värde gick förlorat.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Snusfri

Det är med fasa och kärlek man minns IE från skoltiden, först den enda browsern man använde och sedan till att ladda ner Netscape som blev favoriten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

På min arbetsplats, en statlig myndighet, har vi plattformar som enbart fungerar ordentligt med IE. Blir bra det här. Men så använder vi fortfarande Skype också. ”Har ju alltid funkat hittills.”

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

På min arbetsplats, en statlig myndighet, har vi plattformar som enbart fungerar ordentligt med IE. Blir bra det här. Men så använder vi fortfarande Skype också. ”Har ju alltid funkat hittills.”

Om myndigheter drev bondgårdar skulle de fortfarande använda oxar för att plöja åkrar.

Permalänk
Inaktiv

Jag visste inte ens att explorer ännu finns

Permalänk
Medlem

RIP Mosaic.

Trevligare minnen innan Microsoft tog över.

Även om det var Netscape som vann mitt hjärta till slut och håller det än (Firefox).

Men känner man M$ rätt så ligger säkert halva Mosaics källkod kvar någonstans och ruttnar i var mans Windows-mapp trots namn- och motorbyte på browsern.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

På min arbetsplats, en statlig myndighet, har vi plattformar som enbart fungerar ordentligt med IE. Blir bra det här. Men så använder vi fortfarande Skype också. ”Har ju alltid funkat hittills.”

Skype används för att man äger datat själv till skillnad från Teams som enbart är moln.
Säkerhetstänket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om myndigheter drev bondgårdar skulle de fortfarande använda oxar för att plöja åkrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Skype används för att man äger datat själv till skillnad från Teams som enbart är moln.
Säkerhetstänket.

De flesta med sådana krav kör idag Zoom via SUNETs nätverk och servrar. Vi har det också, egentligen, men IT tycker att det är ”jobbigt och vi har ju Skype”. Kul när man ska ha föreläsning för 100 pers.

Permalänk
Medlem

Använde IE väldigt länge, fungerade bra, hade inte extremt mycket tabbar eller lowend dator att märka några problem med prestanda. Däremot några år sen så började vissa sidor inte visas korrekt, så då blev det Chrome för jag var van vid att använda det via jobbet (behövde utvecklingsvektygen).

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Använde 3-5.0 en hel del, tyckte det var helt ok browser för sin tid.
Utvecklingen gick dock fort och IE blev rätt seg därefter tycker jag.
Tror jag använde Netscape, senare Firefox och någon skum som kallades Opera?
Idag kör jag Chrome sen några år tillbaka.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Njaaa, fins ju supporterad på servrar i X antal år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

På min arbetsplats, en statlig myndighet, har vi plattformar som enbart fungerar ordentligt med IE. Blir bra det här. Men så använder vi fortfarande Skype också. ”Har ju alltid funkat hittills.”

Jag jobbar också statligt och alla våra system optimerades för Edge i god tid och IE byttes ut helt för några månader sen. Dock använder vi också Skype

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det börjad med Internet Explorer framtill andra webbläsare intresserade mig.

IE>Firefox>Chrome.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

På min arbetsplats, en statlig myndighet, har vi plattformar som enbart fungerar ordentligt med IE. Blir bra det här. Men så använder vi fortfarande Skype också. ”Har ju alltid funkat hittills.”

Samma här. IE har använts länge och det används fortfarande men de flesta sakerna går nog att köra i IE-läge i Edge nu iaf om inte helt i Edge hos oss. Säkert några saker som inte är klar för övergång till Edge ännu.

Skype använder vi också men allt mer börjar vi gå över mot Teams. Men inte alla som har Teams som default då det är dyrare licensavgifter. Skype får alla som default.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Började surfa med Netscape, använde IE endast sporadiskt, blev Mozilla Firefox när det kom men gick sedermera över till Chrome. Mindre problem. När Edge gradvis blev bättre skippade jag Chrome för Edge, onödigt att ha dubbla browsers. Har inga problem alls med Edge, fungerar jättebra för vad det är.

På Linux/Android kör jag Chrome

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det börjad med Internet Explorer framtill andra webbläsare intresserade mig.

IE>Firefox>Chrome.

Samma fast IE -> Firefox -> Chrome -> Firefox.

Permalänk
Medlem

Känns som IE6 var den stora boven i dramat då jag frågat webprogrammerare. Backott kompatibiliteten då. Två koder, en för IE6 och en för alla andra.
Testade IE då den kom men hade redan fastnat för Nätskräp och körde Mosaic innan. Började sårfa en liten tid innan W95 kom. Sent 1994 eller tidigt 1995. Fanns inte så mycket att välja på.
Minna erfarenheter av IE är i huvudsak support på det i hopp med OS under 2000-2011. Var vanligt att kunder körde det.
Användes det idag är det som @SCORPIUS skrev. För att ta ner en annan.

Edit:
Blev min Windows 95 Plus skiva i förrådet en raritet nu? Den ligger och myser med förhandsinformationen för kunder av Windows 98.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Privat har det varit en fallback-lösning som alltid funnits där som reserv, inte minst för att hämta andra webbläsare el grundläggande drivrutiner.
Ett tag när Firefox var vanlig förekom det en del sidor som inte riktigt fungerade bra i den, utan behövde köras i IE, även med Opera och Chrome var det liknande i början. Nu behöver man knappast någonsin ha flera olika webbläsare för olika saker.

I arbetet vet jag att det funnits och fortfarande finns gamla intranätsidor/verktyg som kräver IE, de som ansvarar för dessa har börjat jobba med det på allvar först nyligen.
Sen finns det ju även riktigt gamla system där man måste köra i kompatibilitetsläge för äldre IE, men dessa är isolerade från allt annat och får inga uppdateringar (kör dessutom LTSC).

Edge funktioner för att köra i IE-läge är inte fel, men tyvärr är det rätt krångligt att lägga till sidor för att varaktigt köras så (tillfälligt, 30 dagar, går bra och är lätt att lägga till). Måste skapas undantagslista i rätt format och peka på den m m.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig IE som primär webbläsare själv, men har förstås ändå haft en del med det att göra.
Ur ett strikt användarperspektiv var väl IE hyggligt, särskilt då innan flikar blev normen, men ur ett utvecklarperspektiv så har ju IE med god anledning väldigt dåligt rykte. Så jag har väl inga särskilt positiva minnen av IE personligen...

Eftersom folk postar sina webbläsarval genom åren så kan jag väl inte vara sämre:
Mosaic -> Netscape -> Opera -> Mozilla Suite (fick långt senare namnet Seamonkey) -> Firefox (de tidiga versionerna hette väl iofs "Phoenix" och "Firebird" innan namnet satte sig) -> Chrome -> hoppar nu lite mellan Chrome, Firefox och Vivaldi.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur många gånger har IE dödförklarats nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ozzed:

Hur många gånger har IE dödförklarats nu?

Skillnaden är väl att det nu är skaparna av IE som dödförklarar det
Snarare än random människor på interwebz

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skillnaden är väl att det nu är skaparna av IE som dödförklarar det
Snarare än random människor på interwebz

Även Microsoft har väl dödförklarat IE i en eller annan form flera gånger tidigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ozzed:

Även Microsoft har väl dödförklarat IE i en eller annan form flera gånger tidigare.

Jasså, inte vad jag känner till. Annat än att de förstås med jämna mellanrum förklarar supporten EOL för vissa operativsystem eller versioner av IE etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även Microsoft har väl dödförklarat IE i en eller annan form flera gånger tidigare.

Skrivet av UndaC:

Jasså, inte vad jag känner till. Annat än att de förstås med jämna mellanrum förklarar supporten EOL för vissa operativsystem eller versioner av IE etc.

För ett år sedan så gick de ut med att IE pensioneras om ett år (dvs nu).
I övrigt tror jag det gällt specifika versioner i linje med vad herr UndaC säger.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag gillade först Netscape ända fram till version 2.0 sedan körde jag Internet Explorer ända fram till 2012 typ och bytte sedan till Chrome som huvudwebbläsare. Har kört Firefox och Opera parallellt med jämna mellanrum (har oftast Firefox installerat).

Tycker nya Edge har blivit användbart igen, däremot måste Microsoft göra något åt Bing om de vill komma nån vart.

En undran Microsoft blev ju stämda för att de hade Internet Explorer inbyggt / förinstallerat i Windows (det är det ju nu med).

Har inte Mac OS Safari inbyggt direkt i OS, samt i Linux har ju alla linux distributioner Firefox som default.

Det slår ju undan benen för andra webbläsare som Opera, Vivaldi mfl...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB