IKEA lanserar skivspelaren Obegränsad

Permalänk
Melding Plague

IKEA lanserar skivspelaren Obegränsad

Svenska möbeljätten satsar på musik och ljud med Obegränsad-kollektionens skivspelare och skrivbord med plats för högtalare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Den såg väldigt tjock ut undrar om de gjort den riktigt tunng genom att ha en 5 cm betongplatta i botten.
Den ska bli rolig att kolla på när den finns men vad kan Swedish Housemaffia om mekanisk konstruktion av skivspelare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste varit ett riktigt scoop detta, finns inget på IKEA:s hemsida och artikeln på TT är bortplockad

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Är absolut ingen audiofil, men till och med jag tycker det verkar konstigt att köpa ljudutrustning från Ikea. Vinyl är det väl i princip bara mer eller mindre inbitna entusiaster som håller på med idag. Finns det ens på världskartan att sådana skulle köpa en skivspelare från Ikea, annat än möjligen om den klådde allt som finns på marknaden tekniskt?

Eller är det bara ett något försenat aprilskämt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om man tittar på Techmoans videos där han tittar på LP spelare, så verkar i alla fall denna inte vara den billigaste skit mekanismen i alla fall. Samt att IKEA är i alla fall väldigt bra på att göra kravspecifikationer på elektroniska saker, så denna kanske till och med är helt OK.

Permalänk
Medlem

Trodde setta var ett skämt först

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Måste varit ett riktigt scoop detta, finns inget på IKEA:s hemsida och artikeln på TT är bortplockad

Länken till TT är bara trasig, här är en fungerande. Och här är information på IKEAs egen sida (fanns inget på den svenska sidan underligt nog).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är absolut ingen audiofil, men till och med jag tycker det verkar konstigt att köpa ljudutrustning från Ikea. Vinyl är det väl i princip bara mer eller mindre inbitna entusiaster som håller på med idag. Finns det ens på världskartan att sådana skulle köpa en skivspelare från Ikea, annat än möjligen om den klådde allt som finns på marknaden tekniskt?

Eller är det bara ett något försenat aprilskämt?

Kolla på Ikeas arbete med Sonos, de är inte så pjåkiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Trodde setta var ett skämt först

Jag tror fortfarande att det är ett skämt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är absolut ingen audiofil, men till och med jag tycker det verkar konstigt att köpa ljudutrustning från Ikea. Vinyl är det väl i princip bara mer eller mindre inbitna entusiaster som håller på med idag. Finns det ens på världskartan att sådana skulle köpa en skivspelare från Ikea, annat än möjligen om den klådde allt som finns på marknaden tekniskt?

Eller är det bara ett något försenat aprilskämt?

Audiofilmarknaden bygger på att upplevelsen av ljud (och naturligtvis musik i synnerhet) påverkas starkt av placeboeffekten.
De flesta audiofiler kopplar i sin tur det till pris/namn/visuellt intryck. Ikea passar generellt sett in dåligt i detta. Men det finns naturligtvis de som är mindre emotionellt knutna till prylarnas roll för ljudupplevelsen men å andra sidan, håller den kategorin på med LP-skivor där det för många är det rent mekaniska som appellerar?

Fan trot.
Men det är väldigt kul att det händer! Någon på IKEA är en riktig nerd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kolla på Ikeas arbete med Sonos, de är inte så pjåkiga.

Mjo, känner till det, men Sonos är väl inte direkt inriktade på entusiaster heller, utan snarare vanliga Svenne Bananer som vill ha en tillräckligt bra men kanske framförallt lättkonfigurerad och användarvänlig anläggning?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Audiofilmarknaden bygger på att upplevelsen av ljud (och naturligtvis musik i synnerhet) påverkas starkt av placeboeffekten.
De flesta audiofiler kopplar i sin tur det till pris/namn/visuellt intryck. Ikea passar generellt sett in dåligt i detta. Men det finns naturligtvis de som är mindre emotionellt knutna till prylarnas roll för ljudupplevelsen men å andra sidan, håller den kategorin på med LP-skivor där det för många är det rent mekaniska som appellerar?

Fan trot.
Men det är väldigt kul att det händer! Någon på IKEA är en riktig nerd.

Jo precis. Ikea är ganska exakt fel varumärke att sätta på sådant som ska locka den kundkategorin.

Och ja, rent sådär är det alltid intressant när något väldigt otippat sker, förutsatt förstås att det är på riktigt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag tror det här faller under kategorin "kul grej som ger lite artiklar och PR" snarare än ett allvarligt försök att få allmänheten att konvertera till LP för all sin musiklyssning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Är absolut ingen audiofil, men till och med jag tycker det verkar konstigt att köpa ljudutrustning från Ikea. Vinyl är det väl i princip bara mer eller mindre inbitna entusiaster som håller på med idag. Finns det ens på världskartan att sådana skulle köpa en skivspelare från Ikea, annat än möjligen om den klådde allt som finns på marknaden tekniskt?

Eller är det bara ett något försenat aprilskämt?

skivspelare är för en egen kategori entusiaster, riktiga audiofiler har inte skivspelare för att spela annat än musik som inte finns i bättre format, man skaffar inte lp för ljudkvaliten utan för känsla eller tillgänglighet till äldre musik, Jag gissar att de flesta som skaffar en Ikea grammofon bara kommer att spela nya "samlarskivor" och gamla begskivor for att det är inne att göra det.

Skrivet av Dreas89:

Kolla på Ikeas arbete med Sonos, de är inte så pjåkiga.

Symfonisk är mer möbel är ljud och DSP funktionerna funkar bara med Apple men Eneby låter faktisk bra för pengarna och där har inte Sonos varit inblandade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var ju bra att det ser ut som man kan byta stift.
Sen om de har lock ännu bättre då dam är en liten elaking på LP, EP.
Men tycker den ser lite ostilren ut.

Någon annan som reagerade på att den sticker utanför kanten.
Vi får se hel enkelt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hoppas de får ett rimligt pris.

Jag köpte rätt många hardtrance/hardstyle LP-skivor i mitten på 2000-talet när jag hade två stycken (billiga) "turntables" som jag senare gjorde mig av med. Låtarna privatkopierade jag till mp3 så de finns men det vore kul att lyssna på skivorna igen av nostalgiska skäl.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt kul att se hur den presterar. Ikea har ju lyckats med lite udda saker tidigare. 😀

Permalänk

Oj så konstigt, funderar fortfarande på om detta verkligen kan stämma. Ikea gör saker för den stora massan och den stora massan är väl inte intresserade av skivspelare? En skivspelare har man väl om man är audiofil eller åtminstone väldigt intresserad och om man är det köper man inte på Ikea. Mycket förvirrande 😂

Permalänk
Medlem

At pickup och ställbar motvikt så den är nog helt ok! Dock, ser inte ut att ha antiskating? Isf är det lite att falla på mållinjen tyvärr.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Att bygga bra skivspelare är inte helt enkelt. Allt från resonanser, motorljud, stabilitet i motordriften, elasticitet i remmar osv spelar roll.

Kanske kan den tilltala hipsters som inte bryr sig om ljudet, men audiofiler har nog redan vassare grejer. Så mycket kostar inte en begagnad Rega som garanterat är bättre.

Signalbehandlingen med ett bra RIAA steg spelar också väldigt stor roll när vi pratar om så svaga signaler som en pickup genererar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KeepRaffing:

Oj så konstigt, funderar fortfarande på om detta verkligen kan stämma. Ikea gör saker för den stora massan och den stora massan är väl inte intresserade av skivspelare? En skivspelare har man väl om man är audiofil eller åtminstone väldigt intresserad och om man är det köper man inte på Ikea. Mycket förvirrande 😂

De som köper skivor idag är snarare hipsters än audiofiler och många vill ju även visa upp omslagen som en typ av heminredningsdetalj så en grammofon passar väl jättebra hos Ikea och nästa steg blir nån form av skivhylla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vinyl är det väl i princip bara mer eller mindre inbitna entusiaster som håller på med idag.

Nej, verkligen inte.
Vinyl är relativt stort bland rätt många "hipsters" och liknande grupper.
2021 såldes det mer vinyl än på 30 år.
Det är fortfarande en relativt liten del av den totala marknaden men det är en rätt stor marknad i sig själv.

https://variety.com/2022/music/news/vinyl-sales-riaa-revenue-...
https://www.nme.com/news/music/vinyl-record-sales-in-2021-at-...

Och IKEAs produkter är rätt populära bland dom grupper som som köper vinyl, iaf internationellt.
Så även om jag är väldigt överraskad så ju mer jag tänker på desto mer förstår jag varför dom lanserar det här.

Just i Sverige har ju inte IKEA samma status och popularitet bland hipsters osv. som det har utomlands...

Skrivet av KeepRaffing:

Oj så konstigt, funderar fortfarande på om detta verkligen kan stämma. Ikea gör saker för den stora massan och den stora massan är väl inte intresserade av skivspelare?

Jag tror ditt perspektiv på vilka som handlar på IKEA är väldigt färgat av att du bor i Sverige.

I Sverige är IKEA där typ alla handlar, men i dom flesta internationella marknader så är det mer ovanligt och IKEA har en mer unik profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är absolut ingen audiofil, men till och med jag tycker det verkar konstigt att köpa ljudutrustning från Ikea. Vinyl är det väl i princip bara mer eller mindre inbitna entusiaster som håller på med idag. Finns det ens på världskartan att sådana skulle köpa en skivspelare från Ikea, annat än möjligen om den klådde allt som finns på marknaden tekniskt?

Eller är det bara ett något försenat aprilskämt?

Skrivet av EntropyQ3:

Audiofilmarknaden bygger på att upplevelsen av ljud (och naturligtvis musik i synnerhet) påverkas starkt av placeboeffekten.
De flesta audiofiler kopplar i sin tur det till pris/namn/visuellt intryck. Ikea passar generellt sett in dåligt i detta. Men det finns naturligtvis de som är mindre emotionellt knutna till prylarnas roll för ljudupplevelsen men å andra sidan, håller den kategorin på med LP-skivor där det för många är det rent mekaniska som appellerar?

Fan trot.
Men det är väldigt kul att det händer! Någon på IKEA är en riktig nerd.

Edit: Sätt in vinyl där jag säger LP. LP är ju ett subformat av vinyl, som dock är vanligast.

1. Det är inte bara audiofiler som är intresserade av LP.
2. Det var länge det ända formatet för DJs och det finns även DJs idag som föredrar att mixa vinyl. Dessa DJ vinylspelare är ofta direktdrivna och väldigt tåliga då DJn snurrar på plattan och skivan för att hitta var denne ska mixa in. Sen har ju sk scratching varit populärt inom hiphop. https://sv.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200
3. Sen finns det rätt många som har börjat samla på LP för att de tycker det är mysigt.

Nu har det inte avslöjats vilken typ av skivspelare detta är men jag misstänker att detta är för 3.

Förtydling
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

nästa steg blir nån form av skivhylla.

Men de har de ju redan, Kallax och innan dess Expedit innan är ju mer eller mindre gjorda för Vinyl.
I alla fall är det många Vinylsamlare som använder dem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Att bygga bra skivspelare är inte helt enkelt. Allt från resonanser, motorljud, stabilitet i motordriften, elasticitet i remmar osv spelar roll.

Kanske kan den tilltala hipsters som inte bryr sig om ljudet, men audiofiler har nog redan vassare grejer. Så mycket kostar inte en begagnad Rega som garanterat är bättre.

Signalbehandlingen med ett bra RIAA steg spelar också väldigt stor roll när vi pratar om så svaga signaler som en pickup genererar.

Ingen tror väl att IKEA bygger något som konkurrerar med Technics SL-1200G, men i och med att det blivit mer populärt med LP etc så har det också dykt upp fler spelare av högst dubiös kvalitet. Där är det inte omöjligt att IKEA faktiskt lyckas bygga något bättre än detta skräp, men det återstår att se.

Permalänk
Medlem

Att IKEA skulle gå vinylhipster känns faktiskt rätt otippat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

1. Det är inte bara audiofiler som är intresserade av LP.
2. Det var länge det ända formatet för DJs och det finns även DJs idag som föredrar att mixa vinyl. Dessa DJ vinylspelare är ofta direktdrivna och väldigt tåliga då DJn snurrar på plattan och skivan för att hitta var denne ska mixa in. Sen har ju sk scratching varit populärt inom hiphop. https://sv.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200
3. Sen finns det rätt många som har börjat samla på LP för att de tycker det är mysigt.

Nu har det inte avslöjats vilken typ av skivspelare detta är men jag misstänker att detta är för 3.

Som påpekas var SL-1200-serien dock inte alls avsedd för DJ:s o dyl från början, men de kom på att den vridstarka direktdriften var bra att leva rövare med. Även Mk2:an levererades i vanlig konfiguration, men en del av de andra versionerna levererades mer DJ-anpassade från fabrik. Jag har en SL-1210 Mk2 och den är original med gummimatta på tallriken och inte någon slipmat. Eftersom själva drivverket är bra moddar en del dem och sätter på andra tonarmar o dyl.

1200-serien var också bara en av många direktdrivna Technics. Jag har även haft en annan, men den hade flytande upphängning, vilket förstås inte är så lyckat för DJ:s som som vill "scratcha". Det fanns även lösa drivvverk, dvs utan egen arm. Där är ju 1200:an istället en bastant klump i ett icke-resonant material som står på dämpade fötter. Just detta är en skillnad med många billigare kopior där chassit inte alls är lika bra, utan sjunger som en kyrkklocka i en del fall.

En skillnad med Technics lösning mot vissa andra direktdrivna, för de var ju inte ensamma om direktdrift, är att tallriken så att säga är en del av motorn. Då i motsats till att det sitter en motor direkt under tallriken som driver runt den.

Sedan kom 1200-serien i nykonstruerad version för några år sedan, efter att ha varit nedlagd ett tag. Den första SL-1200G var definitivt inte riktad mot DJ:s, men nu finns en billigare variant som heter GR som väl möjligen kan tänkas användas för ändamålet. Dock är den klart dyrare än vad de vanliga Mk-versionerna var.

Permalänk
Medlem

Är den automatiskt tro? Jag har en Mofi Studiodeck, men också en gammal halvkass Yamaha helautomatisk…vilket är rätt skönt när man bara vill slänga på en skiva utan att fippla och behöva passa.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superapan:

Är den automatiskt tro? Jag har en Mofi Studiodeck, men också en gammal halvkass Yamaha helautomatisk…vilket är rätt skönt när man bara vill slänga på en skiva utan att fippla och behöva passa.

Vi får hoppas den inte är automatisk för det är inte bra för ljudet på billga spelare, icke ljudpåverkande automatik är dyrt.
Om du är orolig för nålslitaget och klickandet i slutet på skivan så skaffa en Q-up, den gjordes ursprungligen ev Thorens.
https://www.thequp.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var några år det var lite svårt att få ta tag på vettiga spelare. Då menar jag inte för audiofiler. Rent allmänt.
Tror det var Sony som började nyproducera. Hur det ser ut nu vet jag inte. Men då jag fick hem en begagnad VHS Samsung för några veckor sedan började jag fundera på när nästa gammal produkt återlanseras

Tror/vet att min ********** har kvar över 300EP och något ca100-+? LP med fodral mm och fundar då och då någon extra någon då och då. (vi räknar nog i år inte månader) Han har skivor sedan han var i tonåren. Tror inte man blir inte automatisk man blir en hipster för att man vill lyssna på sin ungdom. Han har t.ex ett ex där Sarah Brightman sjunger disco i en grupp. Kiss med mask. samt en massa annat konstigt då han samlade på vinyl i olika färger.

Retro kallar vi det för. VHS Spelare kommer till baks då förfrågan är tillräckligt stor den också.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.