AMD bekräftar chiplet-design och 50 procent högre energieffektivitet för RDNA 3

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar chiplet-design och 50 procent högre energieffektivitet för RDNA 3

Under evenemanget AMD Financial Analyst Day avtäcker företaget mer information om den kommande grafikarkitekturen RDNA 3, vilken väntas ta ett rejält kliv upp i energieffektivitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer blir intressant race denna generation tror jag, kul för oss konsumenter.

Jag kanske vågar amd igen, 18 år sen sist 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Förmodligen rätt väg att gå. Den här prisutvecklingen är inte hållbar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk

Intressant och en positiv utveckling. Men folk kommer klaga att de bästa konsument grafikkorten drar mer ström vid max belastning än nuvarande konsument grafikkorten vid max belastning. Rimligt hade vara att lägga klagomålet på de som kör onödiga laster vid datorn.

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan se framför mig att Nvidia kör fullt ös med 500w GPU och sen kommer AMD och får 85-90% av den prestandan med en förbrukning på ca 300w.
Personligen har jag nått ett max med 3080TI på 370w och det är alldeles för mycket värme som skapas i rummet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sist AMD lade fokus på "performance per watt" levererade de nästintill samma prestanda som förra generationen bara med lägre strömförbrukning.

Bara att hålla tummarna att de inte gör samma pr hype för ett misslyckande till lansering igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alltså jag kan se framför mig att Nvidia kör fullt ös med 500w GPU och sen kommer AMD och får 85-90% av den prestandan med en förbrukning på ca 300w.
Personligen har jag nått ett max med 3080TI på 370w och det är alldeles för mycket värme som skapas i rummet.

Jag skulle rekommendera att ta en titt på hur mycket undervolt ditt kort klarar av, jag kör ett 3070 som jag undervoltat och behållt fabriks OC. Vid last drar det 150W, ner från 230 med stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alltså jag kan se framför mig att Nvidia kör fullt ös med 500w GPU och sen kommer AMD och får 85-90% av den prestandan med en förbrukning på ca 300w.
Personligen har jag nått ett max med 3080TI på 370w och det är alldeles för mycket värme som skapas i rummet.

Min känsla är precis som din att Nvidia vinner med mindre än 20% och har dubblerad effekt

Ska bli kul att se om AMD levererar prestanda på rätt nivå bara. Ganska lätt att vara effektiv om man klockar lågt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alltså jag kan se framför mig att Nvidia kör fullt ös med 500w GPU och sen kommer AMD och får 85-90% av den prestandan med en förbrukning på ca 300w.
Personligen har jag nått ett max med 3080TI på 370w och det är alldeles för mycket värme som skapas i rummet.

Undervolta ditt kort, prestanda förlusten är försumbar i de flesta fall. Gick från 320 watt till ca 240 watt med run 1-3 förlust i prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bara ett halverat pris då också så är vi hemma!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Jag skulle rekommendera att ta en titt på hur mycket undervolt ditt kort klarar av, jag kör ett 3070 som jag undervoltat och behållt fabriks OC. Vid last drar det 150W, ner från 230 med stock.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Undervolta ditt kort, prestanda förlusten är försumbar i de flesta fall. Gick från 320 watt till ca 240 watt med run 1-3 förlust i prestanda.

Kör nedklockat sedan dag 1. Tror standard är 1V (1000mV) i stock så jag kör 1800Mhz på 825mV just nu. Tappar ca 3-5% prestanda men den drar också en bra bit mindre ström.
Temperaturerna gick ifrån 80c till 65c på GPU vid spelande.

Skrivet av medbor:

Min känsla är precis som din att Nvidia vinner med mindre än 20% och har dubblerad effekt

Ska bli kul att se om AMD levererar prestanda på rätt nivå bara. Ganska lätt att vara effektiv om man klockar lågt

Precis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Sist AMD lade fokus på "performance per watt" levererade de nästintill samma prestanda som förra generationen bara med lägre strömförbrukning.

Bara att hålla tummarna att de inte gör samma pr hype för ett misslyckande till lansering igen.

Det behöver du inte oroa dig för. AMD har förnyat fokus på gaming så det skulle rimma väldigt illa med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alltså jag kan se framför mig att Nvidia kör fullt ös med 500w GPU och sen kommer AMD och får 85-90% av den prestandan med en förbrukning på ca 300w.
Personligen har jag nått ett max med 3080TI på 370w och det är alldeles för mycket värme som skapas i rummet.

Enligt det rykten jag sett kommer Nvidia ha en liten fördel genom att använda TSMC's 4N nod. Vore konstigt om de inte lyckas få en lika bra eller bättre energieffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Rimligt hade vara att lägga klagomålet på de som kör onödiga laster vid datorn.

Du menar dom som kör dataspel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Sist AMD lade fokus på "performance per watt" levererade de nästintill samma prestanda som förra generationen bara med lägre strömförbrukning.

Bara att hålla tummarna att de inte gör samma pr hype för ett misslyckande till lansering igen.

Wait what? Är RX6000-serien samma prestanda som RX5000-serien menar du?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av ddelin:

Du menar dom som kör dataspel ?

Om man har den åsikten att dagens grafikkort är för strömslukande för vår miljö, ja då man man klaga på Gamers.
Dock finns det många orsaker att klaga på strömkrävande grafikkort, som dyr elräkning, skapar värme, fläktljud etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Sist AMD lade fokus på "performance per watt" levererade de nästintill samma prestanda som förra generationen bara med lägre strömförbrukning.

Bara att hålla tummarna att de inte gör samma pr hype för ett misslyckande till lansering igen.

Ööh så du menar att 25% mer prestanda i 1080p och upp mot 30% mer i högre upplösning är nästintill samma prestanda??

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

smula offtopic: är det någon som vet om det är skillnad på att spela (oftast steamspel) med amd eller nvidia grafikkort i linux/ubuntu? Är ruggigt trött på Windows.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se sen, hur de nya korten hanterar raytracing. Antar att de gör det, men sägs ju inget om hur bra gentemot gamla generationen.

Sen hoppas man ju på *host* lite lägre riktpriser...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

jag är sjukt hypad över chiplet gpus.. även om jag vet att nästa kort jag köper kommer vara nvidia så hoppas jag verkligen att amd piskar skiten ur dom när det kommer till energieffektivitet

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Enligt det rykten jag sett kommer Nvidia ha en liten fördel genom att använda TSMC's 4N nod. Vore konstigt om de inte lyckas få en lika bra eller bättre energieffektivitet.

TSMCs N4 och N4P är väl bara en aningen optimerad N5, med 6% högre densitet?

Såvitt jag vet kör väl nVidia vidare med monolitiska kretsar, vilket lätt kan leda till problem med yield eller att de blir tvungna att skrämma upp frekvenserna.

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Personligen har jag nått ett max med 3080TI på 370w och det är alldeles för mycket värme som skapas i rummet.

Jag håller med, jag kör ett undervoltat RX6800 som tidigare (innan Sweclockers tog bort energieffektivitets-testet, varför @JonasT?) uppvisade den bästa prestandan per watt...det blir ändå apvarmt i mitt ganska lilla kontor.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att se vad både AMD och Nvidia levererar framöver

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Goda nyheter. Hoppas bara att de behåller samma power draw på toppkorten eller till och med höjer den lite. Det i kombination med en "effektivare krets" skulle ge ett rejält kliv upp i prestanda detta år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woostie:

TSMCs N4 och N4P är väl bara en aningen optimerad N5, med 6% högre densitet?

Såvitt jag vet kör väl nVidia vidare med monolitiska kretsar, vilket lätt kan leda till problem med yield eller att de blir tvungna att skrämma upp frekvenserna.

Varför skulle de behöva skrämma upp frekvenserna mer med en monolitisk design?

Permalänk
Medlem

Kanske man får se ett modernt kort med lågt effektbehov....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av superapan:

Jag håller med, jag kör ett undervoltat RX6800 som tidigare (innan Sweclockers tog bort energieffektivitets-testet, varför @JonasT?) uppvisade den bästa prestandan per watt...det blir ändå apvarmt i mitt ganska lilla kontor.

Det strök på foten till Radeon RX 6x50-testet av tidsskäl (baserar sedan en tid tillbaka energieffektivitetsdiagrammet på PCAT-mätningarna, vilket ger ett mer träffsäkert resultat men också är väldigt tidsödande då effekten mäts för varje individuellt spel i sviten). Men det finns med i 3090 Ti-testet, och mycket riktigt erbjuder RX 6800 klassledande energieffektivitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför skulle de behöva skrämma upp frekvenserna mer med en monolitisk design?

Yielden (andelen fungerande kretsar) minskar exponentiellt med kretsstorleken, vilket leder till att större kretsar, speciellt på nyare tillverkninsprocesser, är mycket dyrare att tillverka, det finns också en maximal kretsstorlek (reticle limit) som maskinerna kan tillverka.
Så med monolitiska kretsar blir det alltid en kompromiss mellan tillverkningskostnad och värmeutveckling.

Med chiplets slipper man i teorin alla sådana problem, samtidigt som man i teorin också får mer prestanda per watt.
Problemet blir då istället att få kretsarna att samverka utan alltför stor overhead.

Visa signatur

3700X | 32GB DDR4 3600 | 3070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tempel:

Kanske man får se ett modernt kort med lågt effektbehov....

Det vore ju synd och hade i praktiken betytt att de nya korten inte presterar bättre än nuvarande generation

Permalänk
Medlem

Detta blir fint för UMPCs. 50% mer prestanda per watt betyder mycket för de små handhållna enheterna som inte har så mycket marginaler att spela på. Verkar dock oklart om vi kommer se APUs med RDNA3. Kanske tidigast slutet av 2023 isåfall.