Apple håller låda klockan 19:00

Permalänk
Melding Plague

Apple håller låda klockan 19:00

Uppdaterade M2 och färska datorer kan få en stund i rampljuset, när Apple intar WWDC 2022-scenen till kvällen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får se om min iPhone 8 Plus och Watch 3 lever ett år till, spännande…

Permalänk
Medlem

Det ryktades om en Mac mini som skulle vara ännu mindre än m1 redan i mars.
Minna förhoppningar ligger på det.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.543594/mac-mini-2022

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk

Mycket av kritiken jag hade emot M1 så har andra tillverkare hakat på och gjort exakt samma sak. Vilket leder till att jag ännu mindre tror att Apple kommer lösa det.
Det jag vill ha:

  • Fler usb c portar

  • Utbytbar ssd och ram

  • Enkelt att köra med 2st externa skärmar utan något krångel som en adapter.

  • Enklare och billigare 15,6-16". Att man vill ha denna storlek har inte något alls att göra huruvida man vill ha bättre prestanda. Det är två helt skilda saker. Man kan vara en äldre person som endast vill ha en dator för att kolla på facebook, men tycker att 13/14" är för liten

Sedan är det lite smaksaker. Jag kände på en macbook i butik och tyckte det kändes väldigt udda med ett megatstort touchad. som leder till att tangentbordet kändes ligga väldigt långt in, man kanske vänjer sig med detta.

När det gäller iPad så tycker jag att iPad air 2022 egentligen bara har ett enda problem som borde gå lösa. Och det är att den kostar 7500kr utan något tillbehör, en sådan dyr surfplatta vill man nyttja till max, men ska man ha tangentbord, penna etc och vad dyrt det blir.
Då är frågan vad har Apple för billigare alternativ? Jo en iPad med gigantiska ramar och lightingport. Där jag vill att de ska göra den vanliga iPaden till något mellanting.
Behåll processorn, stoppa in usb c och minska ramarna och jag köper en sådan på releasedagen om priset är runt 4000kr.

*edit*
Jag tror dock inte Apple släpper en bättre iPad standard med mina önskemål för det skulle säkerligen få folk att välja denna billigare i högre grad än den dyra. Då jag tror det är ytterst få som beklagar sig på oj vad seg original iPaden är. Utan mer att de vill att den utseendemässigt ska se ut som en iPad Air.

*edit2*
När det gäller usb c så blir det faktisk superintressant. Eu vill ha bort eWaste och vill att samma laddkablar ska fungera överallt. Om nu Apple lanserar en ny iPad standard med lightingport, så skulle det bli en väldigt udda pryl om nästa iPhone om några månader får usb c. Därför tycker jag att man med hög säkerhet kan avgöra vilket port nästa iPhone får genom att se på iPaden som nu kanske släpps.

*edit3*
Jag skulle vilja ha en stor iPad som inte är svindyr. Än en gång så kan man vilja ha en större produkt utan nödvändigtvis vilja betala för att ha det allra bästa kamerorna/cpun etc. Med större så 12.9" även om jag vill gå runt såhär på stan. (ironi såklart)
https://www.youtube.com/watch?v=kDMTddkT5Uk

Permalänk
Medlem

Hoppas inte det blir en ny Apple watch för skaffade precis en :'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Hoppas inte det blir en ny Apple watch för skaffade precis en :'D

Det blir det inte. Ny Apple Watch och iPhone brukar presenteras i september varje år.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det blir det inte. Ny Apple Watch och iPhone brukar presenteras i september varje år.

Härligt, tack för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Får se om min iPhone 8 Plus och Watch 3 lever ett år till, spännande…

Mycket troligt att de gör det. Apple Watch 3 säljs fortfarande, och vad gäller iFånar stödjer de ju fortfarande 6S. iPhone 8 såldes i hyfsade volymer så sent som för två år sen och har en processor (A11) som är mycket lik dagens Apple-processorer. Allt äldre är rejält annorlunda till designen, så iPhone 8 lär fortsätta stödjas ett tag till.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket av kritiken jag hade emot M1 så har andra tillverkare hakat på och gjort exakt samma sak. Vilket leder till att jag ännu mindre tror att Apple kommer lösa det.
Det jag vill ha:

  • Fler usb c portar

  • Utbytbar ssd och ram

  • Enkelt att köra med 2st externa skärmar utan något krångel som en adapter.

  • Enklare och billigare 15,6-16". Att man vill ha denna storlek har inte något alls att göra huruvida man vill ha bättre prestanda. Det är två helt skilda saker. Man kan vara en äldre person som endast vill ha en dator för att kolla på facebook, men tycker att 13/14" är för liten

Fler portar vill alla ha, och om det kommer beror på designtomtarna. Stöd för fler skärmar är i princip givet att det kommer när de fått ordning på den biten i sina egna GPUer. Stora billiga laptoppar har varit ett samtalsämne rörande Apple i många år, och det har flera gånger ryktats att det är på gång och så händer inget. Apple gillar att ta betalt för de större modellerna, och så har det alltid varit - när det var gamla 11” Air som gällde så var den alltid billigare, trots att kostnaden för innehållet definitivt inte var lägre. Samma sak med Apple Watch, där den mindre modellen (40mm eller 41mm) är något billigare trots att den rent tekniskt är mer komplex om man tittar på iFixit.

Den som jag nog kan säga inte händer är den sista - utbytbar SSD och RAM. Apple har standardiserat på LPDDR där det helt enkelt inte finns några lösa DIMMar att köpa, och designen för lagringen är sådan att de inte kan stödja vanliga M.2 utan att slänga ut den helt. Utbytbar lagring till något av Apples egen design är väl möjligt, men mycket osannolikt. De gillar det upplägg de har.

Citat:

Sedan är det lite smaksaker. Jag kände på en macbook i butik och tyckte det kändes väldigt udda med ett megatstort touchad. som leder till att tangentbordet kändes ligga väldigt långt in, man kanske vänjer sig med detta.

Det är stort för att man skall kunna göra gester på det. Det stör aldrig om man inte är sån där galen person som vill ha tap-to-click. Har man det så lär man bli galen när man skriver, men om man kör med det fysiska klicket fungerar det bra.

Citat:

När det gäller iPad så tycker jag att iPad air 2022 egentligen bara har ett enda problem som borde gå lösa. Och det är att den kostar 7500kr utan något tillbehör, en sådan dyr surfplatta vill man nyttja till max, men ska man ha tangentbord, penna etc och vad dyrt det blir.
Då är frågan vad har Apple för billigare alternativ? Jo en iPad med gigantiska ramar och lightingport. Där jag vill att de ska göra den vanliga iPaden till något mellanting.
Behåll processorn, stoppa in usb c och minska ramarna och jag köper en sådan på releasedagen om priset är runt 4000kr.

Håller med här. Felet med iPad Air enligt mig är att den är för dyr och ”för” kapabel. Hade de hållit sig till A14 eller bytt till A15 och dragit ner priset en tusenlapp hade den passat bättre. Nu petade de i M1 - dvs, den som hade hetat A14X förr - och behöll priset. Det gör att jag inte kan rekommendera någon att köpa en iPad Air, om det nu inte är så att de absolut måste ha USB-C-porten. Bas-iPad har numer 64GB lagring som standard, vilket gör att den räcker nästan alla andra.

(Hade precis den diskussionen med morsan, eftersom hennes 8 år gamla padda till slut har ätit upp batteriet. Vi konstaterade att det inte finns någon anledning att köpa en Air när den är så dyr.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Ser på presentationen och min åsikt är alla företag börjar med det tråkiga först. Var är pang på rödbetan?

Skrivet av mpat:

Håller med allt du skrev.

Permalänk
Medlem

Apple Pay Later lägligt för Diablo Immortal

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer unsend och edit till meddelanden

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Herregud va fint nya carplay ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Herregud va fint nya carplay ser ut.

Så fin. Tyvärr är jobb bilen en tesla

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Nydesignad MacBook Air blir först ut med chippet! Den kommer också få nygamla Magsafe-laddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Herregud va fint nya carplay ser ut.

Ja den var imponerande, och lite oväntat. Gillar också att de integrerar låsskärmen med fokus och widgetar, så att man kan ha en kalender-widget där under arbetsdagen och nåt annat (typ väder) under helgen.

Ny MacBook Air med en M2, och det är i alla fall två portar plus MagSafe. Det är kanske nästan så att man klarar sig?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är inte 2,7 pund ganska tungt för MBA? Eller har de helt enkelt fläskat på ordentligt med batteriet och att det är vad som väger?

Permalänk
Medlem

Schysst med en ny Macbook Air M2!
Blir nog att beställa en sån..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Schysst med en ny Macbook Air M2!
Blir nog att beställa en sån..

Kommer också en MacBook Pro 13" med M2!

Permalänk
Medlem

Ganska stort ha-begär på nya MBA men det var inte det hoppet i prestanda som jag trodde det skulle vara från min MBA m1.

20% prestanda, bättre skärm och magsafe är alla bra saker men oklart om det motiverar en ny dator

Skrivet av Levandebild:

Kommer också en MacBook Pro 13" med M2!

Pro med m2 har tyvärr inte nytt utseende. Det känns som halva grejen med nya MBA. Nya är helt galet snygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är inte 2,7 pund ganska tungt för MBA? Eller har de helt enkelt fläskat på ordentligt med batteriet och att det är vad som väger?

Det är lättare än M1 macbooken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Hugaligen är som att lyssna på en frikyrkopastor

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det är lättare än M1 macbooken.

Fullt möjligt. Tänker bara att jag hade datorer lättare än så 10 år sedan. Det måste väl finnas goda möjligheter för Apple att komma under 1 kg med M1/M2? Speciellt då de väljer att designa om skalet(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fullt möjligt. Tänker bara att jag hade datorer lättare än så 10 år sedan. Det måste väl finnas goda möjligheter för Apple att komma under 1 kg med M1/M2? Speciellt då de väljer att designa om skalet(?).

Troligtvis möjligt att nå dit genom att byta ut skalet till plast och mindre/lättare batterier. Problemet är dock att dessa två saker är två av de största argumenten för att faktiskt köpa en macbook, så jag varken hoppas eller ser det som ett troligt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fullt möjligt. Tänker bara att jag hade datorer lättare än så 10 år sedan. Det måste väl finnas goda möjligheter för Apple att komma under 1 kg med M1/M2? Speciellt då de väljer att designa om skalet(?).

Hade det varit viktigt hade dom nog släppt en ny Macbook 12". Den gamla vägde ju 0,92 kilo.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Kommer också en MacBook Pro 13" med M2!

Japp, men det är den gamla 13”aren. Trodde att den skulle försvinna och vi skulle få en billigare 14”are istället. Det här antyder att Apple kommer att fortsätta ta bra betalt för den modellen.

Skrivet av hakro807:

Fullt möjligt. Tänker bara att jag hade datorer lättare än så 10 år sedan. Det måste väl finnas goda möjligheter för Apple att komma under 1 kg med M1/M2? Speciellt då de väljer att designa om skalet(?).

De gick under kilot redan med Intel - 12” MacBook låg på 920g - men ge dem inga idéer nu… de har äntligen slutat göra grejerna oanvändbart tunna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Kommer också en MacBook Pro 13" med M2!

Yepp såg det, men den blir väl lite dyrare än air:en. Får kolla på prisskillnaden, men i mitt fall behöver jag inget prestandamonster på den bärbara.
Blir mest en surfdator och lite allt-i-allo-dator. Har redan en Mac Studio som stationär och räcker att jag har kraft där.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Macbooken verkar riktigt bra för den målgrupp som den är för.. En ultratunn dator som är tyst, snabb och lång batteritid.

Vi andra får bära runt på våra klumpar. Kollar snett på min nya laptop som jag tvingas släpa runt en docka hela tiden då portarna ej räcker och bara nätdelarna till dockan väger typ som en macbook. (en 230W+90W för att driva dockan)

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Fönsterhantering i ipados och fullt stöd för externa skärmar, ska bli väääldigt intressant att titta närmare på!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vad gäller spelen hakar Apple äntligen på trenden med uppskalning, vilket jag tror kommer att bli bra på framförallt iPad. Också stöd för något som låter väldigt mycket som Direct Storage.

De sista iPad-nyheterna var egentligen mest intressanta. Det där med fönsterhanteringen anade jag att det skulle komma till iPadden när de visade det på Macen, för det riktigt luktade iPad om den funktionen. Bättre stöd för externa skärmar har också varit lite på gång, så det är bra att det kommer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Pengar har inget värde idag, inflationen har förstört dem. Det ser jag nu när jag kollar på priserna som har kommit ut:

Billigaste M2an, 16GB ram 500GB ssd. Inget exotisk konfiguration i en laptop för över 10år sedan.
Pris från 21 500kr
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-air/midnatt-app...

Alla andra laptop är också dyra. Så inget direkt Appleproblem.