Möjlig uppgradering av en Intel Core i5-4690k till Intel Core i7-4790k, men behålla samma box-kylare från i5-4690k?

Permalänk

Möjlig uppgradering av en Intel Core i5-4690k till Intel Core i7-4790k, men behålla samma box-kylare från i5-4690k?

En fråga om en möjlig uppgradering av i5-4690k till i7-4790k - men om det är möjligt att behålla den medföljande
och den samma box-kylare som nu är monterat på Intel Core i5-4690k?

Moderkortet heter ASUS ROG Maximus VII Ranger med chippet Intel® Z97 Express Chipset.
(Intel® LGA1150 4th, New 4th & 5th-Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3/Pentium®/Celeron® Processors Ready)

Min undran är om box-kylaren till i5-4690k möjligen skulle klara kylningen utan överklockning av Intel Core i7-4790k?
Och vad jag inte har kunna få fram, om medföljande box-kylare är exakt den samma för båda processornera ovan?
Vill kanske inte helst vara tvungen att spendera så mycket pengar och tid
i att finna en ny processor kylare till Intel Core i7-4790k om jag törs uppgradera till den något vassare processorn.

Och inte minst, är det värt att uppgradera till i7-4790k, ifall jag mest kommer att använda datorn till främst video-/foto-editering?

Tacksam för råd om någon här råkar ha tid och tillfälle.

Permalänk
Inaktiv

Det är väl bara att testa tänker jag och ifall den börjar throttla så kan du ju köpa en annan kylare.

Om det är värt det eller inte kan jag inte svara på och det beror ju helt på vad du hamnar att betala för den nya (gamla) CPUn du vill uppgradera till. Oavsett är det ju väldigt gamla trötta komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av epographo:

En fråga om en möjlig uppgradering av i5-4690k till i7-4790k - men om det är möjligt att behålla den medföljande
och den samma box-kylare som nu är monterat på Intel Core i5-4690k?

Moderkortet heter ASUS ROG Maximus VII Ranger med chippet Intel® Z97 Express Chipset.
(Intel® LGA1150 4th, New 4th & 5th-Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3/Pentium®/Celeron® Processors Ready)

Min undran är om box-kylaren till i5-4690k möjligen skulle klara kylningen utan överklockning av Intel Core i7-4790k?
Och vad jag inte har kunna få fram, om medföljande box-kylare är exakt den samma för båda processornera ovan?
Vill kanske inte helst vara tvungen att spendera så mycket pengar och tid
i att finna en ny processor kylare till Intel Core i7-4790k om jag törs uppgradera till den något vassare processorn.

Och inte minst, är det värt att uppgradera till i7-4790k, ifall jag mest kommer att använda datorn till främst video-/foto-editering?

Tacksam för råd om någon här råkar ha tid och tillfälle.

Jag misstänker att kylaren som följde med 4690K var samma som den till 4790K. Den kommer att passa rent fysiskt så du har inget att förlora på att prova. Håll koll på temperaturer och ljudnivå när du jobbar, är du inte nöjd kostar en bättre tornkylare cirka 300kr.

Och gällande uppgraderingen så beror det på kostnaden, men prestandamässigt skulle jag definitivt säga att det är värt det.