UPS-utlämningställe fotografering av körkort?

Permalänk
Medlem

UPS-utlämningställe fotografering av körkort?

Hej,

Fick mitt körkort fotograferat av ett UPS-utlämningsställe vid hämtning av paket. Han skannade inte QR-koden på baksidan utan fotograferade framsidan med en mobil. Funderade på det på väg hem och hörde av mig till UPS och blev kopplad till Belgien. De skulle höra av sig men har inte hört något..

Någon mer som råkat ut för detta?
Har aldrig varit med om att man fotograferar framsidan där 4d-koden står...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,

Fick mitt körkort fotograferat av ett UPS-utlämningsställe vid hämtning av paket. Han skannade inte QR-koden på baksidan utan fotograferade framsidan med en mobil. Funderade på det på väg hem och hörde av mig till UPS och blev kopplad till Belgien. De skulle höra av sig men har inte hört något..

Någon mer som råkat ut för detta?
Har aldrig varit med om att man fotograferar framsidan där 4d-koden står...

Du är säker på att personen tog en bild och inte bara skannade framsidan med någon app som UPS har?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du är säker på att personen tog en bild och inte bara skannade framsidan med någon app som UPS har?

Aldrig varit med om detta tidigare och vad får de ut av att fota både fram och baksidan?
Det finns bara en QR-kod att skanna och det är på baksidan.
Ska dit och fråga killen imorgon och väntar på svar från UPS.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Aldrig varit med om detta tidigare och vad får de ut av att fota både fram och baksidan?
Det finns bara en QR-kod att skanna och det är på baksidan.
Ska dit och fråga killen imorgon och väntar på svar från UPS.

Som jag skrev innan, hur vet du att han verkligen tog en bild?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som jag skrev innan, hur vet du att han verkligen tog en bild?

Som jag skrev, för att du inte kan skanna något på framsidan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Som jag skrev, för att du inte kan skanna något på framsidan.

Du kan skanna texten. Behöver inte vara en QR-kod eller något. Postmord scannar baksidan av mitt ID-kort. Det finns bara text där. Ingen streck- eller QR-kod.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Som jag skrev, för att du inte kan skanna något på framsidan.

Precis som @CCWarlock skriver, så kan man scanna av text. Precis som man kan scanna en OCR faktura med mobilkameran, på samma sätt kan UPS ombudet ha angett de uppgifter som UPS kräver utan att själv behöva fylla i det manuellt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det här med att skanna id kort är ju lite av ett skämt. Många postombud tittar inte ens på legget så det räcker i princip att visa upp baksidan med QR kod. Det enda QR koden säger är ditt personnummer, alltså relativt enkelt att hämta upp paket i någon annans namn.

Mer troligt att de skannar framsidan av någon anledning. Kanske funkar bättre internationellt exempelvis då UPS inte härstammar från Sverige.

Permalänk
Medlem

Har inte varit med om det själv, men jag skulle nog säga att det kan komma att bli vanligare att legitimationen avfotograferas, åtminstone i de fall det kan vara berättigat att lagra mer än, eller annat än, personnumret utifrån avläsning av qr-koden.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."