Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Herrejösses vilken tråd.
Orkar inte ens börja läsa, någon som vet om det finns en "dubbelpipig" portabel AC på svenska markanden, har kollat men hittar fan ingen? Inte intresserad av enkelpipa av den självklara anledningen att det ser ballare ut med 2 (skämt) nej men seriöst, behöver dubbelpipa.

Denna var länkad innan men bättre o köpa med 1 slang och modda eller köpa luftvärmepump (få godkänt av hyresvärd)
https://www.amazon.se/luftkonditioneringsenhet-luftkonditione...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Denna var länkad innan men bättre o köpa med 1 slang och modda eller köpa luftvärmepump (få godkänt av hyresvärd)
https://www.amazon.se/luftkonditioneringsenhet-luftkonditione...

Tackar! Det var en rätt smart lösning!

Permalänk
Medlem

Köpte denna förra sommaren till ett bra pris 5411:- med leverans hem till dörren.
https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-P...

Kyler hela över våningen utan problem då brukar jag ha mellan 27-35 grader på övervåningen med denna får jag ner det till 19-20 grader när solen ligger på vist den drar lite effekt tur att man har solpaneler så man inte behöver tänka på det när det är varm ute och solen ligger på.

Den går till och med styra med google om man vill.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har redan en. Vet faktiskt inte riktigt historien bakom varifrån den kommer. Svärfar gick i pension och "fick med sig den", som svaret var när vi frågade. Vi frågade aldrig igen utan är bara tacksamma att den är här

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har en men det blir inte bra nog med att få varmt luften ut, utan att halva fönstret ska vara öppet.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Köpte denna förra sommaren till ett bra pris 5411:- med leverans hem till dörren.
https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-P...

Kyler hela över våningen utan problem då brukar jag ha mellan 27-35 grader på övervåningen med denna får jag ner det till 19-20 grader när solen ligger på vist den drar lite effekt tur att man har solpaneler så man inte behöver tänka på det när det är varm ute och solen ligger på.

Den går till och med styra med google om man vill.

Ser nice ut. Finns det kit till balkongdörr också?
Bövar när den i sovruimet går sönder, haft den över 15 år... men vill ha sån som den vi har, låser den vid visst läge/effekt, så den dånar "samma" hela tiden... och inte stänger av sig om den når viss temt, för vaknar om den slår på/av... men bara på, är faen bättre än tyst, slipper höra måsjvlarna utanför när det ljusnar! Bor på västkusten.

Permalänk

Den här tråden hade jag behövt hitta för några år sedan. Bodde i liten lägenhet i ett relativt nybyggt hus som (uppenbart) var konstruerat för att hålla solvärme så mycket som möjligt. Lägenheten hade fönster som vette mot solen hela dagen och om det var över 30 grader ute på dagen så var det omöjligt att komma under 27 inne på natten, även om alla fönster var vidöppna och fläktar stod på fullt. Det var som att solvärmen lagrades i väggarna och sedan värmde lägenheten även under natten...

Jag blev allt känsligare för värmen tills jag inte stod ut längre och var tvungen att flytta.

I alla år var jag för snål för att chansa på en AC som är dyr och som man inte vet om den kommer hjälpa. Köpte en billigare kylfläkt (med isklampar) som drog ner temperaturen i sovrummet ett par grader på kvällen, men när isen hade smält var det snart lika varmt igen...

Förstår inte folk som sover gott i 30 plus graders fuktig värme.

Nu bor jag i en lägenhet som är byggd på 80-talet när man tydligen fortfarande kunde bygga rejäla fastigheter. Den har genomdrag och kommer sällan över 25 grader på sommarn och har vad jag vet endast mekanisk ventilation.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Mig slår du inte! Hemma kan jag få över 40C i huset när det är varmt ute och solen gassar på hela dagen. Om jag inte öppnar fönster och/eller AC är det helt omöjligt att vara i huset!

Så visst blir det varmt, alltid!

Skrivet av Steffe:

Samma här, vilket inte underlättas av att jag troligen skulle kunna gå halvnaken tidigare än så. Medans sambon fryser konstant. Men några dagar om året är vi överens om att det behövs kylas i alla fall

Nix.. allt är relativt.
Jag kommer från en tropisk ö. Jag vinner..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ser nice ut. Finns det kit till balkongdörr också?
Bövar när den i sovruimet går sönder, haft den över 15 år... men vill ha sån som den vi har, låser den vid visst läge/effekt, så den dånar "samma" hela tiden... och inte stänger av sig om den når viss temt, för vaknar om den slår på/av... men bara på, är faen bättre än tyst, slipper höra måsjvlarna utanför när det ljusnar! Bor på västkusten.

Den som Blev länkad är en riktigt bra AC, jag köpte den också när den kostade 5500. Min var dock en demovara. Ett av mitt livs bästa köp. Jag bor i en 1,5:a på 40kvm och den kyler ned det utan problem.

För att svara på dina funderingar, när den uppnått rätt innertemperatur så slår själva kylaggregatet av sig men fläkten fortsätter att gå. Sen så kan jag svära på att jag sett ”dörr-fönsterkit”. Jag köpte mitt fönsterkit på Amazon för mer än halva priset än vad samma fönsterkit kostar i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ser nice ut. Finns det kit till balkongdörr också?
Bövar när den i sovruimet går sönder, haft den över 15 år... men vill ha sån som den vi har, låser den vid visst läge/effekt, så den dånar "samma" hela tiden... och inte stänger av sig om den når viss temt, för vaknar om den slår på/av... men bara på, är faen bättre än tyst, slipper höra måsjvlarna utanför när det ljusnar! Bor på västkusten.

Ingen aning om det finns kör den genom ett fönster just nu funderar på någon ann lösning men efter som det funka bra förra sommaren så har jag inte orkat tänka på det hade en annan innan som jag med typ hade haft 15år som inte kylde längre då fick det blir denna när jag hitta den på en kampanj på Staples.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte min från Mediamarkt för ~4år sedan, betalade 2790:- tror det är exakt denna faktiskt:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_tristar-ac-5477-luftkon...

Funkar perfekt för ett väldigt nedkylt sovrum, skulle väl säga ca 45 kvadrat funkar den klockers för.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Är väl kanske att predika för döva öron men here goes. Vi bör bli bättre på att stänga ute värmen och hantera den istället för att lägga massa resurser på att lokalbehandla luft. Detta är fullt möjligt och det finns ett antal exempel runt om i världen där detta görs. Givet så är detta inte möjligt för alla, men tvivlar på att majoriteten som skaffar ac faktiskt behöver detta utöver att vara lite mer bekväma.

Det finns många baksidor med AC och att skaffa sig beroende av det är direkt dödligt. Föreställ er en sommar som 2018 där vi samtidigt får stora långvarande strömmavbrott, krävs inte mycket fantasi för att inse faran. För att inte nämna mängden energi som fordras för bruket, tillverkning osv.

Nu är ju inte AC det större problemet, utan konsumentvanor är det, förändring behövs på flera plan. Att inte ta den enklaste vägen ut och faktiskt lösa problemet är bättre på många vis.

Kanske fel forum att försöka påverka skulle man kunna tro, men teknik och elektronik är ofantligt påfrestande för miljön och i förlängning klimatet. Detta gör Sweclockers ett ypperligt mål att försöka starta en diskussion istället för att försöka höra ett eko i likasinnade forum. Det vore givande att bli besvarad och att föra konversation. Whataboutism undanbedes då det enkomt är ursäkter till försvar för sin egna ståndpunkt och behandlar inte kärnan i diskussionen.

Jag hade gärna skaffat markiser t ex men AC är betydligt billigare. Har välisolerat, har alltid stängt och neddraget dagtid och öppet på natten men det blir för varmt.

Funderar på att skaffa lite off grid solpaneler dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ser nice ut. Finns det kit till balkongdörr också?
Bövar när den i sovruimet går sönder, haft den över 15 år... men vill ha sån som den vi har, låser den vid visst läge/effekt, så den dånar "samma" hela tiden... och inte stänger av sig om den når viss temt, för vaknar om den slår på/av... men bara på, är faen bättre än tyst, slipper höra måsjvlarna utanför när det ljusnar! Bor på västkusten.

Måsjvlarna finns i Växjö centrum också! En insändare jag skrev för några år sedan.. Hehe.. Fortfarande inte blivit bättre..

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Vart kan man hitta ventilationsslang som är lite styvare och expanderbar? (Och gärna vit) Likt slangen som följer med Electrolux AC mfl som man kan dra in o ut.
Ska göra 2-slangs modd, men vill inte att den ska hänga ner och korva sig så luftflödet blir dåligt. Var på Jula och kollade men de hade inget passande, bara vanliga ventilationsslangar som är "slappa"

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Blir samma AC som förra året där jag byggde till en fönsteranpassning för utblåset i plywood. Får se hur mycket den körs i år. Har inte varit varmt än och elen är dyrare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Måsjvlarna finns i Växjö centrum också! En insändare jag skrev för några år sedan.. Hehe.. Fortfarande inte blivit bättre..<Uppladdad bildlänk>

Dm härjar fritt i Örebro också kan jag meddela.
Fick halva jackan nerskiten på väg till jobbet förra veckan! Pricksäkra jävlar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Vart kan man hitta ventilationsslang som är lite styvare och expanderbar? (Och gärna vit) Likt slangen som följer med Electrolux AC mfl som man kan dra in o ut.
Ska göra 2-slangs modd, men vill inte att den ska hänga ner och korva sig så luftflödet blir dåligt. Var på Jula och kollade men de hade inget passande, bara vanliga ventilationsslangar som är "slappa"

https://www.hornbach.se/shop/Ventilationsslang-FRESH-kok-gra-...

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsslang...

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Var på Maxi i början av veckan och där hade de en portabel ac för 1795, men de hade också en portabel luftkylare för 795 som liknade mycket den här: https://www.inet.se/produkt/6601704/nordic-home-bladlos-golvf...
Fördelen med en luftkylare är att den verkligen är portabel och drar mindre ström, behöver ingen slang för utvärmen och därmed inget tätningskit till fönstret där ventilationsslangen är. Dessutom fuktas luften, men man måste fylla på kallt vatten då och då.

Sen är det en fråga om hur bra eller hur mycket sämre luftkylaren är jämfört med en riktig ac på att kyla.
Är annars en riktig ac-hatare på sydligare nejder typ hotellrum mm med tanke på oljudet och virus/bakterier från smutsiga filter i fläkten, men vid 33-35° och mer, så...

Permalänk

Hur bra funkar en billigare variant med is klampar ? ? Bor i en liten 1a på 30kvm2.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Tackar för detta! Då blir de en runda till Biltema imorgon. Slapp man åka runt halva stan o leta, uppskattas!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur bra funkar en billigare variant med is klampar ? ? Bor i en liten 1a på 30kvm2.

Inte alls när luftfuktigheten är för hög. Finns modeller för 2000 kr på byggvaruhusen, köp en sådan (portabel ac) och ett par hörselkåpor? Om det nu handlade om att snåla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Var på Maxi i början av veckan och där hade de en portabel ac för 1795, men de hade också en portabel luftkylare för 795 som liknade mycket den här: https://www.inet.se/produkt/6601704/nordic-home-bladlos-golvf...
Fördelen med en luftkylare är att den verkligen är portabel och drar mindre ström, behöver ingen slang för utvärmen och därmed inget tätningskit till fönstret där ventilationsslangen är. Dessutom fuktas luften, men man måste fylla på kallt vatten då och då.

Sen är det en fråga om hur bra eller hur mycket sämre luftkylaren är jämfört med en riktig ac på att kyla.
Är annars en riktig ac-hatare på sydligare nejder typ hotellrum mm med tanke på oljudet och virus/bakterier från smutsiga filter i fläkten, men vid 33-35° och mer, så...

Dom där är ju HELT värdelösa.

Permalänk

Solfilm, gardiner igenstängda, 38c i lägenheten...

Min AC låter som ett end of the worlds krig, och det blev helt enkelt att jag moddade den så den istället står på balkongen och kör 24/7 på sommaren för att få ner tempen till 30-33c vilket FORTFARANDE är 13-15c för högt för att jag ska sluta vada i mitt egna svett.

Sen står på kylning (ej auto), och slangen används nu för att strömma in kalluft istället.
En gammal duschslang som leder kondensvattnet till kanten av balkongen så det droppar ut på marken.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur bra funkar en billigare variant med is klampar ? ? Bor i en liten 1a på 30kvm2.

Alldeles för lite kyla när det är varmt ute - och hur får du fram isen i dom mängder som behövs och vart tar den värmen vägen för att tillverka dessa isklampar ??? en frysskåp och beroende på att temperaturskillnanden är så stor, har den en COP 0.5 ungefär - dvs is motsvarande 1 kWh kyla så går det åt 2 KWh elström och det kommer att avges 3 KWh värme på kondensorsidan. Med kompressor på 200 Watt så tar det 10 timmar att frysa vatten till is motsvarande 1 kWh i kylkapacitet - högt räknat...

en ismaskin som man köper för typ 990:- i olika erbjudande drar 100 Watt elström ganska exakt och producerar is för ca 50 Watt i kylkapacitet och det som blåser ur fläktgallret på en sådan maskin är då på 150 Watt i uppvärmning.

12000 BTU portabel AC (ca 3 kW i kyla) motsvarar att smälta ungefär 900 kg is per dygn vilket motsvarar drygt 37 kg is per timme.

detta för att få lite perspektiv vilka ofantliga mängder med kyla som går åt för att bara sänka typ 5 grader C en varm solig dag med runt 28 grader C utomhus och det löser man inte med några enstaka isklampar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur bra funkar en billigare variant med is klampar ? ? Bor i en liten 1a på 30kvm2.

Borde funka om isklamparna ligger i vattnet så det blir kallare o kallt under längre tid.
Borde nog finnas luftkylare som funkar bra för ca 30 kvm.

Köpte i förrgår en sån här https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/flaktar-ac/luft...
Bara för att testa idén med luftkylare. Tänkte ha den på bordet när man sitter vid datorn och på soffbordet när man ser på tv i sommar om det nu blir så varmt. 12-13° imorgon och regn.

Lidl har en som verkar ännu bättre nästa vecka för 199

Permalänk
Medlem

@xxargs: Han pratar ju bara om en vanlig luftkylare, gör nog ingen skillnad om du har isklampar eller bara vatten i dessa. Som tidigare diskuterat, när det är torrt och varmt kan de ge lite, men pratar vi budgetlösning så finns en 9000 BTU för 1995 kr i lager just nu och den kommer även kunna hjälpa när det är hög luftfuktighet.

Permalänk
Medlem

Funderat på AC, men ännu inte riktigt kunnat motivera en sådan med tanke på hur kort sommaren är här längst upp i norr och för att lägenheten ligger på skuggsidan större delen av dagen och kvällen.
Det är inte främst priset som är problemet, utan både ljudnivå och montering, men inte minst förvaring de övriga ca 350 dagarna om året när den inte behövs.

Jag vill gärna att det är rätt svalt i sovrummet.
Men i mitt sovrum ligger tempen på mellan ca 22-25 på vintern/våren (med elementet nedskruvat till lägsta) och kan gå uppemot 27-30 på sommaren. Temperaturen ute är alltid svalare än inne, men det går inte att ha fönstret öppet då det går en väg utanför med trafik dygnet runt, som hörs alltför väl.
Har visserligen ett till sovrum/datorrum, som ev är och kan hållas svalare, men då skulle det innebära att ett rum i lägenheten blir helt oanvänt annat än vid besök. Dessutom vill jag ju inte heller ha det lika kallt i datorrummet som jag vill ha i sovrummet, vilket det ju blir om de är samma rum.

På vintern/våren/hösten går det hyfsat ändå, men för sommaren har jag byggt en egen ventilationslösning/värmeväxlare. En slang som suger ut luften med hjälp av en rörfläkt och för ut den genom ett öppet fönster i annat rum. Verkar inte göra hemskt stor skillnad dock, även om man tydligt känner att luften rör sig vid utsuget, misstänker att det behövs en förlängning av röret för att nå längre in i rummet.

Hela konstruktionen är baserad på principen om att kyla är avsaknad av värme. Dvs det handlar inte om att tillföra kyla, utan om att ta bort värme. Varm luft stiger också i relation till svalare luft, därmed bör fokus ligga på att få ut den varmare luften högt uppe. Ett visst inflöde av svalare luft lägre ner krävs också. I teorin bör temperaturen bli åtminstone någon grad svalare, vilket i många fall ev kan räcka.

Detta kombineras ibland även med fläkt inne i rummet som flyttar runt luften där och blåser på mer direkt.

Kan tänka mig att något slags nät i sängen som minskar kontakten med madrassen också kunde hjälpa lite för svalkan, men inte hittat något bra sådant än. Alternativt något material/trådar som leder bort värmen.
Finns tekniska prylar för det också (bl a en som ser ut som en liten stationär dator, komplett med Noctua-fläktar), men de är rätt dyra och oklart hur bra de verkligen är.

Permalänk

Köpte en Woods Cortina Silent 12K Wifi Smart Home förra sommaren men fick aldrig läge att börja använda den ordentligt pga flytt. Så ska bli skoj (och förhoppningsvis skönt) att få lite mer användning för den nu i sommar om det blir någon ordentlig värme.

Det lilla jag hann testa den förra året verkade den väldigt effektiv. Minns när jag var förbi i min lägenhet som renoverades att jag ställde mig framför den och lät den blåsa in kalluft under tröjan...grymt skönt 😂

Permalänk
Medlem

Min ac står framme hela året. Men har bara slangen på under sommaren. Under de andra delarna av året så funkar den som antingen fläkt, avfuktare eller värmare. Så någon vinterdag när det va svinkallt här så fick den hjälpgå några min. Annars flyttar den runt väldigt mkt luft och är faktiskt relativt tyst. Deltaco 9000btu wifi

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flicka in att jag köpte en portabel AC för flera år sen och är väl ganska nöjd men tänker bara på att du måste skicka ut den varma luften nånstans. Om det är varmt ute och du öppnar fönstret för att få ut slangen så kommer det ju självklart in massa varmluft med och det blir mer av en fläkteffekt än en ren kylningseffekt.

Jag har bott i ett väsentligt varmare land än Sverige och har tänkt en hel del på inomhusklimatet och kan väl påpeka att jag har insett att det är bättre med en svag portabel fläkt som du kan vinkla som du vill än en större typisk fläkt som sällan kan bekvämt placeras på ett bra sätt. Jag föredrar att ha min portabla batterifläkt på skrivbordet och blåsa nånstans mellan bröstet och ansiktet när det är varmt. Det slår ju ingen bra AC som har ett bra utlopp men det slår en portabel AC och kostar 1/20del.

Visa signatur