Köpråd - Slutsteg till Denon avc -x4700h

Permalänk
Medlem

Köpråd - Slutsteg till Denon avc -x4700h

Hej, tänkte höra om någon har ett bra tips för slutsteg att driva höjd 3 och 4 ( front höjderna) i en 7.2.4 setup.
Har beställt en 4700a och hoppas få den i slutet på juni.
Snål som jag är tyckte jag att de 10000kr extra som 6700an kostar var för saftigt.
Behöver alltså bara 2 Ch, runt 2x100 w borde väl räcka.
3 Ch är inte intressanta då center kommer skötas av TVn, en Sony a90j.
Har tittat på några väldigt billiga, ex. Aiyima A07 TPA3255, men kan inget om slutsteg så den kanske är jättedålig.
Som sagt, tacksam för tips!

Mvh ville

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ville jo:

Hej, tänkte höra om någon har ett bra tips för slutsteg att driva höjd 3 och 4 ( front höjderna) i en 7.2.4 setup.
Har beställt en 4700a och hoppas få den i slutet på juni.
Snål som jag är tyckte jag att de 10000kr extra som 6700an kostar var för saftigt.
Behöver alltså bara 2 Ch, runt 2x100 w borde väl räcka.
3 Ch är inte intressanta då center kommer skötas av TVn, en Sony a90j.
Har tittat på några väldigt billiga, ex. Aiyima A07 TPA3255, men kan inget om slutsteg så den kanske är jättedålig.
Som sagt, tacksam för tips!

Mvh ville

Jag förstår ingenting, varför skulle man ens vilja koppla på en sämre förstärkare som Aiyima A07 TPA3255 på Denonen ? Kan du beskriva vad du vill uppnå för något och varför du skulle behöva ansluta ett sämre slutsteg än de som sitter i receiverrn ? Ska du skaffa separata slutsteg bör de ju vara klart bättre än de som sitter i receivern för att det ska vara värt det annars bör du inte skaffa ett slutsteg.

Vad ska du driva och varför duger inte Denonen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Denon bör orka driva det mesta om man inte har väldigt okänsliga högtalare. De brukar vara bra på continues power (vilket t.ex. min gamla Denon också är)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår ingenting, varför skulle man ens vilja koppla på en sämre förstärkare som Aiyima A07 TPA3255 på Denonen ? Kan du beskriva vad du vill uppnå för något och varför du skulle behöva ansluta ett sämre slutsteg än de som sitter i receiverrn ? Ska du skaffa separata slutsteg bör de ju vara klart bättre än de som sitter i receivern för att det ska vara värt det annars bör du inte skaffa ett slutsteg.

Vad ska du driva och varför duger inte Denonen ?

för att denon inte kan driva 7.x.4 utan ett stereo slutsteg, endast 11 kanalers på den.

jag hade kollat något beggat som passar, hade dock inte använt tvn som center.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

för att denon inte kan driva 7.x.4 utan ett stereo slutsteg, endast 11 kanalers på den.

jag hade kollat något beggat som passar, hade dock inte använt tvn som center.

Precis, borde kanske varit tydlig med att 4700an bara orkar 9 kanaler, det är därför ett slutsteg behövs till de extra kanalerna.
Tack för tipset, huruvida TVn faktiskt blir centern får vi väl se, tycker väl bara att det är en häftig funktion.

Permalänk
Medlem

Jag använder behringer a800 till mina frontar med en Denon 3700 för att få alla kanaler. PA steg som levererar bra. Finns review på audiosciencereview med mätningar.

Köpte 2 och tänkte brygga dom men ett räcker, har Canton Rcl frontar så rätt tungdrivna.

Center är efter subbar det viktigaste i en bio tycker jag så jag hade inte kört skrot center till ett riktigt system. Även om det är en bra tv tror jag ljudet får spö av en 500kr soundbar som center. Finns gott om begagnade högtalare som funkar bra.

Mvh

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jag använder behringer a800 till mina frontar med en Denon 3700 för att få alla kanaler. PA steg som levererar bra. Finns review på audiosciencereview med mätningar

Center är efter subbar det viktigaste i en bio tycker jag så jag hade inte kört skrot center till ett riktigt system. Även om det är en bra tv tror jag ljudet får spö av en 500kr soundbar som center. Finns gott om begagnade högtalare som funkar bra.

Mvh

Tack, bra tips, snygg och ok pris.
När det gäller centern så handlar det om plats på tv-bänken, men ni har rätt i att tvn( även om det är en cool funktion) inte är en bra lösning.
Den center jag har är från Harman Kardon hkts 60,
Så den får vara kvar.