Permalänk
Medlem

Stänger aldrig av datorn.

Använder för få fingrar på högra handen att skriva med, vilket jag jag inte kunnat åtgärda sedan jag började använda dator på mellanstadiet. Lite märkligt med 5+2.

Räknas att man inte förmår sig att ha god hållning hela tiden?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

När jag vill föra över bilder från telefonen till datorn mailar jag dom till mig själv o öppnar mailet på datorn o laddar ner bilderna på de viset…
Känns ju som de borde finnas en enklare lösning

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

När jag vill föra över bilder från telefonen till datorn mailar jag dom till mig själv o öppnar mailet på datorn o laddar ner bilderna på de viset…
Känns ju som de borde finnas en enklare lösning

Där sa du nåt, själv använder jag Onedrive när jag föröver bilder från telefon till datorn, för min del är tanken att Onedrive ska agera som en sluss men istället har det också blivit ett lagringsställe.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har för många flikar öppna i webbläsaren!

Visste inte att ’för många’ var en grej, tror inte jag stängt en flik sedan 2012 eller något, lätt några tusen vid det här laget

Permalänk
Medlem

Använder mig av Wallpaper Engine för animerad bakgrund, men envisas med att pausa animeringen hela tiden får att jag inte gillar att det drar datakraft.

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Köper mer och mer lagring utan egentligt syfte.
Mer än en bra dator
Att blåneka alla bostäder som ej har fiber.
4 mekaniska tangentbord utan anledning.
Hoarding av ALLT, youtube klipp som tankas, wikipedia arkiv för offlinebruk, sen även elektronik, trasig & hel.
Inte stänga flikar, ofta jag har 1000+ flikar öppna.
Att man fortfarande kör windows...

Du jag bodde ett tag i ett hus utan fiber, tänkte precis så att nu skall man inte vara tjurig det är säkert ok.

NEJ det var inte ok. Ständigt fick man lida för det, och dyrt som bara den. Därefter har jag också blånekat allt utan fiber, eller räknat med installation i budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visste inte att ’för många’ var en grej, tror inte jag stängt en flik sedan 2012 eller något, lätt några tusen vid det här laget

Hahaha. När jag pratar om "för många" så är det när det börjar närma sig 40 till 50 flikar och som inte är stängda efter en vecka!

Brukar ligga runt 10 - 15 dagligen flikar och försöker stänga ner dem så fort jag läst dem eller bookmarkat.

Helst vill man ha noll flikar igång när man startar webbläsaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att göra mig av med gamla datorer och komponenter, "kan vara bra att ha i framtiden".
Dock har jag insett nu att det är dags att göra sig av med en del fast ska behålla moderkorten och börja samla till att göra en fondvägg på moderkort (ni som sett Linus Tech Tips kanske har sett deras fina fondvägg med målade moderkort).
Har nu omkring 10 datorer som bara står, gamla härk mellan P2 och 2500k, fyra eller fem skärmar mellan 19-22", kartonger med komponenter här och där.
Nä, med tanke på att jag under hela 2021 köpte endast en endast sak till min primära dator och det var en ny skärm så märker jag att intresset inte riktigt finns där något mer, speciellt inte när priserna ser ut som de gör idag.

Edit: På jobbet har jag en dålig ovana att min tempmapp på D: fylls upp med filer så att istället för att rensa mappen och börja om från nytt så förflyttar jag sparandet i en "ny mapp" i tempmappen, sedan en till "ny mapp 2", för att sedan skapa en "ny mapp" på D, en "ny mapp 2" och till sist direkt på D.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Gör som trådskaparen söker med google.se istället för med adressfältet, inte alltid men ibland känns det bättre.

Använder notepad++ för att spara saker i flikar, spara inte ner det i textfiler. Inte bra om de kraschar

Använder flikar istället för bokmärken, speciellt på den datorn där jag installerat vertikalt flik-fält.

Permalänk
Medlem

En och annan ev..

Fotar skärmen med telefonen.
Går betydligt snabbare och smidigare så än att behöva logga in någonstans el sätta i ett USB-minne, det här gäller inte minst på datorer som jag ska kolla/fixa i arbetet. Finns väl kanske någon smidig tjänst el app med OCR, inte orkat undersöka.

Har en tendens att spara div prylar då de ev kan behövas senare, både i arbetet och hemma. Har även en massa datorer och andra prylar som jag ännu inte hunnit göra så mycket med, en del hinner bli gamla innan de används.

Mååånga flikar öppet i webbläsaren på telefonen, vet inte exakt hur många men vore intressant att veta (många hundra utan tvekan). Öppnar bl a intressanta sidor/videon i flikar för att kolla sen, är bara det att antalet ökar snarare än minskar..

Permalänk
Medlem

För mig som är otroligt noga med att allt skall vara sorterat, rätt namngivet, rent och snyggt på datorn så ger denna tråden mig en klump i magen.

Tusentals flikar öppna? Fullsmetat skrivbord? Filer döpta dfgksjgnshg? Nej fy fan!

Det kan väl vara en dålig datorvana i sig dock. För jag vet ju med mig själv att jag är långt mer än nödvändigt noga med sakerna, det gör ju ingen praktiskt skillnad för mig annat än att gynna mitt mentala välmående.

Edit: Jag gillar att sätta klistermärken på mina laptops. Inte där man har handflatorna utan på ovan/undersidan. Det finns säkert dem som ser det som en dödssynd också ^^

Permalänk

Har ovanan att stänga ner program direkt efter jag använt dem och kör ett annat program. Sedan behöver jag ofta köra programmet jag stängde ner några sekunder senare.

Permalänk

Plötslig sperma över tangentbordet. Brukar sälja tangentbordet efteråt då jag tycker det är äckligt men det är lätt att få ett nytt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tjo

Tekniken går framåt men ibland är det tydligen svårt att ta till sig av det och att man är fast i 2003 typ.

Något som sitter i ryggmärgen på mig är att jag går först till google.com och sen googlar istället för att skriva mina sökord direkt i sökfältet.

Har ni några exempel på liknande ting som ni inte tar åt er på en gång?

Mvh
Lasse

Skriver man direkt i "sökfältet" eller URL-fältet så skickas dina sökdata också till den som ligger bakom webbläsaren. Så jag ser det inte som en dålig vana.

Däremot irriterar det mig oerhört att när jag skriver fel i URL-fältet så blir det en sökning av det istället för ett felmeddelande.

Permalänk
Medlem

Är hopplöst dålig på att organisera filer. Inte total kaos, men det är fläckvis lite rörigt här och var. Skrivbordet har blivit lite fyllt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

En och annan ev..

Fotar skärmen med telefonen.
Går betydligt snabbare och smidigare så än att behöva logga in någonstans el sätta i ett USB-minne, det här gäller inte minst på datorer som jag ska kolla/fixa i arbetet. Finns väl kanske någon smidig tjänst el app med OCR, inte orkat undersöka.

Har en tendens att spara div prylar då de ev kan behövas senare, både i arbetet och hemma. Har även en massa datorer och andra prylar som jag ännu inte hunnit göra så mycket med, en del hinner bli gamla innan de används.

Mååånga flikar öppet i webbläsaren på telefonen, vet inte exakt hur många men vore intressant att veta (många hundra utan tvekan). Öppnar bl a intressanta sidor/videon i flikar för att kolla sen, är bara det att antalet ökar snarare än minskar..

ALT+PrintScreen så får du det aktuella fönstret kopierat och sedan är det bara att maila.

Bara undantagsfall som blåskärmar som inte går att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Är hopplöst dålig på att organisera filer. Inte total kaos, men det är fläckvis lite rörigt här och var. Skrivbordet har blivit lite fyllt.

Sen rensar man allt från skrivbordet i en mapp som heter "skrivbord#X" och sätter i mappen som heter "städat" eller dylikt, med dom 37 andra liknande mapparna...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Jag har alltid kört med UAC avstängt på huvuddatorn hemma. Kan bara inte stå ut med alla prompter som kan dyka upp. Jag tar hellre risken...

Samma här. Orkar verkligen inte den skiten. Första jag tar bort vid ny dator. Det sen ljud av.
Trodde alla gjorde det.

Får även panik på nya sidor som ska prata om cookies o gdpr. Har plugin för att ta bort.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av Danielkm:

Har ungefär samma "problem" att jag skapar textdokument som ligger lite överallt men det är en väldigt osmidig lösning. Jag borde börja använda OneNote men det är svårt att komma till skott.

OneNote är något som jag använder flitigt, även på jobbet.
Väldigt bra att söka i när man har mycket information. Använder det även till dokumentation. Saknar dock att kunna gå tillbaka i tiden för att se förändringar.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande besatt av processer i bakgrunden. Gammal vana där jag måste rensa det mesta onödiga Sen när jag installerar windows på nytt, då slänger jag alla gamla filer i en mapp, och sparar på en HDD. Har sen svårt att hitta mig i den, påminner om en kvinnas handväska. Och denna trenden har jag kört sen 2004. Ni ska bara se mina HDD.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

ALT+PrintScreen så får du det aktuella fönstret kopierat och sedan är det bara att maila.

Bara undantagsfall som blåskärmar som inte går att hantera.

Jo, men "bara att maila" är väl just det när det är en dator man använder högst tillfälligt ute hos kund el ibland inte ens har nät. Ta skärmbilder är i sig inget problem alls, det är mer att få med dem snabbt och smidigt. Att ta bilder med mobilen är i sig en utveckling från att anteckna på papper.
Att logga in någonstans, bläddra fram bilden och skicka/ladda upp, samt sen även leta fram mailet m m tar tid och blir inte lika direkt tillgängligt som att ha i bildgalleriet på telefonen.
Då jag gör det rätt ofta i mitt arbete innebär det att jag sparar flera minuter per dag.
Känns bara lite amatörmässigt på något sätt att fota skärmen, men det är nog ändå betydligt snabbare än att behöva logga in någonstans osv. Det händer ibland även reflexmässigt när jag använder dator där jag har mail/nätverkslagring också.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kan hända jag klickar på sökrutan i Chrome. Jag får se när problemet uppstår igen.
Tackar för tipset, då jag inet för nu hade tänkt på att det fanns någon flik.

Så vänta nu, om du ska söka på något så går du enligt tidigare inlägg till google.com istället för att söka direkt i adressfältet. Men om du vill gå till en adress så trycker du på sökrutan i Chrome. Verkar lite bakvänt 😆

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Så vänta nu, om du ska söka på något så går du enligt tidigare inlägg till google.com istället för att söka direkt i adressfältet. Men om du vill gå till en adress så trycker du på sökrutan i Chrome. Verkar lite bakvänt 😆

jag förstår inte. Men adressfältet är det naturligt att man har som adressfält. På senare tid har denna adressfält blivit en kombination av adress och sökfält. Kanske klickar jag fel när jag har problem, jag får se när jag har problemet som ej uppstår regelbundet.

Permalänk
Medlem

Startar alltid uppdateringar av windows och spel när jag egentligen stängt av spelet och ska lägga mig. Slutar med att man sitter och surfar medans skiten installeras istället...

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Skrivet av schkutt:

Startar alltid uppdateringar av windows och spel när jag egentligen stängt av spelet och ska lägga mig. Slutar med att man sitter och surfar medans skiten installeras istället...

Haha, jag känner igen mig...... vi har samma "syndrom" tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

ALT+PrintScreen så får du det aktuella fönstret kopierat och sedan är det bara att maila.

Bara undantagsfall som blåskärmar som inte går att hantera.

Denna är användbar klippa ut valfri del från skärmen.
SHIFT + Win + s

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag har så jävla många flikar öppna helt i onödan.

Permalänk
Medlem

Skriver nästan alltid www när jag ska skriva en URL

Permalänk
Skrivet av Joke7P:

Skriver nästan alltid www när jag ska skriva en URL

För nåt år sen så lyckades jag sluta med det också...... osäker om jag använde mig av någon avvärjare eller nåt men

Permalänk
Medlem

Allt är FÖR enkelt idag så jag tar extra onödiga steg som egentligen inte behövs. Denna enkelhet har dessutom dämpat mitt intresse rejält på senare tid.
Min nas krashade och började bränna diskar för ett tag sedan och jag hade roligt av att lyckas fiska fram data genom en gammal trasig raid 1 array bacup med enbart en disk.
Överklockning är i princip helt dött för mig idag då de automatiska systemen sköter det bättre än jag kan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.