Datorn säger att ingen nätverkskabel är ikopplad

Permalänk

Datorn säger att ingen nätverkskabel är ikopplad

I går funkade internet via nätverkskabel på förmiddagen, sen efter att ha kommit hem så sade datorn plötsligt att det inte är någon nätverkskabel ikopplad. Kan inte minnas att det hände något fysiskt med datorn. Har provat med tre olika nätverkskablar varav en nyinköpt i dag. Enhetshanteraren säger dock att nätverksporten funkar som den ska. Moderkortet är ett MSI Tomahawk Max B450. Har provat stoppa i andra änden av nätverkskabeln både i routern och i själva lägenhetsboxen med samma resultat. Vad kan vara fel?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Eftersom du vet vilken drivrutin det är, prova högerklicka på den och välj avinstallera, starta sedan om Windows och se om det fungerar.
(Drivrutinerna brukar oftast installeras om automatiskt när man startar om.)

För övrigt. Tänds eventuella dioder på nätverksporten när du ansluter kabeln?

Permalänk
Medlem

testa att ändra din DNS server till något annat, exempelvist googles som är 8.8.8.8 med backup på 8.8.4.4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Parvonse:

testa att ändra din DNS server till något annat, exempelvist googles som är 8.8.8.8 med backup på 8.8.4.4

Spelar ingen roll vilken dns server man väljer när man inte har ett fungerande nätverk.

Prova starta om datorn och routern och kolla på dioderna vid portarna vad de indikerar för något om det inte fungerar efter en omstart. Prova att byta kabel till nån du vet är hel och prova den misstänk trasiga kabeln nån annanstans i lanet för att kolla om den är hel eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa nuvarande dator som den är med kabeln i en annan enhet, typ en switch eller AP. Lyser dioderna på enheten som visar att det är kontakt ?

Testa kabeln med annan dator eller på något annat sätt. Du behöver ta reda på om det är något med själva operativsystemet eller hårdvaran i datorn så att det inte är fel på kabeln eller annan utrustning längre ut i kedjan.

Om windows säger allt är OK misstänker jag att det är något med hårdvaran eller kabeln, glapp eller något annat knas som ligger utanför operativsystemet.

Permalänk
Hedersmedlem

Givet att du redan har uteslutit dina nätverkskablar, och även provat i olika portar, och att det konsekvent står att nätverkskortet inte är anslutet:

Det är inte omöjligt att ditt nätverkskort gått sönder. Det händer ibland även om det är ganska ovanligt.

För att utesluta problem med drivrutiner hade jag bootat datorn med någon Linux Live-CD eller liknande och se om nätverket funkar där. T.ex. lägg in Ubuntu på en USB-sticka, boota från den och välj "Try Ubuntu" utan att installera på hårddisken, och prova sedan surfa där och se om det funkar.

Funkar inte nätverkskortet där heller så hade jag provat en reset av BIOS-inställningar. Funkar det fortfarande inte så är nog hårdvaran trasig tyvärr, och du får reklamera moderkortet.

Alternativt, om moderkortet inte är på garanti längre, eller om du inte vill byta ut hela moderkortet av någon annan anledning, går det att skaffa ett separat nätverkskort, antingen ett du ansluter via PCIe internt i datorn, eller ett USB-anslutet. Kostar några hundralappar så det är inte superdyrt. Till exempel detta för facila 149 kronor: https://www.inet.se/produkt/5409381/tp-link-tg-3468-10-100-10...

Permalänk

Ursäkta ni som svarat, man får inte automatiskt någon notis när det svarats i en egenstartad tråd, blev jag nu påmind om Det lyste inte i dioden förut. Men nu när jag låtit saken vila i ett par veckor och kört på trådlöst, så funkade det plötsligt igen när jag provade kabel. Dioden lyser och jag har tråd-internet.

Köplusten slog till och jag hade lagt ett nyare trådlöst nätverkskort i varukorgen. Men jag tänkte att för helsike, jag provar en gång till med kabel på pin tji.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Ursäkta ni som svarat, man får inte automatiskt någon notis när det svarats i en egenstartad tråd, blev jag nu påmind om

Sånt kan du justera under inställningarna för din användarprofil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.