Intel publicerar nya säkerhetsråd som täcker 41 sårbarheter

Permalänk
Melding Plague

Intel publicerar nya säkerhetsråd som täcker 41 sårbarheter

Sårbarheterna omfattar en mängd olika produkter, inklusive processorer och Optane-baserade SSD-enheter, men Intel har uppdateringar för de flesta av de påverkade produkterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är dessa "säkerhetshål" ingenting som berör vanliga användare.

Någon som redan har access till din dator kommer inte gå att stoppa med en patch i längden heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som vanligt är dessa "säkerhetshål" ingenting som berör vanliga användare.

Någon som redan har access till din dator kommer inte gå att stoppa med en patch i längden heller.

Nja, det beror på vad "tillgång till systemet" innebär.

Om det räcker med icke-fysisk icke-admin-åtkomst så kan det missbrukas som en payload via någon känd intrångsvektor, exempelvis nyttjande av lämpligt säkerhetshål i en webbläsare, och det är definitivt något som berör vanliga användare.

Underskatta aldrig säkerhetshål.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har något väldigt hemligt på datorn så är det enbart intressant med säkerhetshål som kan få datorn att brinna upp eller explodera. Säkerhetskopiering är dock A och O.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Så säkerhetshålet finns inte i Nuc:ar som är äldre än 2018? Eller är det att Intel inte bryr sig om äldre hårdvara.

Har tre stycken gamla Nuc:ar här hemma.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Så länge man inte har något väldigt hemligt på datorn så är det enbart intressant med säkerhetshål som kan få datorn att brinna upp eller explodera. Säkerhetskopiering är dock A och O.

Kom ihåg det när polisen gör en gryningsräd för att din dator varit hub i en barnporrhärva.

Om ens dator är uppkopplad så bör man ta säkerhet på allvar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Så säkerhetshålet finns inte i Nuc:ar som är äldre än 2018? Eller är det att Intel inte bryr sig om äldre hårdvara.

Har tre stycken gamla Nuc:ar här hemma.

Intel listar vilka modeller som är drabbade, är dina NUC:ar inte med i listan så ska de inte vara drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kom ihåg det när polisen gör en gryningsräd för att din dator varit hub i en barnporrhärva.

Om ens dator är uppkopplad så bör man ta säkerhet på allvar.

I Sverige är man enbart ansvarig för sina egna handlingar, inte någon annans(förutom minderåriga och husdjur).

Visst otrevligt med ett otrevligt besök, men när dom kollar mina burkar så ser dom att jag aldrig automatiskt uppdaterat något i dom förutom antiviruset sedan runt år 2001/2002. Och mikrokod eller BIOS uppdateringar som påverkar prestanda negativt rör jag aldrig såvida inte jag behöver dom för att få igång någon pryl som är direkt beroende utav en senare uppdatering.

Samma problem som Du nämner kan man enkelt få om man agerar utgångsnod i TOR nätverket. Men likt där så är man inte ansvarig för någon annans handling. Visst, det gör inte rättsväsendets jobb enklare men det är inget jag kan hjälpa dom med.

Om någon har brutit sig in i min utrustning så kan dom vara där så länge jag inte märker det .

Och brandväggen mot Internet som detta inlägg går via uppdaterades senast år 2009.
Som dessutom körs på ESXi som senast uppdaterades år 2012.
Vars moderkort aldrig uppdaterats och kör firmware ifrån år 2011.
Som huserar bl.a. flera uppkopplade Windows XP/2003/7, CentOS 6, FreeBSD 7.x, OpenBSD 5.6 m.fl.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

I Sverige är man enbart ansvarig för sina egna handlingar, inte någon annans(förutom minderåriga och husdjur).

Visst otrevligt med ett otrevligt besök, men när dom kollar mina burkar så ser dom att jag aldrig automatiskt uppdaterat något i dom förutom antiviruset sedan runt år 2001/2002. Och mikrokod eller BIOS uppdateringar som påverkar prestanda negativt rör jag aldrig såvida inte jag behöver dom för att få igång någon pryl som är direkt beroende utav en senare uppdatering.

Samma problem som Du nämner kan man enkelt få om man agerar utgångsnod i TOR nätverket. Men likt där så är man inte ansvarig för någon annans handling. Visst, det gör inte rättsväsendets jobb enklare men det är inget jag kan hjälpa dom med.

Om någon har brutit sig in i min utrustning så kan dom vara där så länge jag inte märker det .

Och brandväggen mot Internet som detta inlägg går via uppdaterades senast år 2009.
Som dessutom körs på ESXi som senast uppdaterades år 2012.
Vars moderkort aldrig uppdaterats och kör firmware ifrån år 2011.
Som huserar bl.a. flera uppkopplade Windows XP/2003/7, CentOS 6, FreeBSD 7.x, OpenBSD 5.6 m.fl.

Man kan säkert slippa straff. Men lagom kul de månaderna innanf dom (eller år...) När man ska förklara för familj o vänner. O sen söka ledigt på jobbet för att du ska på förhör angående detta.

Sen kan man fortfarande dömas, hur många riktiga fildelare av obskyrt material tror du inte försöker skylla på någon annan som tagit över datorn?

Men vill du inte lägga fem minuter extra på säkerheten så är det ditt val. Kan bara starkt rekommendera.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men vill du inte lägga fem minuter extra på säkerheten

Det är inte bara fem minuter.

Det handlar om flera veckor i tid och flera hundratusen kronor räknat på en tioårs period om man skall räkna på att hårdvara inte längre har stöd för nya uppgraderingar. Naturligtvis skiljer detta sig från hushåll till hushåll, vissa har bara en laptop, andra har flera servrar, skrivare, skanner och skrivbordsdatorer.

Och det är då inräknat att saker och ting slutar att fungera efter uppdateringar och således blir man tvungen att byta/uppgradera hårdvara/mjukvara samt tiden som går åt. Kort och gott ett evigt slöseri med pengar och tid trots att hårdvaran/mjukvaran fungerar bra.

Som jag skrev innan, dessa uppdateringar som nyheten tar upp är egentligen till för dom som har hemligheter att skydda.

Exempel är organisationer, stater och personer utsatt position. Även dom där ett intrång kostar mer än uppdateringar/uppgraderingar p.g.a. t.ex. förlorade intäkter/sänkt värde på varumärket.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Sällan jag tittar på själva processorn IRL men den var väldigt fräsig i svart

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.