Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

@Elektron Det är nog filmen "Guldkompassen" med bl.a Nicole Kidman, Daniel Craig och Eva Green som
du känner igen den ifrån. ( https://www.imdb.com/title/tt0385752/ )

Guldkompassen är första delen i boktrilogin.

Ah då har jag nog sett den filmen men jag kommer inte ihåg den. Det får bli att se om den efter jag har kollat klart på serien.

Permalänk
Medlem

Ballers

The Rock i en lättsam komedi-serie vid första anblicken med rätt korta avsnitt. Men precis under den komiska ytan tycker jag den istället påvisar en mängd tragiska livsöden och hur det påverkar väldigt många människor. En värld där "everyone screws everyone" och pengar köper "sprit, vänner, kvinnor och droger". Nu är väl inte denna bransch säregen gällande just det utan gäller väl alla där pengar flödar - det drar till sig "hoppfulla och unga kvinnor som partysällskap som delas runt" och en hel del golddiggers.

Det är väl det totala intrycket efter att ha sett klart den, men självklart finns det en drös med avsnitt som får en att tänka på annat och en stor elogé skall ges till Rob Corddry som gör en riktigt riktigt bra insats. Personligen tycker jag han bär serien och lyckas hålla den vid liv och ger de flesta lyckade komiska inslagen.

Tycker dock det hela fallerar en hel del i sista säsongen då:

de plötsligt får för sig att ta sig an hela NFL som organisation och bli förkämpar på en så löjligt hög nivå att alla komiska inslag/konversationer försvann helt, eller höll det på en rimlig nivå som de lyckats mycket bättre med i tidigare säsonger.

Dold text
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Severance - Oj så skum och konstig serie. Men väldigt bra och vilken cliffhanger. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Stand

Gillar man Stephen King's miniserier lär man gilla även denna. Bygger som vanligt på en av hans noveller där han även skrivit manuset, han har ju en tendens att vilja vara involverad i dessa projekt. Värd att se även om man läst novellen då herr King har skrivit ett helt nytt slut.

Alexander Skarsgård kunde inte låta lillbrorsan vara ensam om att få spela Bad Guy i något från Stephen King ^^ Men tyvärr Alexander, här trumfar lillbrorsan Bill dig med hästlängder med sin insats

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har sett första avsnittet av We Own This City - Från skaparen av The Wire, David Simon, kommer ytterligare en skildring av Baltimores polis.

Den verkar bra, stämningen känns bekant från The Wire, men det är lite förvirrande att många utav skådespelarna från The Wire spelar i denna, fast som andra karaktärer. Får se vart det bär av.

Permalänk
Medlem

Igår såg jag sista avsnittet av Outlander S06. Tyvärr är denna säsongen riktigt seg och det händer i princip ingenting. För mig är S02 och S06 riktiga bottennapp när det gäller Outlander. Hoppas de skärper till sig till nästa säsong.

Permalänk
Medlem

Marvel's Runaways

Vad denna dynga har med Marvel att göra måste vara ett av universums olösta mysterier. Beskrivningen av serien (på Hbo) var definitivt missvisande då det visade sig vara ett typiskt "mtv tonårsdrama" dravel. Tydligen någon "crossover" med Cloak & Dagger fanns med som också skall vara en Marvelserie. Det enda positiva är att man kan ta bort Cloak & Dagger från "att se" listan utan att bemöda sig med att se ett enda avsnitt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Pentaverate
En Netflixserie av och med Mike Myers och han spelar även flertalet roller i den och det brukar inte båda gott när skådisar gör det men Mike fixar det bra och även om humorn i serien är överdriven så känns den ändå sansad.
Jag gillade Pentaverate väldigt mycket men jag hade förstås låga förväntningar från början.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Miracle Workers
(Hbo Max)

Varje säsong har en ny "setting och story" men bibehåller skådisarna fast i nya roller, mycket underhållande enligt mig. Det märks att humorn ligger nära både Daniel Radcliffe och Steve Buscemi som är både exekutiva producenter och huvudrollsinnehavare. Tycker mig kunna se tydliga influenser av Monty Pyton i ett flertal scener.

Ser fram emot säsong 4 som förhoppningsvis kommer denna höst, ett litet guldkorn i träsket av all "skit"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Deadwood säson 1-3.
Har plöjt igenom denna serie senaste tiden. Tyckte den var väldigt bra men slutet lämnade lite att önska.
Av en ren händelse så såg jag att det kommit en film flera år efter att serien avslutades. Med nästan alla originalskådespelare från serien så den ska jag definitivt kolla på ikväll.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

CLARK på netflix.
Inte superbra men ändå rätt OK. Intressant att få veta mer om denna Clark Olofsson där det mesta sakerna verkar stämma överrens med vad som hände i verkligeheten men även väldigt överdrivet.

Rekommenderar ändå, då det är bara 6 avsnitt(6h totalt)

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Subzero299:

Deadwood säson 1-3.
Har plöjt igenom denna serie senaste tiden. Tyckte den var väldigt bra men slutet lämnade lite att önska.
Av en ren händelse så såg jag att det kommit en film flera år efter att serien avslutades.

Planen var att serien skulle få en fjärde säsong som följde samma format som de tidigare tre, alltså tolv avsnitt som skildrar en tvåveckorsperiod med varje avsnitt motsvarande en ny dag i Deadwood. HBO ville korta ner sista säsongen till sex asvnitt istället, vilket David Milch som skapade, producerade och skrev det mesta av serien inte kunde acceptera då det inte skulle vara genomförbart att avsluta med en sexdagarsberättelse. Kompromissen mellan HBO och Milch blev att istället göra två stycken TV-filmer om två timmar vardera, för att kunna avsluta utan att vara bunden av seriens tidigare format.

Sedan tröskades det runt i tio års tid innan slutresultatet blev en film istället för två.

Hursom så är Deadwood något av det bästa som producerats för TV, även om nästan alla inblandade hade velat se en ordentligt genomförd sista säsong medan alla skådespelare fortfarande var i skick att delta

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Intressant angående Deadwood. Det är ett jävla helvete, om uttrycket tillåts, när TV-kanaler inte kör serier i hamn. Några av mina exempel är Babylon 5, där man skulle köra 5 år, funderade på att korta ner det till 4 (så den säsongen blev forcerad), och så blev det visst en femte säsong ändå. Och Firefly såklart, med följande halvdan film. Och Dark Matter. Den var värd mer än 3 säsonger.
Jag menar inte att alla serier måste ha en avslutning, för min del kan de gärna få sluta ganska öppet, men att bryta mitt i en story för att...pengarna tog slut? Trist.

Ser på Picard nu, ska klämma säsong 2-avslutningen ikväll. Där fattar jag det som att tredje och sista säsongen redan är inspelad. Bra.

Lite besviken på att sista säsongen av Expanse blev så rumphuggen. Där var det visserligen klart att böckerna skulle fortsätta efter TV-serien, så det kom inte som en överraskning att det var sista säsongen, men den var ju kortare än tidigare säsonger.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefan_JL:

The Pentaverate
En Netflixserie av och med Mike Myers och han spelar även flertalet roller i den och det brukar inte båda gott när skådisar gör det men Mike fixar det bra och även om humorn i serien är överdriven så känns den ändå sansad.
Jag gillade Pentaverate väldigt mycket men jag hade förstås låga förväntningar från början.

https://www.youtube.com/watch?v=SwcGcPDPbnQ

En annan aspekt (min) på det hela är: URK! Såg 1sta halvan på 1a avsnittet och insåg: inte för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

The Pentaverate
En Netflixserie av och med Mike Myers och han spelar även flertalet roller i den och det brukar inte båda gott när skådisar gör det men Mike fixar det bra och även om humorn i serien är överdriven så känns den ändå sansad.
Jag gillade Pentaverate väldigt mycket men jag hade förstås låga förväntningar från början.

https://www.youtube.com/watch?v=SwcGcPDPbnQ

Skrivet av anon257891:

En annan aspekt (min) på det hela är: URK! Såg 1sta halvan på 1a avsnittet och insåg: inte för mig!

Jag gillar Mike Myers men detta kändes bara pinsamt, tyvärr.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

CLARK på netflix.
Inte superbra men ändå rätt OK. Intressant att få veta mer om denna Clark Olofsson där det mesta sakerna verkar stämma överrens med vad som hände i verkligeheten men även väldigt överdrivet.

Rekommenderar ändå, då det är bara 6 avsnitt(6h totalt)

Den var helt OK serien, men jag tycker den var lite för lång ärligt talat. De hade nog kunnat korta den 30% eller något. Inför sista avsnittet kände jag ingen fantastisk lust att titta.

Permalänk
Medlem

The Man Who Fell to Earth

https://www.imdb.com/title/tt10758074/

Tycker den är riktigt bra en så länge,fått lite svalt betyg men om du tycker om science fiction så kommer du nog gilla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

The Man Who Fell to Earth

https://www.imdb.com/title/tt10758074/

Tycker den är riktigt bra en så länge,fått lite svalt betyg men om du tycker om science fiction så kommer du nog gilla den.

Chiwetel Ejiofor är rätt så rolig med sina ansiktsuttryck .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Picard Season 2

Det positiva är att den till skillnad från allt senare om Star Trek faktiskt har kvar Star Trek känslan.

Det negativa är den story de valt att fokusera på, förr hade det varit ett avsnitt och inte en hel säsong.

Att ha med Q funkade förut som något "komiskt" i något enstaka avsnitt, samt tidsresande. För en hel säsong blir det utdraget och det är de två saker jag gillade MINST med Star Trek: Q och "travel back in time". Att bygga en hel säsong på det gör att den faller platt för mig personligen.

Dold text
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Woohoo, nya avsnitt av den bästa serien för tillfället! Eller ja, tekniskt sett en spinoff då…
Talar förstås om Bosch: Legacy, som numer syns på Amazon Prime snarare än HBO Nordic/Max.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Har precis börjat kolla lite på Black Mirror. Lite annorlunda format med varje avsnitt som en kort-film typ, dvs inga återkommande roller mellan avsnitten. Det får duga för tillfället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Wellington Paranormal - Först var jag lite tveksam eftersom jag tyckte huvudpersonerna var lite för osmarta men det funkar efter ett par avsnitt, lite ojämn men ändå tillräckligt kul för att jag kommer fortsätta se säsong 2 (tror det finns 5 totalt). Finns på HBO Max.

Det är en spinoff på "What we do in the shadows".

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Ser om Chernobyl nu för andra gången, den tickar alla mina boxar: handlingen, estetiken, stämningen, musiken, skådespelarna.

Innan såg jag tre säsonger av Succession, den var också bra, kanske hade något segt parti men hade också riktigt bra partier.

Gillar också serier som House of Cards, Mr. Robot, The Witcher, Vikings, Altered Carbon, Dark, Homeland, Billions, The Americans.
Vad bör man se härnäst om man gillar ovanstående?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ser om Chernobyl nu för andra gången, den tickar alla mina boxar: handlingen, estetiken, stämningen, musiken, skådespelarna.

Innan såg jag tre säsonger av Succession, den var också bra, kanske hade något segt parti men hade också riktigt bra partier.

Gillar också serier som House of Cards, Mr. Robot, The Witcher, Vikings, Altered Carbon, Dark, Homeland, Billions, The Americans.
Vad bör man se härnäst om man gillar ovanstående?

Du har uppenbarligen en god smak och att fortsätta på HBO-spåret är alltid ett säkert kort!

"The Wire" är en serie som måste ses av alla minst en gång i livet. Bara börja beta av om du inte sett!
"Six Feet Under" är en av mina favoritserier ever. Kanske lite ojämn sett över alla 5 säsonger men överlag väldigt bra drama!

Gissar att du sett "True Detective" säsong 1? Går väl in som topp 3 av en säsong och serie någonsin?
S2 ojämn men fått väl mycket skit, S3 är 3,5+

Om du gillar smart humor kan jag starkt rekommendera "Arrested Development"! Hysteriskt kul och smart gjord. En payoff på ett skämt kan dyka upp i nästa säsong etc. och mycket "running gags". Se S1-S3, resten kan du nog skippa.

Kan också tipsa om en miniserie som heter "Mare of Easttown". Läs min korta recension här:
#19188924

Permalänk
Medlem

@edson: tusen tack för tipsen

True Detective såg jag säsong 1 av, det var en evighet sen, men vad jag minns var den riktig bra, har för mig att den nästan var plågsam att kolla på ibland (på ett bra sätt hehe).
The Wire, jag började titta... får nog ge den en chans till, minns inte riktigt varför jag inte fortsatte. De andra tipsen ska också kollas upp!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@edson: tusen tack för tipsen

True Detective såg jag säsong 1 av, det var en evighet sen, men vad jag minns var den riktig bra, har för mig att den nästan var plågsam att kolla på ibland (på ett bra sätt hehe).
The Wire, jag började titta... får nog ge den en chans till, minns inte riktigt varför jag inte fortsatte. De andra tipsen ska också kollas upp!

Ingen orsak! "The Wire" är kanske lite av en "slow burner" och det är ju knappast något man slötittar på heller. Nu har jag bara sett hela serien en gång men vill minnas att det börjar bli riktigt bra S2-S3 så ge det en chans! S1 är på intet sätt dålig ska sägas.

Tar också ett tag att komma in i "tugget" så blev en del google på slangen. Ska dock självklart ses med engelska undertexter så det inte blir något lost in translation.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Gillar också serier som House of Cards, Mr. Robot, The Witcher, Vikings, Altered Carbon, Dark, Homeland, Billions, The Americans.
Vad bör man se härnäst om man gillar ovanstående?

Tja, det var en lite blandad kompott. Jag gillade

Deckare/Brott: Bron, Brottet (Forbrydelsen), Line of Duty, Money Heist, Big Little Lies, Breaking Bad, Happy Valley, Mindhunter

SF: Westworld, Firefly, Battlestar Galactica, Fringe (S1 är den en X-Files wannabe, men det blir bättre), Orphan Black, The Expanse

(Anti)superhjälte: The Boys

80-talsnostalgi: Stranger Things, Cobra Kai (inte jättebra, men jag kan inte låta bli)

Annat: Rick and Morty (animerat, men inte för barn)

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn: tack! Money Heist och Breaking Bad har jag också sett, bra serier. Får kika på dina andra tips

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Halo

Tillhör skaran som inte har spelat ett enda av spelen eller följt "loren" speciellt mycket, trots det har nog ingen lyckats undgå vissa saker och namnet "Master Cheif"

Mitt intryck är en välproducerad och högbudget ScFi serie där det känns som de försökt lägga in lite mer "substans och djup" till något som bygger på ett (flera) spel. Dock saknade jag en del "stridande och krig", kanske försöker de lägga en grund och skapa "connections till karaktärer" i säsong ett och skapa en långvarig serie där framtida säsonger kommer innehålla mer av vad detta universa är mer känt för ^^

Men för en som inte är ett fan eller insatt fungerar den alldeles ypperligt, med viss avsaknad av "badass supersoldier".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Euphoria

Förstår definitivt inte "hypen" eller all uppståndelse denna fick/har. Ett gäng väldigt "trasiga ungdomar" i övre tonåren som festar och har sex ibland, det är väl bara i landet på andra sidan Atlanten detta fortfarande är en "chock-faktor". Ändå är karaktären det fokuserar mest på den minst trovärdiga, dvs den som blir "knarkare". Att en 17-årig tjej kan uppehålla ett gravt missbruk utan att betala för det vare sig med pengar eller sexuellt känns... ja...även om det nämns väldigt kort i ett avsnitt av en langare: "Tur att du är kvinna, du har alltid något andra vill ha".

Daddy-issues galore, trasiga föräldrar som "för över det" till sina barn... trasiga tonåringar som försöker bibehålla relationer... lite som skaparen av serien har försökt trycka in alla aspekter av "trasigheter" på ett fåtal ungdomar inom samma vänskapskrets. Lägg till ett par mentala sjukdomar ovanpå det såsom Bipolär etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal