Permalänk
Skrivet av haoko:

Ta en analog i en vecka eller 2, gå ut i skogen, ha tråkigt.
Att ha tråkigt är underskattat det får hjärnan att bearbeta saker som har legat i dvala, sen kommer det bli kul igen.

Mjaoeae, du har rätt iofs. Men jag tycker att allt behöver inte vara "full on Donkey Kong". Man måste inte, på t.ex en lördag, spela i 18 timmar. Det räcker med 12 De andra 4 kan man ägna åt att vidga vyerna lite IRL.

Permalänk
Medlem

Kom ju ett nytt" 8-bitars" spel som blivit populärt senaste tiden, Vampire Survivors. Jag köpte det (kosta typ 20 kr) och tänkte väl bara att det var lite nostalgi med grafiken, men det slutade med att jag spelade 5 timmar i sträck vid första launch och har spelat totalt 37.5 timmar nu. Jätteskoj och enkelt att komma in i, utmaningar finns. För den lilla slanten är det helt klart värt det :D!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av lasseedsvik:

Låter mest som du har ångest som jag har du vill göra saker som du nästan helt säker att du kommer gilla, men vill/vågar inte chansa pga mående för att släcka den "roliga idén". If I made any sense..

Korrekt. Har haft daglig ångest sedan en tid tillbaka, och det påverkar så klart allt man gör på ett negativt sätt. Speciellt grejer som förut varit roliga.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag spelar spel som jag funderar över varje dag och får mig att längta efter varje dag. Black Desert Online. Innan BDO tänkte jag "jag ska aldrig börja med ett MMO igen" .. men det visade sig inte funka. Spelar även andra spel som jag längtar efter, varje dag. Typ Minecraft. Borderlands. Fler spel.. som ja inte hinner spela.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Har exakt samma "problem" just nu. Det här har redan pågått sedan länge. Jag tror att der beror (för mig själv) mest på att det ej finns några spel som är intresseranta för mig. T.ex. har jag alltid varit en stor fan av battlefield men den sista blev ju inget vidare och det finns inte många andra alternativ (har redan kört de flesta gammlare fps spel och hos COD är det ju samma sak), vilket gör att jag som fps fan har ej ngt som man kan köra som alternativ. Och jag har också redan provat andra spel som t.ex. MMOs eller singleplayer, men det är inget som har riktigt lockad mig (har spelad färdig spel men tyckte fortfarande inte om de speciellt mycket). Till sist sökte jag ett nytt hobby. Har utvecklad ett ganska stort bilintresse. Har alltid tyckt om att fixa saker själv. Spelar ingen roll om det är tekniskt eller mekanisk. Så mitt råd är att söka nått nytt. Finns säkert nått annat som du kommer tycka är kul! Jag tror också att "spelglädjen" kommer komma tillbaka ngn dag. Det brukar alltid vara så efter en viss tid.

Permalänk
Skrivet av BloodFarmer:

Korrekt. Har haft daglig ångest sedan en tid tillbaka, och det påverkar så klart allt man gör på ett negativt sätt. Speciellt grejer som förut varit roliga.

Tror du behöver bara lägga undan en timme eller nåt då och då där du gör nåt annat. Vila hjärnan lite Balsam för själen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

kan berätta hur jag har det.
jag har haft den känslan då och då att inget spel känns kul och blir less snabbt. Ofta beror det på att jag suttit för mycket nu förtiden har man inte tid sitta lika mycket har spelande blivit mycket roligare och känns inte som ett tvång.

nu är man mera avslappnad och när spel släpps som jag känner för spela gör jag det och annars spelar jag inte. Ja förutom varje Path of exile liga i 2-3 veckor, som släpps en gång i kvartalet. *ny liga nu på fredag 21.00 en diablo liknade spel fast bättre ;-)*

Att bli avslappnad o vilja spela krävs att man är utan datortvspel ett tag och sedan tror jag bara en skärm vid datorn är bättre så man inte bli stimulerad hela tiden och att man slappna och bara focus på spelet.
jag förstår din känsla men jag kommer nog inte kunna kunna lösa det utan får nog prova vad som är bäst för dig och prova lite olika saker jag ser aldrig på streams så jag tror det hjälper att man vill spela mera själv och inte spela varje dag utan ha vissa dagar som är utan dator så man uppskattar tiden mera framför den.

men för dig efter som du har denna känsla nu så tror bäst för dig bara lämna dator ett tag sedan kom tillbaka och spela spel du verkligen känner dig sugen på. nä nu känner jag som jag bara babla men prova Path of Exile är speltips om du gillar diablo ny liga på fredag! 21.00

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma ”bekymmer” sen köpte jag Forza Horizon 5. (Aldrig spelat bilspel förut, men gillar bilar).

Antingen följer jag storyn och låser upp nya bilar osv, men när jag är trött på det så brukar jag mest Cruisa runt och lyssna på Spotify, sjukt avslappnande + man får en liten datorspelarfix på köpet.

Nu kanske detta mest va ett tips till folk med mindre tid pga barn eller liknande, men ändå! 😂

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag hade samma ”bekymmer” sen köpte jag Forza Horizon 5. (Aldrig spelat bilspel förut, men gillar bilar).

Antingen följer jag storyn och låser upp nya bilar osv, men när jag är trött på det så brukar jag mest Cruisa runt och lyssna på Spotify, sjukt avslappnande + man får en liten datorspelarfix på köpet.

Nu kanske detta mest va ett tips till folk med mindre tid pga barn eller liknande, men ändå! 😂

Alla tips är bra tips Som vanligt med internet, man tar det man får, och slänger det man inte vill ha

Men som sagt alla vinklar som är vettiga är viktiga Hjälper alltid någon

Permalänk

Okej, det är snart 21:00

Vi behöver lite pausmusik innan vi fortsätter

Permalänk
Permalänk

Anyways...... sorry för det sjukt roliga (imho)...

Har ni fler tips på IRL hobbies?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej Alexander

(Sorry för långt bladder och en del ranting)

--- Begin bladder (?) and ranting
Kan relatera till din känsla. Har varit sjukskriven sedan 2014 och har utmattningssyndrom, PTSD och diverse annat. Så jag tycker det är viktigt att du tar dina signaler på allvar. För den skull kanske du inte behöver sluta helt. Men spel osv skall oftast kännas som underhållning vilket det är. Inte som ångest, tvång, dåligt samvete eller liknande. Jag tränade spinning 4 gånger i veckan. Så att bara träning och äta perfekt (vilket är jättebra om man gör), inte är några garantier för att det händer folk.

Spelade också WoW, från -05 till förra året så jag vet hur det känns lol. De senaste 5 åren jag spelade var det bara för att jag "måste göra" det och att jag måste vara med på raids osv. Hade 46 gubbar på max-level, men så fort man fick upp en till max-level så kom ångesten att man typ "måste" levla en warlock som bara var 55 så det skulle se snyggare ut på login-skärmen även om man hatade klassen. Hade totalt över 3 years played totalt. Och sen när classic kom så började man om från noll igen. Men, tack och lov, gav jag upp förra sommaren typ. Och nu i efterhand börjar man undra vad man höll på med egentligen när det inte kändes kul oftast. På slutet så kändes det lika stimulerande som att behöva gå till ett jobb för att slicka frimärken i 8 timmar. Total j-la ångest.

Så nu med mina issues klarar jag inte av den koncentration och processande av intryck som spel som går i 300km/h. Får bara migränliknande symtom och svettningar. Spelade CS och Battlefield då och då förut..... men det är bara att fetglömma nu.

Som "tur är" så gillar jag golf. Så jag började spela Perfect Golf, som är det enda golfspel som inte är som ett arkadspel (efter Links 2003) och där man kan göra sina egna banor med ett plugin till Unity 5.2.3. Och iom att jag "alltid" undrat över hur folk gjort banor till spelet så började jag för några månader sedan att lära mig det. Men det är lite den där känslan som man när man jobbade med programmering och utveckling. Så länge det är senaste versionen man ska göra går allt jättebra. Men när det är något som är 6år som måste fungera så blir det genast problem. Och när man försöker fråga efter hjälp så är det ungefär som att fråga om någon random snubbe vill donera en njure till mig. Får säkerligen bättre svar oftast om man skriker sin fråga rätt ner i toastolen. Så man visste direkt att man måste försöka lista ut allting själv som vanligt. De som kan orkar inte ens se frågan.

Så jag försökte lära mig att skapa ett träd i Blender som jag sedan kan importera till Unity. Ett fantastiskt program som är gratis och har ca 8 miljoner knappar och inställningar. Så hittade jag ett plugin via Youtube där man enkelt kan skapa träd. "Fantastiskt" tänkte jag och laddade hem det...... gick inte ens installera. Finns på Github och har inte blivit uppdaterat sen i december och folk har samma problem som jag.

Så hittade man denna video som bara gjorde att man la sig raklång på soffan efteråt och försökte andas normalt:
https://www.youtube.com/watch?v=y7PdiGXbrD0

Anyways..... ibland är att växla till något kreativt kanske inte är optimalt.... men jag ska göra en golfbana som inte ser ut som default-skit om det är det sista jag gör.. Hade Unity-motorn varit typ 1 år nyare så hade jag kunnat spendera typ några hundralappar och fått hur många modeller som helst men men... Kanske kommer stå på min gravsten: "Här ligger Lasse. Försökte bygga en golfbana i Unity 5.2.3. THE END"

----- End

TIPS! ("äntligen" något vettigt i inlägget)

I och med att, det verkar som, du bor i Lycksele så bor du i ett drömområde för många Speciellt om man gillar flugfiske och natur.

Häromkring ser vattnet ut som dogshit, men där uppe så är vattnet klart (antar jag) och man ser fiskarna när de attackerar flugan

Jag flugfiskade under typ 2 somrar och det var en rolig hobby att ha. Verkligen en hel vetenskap där man aldrig blir fullärd. Jag var aningen för stressad osv så det var ett h-te att som darrhänt hålla på och knyta väldigt tunna linor Men någon gång när jag blir väldigt gammal så kanske jag återupptar det. Tänker inte sälja min gear iaf Det var roligt att t.om stå på gräsmattan och träna kast. Sen på vintern om man längtar till flugfisket på sommaren så kan man ju alltid lära sig att binda sina egna flugor (kanske du i framtiden kommer ha en modell som kallas Alexander-flugan" Jag rekommenderar att du och någon polare eller så signar upp för en flugfiske-kurs för att prova på. Eller ber någon som kan om lite hjälp att komma igång. Är man lite nörd så kommer man gilla det oavsett om man gillar fisk eller inte (rökt regnbåge.... nam nam). Man träffar alltid massa trevligt folk när man fiskar Känns väldigt avkopplande och som balsam för hjärnan att bara svinga lite och känna sig lite mer närvarande.

En annan hobby du kan börja med är fågelskådning. Låter kanske lite B, men smyger man igång lite med hjälp av google så blir det intressant. Finns t.om appar där man kan låta den lyssna på en fågel så får man fram vilken det är. Kan börja med se vilka fåglar du har utanför fönstret. Jag och många andra borde kunna åtminstone kunna namnge 5 småfåglar baserat på utseende och läte. Eller så kanske du blir lite intresserad av vilka de där j-la fåglarna är som börjar väsnas 3 på morgonen när du kör mythic Gul'dan och ska heal'a main tank som plötsligt verkar ha fått alzheimers eller vänt på tangentbordet av misstag.

Sen en extrem samlar-grej-hobby som vem som helst gillar är ju geocaching (https://www.geocaching.com). Alla åldrar, kostar 0kr (om man nu inte bränner massa bensin), väldigt populär hobby som hur många som helst gör eller har gjort. Hmm...... "Det finns 2 428 geocacher kring Järbo", nu blev jag nyfiken och måste kolla hur f-n det kan vara så många runt min skithåla jag bor i. Anyways... körs via app i telefon, du samlar geocacher ungefär som achivements i WoW, är rätt beroendeframkallande. Ypperlig hobby att hålla på med eller göra då och då. Och varje geocache är av olika storlek och svårighet, så det krävs ibland en hel del sökande. Ibland hittar man inte den, så kan man gå in på siten och läsa "tips för att hitta", eller rapportera den som tveksam så någon annan kanske kan verifiera att den finns eller inte. Passar alla åldrar så det är bra. Det primära är att upptäcka nya ställen. Eller att se det där stället man åkt förbi 4000 gånger men aldrig sett andra sidan. Varje geocache är alltid en container med en rulle papper där man skriver sitt namn och datum när man hittat det. Så det finns både analogt och digitalt. Vissa lådor innehåller annat också, kan inte reglerna för sånt, men kan innehålla typ mynt av olika slag eller random grejs, typ godis.

Här är exempel på de svårare geocacherna:
https://www.youtube.com/watch?v=fKuq9uCRXt0

Finns massa videos på värre men you'll get the idea Normalt sett så är de flesta enkla. Men det är lite nördigt att hitta de svårare.

Tror du behöver något som är lite lugnare iom att det verkar som att antingen huvudet eller kroppen kör i 100% (eller båda samtidigt). Kanske träffa personer IRL och hänga med. Allt blir väldigt robot-aktigt när man bara kör digitalt. Får du bara lite balsam för själ och hjärna så kommer du börja uppskatta gaming igen. Once a gamer always a gamer.

Hope I made some kinda of sense

Ta hand om dig!
/Lasse

Absolut, tack för utförligt inlägg. Precis som du lider jag av PTSD och även ångest, panik m.m. Känner att t.o.m en del spel som inte ens är särskilt tävlingsinriktade funkar för mig riktigt utan att jag stressar upp mig och blir arg då misstag och liknande uppstår och detta har varit ett mer återkommande problem som uppstår i fler och fler spel, oftast då man inte riktigt hänger med alla andra i svängarna.

Jag ska absolut försöka göra något som gör att man kanske tar till vara på omgivningen där man bor och tar sig utomhus, åtminstone på sommaren, på vintern är det svårare då det blir ner mot -40 då det är illa. Tyvärr så är det så att dit jag flyttat nu så känner jag ingen på "fritiden" så att säga, utan endast lite kollegor och så och då är det lätt att man blir stillasittande, speciellt inomhus. Nu var tanken väl att jag och sambon ska försöka ta oss upp över fjällvärlden också och eventuellt fara ut på några turer kringliggandes här! Tyvärr så p.g.a en inte alldeles vanlig hjärtsjukdom som kan innebära "plötslig hjärtdöd" försvårar den fysiska delen men om man anpassar det lite underlättar det iaf.
Däremot låter det verkligen som jag behöver hitta något man bara kan varva ner med och andas en stund utan att inte behöva vara i tusen RPM för att man inte hittar något att spela. Kommer det sen ett infall då man är sugen att spela så får man ta det då helt enkelt.

Så tack för dina words of encouragement. Måste bara ta mig en funderare och lista ut vad man skulle ha hittat på! Dra lite nytta av omgivningen då man lätt blir hemblind.

Hoppas golfbanorna blir storslagna!

Skrivet av BloodFarmer:

Helt sjukt. Jag satt precis och googlade på exakt detta. Och så kommer jag till denna tråden. Jag känner exakt samma sak. Kan sitta och scrolla spel i en timme på Steam, kanske till och med köper något, tänker "detta ska jag testa imorgon, fan vad kul". Sedan blir det bara liggandes. Tar några dagar innan jag startar speldatorn igen, och samma visa. Slutar med att jag spelar några matcher Rocket League. Testar jag något nytt så är det oftast inte tillräckligt tillfredsställande eller för segt de första 30 minutrarna och då tappar jag intresset.

Så jävla tråkigt. Kanske är trött på att spela överhuvudtaget.

Precis så, det känns väldigt surt då man betalat för något som ett spel så känner man inte ens dragningen till det även fast det är något man var intresserad av, uppenbarligen då man köpt det! Den konstiga känslan som uppstår då man är sugen på att spela men det "känns jobbigt" att starta och försöka bli insatt i det och tänk ifall det går åt helvete eller att det är tråkigt, då känns det som man slösat bort tiden istället, den som är så jävla dyrbar fast man slösar bort den på annat vis istället.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Alla här försöker prata ut dig från att bli esport mästare. Att du inte känner glädje är för att din kropp nu ser det som arbete. Vilket tyder på att du är redo att arbeta som gamer...

Nä men menar är en hobby testa lite annat. Ta en mindre pause eller om du verkligen vill kör annan gener gärna något simple. Då jag känner mig trött på stor spel brukar jag köra något mer enkelt som Nintendo klassiker eller indie som andra här också säger.

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar om att man kanske har väldigt höga krav och inte vågar "chansa". spel kostar ju ändå pengar och recensioner kan sällan ge hela bilden.
idag kör jag ofta klassiker som jag alltid gillar och dom går liksom runt, runt hela tiden. ofta med ett par mods instoppade. nu senast var det mass effect serien. tröttnar jag nog aldrig på och är nog det enda spelet där karaktären förljer med genom hela spelserien och val i första spelet påverkar saker i tredjespelet tex. Det gör det även väldigt omspelningsbart men nu dröjer det nog ett par år tills nästa gång med det. fallout 4 med moddar stora som DLC var det innan det...kanske blir något klassiskt spel nästa gång. Total Annihilation: The Core Contingency är en klassiker jag även ramlar in på ibland trots åldern på spelet.

Hjälper nog att ha andra hobbys också. jag meckar mellan varven med mina bilar och bygger på huset och det är saker där det alltid finns att göra om man vill, bara man håller det akuta under kontroll.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lost Ark

Permalänk
Medlem

Det låter kanske kliché men ta en promenad i vårsolen varje dag. Det ökar motivationen för att hålla på med andra fritidsintressen som t.ex. spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag drog ner på spelandet 2013. Mina ögon pallade inte vissa spel. Hade dock inga större problem att jobba på teknisk support. Jag spelar ganska sällan numera för jag känner inget krav. Med sämre syn, trötthet av allergier, frakturer, tinnitus, hjärnskakning och invärtesproblem så är mycket annat mer lockande.

Jag har ägnat tid till att umgås med släkt och vänner. Intressen har skiftat till att resa, motionera, tänka på kost och se film med flickvän. Jag hade en period jag satte mig in i Linux. En period med molnbaserade tjänster. En period att leta efter relationer. Gått ofta på fik periodvis men blir aningen dyrt. Haft period då jag spelat retrospel och pysslat med retro Amiga och Sega. Senaste två åren har jag hållit på med PC-hårdvara igen och byggt datorer åt andra. Det är ett jättebra intresse förutom alla nötter till handlare.

Jag har även hållit på med att odla växter och pysslar om andras husdjur. Har även skapat YouTube-kanaler och följt andra. Då blir det content och göra enklare musik. Om man ser hela livet som ett spel med oändliga möjligheter blir livet även mer meningsfullt.

En del här tipsar om att snickra och det kan absolut vara kul om man vill använda händerna, liksom andra hantverk. Ser många yngre tonåringar som fastnar i spelandet, men de gör inget åt det. Är precis som att de bestämt sig för att spela, men vet inte varför. En del är spelberoende och kanske letar den där första känslan igen.

Till alla som fastnat i gamla vanor kan det vara en bra idé att varje dag försöka bredda sitt perspektiv. Ni kommer få ett mycket rikare liv. Ni kan komma tillbaka senare med t ex spelande.

Delade upp texten
Permalänk

Spontant så ni som använder Alvedon/Ipren dagligen borde sluta med det. Det gör oftast saken värre med magproblem (som i sig ger följdfel). Och oftast med symptom på ångest som spänningshuvudvärk och sånt.... de pillren gör bara saken värre.

Permalänk

Vill hjälpa er så jag delar med mig av ljudfiler som verkligen (åtminstonde i mitt och någras fall) hjälper att känna lite mer närvaro och koppla av från. Det är åtminstone, tycker jag, att ge det en chans. Lyssna gärna på det några kvällar då och då.. (Ljudfil 2 har jag inte lyssnat på ens) men ge det en chans... Verkligen... åtminstone försök

https://www.lasseedsvik.se/ljud/Sandvikens_narsjukhus_5.m4a

Ljudfil 2:

https://www.lasseedsvik.se/ljud/Observera_andetaget.mp3

Spara dem i nån lokal mapp eller nåt för säkerhets skull om ni vill ha dem kvar.

Det kan tyckas konstigt, men försök några gånger innan ni ger upp. Jag tycker att man känner sig lite mer närvarande efter, kanske gäspar lite och känner sig avslappnad. Det viktiga är att koppla loss och vara lite mer närvarande.

Hoppas det hjälper er.

EDIT: De är från professionella och inte nå random yoghurt ppl
Permalänk
Medlem

Känner själv samma ibland för att fastna så behöver jag ett spel med bra story annars lessnar jag fort. Äventyrspel å rpg brukar jag fastna i andra spel nja rts kan man sitta timmar med oxå eller ta en paus sen behöver man tid för att fastna oxå vilket nuförtiden kan vara ett bekymmer mvh arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

jag kan rekommendera dyson sphere program, det är ett building sim spel där det ultimata målet är att bygga en enorm dysonsfär genom automation. i vanliga fall så lirar jag mest dungeoncrawlers eller gunz the duel men dyson sphere program fastnade jag efter 10 min och märkte av 5 timmar senare att läggdags var för ett par timmar sedan..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det låter kanske kliché men ta en promenad i vårsolen varje dag. Det ökar motivationen för att hålla på med andra fritidsintressen som t.ex. spel.

En bra idé men det bör kombineras med en uppgift så det inte blir bara att "här går jag runt osv.... är det slut snart?"

EDIT:

Att gå ut, kanske en riktigt tidig och sen sätta sig vid en sjö eller liknande, och sen bara lyssna in när fåglarna börjar sjunga..... det är underskattat, det borde jag och många andra göra. Och ni som är into social media så får ni sjukt fina bilder vid denna tidpunkten

Behövs förtydligande. Det var rätt från början
Permalänk

Låter som du har spelmissbruk och försöker tvinga fram spelen att vara roliga som förr.

Är det inte roligt så ge dig ut i livet och kom tillbaks och spela när det börjar locka.

Permalänk
Skrivet av Sherrinjo:

Låter som du har spelmissbruk och försöker tvinga fram spelen att vara roliga som förr.

Är det inte roligt så ge dig ut i livet och kom tillbaks och spela när det börjar locka.

Var ett konstigt statement? Är folk som spelar gamla spel, som super mario, beroende av spel? att vara beroende av spel är allvarligt men ditt statement var lite otydligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Ja, asså inget spel känns roligt i mer än någon timme och stänger jag av ett så återvänder jag sällan till det.
Utöver att sitta vid datorn och uggla så tränar jag väldigt mycket styrketräning och spelar en del gitarr och lite sånt. Vetetusan vad annars man skulle ha börjat med haha...

Geocaching?
Gå med i hemvärnet?
Airsoft eller Paintball?

Permalänk
Medlem

Det som fungerat för mig är:

1) att lägga av med spel som i mångt och mycket bara är "dopamin-fällor", och istället spela spel som är fokuserade på utforskning och skicklighet,
2) att skaffa ett par handkontroller, som låste upp flera spel i ovanstående kategori, varav särskilt nämnvärda är Hollow Knight och Overcooked (med flickvän),
3) att lägga mindre tid på spel, vilket gjort att tiden jag lägger är mer avsiktlig, och jag uppskattar den mer,
4) att försöka att inte stressa upp mig över att jag "förlorat" spelglädjen (en självuppfyllande spådom?),
5) att se till att jag inte använder spelande som en flykt från saker som jag behöver ta tag i.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Geocaching?
Gå med i hemvärnet?
Airsoft eller Paintball?

Ypperliga förslag.... hemvärnet skulle jag ranka etta där

Permalänk

Tror vi missar det uppenbara här.......

Han har en sambo.... det om något är värt att investera i och dela..... Tro mig, det kan låta som farfar-advice.... men ta hand om dina närmaste Ingen vill bli gammal och ensam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Hejsan gott folk,

Tänkte höra om det är någon annan än mig som är så ofantligt vilsen bland spel idag.
Känner mig bara less på alla spel och inget som speciellt lockar mig. Det känns som att förut hade man alltid något spel som man kände att bah "Yes, nu jävlar ska jag hem efter jobbet och spela!" men nu sätter jag mig vid datorn för att sedan bara... sitta och leta efter spel eller fastnar på någon stream eller annat... Senaste tiden har jag bara slagit igång en stream på ena skärmen och slöfarmat i D3 tills jag ledsnat och bara gjort något annat.
Har prövat en massa olika spel men inget som fastnar igen. Annars spelar jag allt ifrån Tarkov, WoW, Diablo, Battlefield-serien.

Vad fan ska man göra? Undvika och spela helt ett tag för att se om lågan tänds igen? Har jag FÖR många spel på Steam och alla andra spelklienter eller vad?

Mvh

Alexander

Känner samma sak. Konstaterar bara att det är svårt för speltillverkare att komma med något nytt. Det mesta är redan utvecklat och producerat. Oftast är det nya iterationer med uppdaterad grafik och fler nivåer att utforska som släpps, men själva grundidén förändras sällan och det skapar snabbt en tristess. Man känner igen allt. Ta Anno-serien och Far Cry tex. Har du spelat ett har du spelat alla.

Gör något annat än att spela datorspel.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014