Backup för Brf. Nas eller molntjänst?

Permalänk
Medlem

Backup för Brf. Nas eller molntjänst?

Ska ta tag i backupen för Bostadsrättsföreningens dator och lagrade filer. Vill att filerna ska vara åtkomliga hemifrån en personligt dator och inte gå förlorade om kontors-datorn kraschar. Mycket mer avancerade funktioner behövs nog inte. Det är inga stora filer eller liknande men då det är en del personuppgifter så är det väl inte ok att lägga dom på typ Google-drive enligt GDPR. Hade då tänkt att sätta upp en NAS men har läst runt lite här och det verkar kanske inte vara optimalt?

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifon:

Hade då tänkt att sätta upp en NAS men har läst runt lite här och det verkar kanske inte vara optimalt?

För att?

Permalänk
Medlem

Beror på hur ofta du vill kunna komma åt filerna från en annan dator. Om det är något som du vill kunna göra i undantagsfall men det mesta jobbet görs på datorn, så hade jag kört en backup i molnet, exempelvis Backblaze. Det är krypterat, så jag tror inte att GDPR är något problem.

Vill du däremot ha tillgång till filerna från en annan dator väldigt ofta så är det nog bara att bita i det sura äpplet och sätta upp en NAS.

Skrivet av dlq84:

För att?

För att om man gör det så har man helt plötsligt åtagit sig att sköta föreningens backupper på livstid. Om man löser det med en köpt tjänst så kan nästa som tar över jobbet bara kontakta Backblaze eller vem det är om något går fel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Finns en rad svenska molntjänster till helt ok pris för att lagra era filer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifon:

då det är en del personuppgifter så är det väl inte ok att lägga dom på typ Google-drive enligt GDPR.

Gå till valfri molntjänst och du kan läsa om GDPR-uppfyllnad till absurdum, jag känner mig 1000 gånger tryggare i att en molntjänst följder GDPR kontra en hemmasnickrad NAS-lösning.

Gör rätt för dig och skaffa ett företagskonto på valfri molntjänst, då kan du sova gott om nätterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att?

Läste i nån tråd här att ifall man ska öppna en NAS för åtkomst genom internet så ska man använda vpn? Att en NAS inte är tänkt som backup utan fildelning och därför inte är en lämplig lösning.
Som sagt, har inte så bra koll vad som är bäst men vill inte krångla till det för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifon:

Ska ta tag i backupen för Bostadsrättsföreningens dator och lagrade filer. Vill att filerna ska vara åtkomliga hemifrån en personligt dator och inte gå förlorade om kontors-datorn kraschar. Mycket mer avancerade funktioner behövs nog inte. Det är inga stora filer eller liknande men då det är en del personuppgifter så är det väl inte ok att lägga dom på typ Google-drive enligt GDPR. Hade då tänkt att sätta upp en NAS men har läst runt lite här och det verkar kanske inte vara optimalt?

Vad hade ni gjort?

Med tanke på att du verkar osäker på både det tekniska och juridiska så föreslår jag att du anlitar någon som inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

Gå till valfri molntjänst och du kan läsa om GDPR-uppfyllnad till absurdum, jag känner mig 1000 gånger tryggare i att en molntjänst följder GDPR kontra en hemmasnickrad NAS-lösning.

Gör rätt för dig och skaffa ett företagskonto på valfri molntjänst, då kan du sova gott om nätterna.

Nej, eftersom EU konstaterat att de amerikanska lagarna inte är förenliga med EUs lagstiftning är det inte alls så som du skriver. Ja, man kan läsa om GDPR-compliance till absurdum på de flesta molntjänster, det betyder dock inte att det är lagligt eller att TS kan sova gott om natten genom att teckna avtal med valfri molntjänst. Men det finns massor av bra alternativ inom EU.

Sen att många företag idag struntar i gällande rättsläge och kör på i hopp om att det kommer lösa sig (vilket det säkerligen kommer göra) är en annan sak, det betyder ju inte att TS behöver göra så.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej, eftersom EU konstaterat att de amerikanska lagarna inte är förenliga med EUs lagstiftning är det inte alls så som du skriver. Ja, man kan läsa om GDPR-compliance till absurdum på de flesta molntjänster, det betyder dock inte att det är lagligt eller att TS kan sova gott om natten genom att teckna avtal med valfri molntjänst. Men det finns massor av bra alternativ inom EU.

Sen att många företag idag struntar i gällande rättsläge och kör på i hopp om att det kommer lösa sig (vilket det säkerligen kommer göra) är en annan sak, det betyder ju inte att TS behöver göra så.

Storegate tycker jag ser seriöst ut. Verkar ju finnas väldigt många olika.. Någon annan tjänst som rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifon:

Storegate tycker jag ser seriöst ut. Verkar ju finnas väldigt många olika.. Någon annan tjänst som rekommenderas?

Det är ett ganska litet, men helt okej och stabilt bolag. Jag hjälpte en gammal vän att sätta upp en backup hos dom för över 10 år sedan. Han har fortfarande kvar den.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hur stor BRF snackar vi? Vår egna på 34 hushåll har backup genom att maila varandra typ... Är det några tusen hushåll så bör en seriös backup göras. Och då finns det ekonomi för det också. Tvivlar på att många hushåll vill pröjsa för en NAS för att ta backup på lite dokument.

Röstar för valfri molntjänst. Misstänker att ni redan har en hemsida och därför ett webbhotell som kan agera backup?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För att om man gör det så har man helt plötsligt åtagit sig att sköta föreningens backupper på livstid. Om man löser det med en köpt tjänst så kan nästa som tar över jobbet bara kontakta Backblaze eller vem det är om något går fel.

Ja, just detta är väl en god anledning att undvika att skaffa egen utrustning till föreningen som inte är strikt nödvändig.
Det krävs ju att någon sköter grejerna, vilket det sällan finns intresse för långsiktigt. Och då blir du antingen själv ofrivillig permanent ansvarig eller att det inte sköts alls och då är det ju bortkastat istället.

Om denna "kontorsdator" ens behöver existera så skulle jag säga backuptjänst med tillhörande mjukvara som backar allt automatiskt. Framtida ansvariga får tala med supportavdelningen om det skulle vara något.

Helst kanske inte ens ha denna dator i föreningens ägo eller iaf inte ha den till primär lagring av något viktigt; ha dokumenten på någon lagringstjänst istället enligt tidigare nämnd princip vad gäller underhåll.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur stor BRF snackar vi? Vår egna på 34 hushåll har backup genom att maila varandra typ... Är det några tusen hushåll så bör en seriös backup göras. Och då finns det ekonomi för det också. Tvivlar på att många hushåll vill pröjsa för en NAS för att ta backup på lite dokument.

Röstar för valfri molntjänst. Misstänker att ni redan har en hemsida och därför ett webbhotell som kan agera backup?

Ca 200 lägenheter. Det är allt från brev-mallar till adresslistor och offerter, men nånstans ska det ju ligga och samtidigt följa gdpr. Känns onödigt att anlita en konsult för att kopiera lite filer dock. Tror det blir nån slags molntjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifon:

Ca 200 lägenheter. Det är allt från brev-mallar till adresslistor och offerter, men nånstans ska det ju ligga och samtidigt följa gdpr. Känns onödigt att anlita en konsult för att kopiera lite filer dock. Tror det blir nån slags molntjänst.

Men då har ni ju garanterat en hemsida på ett webbhotell? Använd den. Är ju en molntjänst, har säkert nån FTP eller liknande ni kan använda.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Skulle kikat på storegate. Lite dyrare än dropbox eller google drive men det lagras i sverige. Finns någon för föreningar, vet inte om det även gäller för er. Bankid är en tilläggsfunktion som kan vara intressant när man delar filer

https://www.storegate.com/vara-losningar/forening/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifon:

Storegate tycker jag ser seriöst ut. Verkar ju finnas väldigt många olika.. Någon annan tjänst som rekommenderas?

Hehe, ser att dem använder Nextcloud som backend. Det är ju klar fördel!

https://nextcloud.com/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Hehe, ser att dem använder Nextcloud som backend. Det är ju klar fördel!

https://nextcloud.com/

Nope, Storegate kör med helt egenutvecklad backend.

Visa signatur

--
Jocke

Permalänk
Medlem

När jag surfar in på Storegates hemsida får jag inga scrollbars, oavsett webbläsare. Märkligt. Minskar jag sidan ser jag att det finns mycket mer info "löngre ner" men då blir sidan så liten att jag inte kan tyda texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

När jag surfar in på Storegates hemsida får jag inga scrollbars, oavsett webbläsare. Märkligt. Minskar jag sidan ser jag att det finns mycket mer info "löngre ner" men då blir sidan så liten att jag inte kan tyda texten.

Du råkar inte ha nån plugin som blockerar cookie consent popups? Testa inaktivera den tills du accepterat cookien isf.

Visa signatur

--
Jocke

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahoj:

Du råkar inte ha nån plugin som blockerar cookie consent popups? Testa inaktivera den tills du accepterat cookien isf.

Så var det. uBlock Origin var aktivt men avaktiverar jag den så fungerar det. Bra att veta. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

Gå till valfri molntjänst och du kan läsa om GDPR-uppfyllnad till absurdum, jag känner mig 1000 gånger tryggare i att en molntjänst följder GDPR kontra en hemmasnickrad NAS-lösning.

Gör rätt för dig och skaffa ett företagskonto på valfri molntjänst, då kan du sova gott om nätterna.

Du menar GDPR före Schrems II? Var väldigt annorlunda då.

Eller vilka molntjänster har du som uppfyller GDPR efter Schrems II? Alla stora från USA går ju bort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du menar GDPR före Schrems II? Var väldigt annorlunda då.

Eller vilka molntjänster har du som uppfyller GDPR efter Schrems II? Alla stora från USA går ju bort.

Säger inte Schrems II bara att du inte kan luta dig på Privacy shield som juridisk grund?

Integritetsmyndigheten:

Citat:

Vilka andra verktyg kan man använda för för tredjelandsövering?
De möjligheter som finns för att överföra personuppgifter till tredjeland anges i kapitel V i dataskyddsförordningen..

AWS, knappast objektiva såklart, i sin FAQ:

Citat:

Can I continue to use AWS services following the Schrems II ruling? Yes, AWS customers can continue to use AWS services..

Båda citaten är avkortade, svaren i sin helhet är längre.

Min grundpoäng tycker jag kvarstår, GDPR är enormt invecklat och omfattande. Att sätta upp en NAS i sin garderob och tro att man uppfyller GDPR är väldigt naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dEnnA:

Säger inte Schrems II bara att du inte kan luta dig på Privacy shield som juridisk grund?

Integritetsmyndigheten:
AWS, knappast objektiva såklart, i sin FAQ:
Båda citaten är avkortade, svaren i sin helhet är längre.

Min grundpoäng tycker jag kvarstår, GDPR är enormt invecklat och omfattande. Att sätta upp en NAS i sin garderob och tro att man uppfyller GDPR är väldigt naivt.

Schrems II gör i så att du inte kan skicka sån data till företag från USA eller personer i andra länder.

Så som mitt företag och våra kunder tolkar det, jobbar på en av världens största MSPs. Är dock inte advokat utan jobbar med IT.

All vår personal måste vara i EU, får inte ens skicka meddelande på teams till någon om det kan innehålla personlig info. Vi flyger personal från Indien för att göra ändringar i program för fjärrstyrning bryter mot lagen.

Väldigt många har dock inte gjort sig redo för nya läget, men det kommer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.