vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Undrar vad de som spenderar över 2500 i månade på mat för en person faktiskt köper.

Det går rätt fort, onsdagsmiddagen (4 pers):
41,90 Kvisttomater Piccolini 200g Klass 1 ICA
72,50 Parmigiano Reggiano 15 mån 200g ICA (Inte helt sant, har ett block i kylskåpet)
27,50 Delikatesspotatis Amandine Sköljd 900g Klass 1 ICA
27,50 Vitlök 250g Klass 1 ICA
7,50 ICA Citron 1-pack ICA
33,50 Rosmarin Ekologisk 1-p KRAV ICA I love eco
14,90 Persilja i ask 20g Klass 1 ICA
899,00 RUBIA GALLEGA CHULETON SPANIEN HÄNGMÖRAD 2-3 MÅN, 1KG
--------------------
1124,30

Allt är ju relativt till vad man uppskattar - Vissa spenderar en halv mille på en bil, andra käkar hummer, biff och franska ostar eller köper vardagsrumssoffor för 100 papp. De flesta av oss sprätter nog säkert minst 90% av vår inkomst efter fasta utgifter på allt möjligt, bara lite olika procenter åt olika håll.

Jag skulle ju aldrig få för mig att köpa fryst broccoli eller processad kassler, för det för mig är otroligt mycket mer slösaktigt än att köpa något jag njuter av, och andra sidan behöver jag ingen dyr bil (som någon annan hade uppskattat och njutit av) eller frän stereo, etc.

Vi har ju alla olika intressen i livet!

Permalänk
Medlem

2000-2500 kr/mån.

Permalänk

Runt 6k med restaurangbesök inkluderat. Singelhushåll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Men nej, du kan inte leva gott på 1500kr/månad.
Inte om du som minimum äter frukost, lunch, middag.

Inte?
Det känns inte alls så orimligt som du framställer det, framförallt inte om en är lite uppmärksam på extrapriser osv.

Lite från den här veckans extrapriser:

Sötpotatis 25 kr / kg
Fiberrost 20 kr / kg
Guldkorn / lingongrova 40 kr / kg

Aubergine 30kr / kg
Päron 25 kr / kg
Småcitrus 25 kr / kg
Bananer 10 kr / kg
Gurka 20 kr / kg

Svensk Fläskkarré 50 kr / kg
Svensk Fläskkotlett 50 kr / kg
Lite bättre kryddkorvar 65 kr / kg
Svensk kycklingfilé 80 kr / kg

Ketchup 20 kr / kg
Smaksatt creme fraiche 50 kr / kg
Yoghurt 15 kr / kg
Arla ost 50 kr / kg

Godmorgon juice 13 kr / kg

Du kan absolut leva rätt gott på 1500 kronor mat i månaden.
Jag tror inte vi lägger så mycket mer än det i ren mat per person, och då blir det ändå en hel del "delikatesser" emellanåt.
Jag handlar så mycket annat på t.ex. ICA så kan inte riktigt få en bra överblick över just maten, men vi lägger ungefär 5000 kronor i månaden på 2 personer på på "livsmedel". Och det inkluderar ju allt möjligt, julpynt, påskpynt, tvättmedel, soppåsar och massa annat.

Permalänk

Spännande ändå hur otroligt skiftande nivåer det är för något där behovet egentligen inte skiljer så vansinnigt mycket från person till person.

Men, som påpekats tidigare i tråden, mat handlar ju för alla inte bara om behov och att hålla sig vid liv, utan kan vara ett intresse eller livsstil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Inte?
Det känns inte alls så orimligt som du framställer det, framförallt inte om en är lite uppmärksam på extrapriser osv.

Lite från den här veckans extrapriser:

Sötpotatis 25 kr / kg
Fiberrost 20 kr / kg

Aubergine 30kr / kg
Päron 25 kr / kg
Småcitrus 25 kr / kg
Bananer 10 kr / kg
Gurka 20 kr / kg

Svensk Fläskkarré 50 kr / kg
Svensk Fläskkotlett 50 kr / kg
Lite bättre kryddkorvar 65 kr / kg
Svensk kycklingfilé 80 kr / kg

Ketchup 20 kr / kg
Smaksatt creme fraiche 50 kr / kg
Yoghurt 15 kr / kg
Arla ost 50 kr / kg

Godmorgon juice 13 kr / kg

Du kan absolut leva rätt gott på 1500 kronor mat i månaden.
Jag tror inte vi lägger så mycket mer än det i ren mat per person.
Jag handlar så mycket annat på t.ex. ICA så kan inte riktigt få en bra överblick över just maten, men vi lägger ungefär 5000 kronor i månaden på 2 personer på på "livsmedel". Och det inkluderar ju allt möjligt, julpynt, påskpynt, tvättmedel, soppåsar och massa annat.

Ja det är klart man kan. Precis som Ernesto skriver så kan man VÄLJA att lägga mycket pengar på mat, men det är verkligen inte nödvändigt för att få ihop både god och näringsrik mat.

Vissa tycks tro att man måste äta nudlar, irländskt kött och torkade linser direkt ur påsen för att komma under 5 000 kr/mån/person. Det visar ju mest på okunskap.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

När jag är själv brukar jag handla för 1000-1500 varannan vecka, typ. Inga helfabrikat, väldigt få halvfabrikat utöver mejeriprodukter, pasta, korv, såser.

Blir också en hel del spontana restaurangbesök, men det är ganska säsongsbetonat. Är uteserveringsjunkie, blir mkt mer under den varmare delen av året. Det går generellt också mycket i vågor, så egentligen omöjligt att kalkylera med det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det går rätt fort, onsdagsmiddagen (4 pers):
41,90 Kvisttomater Piccolini 200g Klass 1 ICA
72,50 Parmigiano Reggiano 15 mån 200g ICA (Inte helt sant, har ett block i kylskåpet)
27,50 Delikatesspotatis Amandine Sköljd 900g Klass 1 ICA
27,50 Vitlök 250g Klass 1 ICA
7,50 ICA Citron 1-pack ICA
33,50 Rosmarin Ekologisk 1-p KRAV ICA I love eco
14,90 Persilja i ask 20g Klass 1 ICA
899,00 RUBIA GALLEGA CHULETON SPANIEN HÄNGMÖRAD 2-3 MÅN, 1KG
--------------------
1124,30

Allt är ju relativt till vad man uppskattar - Vissa spenderar en halv mille på en bil, andra käkar hummer, biff och franska ostar eller köper vardagsrumssoffor för 100 papp. De flesta av oss sprätter nog säkert minst 90% av vår inkomst efter fasta utgifter på allt möjligt, bara lite olika procenter åt olika håll.

Jag skulle ju aldrig få för mig att köpa fryst broccoli eller processad kassler, för det för mig är otroligt mycket mer slösaktigt än att köpa något jag njuter av, och andra sidan behöver jag ingen dyr bil (som någon annan hade uppskattat och njutit av) eller frän stereo, etc.

Vi har ju alla olika intressen i livet!

Det där är 56 kr per person när vi räknar bort köttet.

Rosmarin och vitlök bör dock bli kvar till andra dagar. Potatis vet jag inte hur mycket ni äter, men där kan säkert allt ryka.

Permalänk

Cirkus 4k riksdaler i månaden för 2 pers, låg på runt 3k förra året. Priserna har verkligen gått upp.

Permalänk
Snusfri

Snittar runt 3-4K i månaden, ensamstående.
Har blivit en hel del hemkört via foodora, men håller på att lägga om kosten lite, dels för hälsan, dels för att kunna öka på sparkontot lite mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det där är 56 kr per person när vi räknar bort köttet.

Rosmarin och vitlök bör dock bli kvar till andra dagar. Potatis vet jag inte hur mycket ni äter, men där kan säkert allt ryka.

Absolut, så om vi bara äter sås och potatis går våra middagar på ~6000 i månaden, sen har man frukost, lunch och småplock på kvällen kvar.

I vårt hem står protein och färska kryddor för en larvigt stor del, när det ska ätas biff köper vi aldrig ful-biff etc, då kör vi hellre nåt annat, men bli lika ofta oxsvanssoppa, fläsklägg med rotmos eller pannkakor och ärtsoppa, men likväl landar vi på 15000. Ser inget konstigt med det, det är ju självvalt att man bojkottar dansk gris etc.

Permalänk
Medlem

2 Vuxna 2 Tonårsgrabbar, ligger väl på 10-15 papp.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ernesto:

Absolut, så om vi bara äter sås och potatis går våra middagar på ~6000 i månaden, sen har man frukost, lunch och småplock på kvällen kvar.

I vårt hem står protein och färska kryddor för en larvigt stor del, när det ska ätas biff köper vi aldrig ful-biff etc, då kör vi hellre nåt annat, men bli lika ofta oxsvanssoppa, fläsklägg med rotmos eller pannkakor och ärtsoppa, men likväl landar vi på 15000. Ser inget konstigt med det, det är ju självvalt att man bojkottar dansk gris etc.

Det är ändå inte så synd om oss som bor på landet fastän vi inte har en saluhall nära för vi kan gå till en bonde i närheten och skaffa saker för en bråkdel av vad det kostar att importera det från Spanien.

Och en gård har också just öppnat en sån här automatisk gårdsbutik

Det går även att fixa efterrätt om man känner för sånt och det har hänt att jag tagit vägen förbi Mäjens när jag varit ute på en cykeltur
https://www.majensglass.se/
Definitivt äkta närproducerat och bra kvalitet för en bråkdel av Stockholmspriserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Typ 4000kr, 4500kr

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Det går rätt fort, onsdagsmiddagen (4 pers):
41,90 Kvisttomater Piccolini 200g Klass 1 ICA
72,50 Parmigiano Reggiano 15 mån 200g ICA (Inte helt sant, har ett block i kylskåpet)
27,50 Delikatesspotatis Amandine Sköljd 900g Klass 1 ICA
27,50 Vitlök 250g Klass 1 ICA
7,50 ICA Citron 1-pack ICA
33,50 Rosmarin Ekologisk 1-p KRAV ICA I love eco
14,90 Persilja i ask 20g Klass 1 ICA
899,00 RUBIA GALLEGA CHULETON SPANIEN HÄNGMÖRAD 2-3 MÅN, 1KG
--------------------
1124,30

Allt är ju relativt till vad man uppskattar - Vissa spenderar en halv mille på en bil, andra käkar hummer, biff och franska ostar eller köper vardagsrumssoffor för 100 papp. De flesta av oss sprätter nog säkert minst 90% av vår inkomst efter fasta utgifter på allt möjligt, bara lite olika procenter åt olika håll.

Jag skulle ju aldrig få för mig att köpa fryst broccoli eller processad kassler, för det för mig är otroligt mycket mer slösaktigt än att köpa något jag njuter av, och andra sidan behöver jag ingen dyr bil (som någon annan hade uppskattat och njutit av) eller frän stereo, etc.

Vi har ju alla olika intressen i livet!

Så en middag för dig kostar runt 281 kr? Alltså bara en måltid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Två vuxna och två småbarn (ett blöjbarn)
Detta är vårt snitt senaste 6 månaderna.
Livsmedel - ca. 9 000kr
Äta ute/beställa hem - ca. 3 000kr

Ganska lika siffror här. 2 vuxna, 1 barn och 1 hund. En del hushållsartiklar inräknade i "livsmedel". Utöver detta vin för någon tusenlapp eller två.

Skrivet av Nozomi:

Skrev EN person. Varför drar du in barn och annat trams?

1500 kr räcker till frukost lunch o middag om du måste ha alla 3. Handlar om att handla rätt och ekonomiskt.

Undrar vad de som spenderar över 2500 i månade på mat för en person faktiskt köper.

Vad innebär att handla "rätt"? Alla människor har extremt olika preferenser gällande vilken mat som tillagas och kvaliteten på råvarorna.

Permalänk

8000 i månaden lite drygt med mat, öl och städutrustning. Två vuxna och två dagisbarn samt en hund.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ändå inte så synd om oss som bor på landet fastän vi inte har en saluhall nära för vi kan gå till en bonde i närheten och skaffa saker för en bråkdel av vad det kostar att importera

Är ju inte samma produkt, och att få nån att hängmöra en gammal mjölkko är inte tokbilligt det heller och slutresultatet, om än smakligt, är inte samma

Permalänk
Medlem

Vi brukar lägga ca 10 000 i månaden. Två vuxna, 2 småbarn och 2 hungriga samojeder.

Permalänk
Skrivet av hk-tray:

Mjölk är ju bra att dricka jämfört med all dricka folk häver i sig. Vad går 1,5l mjölk om man köper det i affären idag jämfört med för ett år sedan?

Jo precis, det finns värre saker att masskonsumera:p

Det beror på lite grann. Ifall man köper arlas skulle säga att priset ligger på 15,5-16,5kr hos de flesta affärer medan wapnös mjölk som jag själv brukar köpa då det mejeriet är mig väldigt närliggande ligger på 18kr för 1,5l.

Skulle säga att det sedan i höstas har gått upp med strax över 2kr/paket, eller ca 12-15%

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Innan åt jag för runt 1000-1500 i veckan men nu har jag fått gå ner till runt 400kr i veckan annars har jag inte råd med pendlingen etc etc.
Så innan 4-6000 i månaden nu ca 1600 i månaden
1 vuxen med två katter som inte är inräknade i matkostnaden

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Singel, lägger runt 4500:-, ibland lite mer om jag slarvar och äter ute mycket.
Gör matlådor oftast till jobbet, men när jag är ledig unnar jag mig.

Tyvärr kostar ju en pizza med dricka 150kr på min favoritpizzeria här i stan, så den varan har det blivit mindre av.
"150kr tack", höll på att säga "nej i helvete heller, du kan behålla din degiga pizza"

Bara att vänja sig, verkar det som...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Typ 2000 kr. Om jag drog ner på godiset och utematen skulle summan sjunka betydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Absolut, så om vi bara äter sås och potatis går våra middagar på ~6000 i månaden, sen har man frukost, lunch och småplock på kvällen kvar.

I vårt hem står protein och färska kryddor för en larvigt stor del, när det ska ätas biff köper vi aldrig ful-biff etc, då kör vi hellre nåt annat, men bli lika ofta oxsvanssoppa, fläsklägg med rotmos eller pannkakor och ärtsoppa, men likväl landar vi på 15000. Ser inget konstigt med det, det är ju självvalt att man bojkottar dansk gris etc.

Vi kanske ska säga så här istället – bara 50 gram tomat, 50 gram ost, 1/4 citron, 5 gram persilja, 1/4 av den färska rosmarin (jag vet inte hur mycket som man bör ha i din maträtt) och en vitlöksklyfta och du är redan uppe i 45 kr.

Sen om man bara handlar grönsaker och örter i frysdisken blir det såklart billigare, men då hittar du i princip bara broccoli, spenat, gröna ärtor, haricots verts, blomkål och grönkål. Blir ungefär lika spännande att äta som en färdig matlåda från Dafgårds som kostar 20 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Är ju inte samma produkt, och att få nån att hängmöra en gammal mjölkko är inte tokbilligt det heller och slutresultatet, om än smakligt, är inte samma

Just äldre mjölkkor är ju dock ganska inne och smakar verkligen bra. Så länge man låter den främst beta och feta upp sig 6-12 månader innan slakt. Vilket många har börjat göra pga just detta

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baltzar:

Ganska lika siffror här. 2 vuxna, 1 barn och 1 hund. En del hushållsartiklar inräknade i "livsmedel". Utöver detta vin för någon tusenlapp eller två.

Vad innebär att handla "rätt"? Alla människor har extremt olika preferenser gällande vilken mat som tillagas och kvaliteten på råvarorna.

Rätt är väl att handla smart rent ekonomiskt.

Att gå runt på Ica och bara plocka på sig det som är dyrt är ju ologiskt. Även om man har råd.
Kan ju spara sjukt mycket pengar på att byta märken, köpa andra motsvarigheter och såvidare..

Har Sweclockers en mat tråd där folk visar bilder på sin lunch, middag mm? Vore kul och se vad ni äter, ni som spenderar rejält för en person!

Permalänk
Medlem

Snittade 1800kr i månaden när jag bodde i Munchen 2018, med detta ingick också toalettpapper och annat för rengöring osv. Ca 50-70kr per dag.

Permalänk
Medlem

Wow! Jag trodde vi hade ett dyrt matkonto. Vi lägger alltid in så vi har 7000kr på matkontot. Brukar bli någon handling utöver det också. Kanske 8-9000 i månaden. Vi är två vuxna och två barn i åldrarna 5 och 7.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Måste man köpa allting färskt då?

Eldorado? Sist jag kikade så kostade Uncle Bens lyxris lika mycket som Garants "låga kvalitetsris".

Vill du verkligen köpa stort så finns det ju 5-10kg påsar på Willys, ICA bl.a av märken du aldrig hört talats om. Är de lågkvalitet också pga det?

3000 kr för 1 Vuxen och ett Barn fungerar väl rätt utmärkt.

Uncle Bens och ordet "lyxris" hör inte ihop ;).

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Skrivet av Xorcist:

Uncle Bens och ordet "lyxris" hör inte ihop ;).

Lite off topic, men finns det något man kan betrakta som ”lyxris”?
Är själv ingen storkonsument av just ris, och nöjer mig med ICAs jasminris. Kan inte påminna mig att jag någonsin tagit en tugga ris och känt ”jäklar, vilket fint ris”, eller för den delen det motsatta…