vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Medlem

Enligt Swedbanks app de senaste 24 månaderna så lägger jag och sambon ca 8000-9000 på mat. Detta avser dock:

Livsmedel
Restaurang
Snabbmat

Vi har ofta middagsbjudningar så kan vara en anledning till varför. Dock blir det mindre sådan just nu då inflationen känns...

Roligt med denna tråd dock!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vi ligger på ca 5000kr/månad. 2 vuxna och 2 dagis barn. Mat, äta ute, godis, toapaller är inräknat. (Äter inte ute ofta och när vi väl gör det så är det inte på dyra restauranger)

Tycker att vi lägger mycket på mat men det gör vi tydligen inte

Permalänk
Inaktiv

Har varierar mycket. När det varit som mest knapert så var det 2000 för 2 vuxna 1 barn. Då var det hemlagat varje dag.

Idag är det närmare 10000-15000 per månad för 1 vuxen och 3 barn veckovis, varav många resturangbesök.

Enkelt att gå upp i standard, svårt att gå ner. Har man fattat tycke för sushiluncher är det svårt att hejda sig 😅

Permalänk
Medlem

5000:- kanske.

Bor själv, och äter sällan ute.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk

Två vuxna, varav en (inte jag) elitidrottare. Sätter över 8000kr till matkortet varje månad och inköpen hamnar oftast strax under den summan. Här är dock hämtmat, städartiklar och annat som köps in på matvarubutikerna inräknat.

Vi äter mycket färska grönsaker och vegetariskt vilket tenderar till att bli relativt dyrt. Dock kanske det jämnas ut en aning av att vi inte köper kött. Då svärfar i takt med sin deltidspension går mer mot jakt på heltid istället finns gott om "gratis" kött att tillgå ändå. 😅

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem

Skulle tro att jag och min fru äter för mellan 6-8000 kr i månaden. Då är det inräknat med besök på restauranger mm.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Ca 9000 i månaden, 2 vuxna 2 barn (1år och 5år).. Då räknar jag in allt där; AW, Äta ute, Toapapper, Mat, Frukt, Godis, etc.

Permalänk
Medlem

1000-1500 spänn i månaden kanske. Bor själv.
Jag lagar nästan all mat själv dock och är väldigt matintresserad.
Dock lägger jag avsevärt mycket mer pengar i snitt på knivar, redskap, maskiner, grillar och annan köksutrustning än på själva maten...

Permalänk
Medlem

Ca 4500:- inköp i mataffär (inkluderat saker som papper osv som man köper där normalt)
ca 1000:- extra på cafe etc

Lagar typ all mat själv, köper mest kvalitetsråvaror och inget skit.

Permalänk
Medlem

Bor själv och är väldigt sparsam. Brukar laga middagar för hela veckan till jobbet, så blir det billigare. Någon gång i månaden äter jag ute. Frukost, lunch/middag på jobbet och något enkelt när jag kommer hem. 1000-1500kr/mån.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

Sambo + 1st 2.5åring

Jag skulle gissa uppåt 8K i mat men kan röra sig om mindre.
Personligen äter jag inte som ett djur mot för då gympass kostade ett antal kalorier.
Sen har vi ju de här med kvalite, kvalitè blir samtidigt en stor kostnadsfråga.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kollade precis på Handelsbankens app och har i medel lagt 1700 kronor i månaden på att handla mat och cirka 300 kronor på restaurangbesök, så runt 2000 kronor. Då har jag i 95 procent av fallen med mig matlåda på jobbet. Skulle säkert gå att minska kostnaden en smula, men som man och fysiskt aktiv måste jag få i mig en hel del mat.

Permalänk
Medlem

runt 1500 per person per månad, jag och sambo

Permalänk
Medlem

2 vuxna

Typ 3500 på mat hemma och kanske 1000-2000 på restaurang beroende på hur ofta/sällan vi går ut.

Permalänk
Inaktiv

Precis flyttat men när jag bodde hemma snittade vid på 1500-1800 kr per person (då ingår även bindor, trosskydd, tandkräm, toalettpapper osv.). Dock åt vi typ aldrig ute, kanske en utepizza/kinamat per kvartal om ens det. Dessutom köper vi det mesta på kampanj. Vi köper inte skit heller utan svensk kött och fågel. Passar även på vid kort datum och fryser ner (kött).

Tycker inte det är så svårt att hålla nere matkostnader men då är det lite av en hobby att ha koll på priser, jämföra och kolla veckokampanjer.

Permalänk
Medlem

6500kr lägger vi in på matkontot varje månad. Inkluderar "allt man köper på ica", dvs blöjor, tvål etc utöver maten. Vi är 2 vuxna och 3 barn under 7.

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Mycket höga utgifter för endast mat och råvaror.
Jag misstänker att ni har hög standard eller köper "det finaste" av allting och har dålig planering med mycket "spontanköp".
Försök planera veckans mat så kan du nog komma undan mycket billigare och våga besöka fler butiker ifall de har billigare råvaror.

För mig/oss är det snarare spontaninköpen som är nyckeln till lägre kostnader i matbutiken. Då måltiderna skapas av varor som jag köper efter kortdatum rabatter eller veckans Willys+ rabatter.

OnTopic,
2 vuxna, 3 katter
Matbutiksinköp ca 4000kr
Restaurangbesök 1000kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Matkostnaderna beror även på vad för typ av matinköp man gör
Ogifta frigående grönsaker, fair-tradeade lokala kreatur kostar kännbart mer än ICA Basic-alternativen så att säga

Permalänk

1 vuxen.
6000 kr / månad.

TS ligger ju väldigt billigt på ca 2.800 i månaden för 4 pers.

Permalänk
Medlem

2 vuxna, 3 tonåringar. Ca 11 tkr i mataffären och sedan 2 tkr på hämtmat per månad.
Sedan tillkommer om vi vuxna käkar lunchen ute, ca 1500 kr per person

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Förr när man hade lite mer cash låg nog matkontot på 5000kr för mig själv. Idag ser situationen annorlunda ut och den är nog på hälften om inte lägre...jagar extrapriser

Permalänk
Medlem

Två vuxna, 3500 i affären, 3500 på restaurangen (för maten då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Förr när man hade lite mer cash låg nog matkontot på 5000kr för mig själv. Idag ser situationen annorlunda ut och den är nog på hälften om inte lägre...jagar extrapriser

Det var bättre förr

Permalänk
Medlem

Oftast mellan 2-3k, ensamstående, inga djur.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Singelhushåll.

Jag lägger ungefär 1600 SEK på Hemköp/Coop varje månad (förra årets siffror, noll koll på hur inflationen spökat).
Snacks, diskmedel, glödlampor osv. därför inräknat, och inte bara mat.
Jag äter en hämtpizza varannan månad.

Jag har inte gjort ett medvetet försök till att hålla nere budgeten eller ens tänkt på den, men jag är vegetarian och adhd/autistisk så jag tycker om rutiner och storkok (hacka morot/lök/selleri, vitlök, habanero, vin*, fond, krossade tomater, i med röda linser mot slutet. Ät med matvete eller bulgur).

Två ägg till frukost,
Matlåda till lunch,
Kvarg och frukt till mellanmål,
Hemlagad variation till middag.

Fyller utrymmena och helger därutöver med nötter, hembakade/infrysta bullar, bönchips. Dricker utspädd blandsaft (vatten med mer smak för att lätta tristessen, snarare än att jag vill ha saft). Tycker om att göra det mesta själv, så lagar all mat och bakar och fryser in mer än jag har plats i frysen för.

Om jag försökte skulle jag säkert kunna sänka de kostnaderna till 900-1000 och fortfarande inkludera dammsugarpåsar och allt jag köper på Coop, men hur kul är det?

* = köper det billigaste vinet på låda, dricker aldrig alkohol så det är enbart till matlagning

Permalänk
Medlem

Runt 2k, hög protein diet. Vill man komma billigt undan borde man kunna äta för 1k i månaden dock.

Permalänk
Medlem

6000 kr månaden för jag o sambo äter mycket eko och alltid svenska saker i kött mejerier etc.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar, lägger 8000kr på Ica matkonto i månaden, dom brukar gå åt.
Sedan blir det 800-1200kr på hämtmat, då hamnar vi runt 9000kr eller strax över per månad.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

2000kr månaden (ibland upp till 3000 med fika och enstaka pizzan)
190cm lång
114kg, lite extra kroppsfett

Köper färs på rea och fryser, det sparar en hel del.
Handlar 99% på Ica Kvantum

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Ca 6000 i månaden. Två vuxna, två barn 8 och 12 år gamla.

Äter ute eller köper lunch på jobbet max 10 gånger per år nu under pandemin. Kommer nog bli lite mer nu igen, så kan tänka mig att det kommer bli några hundralappar dyrare i månaden.