Netflix förlorar användare – planerar åtgärder mot kontodelning

Permalänk
Inaktiv

Ett problem Netflix har är utbudet, de fullkomligt pumpar ut egenproducerade skitfilmer och serier som ingen vill se. Endast ett väldigt litet antal av deras egenproducerade serier är sevärda.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NordhNet:

Ja det gäller att passa på att njuta av HBO-priset så länge det varar.
Gissar på att det kommer att försvinna när man går ihop med Discovery

Jag skulle gissa på 129 kr i månaden (ordinarie pris utan 50 procent rabatt då) och ytterligare en höjning inom två år.

Permalänk
Medlem

För att kunna konkurrera med tv kanaler så måste dom ta ut väldigt låg avgift eller ingen med reklam, finns ju många gratis tjänster med reklam idag.

Dom borde fokusera på att göra det bättre än att ta bort/ändra och försämra funktioner.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Sådana här tjänster är dömda att sjunka till botten.
Just kravet att alltid få fler användare och att tjäna mer pengar.
Hade man hållt sig till kvalitet före kvantitet. Inte vara så girig och kåt på att hela tiden öka mm så hade det varit bättre.
Men det är helt enkelt så företag fungerar, att köra på som vanligt duger inte även fast det är "bra", det ska alltid bli bättre men slutresultatet är ofta att det blir sämre.

Känns som de kör samma strategi som Filmstaden. Vi ser till och göra våra kunder sura så kommer de böja sig och göra som vi vill. För folket är ju beroende av film.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Jag skulle gissa på 129 kr i månaden (ordinarie pris utan 50 procent rabatt då) och ytterligare en höjning inom två år.

Grattis till kommande tillökning/tillökningen. Blir mycket tittande på streamingtjänster när du är pappaledig. För vår del spelar det ingen roll. Har både HBO och Discovery+.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur många som i nuläget har tillgång till ett delat konto som själva skulle betala för det?
Själv kollar jag så pass lite på netflix att jag inte skulle betala för det om jag inte hade tillgång till ett delat konto.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Netflix har gått och blivit riktigt skit. De höjer priserna till skyarna, och till och med deras billigaste 480p-abonnemang är dyrare än konkurrenterna, som erbjuder 4K och HDR, och nu ska de ta bort möjligheten att dela konton och införa reklam som en åtgärd för marknadens högsta pris på streaming. De har även börjat med sviniga metoder som att dela upp säsonger för att sätta stopp för one-timers som tar en månad bara för en serie. Säsong 4 av Stranger Things är ett sådan exempel. Första delen släpps 27 maj, och andra släpps 1 juli. Finns ingen som helst anledning att göra så här annat än att tjäna mer pengar. Hade tänkt teckna en månad för den serien, men nu blir det fan att hissa seglen, ahoy matey!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon333222:

Grattis till kommande tillökning/tillökningen. Blir mycket tittande på streamingtjänster när du är pappaledig. För vår del spelar det ingen roll. Har både HBO och Discovery+.

Tack!

Vi har också HBO och Discovery+, så har personligen inget emot ihopslagningen om det dessutom mynnar ut i ett lägre pris än vad tjänsterna kostar var för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Netflix har ju redan reklam... Vet inte hur många gånger jag har sett smygreklam i filmer och serier. Räcker inte det?

Produktplaceringar finns precis överallt. Vill man slippa sådant kan man inte titta på något alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Förstår inte majoriteten av kommentarerna. Neflix lägger till en valmöjlighet att få ett lägre månadspris mot reklam. Dom tar inte bort möjligheten att titta reklamfritt...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att man forecastade en ökning överhuvudtaget nu när covid är över. Det är väldigt många som suttit i lockdown och inte haft så mycket annat att göra än att titta på tv, som nu kan vara ute och göra annat istället. Det i kombination med rätt dåliga originals på senare och att konkurrenterna blivit fler, och bättre, gjorde ju att vem som helst kunde inse att raketen uppåt skulle börja vika nedåt istället.

Permalänk
Medlem

Att höja priset och försämra tjänsten är nog inget bra sätt att tjäna pengar...

Permalänk
Medlem

De kan ju börja med att skaffa ett bättre utbud och sluta höja priserna.
Mer och mer försvinner, medans konkurrenterna trycker ut grejor av hög kvalle.
Ta HBO Max som redan har nya Batman t.ex. och kostar en tredjedel av Netflix.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Får jag kontot avstängt pga kontodelning så får det vara. Då förlorar dom en kund istället.

Jag har inte någon streamingtjänst men vad menar de med kontodelning? Om man är fyra personer i ett hushåll så ska alla ha varsitt konto? Om jag har ett konto och tittar på Netflix, får andra inte sitta bredvid mig och titta då om de inte har konton? Eller menar de att de får inte titta på Netflix när jag t.ex. är på jobbet (jag måste vara med när man tittar om bara jag har konto)?

Hur vet de vem som tittar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag har egentligen inget emot reklam i sig, förutsatt att det blir en egen, ny betalplan och inte något som inför i de redan existerande billigaste varianterna. Jag tror ändå det finns en hyfsat stor skara som kan tänka sig att behålla tjänsten om den blir billigare, i utbyte mot lite reklam. Särskilt de som kanske inte använder den superofta Inget för mig dock.

Kollade precis på vad de själva säger i sin kommentar till kvartalsrapporten: https://youtu.be/O1abP3Eo_RA

Som jag förstod det är det precis så de tänker sig framtids planer:

1) Ny, billigare, plan med reklam.
2) De gamla planerna finns kvar.
3) Vill du dela ditt konto så betalar du lite extra.

Permalänk

Vi delade abonnemang inom familjen fram tills senaste prishöjningen, då sa vi upp det. Kände att det inte var värt kostnaden längre TROTS delning av abonnemang. Sett det mesta så det enda nya är netflixproducerade exklusiva filmer/serier vilket är för få och för sällan. Varit kunder hur många år som helst.

Tror det är helt fel väg att gå som de väljer nu som flera andra skrivit. Vill de få bättre vinstmarginal kanske de skulle sluta betala typ Adam Sandler och andra "stjärnor" absurda summor. https://www.indiewire.com/2020/01/adam-sandler-netflix-deal-e...

Och satsa på att skapa originella filmer/serier istället.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag har inte någon streamingtjänst men vad menar de med kontodelning? Om man är fyra personer i ett hushåll så ska alla ha varsitt konto? Om jag har ett konto och tittar på Netflix, får andra inte sitta bredvid mig och titta då om de inte har konton? Eller menar de att de får inte titta på Netflix när jag t.ex. är på jobbet (jag måste vara med när man tittar om bara jag har konto)?

Hur vet de vem som tittar?

Dela till andra hushåll, släkt och vänner tex. Väldigt vanligt. 100 miljoner extra hushåll tittar på Netflix gratis idag tydligen.

Permalänk
Medlem

TV är enormt segmenterat och dyrt -> Piratkopiering ökar -> Minskande (Flesta undersökningar som gjort pekar på motsatsen) tittarantal och lägre inkomster.

Streaming lägger allt bra innehåll på en eller fåtal bra tjänster med stora utbud och bra priser -> Piratkopiering minskar -> Bidrar till ökade intäkter och stora tittarsuccéer.

Girigheten sätter in -> "Varför har vi inte en egen tjänst så vi får hela kakan istället för en del av kakan" -> Segmentering av streamingtjänster och innehåll -> Piratkopiering ökar -> Vanliga användare får betala mer för mindre.
___________________________

OT - En stor del av detta var väl tittartappet från Ryssland (Har för mig jag läste att dem fick in 500.000 nya, tappade 700.000 i Ryssland som ger en nettoförlust på 200.000) - Men dit man är påväg nu så är det helt klart spiken i kistan för denna mastodont.
Folk vet hur fantastiskt bra man kan ha det, med fungerande intäkter till storbolagen och lär antagligen vara svåra att behålla...
(Förutom Disney då så har sin fullträff hos barnfamiljer...)

Skrivet av Perwis:

Dela till andra hushåll, släkt och vänner tex. Väldigt vanligt. 100 miljoner extra hushåll tittar på Netflix gratis idag tydligen.

100 miljoner som antagligen (mig själv inräknad) aldrig hade varit abonnent oavsett, men som samtliga bidrar till att öka intresset, prata om innehållet och öka intäkterna på det sättet -> Högre intäkter.
Man gör samma fel som man har gjort många gånger tidigare, man ser inte de som kollar gratis som en enorm tillgång, vilket de oftast är.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

I varenda film trycker de politiska åsikter i ansiktet på dig, undrar varför de förlorar prenumeranter? Har inte använt mig utav Netflix på närmare ett år nu.

Hmm seriöst? Intressant...

Finns det några bra exempel?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

de gräver sin egna grav, stor anledning till att netflix blev så populärt var att det faktiskt blev enklare att betala en hundring i månaden för att få allt på ett ställe än att behöva hålla på och fiffla med torrents

men girigheten ska ha sitt, nu ser läget annat ut, massor fler aktörer vill att du ska betala för deras tjänst, flera appar måste inskaffas, flera konton, börjar bli bökigt och osmidigt.

piracy kommer tillbaka då det blir osmidigt med dessa tjänster.

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv att Netflix är för dyrt. Just nu har vi HBO och Prime Video, mest för att de är rätt prisvärda för tillfället. Vi har Cmore under en kort tid för att bingea Lego Masters, men sen åker den. Netflix kostar inte långt från vad alla de här tre kostar tillsammans, och jag ser inte hur det är värt pengarna.

Vi har under senaste året kört någon enstaka månad Netflix, men mest för att det är en enstaka serie vi är intresserade av. Det har helt enkelt kommit mera konkurrens, och innehållet motsvarar inte priset.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla streaming tjänster som tillkommer och utbudet tilltar så hoppar ju folk mellan tjänsterna månad till månad.
Finns ingen anledning att vara "lojal" mot en tjänst när utbudet blir sämre och priserna höjs.

Permalänk
Medlem

Jag kontodelar netflix, Kompisarna har Disney+, HBO MAX och Amazon Prime och vi alla splittar på varandras konton.

Netflix är dock absolut sämst av dessa tjänster. Finns aldrig något att se där.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hmm seriöst? Intressant...

Finns det några bra exempel?

Vikings Valhalla och Witcher för att nämna några.

Edit*
Dvs - Jag skiter fullständigt i vem som spelar vad, men om du nu skall spela Jarl Haakon en historisk figur så kanske castingen bör vara i alla fall i samma område...

Witcher är väl mer just för att vi alla vet exakt hur vissa karaktärer ser ut, både från beskrivningar i bok och i spel och detta frångår man helt och hållet för, gissningsvis, politiken

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vikings Valhalla och Witcher för att nämna några.

Edit*
Dvs - Jag skiter fullständigt i vem som spelar vad, men om du nu skall spela Jarl Haakon en historisk figur så kanske castingen bör vara i alla fall i samma område...

Witcher är väl mer just för att vi alla vet exakt hur vissa karaktärer ser ut, både från beskrivningar i bok och i spel och detta frångår man helt och hållet för, gissningsvis, politiken

Företagen följer samhället och försöker enkomt släppa material som är attraktivt till vad de tror är så stor kundbas möjligt.

Tvivlar på att Netflix bryr sig jättemkt om vad de egentligen producerar sålänge de anser sig locka störst möjliga andel kunder. Då detta resulterar i största möjliga vinst.

Sen kan man diskutera politiken och samhällsdebatten i sig och om det är ett problem. Netflix följer marknaden helt enkelt, effekterna av detta tror jag personligen är direkt skadliga mot det drag som varit ytterst tydligt på senare år.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag och tjejen betalar inget för netflix. Vi åker snålskjuts på farsans prenumeration. Men känner mig som en genomgod person när jag tittar på netflix istället för watchseries eftersom jag vet att netflix betalas, något som watchseries inte gör eftersom det är en piratströmmningssida. Det känns nästan som att jag bedriver välgörenhet genom att kolla på netflix. 30:- för extra användare är ju inte mycket pengar. Vi får se om vi kommer tycka att det är värt 30 kronor dock. Jag tvivlar på det. Att navigera en oändlighet av bajsmaterial är ju rätt överväldigande kan jag tycka när man bara vill hitta nåt att döglo på. Ofta inser jag att jag får mer ut av att stirra in i väggen än att kolla på netflix. Det enda vi använder nexflix till nu är att kolla seinfeld eftersom netflix gränssnitt är snabbare att navigera än telias via TV-boxen. Så det enda material (seinfeld) som lockar är det som annars inte kostar nånting på andra ställen. Saknar nästan tiden när man gick och hyrde VHS för 30 kr. Men det skulle ju aldrig gå att backa nu. Vi som civlisation har blivit så jävla luttrade av överflöd.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Perwis:

Dela till andra hushåll, släkt och vänner tex. Väldigt vanligt. 100 miljoner extra hushåll tittar på Netflix gratis idag tydligen.

Jamen vad betyder det? Att min fru inte får titta på Netflix när jag inte är hemma om abonnemanget står i mitt namn? Hon får titta tillsammans med mig utan eget abonnemang eller?

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts är reklam en av anledningarna till att jag inte orkar med vanliga kanaler. Kommer man att införa reklamavbrott så kommer jag att sluta använda Netflix. Hela poängen med detta är ju att se det man vill titta på. Reklam är inte något som jag vill titta på. Betalar hellre en högre summa och slipper det helt. Detta gäller samtliga betalkanaler.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Ja vill de att pirat-tittandet ska öka så könns det som de har en solid plan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker Netflix har ganska uselt utbud.

Sambo och barnen vill dock ha. Körde billigaste versionen men kvalitén var sanslöst usel och när vi behövde fler än en skärm uppgraderade vi till 1080p. Inte särskilt prisvärd tjänst så jag hoppas att vi kan avsluta snart.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1