Permalänk
Medlem

Fick hem en felkonstruerad PSU

https://imgur.com/a/7dqWcPT
Som ni ser, den bruna biten blockerar så att sladden inte "klickar", riskerar inte att trycka till för mycket heller.
Kan jag köra på slotarna på botten istället och vågar jag använda det?

Permalänk

är nog lugnt men skulle kontakta butiken du köpte från då detta helt klart är ett konstruktionsfel och du ska utan problem kunna reklamera det för tillverkningsfelet utan att butiken ska sätta sig på tvären.

du betalade för att kunna använda alla utgångarna inte 2/3 för att kretskortet är felmonterat.

ser ut som en kondensator som sitter ivägen troligen har tillverkaren bytt till annan cap tillverkare och de nya är troligen lite längre än det är designat för att passa så skulle inte aceptera detta...

ser ju ut att vara detta agget eller något liknande i serien
https://www.inet.se/produkt/6903862/seasonic-prime-gx-750w

och för 1500:- är det inte acceptabelt att få ett handikappat nätagg...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det verkar se ut ungefär så här (från denna recension), d.v.s. det verkar som sagt vara en kondensator. Men det ser ju likadant ut på den bilden, så är du säker på att kontakten inte går i ändå? Kondensatorn är rund och lär ha lite flex, så den flyttar antagligen på sig om det behövs.

Permalänk
Medlem

Det är en Seasonic Focus GX 650W (som tydligen bytt namn från FOCUS PLUS Gold) så ja, samma modell.
Men som sagt så vågade jag inte trycka till för mycket men gav i alla fall mer kraft jämfört med de andra kontakterna.

Permalänk
Skrivet av Zamasu:

Det är en Seasonic Focus GX 650W (som tydligen bytt namn från FOCUS PLUS Gold) så ja, samma modell.
Men som sagt så vågade jag inte trycka till för mycket men gav i alla fall mer kraft jämfört med de andra kontakterna.

du kan ju som tidigare föreslagits se om du kan böja undan kondensatorn lite om du inte vill använda din reklamationsrätt såg ju ut att finnas ganska gott om utrymme på andra sidan så en 2-3mm borde den iaf gå att böja undan vilket jag tippar är allt som behövs.

en liten skruvmejsel och knuffa den bort från kontakten tills du har plats att få ner låset mellan den och kontakten.

se till att agget är urladdat först dock då en kortslutning kan resultera i att den magiska röken lämnar psu´n.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan ju som tidigare föreslagits se om du kan böja undan kondensatorn lite om du inte vill använda din reklamationsrätt såg ju ut att finnas ganska gott om utrymme på andra sidan så en 2-3mm borde den iaf gå att böja undan vilket jag tippar är allt som behövs.

en liten skruvmejsel och knuffa den bort från kontakten tills du har plats att få ner låset mellan den och kontakten.

se till att agget är urladdat först dock då en kortslutning kan resultera i att den magiska röken lämnar psu´n.

Så jag tänkte köra på slotarna på botten istället dock stötte jag på ett nytt problem, 24-pinsladden som sitter i moderkortet blixtra till när jag satte på PSUn för att uppdatera bios. Har ett äldre PSU som ej är modulärt som jag prövade med istället.
Är det vanligt att sladden blixtrar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en liten skruvmejsel och knuffa den bort från kontakten tills du har plats att få ner låset mellan den och kontakten.

se till att agget är urladdat först dock då en kortslutning kan resultera i att den magiska röken lämnar psu´n.

Bästa dödsrådet jag varit med om. Ta en skruvmejsel å pilla på en kondensator i ett nätaggregat.. vafan

Nej han ska lämna tillbaka skiten såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Bästa dödsrådet jag varit med om. Ta en skruvmejsel å pilla på en kondensator i ett nätaggregat.. vafan

Nej han ska lämna tillbaka skiten såklart.

Nja, kondensatorn är märkt med 16V så ingen fara, men man ska ju inte behöva göra ändringar när man köper något nytt tycker man.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Bästa dödsrådet jag varit med om. Ta en skruvmejsel å pilla på en kondensator i ett nätaggregat.. vafan

Nej han ska lämna tillbaka skiten såklart.

hey alla utmanar vi ödet på något vis...
jag petar på kondensatorer med skruvmejsel andra kör över vägen med sin cyckel på övergångställen utan att sakta ner eller se sig för framför bilar som får tvärnita.

därför jag skrev att tänka på att ladda ur agget innan man petar i det...

och behöver inte va en skruvmejsel men va typ första jag kom på som var smalt och litet nog att komma in genom hålet men har man nån plastbit eller verktyg som passar är det givetvis mer lämpat för ändamålet.

men håller med reklamation är att föredra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zamasu:

Så jag tänkte köra på slotarna på botten istället dock stötte jag på ett nytt problem, 24-pinsladden som sitter i moderkortet blixtra till när jag satte på PSUn för att uppdatera bios. Har ett äldre PSU som ej är modulärt som jag prövade med istället.
Är det vanligt att sladden blixtrar till?

Troligaste orsaken till att det blixtrar är att du inte fått i kontakten ordentligt. Det kan också vara så att någon del av kontakten från nätagget är fel. Tex kan blecken vara upptryckta i kontakten så att de får svårare att få kontakt.

Som sagts tidigare, reklamera detta nätagg och hoppas på att du får en bättre enhet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!