Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Filmstaden ägs ju ändå av AMC som varit på nedgången rätt länge, klart man gör det man kan.
Spelar ingen roll för min del, det går alltid att smuggla in. Aldrig i livet att jag köper godis där...

Jahaa, okej det hade jag ingen aning om!
Får kolla på det, tack för tipset.

Som i sin tur ägs av kinesiska Wanda Group. Kommer dikaturgodisbeslutet raka vägen från Kina tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-forbjuder-medhavt-godis-...

Inte för att jag går på bio ofta men detta är väl ändå dödsstöten?

Hur var det nu ordspråket löd...
Film är bäst på bio & godis är billigast på bio ?
Inte sugen på bio på länge, och detta förbättrade knappast känslan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Biograferna har typ 1 rätt... stor bild. Annars är det bara minus... med ljudvolymerna på "botten".
"Ej medhavt"-trams hjälper ju inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Som i sin tur ägs av kinesiska Wanda Group. Kommer dikaturgodisbeslutet raka vägen från Kina tro?

Jag tänkte säga "som allt annat godis?", sedan kom jag på att Bubs är heltsvenskt så det är lugnt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det finns några teknik- och samhällsutvecklingar som gör att biografer kommer bli mindre mainstream. Istället för att för att tala om hur bra hemmabio man redan har eller borde ha och hur jobbiga andra människor är så vill jag visa uppskattning för biografer de där få gångerna jag är riktigt hypad för en film och vill skapa en trevlig ritual kring filmtittandet.

Senaste åren har det varit pandemi och jag har befunnit mig i Norrland och det är två filmer jag sett hemma som jag gärna hade sett på bio istället om jag befunnit mig i Stockholm (och haft några vänner att bjuda ut på bio och restaurang). Filmerna är Tenet och Dune.

Permalänk
Medlem

När vi i dagsläget kan få en 75" skärm för under 10K och 86" under 20K så försvann biografen för mig, har även bättre ljud än våra lokala biografer (avsevärd mycket bättre ljud), och ljud är för mig 50% av hela bioupplevelsen.

Det jag kan sakna är den genuina entusiasmen bland biofolket, jag gillar när folk klappar (brukade vara ett storstadsfenomen vid en Star-wars premiär t.ex.). Och de någon gång hade lite skoj före filmen såsom en liten uppvisning från kostym entusiaster etc.

Dragningen brukade vara jättestor skärm, stor ljud och massor av folk som skrattade ihop med en.

Det senaste jag minns av biografen är skitiga säten, popcorn och cola-spill överallt, folk som ständig glor ner i sina smartphones (och det retar mig rejält, jag har inte betalt över 100 spänn för att 2-3 ungdomar som är på social-media-knark ska sitta där med en ficklampa som ständig har en lampa lysande i ögonen bredvid). Plus total avsaknaden på hyfs, folk kunde gärna slänga fötterna på sätets rygg eller mellan stolarna, och hosta en direkt i nacken (bli hemma om ni är sjuka).

Så nej, både BIO och Marksänd TV är dött för mig, för 10 år sen.

Permalänk
Medlem

Bio är dött för mig sedan länge. Folk som inte kan hålla käften stör upplevelsen enormt. Se film hemma är alltid bäst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Mer casual besökare har en billig 40-65" LCD tv och använder de inbyggda högtalarna så de är nog snarare mindre påverkade av det du märker av.

Tja, fortfarande 4K så skarpare än bion.

Sen har jag en LCD själv, det är en av Samsungs QLED "nästan toppmodell" så den har FALD och så, men sjukt mycket bättre svärta än bion har den i alla fall.

Sen vet jag förstås att allt vi ser hemma är hårdare komprimerat och så, men ärligt talat så var det inte alls den känslan jag fick när jag var på bio igår. Snarare kändes det som en film hemma precis i början innan buffringen hunnit i kapp liksom, med grötig bild och begränsad färgrymd. Speciellt i mörka scener, men det var Morbius så det var ganska mycket mörka scener.

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag aldrig sluta föredra IMAX och den stora skärmen för nya, vackra filmer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/kultur/filmstaden-forbjuder-medhavt-godis-...

Inte för att jag går på bio ofta men detta är väl ändå dödsstöten?

Största problemet med det där är att man då måste stå massa i kö för att ha något att dricka under bion, de jobbar på rätt bra för att göra ett biobesök till en hemsk upplevelse. Nu kan vi lägga till ännu mer köande till listan av saker som redan gällde, t.ex. dyrt, dålig bild, dåligt ljud, obekväma stolar och folk som stör.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Största problemet med det där är att man då måste stå massa i kö för att ha något att dricka under bion, de jobbar på rätt bra för att göra ett biobesök till en hemsk upplevelse. Nu kan vi lägga till ännu mer köande till listan av saker som redan gällde, t.ex. dyrt, dålig bild, dåligt ljud, obekväma stolar och folk som stör.

Instämmer helt.
Jag tror att många som mig kommer i sista stund. Att kunna köpa biljett på internet och kunna välja plats gjorde det betydligt bättre. Fast samtidigt även lite sämre då så många andra gjorde detta så man i princip blev tvingad att mer planera ens biobesök om man ville ha bra plats. -För kunde det för mig vara mer spontant.

Men nu kommer de få en väldigt stor kör före varje film. Jag brukar visserligen köpa snacks där före, men nu kommer nästan alla göra det. Och då ska man gå ännu tidigare innan filmen börjar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer helt.
Jag tror att många som mig kommer i sista stund. Att kunna köpa biljett på internet och kunna välja plats gjorde det betydligt bättre. Fast samtidigt även lite sämre då så många andra gjorde detta så man i princip blev tvingad att mer planera ens biobesök om man ville ha bra plats. -För kunde det för mig vara mer spontant.

Men nu kommer de få en väldigt stor kör före varje film. Jag brukar visserligen köpa snacks där före, men nu kommer nästan alla göra det. Och då ska man gå ännu tidigare innan filmen börjar.

Samtidigt startar ju sällan filmen förrän typ tjugo minuter efter utsatt tid så man har ju tid att köpa popcorn.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Samtidigt startar ju sällan filmen förrän typ tjugo minuter efter utsatt tid så man har ju tid att köpa popcorn.

Och många som mig tog med detta i planeringen av besöket. Börjar en film kl 18:00 så var man där 18:00, då man visste att någon minut senare inte gjorde något.

Nå man ska inte överdriva betydelsen av att inte få ha med eget godis eller stå lite längre i kön. Det är bara det att många som mig redan är på väg att överge bio.

För att ta en datoranalogi. Säg att många står i valet mellan en macbook eller motsvarande PC, man velar där fram och tillbaka. Ja, det ska då inte mycket till för Apple eller Microsoft att försämra deras OS för man ska välja den andra.

Och så känner jag med bio. Just nu var det endast riktigt storfilmer men även de tveksamma.

Permalänk
Medlem

Den stora inkomstkällan för film är biovisningar, kan inte se att strömmingstjänster på något sätt kommer att kunna ersätta det.

Avengers: Endgame (totalt $858 miljoner, 2019, ej inflationsjusterat) drog in 50% av bioinkomsten i USA och Kanada på fem dagar, 75% på 12, och 90% på 25. Ungefär tre och en halv månad efter biopremiären så släpptes den på strömmingstjänster, mest då för att tillräckligt många inte skall vänta på det, och istället se den på bio. Och när en film kommer ut på en strömmningstjänst så kommer den även ut på _andra_ ställen, vilket då innebär att en film som direkt kommer ut på en strömmingstjänst inte bara kommer att förlora pengar då man bara skulle behöva betala för en "biljett" eller tjänst oberoende av hur många som tittar utan man kommer även förlora stora inkomster pga illegala nerladdningar.

Så en total biografdöd skulle innebära att filmbudgetar skulle bli ansenligt mindre, eftersom de inte skulle dras in lika mycket pengar och filmbolag ägnar sig inte åt välgörenhet, de är ute efter att tjäna pengar. Åstramade budgeter kanske är ok om allt man ser är komedier eller dramor, men inte riktigt lika roligt om man ser på Marvel och dylikt...

Men nu drog ju den senaste Spiderman in en massa pengar i USA och Kanada ($808 miljoner) så faran för en global biografdöd är inte särskilt sannolik.

En biografdöd i Sverige skulle istället betyda att man skulle få vänta tre månader för att få se tex den senaste Marvelfilmen, för det finns inte en chans att Disney skulle få för sig att släppa den på en strömmningstjänst här samtidigt som den släpps i biografer i USA, de skulle förlora en massa på det.

inte då för att jag tror på en biografdöd i Sverige heller, folk gillar att gå på bio.

Permalänk
Medlem

Har helt slutat gå på bio då det är snuskigt och folk kan aldrig hålla tyst under filmen samt att man sitter rätt obekvämt, väntar hellre tills den filmen jag vill se kommer på en streaming tjänst och ser på den från soffan

om film som koncept blir sämre spelar mig 0% roll då jag hellre kollar på serier och annat content, brukar sällan ha tålamod att se en hel långfilm.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, fortfarande 4K så skarpare än bion.

Sen har jag en LCD själv, det är en av Samsungs QLED "nästan toppmodell" så den har FALD och så, men sjukt mycket bättre svärta än bion har den i alla fall.

Sen vet jag förstås att allt vi ser hemma är hårdare komprimerat och så, men ärligt talat så var det inte alls den känslan jag fick när jag var på bio igår. Snarare kändes det som en film hemma precis i början innan buffringen hunnit i kapp liksom, med grötig bild och begränsad färgrymd. Speciellt i mörka scener, men det var Morbius så det var ganska mycket mörka scener.

Alla har knappast 4K och bara för att det är 4K är det inte bra bild. Därför jag skrev billig, visst finns det bra LCD-tv med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Personligen har jag tyckt det har varit helt OK på VIP-salongerna i Mall of Scandinavia. Tillräckligt bra och stor bild och helt OK ljud.
Stora bekväma säten, oftast inte så många crayon eaters i publiken pga det dyrare biljettpriset.
Och så får man öl och mat serverat om man gillar det.

Tycker bio är kul för vissa filmer. T.ex. Dune och senaste Bladerunner gjorde sig väldigt bra på bio och helt klart så de bör ses snarare än hemma på min "lilla" 78-tums TV och billigt surroundsystem.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den stora inkomstkällan för film är biovisningar, kan inte se att strömmingstjänster på något sätt kommer att kunna ersätta det.

Avengers: Endgame (totalt $858 miljoner, 2019, ej inflationsjusterat) drog in 50% av bioinkomsten i USA och Kanada på fem dagar, 75% på 12, och 90% på 25. Ungefär tre och en halv månad efter biopremiären så släpptes den på strömmingstjänster, mest då för att tillräckligt många inte skall vänta på det, och istället se den på bio. Och när en film kommer ut på en strömmningstjänst så kommer den även ut på _andra_ ställen, vilket då innebär att en film som direkt kommer ut på en strömmingstjänst inte bara kommer att förlora pengar då man bara skulle behöva betala för en "biljett" eller tjänst oberoende av hur många som tittar utan man kommer även förlora stora inkomster pga illegala nerladdningar.

Så en total biografdöd skulle innebära att filmbudgetar skulle bli ansenligt mindre, eftersom de inte skulle dras in lika mycket pengar och filmbolag ägnar sig inte åt välgörenhet, de är ute efter att tjäna pengar. Åstramade budgeter kanske är ok om allt man ser är komedier eller dramor, men inte riktigt lika roligt om man ser på Marvel och dylikt...

Men nu drog ju den senaste Spiderman in en massa pengar i USA och Kanada ($808 miljoner) så faran för en global biografdöd är inte särskilt sannolik.

En biografdöd i Sverige skulle istället betyda att man skulle få vänta tre månader för att få se tex den senaste Marvelfilmen, för det finns inte en chans att Disney skulle få för sig att släppa den på en strömmningstjänst här samtidigt som den släpps i biografer i USA, det skulle förlora en massa på det.

inte då för att jag tror på en biografdöd i Sverige heller, folk gillar att gå på bio.

Det där illustrerar bara det som är Hollywoods problem de senaste åren - folk går på bio för att se de där jättefilmerna för att man inte vill vänta utan vill vara med i konversationen om dem. Det är ingen som går på lite mindre filmer. Komedier, rom-coms, oscar-bait - förr kunde man göra en sådan film på vinst och förlust och låta recensioner och snacket från de som sett den först göra att filmen blev en succé. Det funkar inte längre. Inte ens rena action-rullar funkar, om de inte är uppföljare. Man kan exempelvis inte sälja in en film genom att ha en stjärna eller två - se The Last Duel eller liknande.

Således blir biograferna bara för jättelika filmer som är mitt i nån serie av uppföljare. Det är tveksamt om de kan gå runt på det. Hade biograferna haft en lite mer avspänd inställning hade de kunnat visa halvstora filmer som också går på nån streamingtjänst, men hittills verkar de vägra det

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mpat:

Det där illustrerar bara det som är Hollywoods problem de senaste åren - folk går på bio för att se de där jättefilmerna för att man inte vill vänta utan vill vara med i konversationen om dem. Det är ingen som går på lite mindre filmer. Komedier, rom-coms, oscar-bait - förr kunde man göra en sådan film på vinst och förlust och låta recensioner och snacket från de som sett den först göra att filmen blev en succé. Det funkar inte längre. Inte ens rena action-rullar funkar, om de inte är uppföljare. Man kan exempelvis inte sälja in en film genom att ha en stjärna eller två - se The Last Duel eller liknande.

Således blir biograferna bara för jättelika filmer som är mitt i nån serie av uppföljare. Det är tveksamt om de kan gå runt på det. Hade biograferna haft en lite mer avspänd inställning hade de kunnat visa halvstora filmer som också går på nån streamingtjänst, men hittills verkar de vägra det

Jo ett problem som filmbranschen lider av är ju det samma som börjat drabba spelbranschen på senare år.
Alla bolag koncentreras till några få stora konglomerat.
Helt plötsligt är ribban för märkbar framgång så enormt hög att produkter som tidigare hade ansetts vara succéer för små för att de ska vara värda att bemöda sig med.

När de väl är så stora och lägger alla ägg i en korg och de sedan ändå fallerar så drar de bara öronen åt sig och gör ännu mer standardiserade och fördummade produktioner etc.

Har en bekant som jobbar på en stor spelutvecklare som varit med och utvecklat en handfull spel som enligt testmarknader hade prognoser på att omsätta tiotals miljoner dollar och göra vinst från dag ett i princip. Men utgivaren bestämde sig hellre för att avbryta projekten för man var tvungen att uppnå hundratals miljoner dollar för att det skulle vara "värt det".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Var på bio igår. Och innan dess för en dryg månad sedan.

Är det bara jag eller har folk glömt bort att man ska vara tyst när man ser på bio?
Dödar hela uppleverlsen för mig med folk omrking som pratar. Och det var många. Som även fortsätter trots att flera påpekar att dom ska vara tysta.

Den där sköna känslan av att vara på bio kan ännu finnas där för mig, så länge inget stör.
Men känner i all ärlighet att jag framöver hellre ser att man kan få strömma alla nya filmer samtidigt, samma peng är helt ok.
Bara jag slipper folk haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den stora inkomstkällan för film är biovisningar, kan inte se att strömmingstjänster på något sätt kommer att kunna ersätta det.

Avengers: Endgame (totalt $858 miljoner, 2019, ej inflationsjusterat) drog in 50% av bioinkomsten i USA och Kanada på fem dagar, 75% på 12, och 90% på 25. Ungefär tre och en halv månad efter biopremiären så släpptes den på strömmingstjänster, mest då för att tillräckligt många inte skall vänta på det, och istället se den på bio. Och när en film kommer ut på en strömmningstjänst så kommer den även ut på _andra_ ställen, vilket då innebär att en film som direkt kommer ut på en strömmingstjänst inte bara kommer att förlora pengar då man bara skulle behöva betala för en "biljett" eller tjänst oberoende av hur många som tittar utan man kommer även förlora stora inkomster pga illegala nerladdningar.

Så en total biografdöd skulle innebära att filmbudgetar skulle bli ansenligt mindre, eftersom de inte skulle dras in lika mycket pengar och filmbolag ägnar sig inte åt välgörenhet, de är ute efter att tjäna pengar. Åstramade budgeter kanske är ok om allt man ser är komedier eller dramor, men inte riktigt lika roligt om man ser på Marvel och dylikt...

Men nu drog ju den senaste Spiderman in en massa pengar i USA och Kanada ($808 miljoner) så faran för en global biografdöd är inte särskilt sannolik.

En biografdöd i Sverige skulle istället betyda att man skulle få vänta tre månader för att få se tex den senaste Marvelfilmen, för det finns inte en chans att Disney skulle få för sig att släppa den på en strömmningstjänst här samtidigt som den släpps i biografer i USA, de skulle förlora en massa på det.

inte då för att jag tror på en biografdöd i Sverige heller, folk gillar att gå på bio.

Fast måste det verkligen bli så? Disney har experimenterat med sin premier access, något jag gillade rätt mycket och använde på de filmerna jag ville se, samtidigt som de knyter till sig ett medlemskap varje månad. De får också behålla 100% av priset istället för de 65% som de ryktas ha får av biobiljettspriset. Siffrorna från premier access verkar se rätt okej ut vad gäller både intäkt och tillväxt samt att tjänsten som helhet hade garanterat fått fler abonnenter ifall det gav tillgång till fler filmer via premier access. Finns garanterat mycket folk som mig och frun där Disney aldrig tjänat så mycket pengar på oss som nu.

Andelen personer som aldrig fildelat verkar gå upp över tid samtidigt som andelen som fildelar återkommande går ned. Det är inte speciellt konstigt då vi fått lagar som skall stävja det samtidigt som den tekniska utvecklingen gjort att med streaming osv så vänjer sig många yngre vid att ha streamingtjänsterna redan från början. Så att alla helt plötsligt skulle börja veva upp VPN och torrents tror jag inte på även ifall filmerna fanns att köpa "on demand" på streamingtjänsterna samtidigt som bio.

Det är väldigt svårt att sia över vad som är bäst för filmbolagen faktiskt, det är garanterat inte så enkelt som att utan biografer så får de lägre intäkter. Gissar på att de kommer testa sig fram till vad som faktiskt stämmer innan något stort sker men vad kan säga är att över tid ser vi att färre går på bio och fler tittar hemma, så vi ser i var fall en klar trend hos konsumenterna. För ett bryta den trenden är det nog inte att göra saker dyrare som är det bästa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Det där illustrerar bara det som är Hollywoods problem de senaste åren - folk går på bio för att se de där jättefilmerna för att man inte vill vänta utan vill vara med i konversationen om dem. Det är ingen som går på lite mindre filmer. Komedier, rom-coms, oscar-bait - förr kunde man göra en sådan film på vinst och förlust och låta recensioner och snacket från de som sett den först göra att filmen blev en succé. Det funkar inte längre. Inte ens rena action-rullar funkar, om de inte är uppföljare. Man kan exempelvis inte sälja in en film genom att ha en stjärna eller två - se The Last Duel eller liknande.

Således blir biograferna bara för jättelika filmer som är mitt i nån serie av uppföljare. Det är tveksamt om de kan gå runt på det. Hade biograferna haft en lite mer avspänd inställning hade de kunnat visa halvstora filmer som också går på nån streamingtjänst, men hittills verkar de vägra det

Jo det är ju ett större problem än bara att folk inte går på bio så mycket längre. Kreativiteten har stagnerat tack vare för hårda krav på lönsamhet och förstås att man inte vågar förarga någon. Så vad får vi? Fast and furious 10, ett överflöd av superhjältefilmer, filmserier baserade på åkattraktioner och liknande. Högkvalitativ underhållning får man från TV-serier numera, inte film och knappt spel heller. Men denna utveckling var ju redan på G när jag pluggade filmvetenskap för typ femton år sedan. Folk skrev sällan uppsatser om filmer, och i så fall om gamla filmer, men många skrev om TV-serier i olika former.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

ett överflöd av superhjältefilmer,

Ge inte filmbranschen några idéer att sluta med dessa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tycker bio är kul för vissa filmer. T.ex. Dune och senaste Bladerunner gjorde sig väldigt bra på bio och helt klart så de bör ses snarare än hemma på min "lilla" 78-tums TV och billigt surroundsystem.

Sätt dig närmare din lilla 78" så har du större bild än på bio.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Sätt dig närmare din lilla 78" så har du större bild än på bio.

Måste vara det Samsung tänker på när de angav sina rekommendationer. Enligt dem så är ca 2,3m lagom för den storleken (jisses)

https://www.samsung.com/se/tvs/tv-buying-guide/what-size-tv-s...

Permalänk

Går sällan på bio, är när man får gratisbiljett i princip. Föredrar det jag hört om konceptet från början, när biograferna köpte in filmer billigt, man köpte en biljett som gällde hela eftermiddagen tex och man då kunde se flera filmer som visades för en struntsumma, och att deras intäckter då var billiga popcorn och liknande. Filmbolagen som med sina "filmsamlingar" till biografer som trissat upp priset sen tror det var 60-70talet har imo dödat konceptet, funkar för dem, men funkar det verkligen för biograferna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är ju ett större problem än bara att folk inte går på bio så mycket längre. Kreativiteten har stagnerat tack vare för hårda krav på lönsamhet och förstås att man inte vågar förarga någon. Så vad får vi? Fast and furious 10, ett överflöd av superhjältefilmer, filmserier baserade på åkattraktioner och liknande. Högkvalitativ underhållning får man från TV-serier numera, inte film och knappt spel heller. Men denna utveckling var ju redan på G när jag pluggade filmvetenskap för typ femton år sedan. Folk skrev sällan uppsatser om filmer, och i så fall om gamla filmer, men många skrev om TV-serier i olika former.

Det finns en historia om detta, som jag såg i en dokumentär nån gång. Sony hade precis köpt Columbia TriStar, två gamla filmstudior i mellanstorlek, och integrerat dem i sin koncern. Under ett möte skulle alla olika divisionerna presentera sina planer för nästa år. Columbia/TriStars chef presenterade att han skulle gör X filmer. Han räknade med att han skulle göra A st filmer blev stora succéer, B filmer skulle gå helt OK och ge en liten vinst, C filmer skulle gå lagom runt, D filmer skulle gå lite back, och E st filmer som skulle floppa. Den första frågan när presentationen var slut - "Varför tänker du göra floppar?".

Denna historia illustrerar allt vad som är fel med Hollywood. Studiorna brukade göra en massa filmer och var nöjda med att en del gick back, men de växande budgetarna, "delade universum" och en vilja att kicka den chef som godkände en film som visade sig bli en flopp gör att de inte längre vill ta några risker. Då blir det som det är nu, med eviga uppföljare och enbart filmer som bygger på ett varumärke. Trodde att botten var nådd när de gjorde en film på Sänka Skepp, men de fortsätter att gräva sig djupare ner.

Det logiska svaret på detta är streaming. Producera en massa filmer med mellanstor budget och sälj dem till streamingtjänsterna. Du kan sälja 10 åt gången och det räcker om hela paketet går ihop. Folk kan ta en chans på en film om de vill, för är den kass är det bara att stänga av och se på nästa - kostar inget. Hollywood är rädda för streaming för att de inbillar sig att de gör konst, men det var länge se de gjorde någon konst. Deras jobb är att sälja dyra popcorn - inga som helst problem att byta till att sä'lja streaming-tjänster.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tazok:

Var på bio igår. Och innan dess för en dryg månad sedan.

Är det bara jag eller har folk glömt bort att man ska vara tyst när man ser på bio?
Dödar hela uppleverlsen för mig med folk omrking som pratar. Och det var många. Som även fortsätter trots att flera påpekar att dom ska vara tysta.

Den där sköna känslan av att vara på bio kan ännu finnas där för mig, så länge inget stör.
Men känner i all ärlighet att jag framöver hellre ser att man kan få strömma alla nya filmer samtidigt, samma peng är helt ok.
Bara jag slipper folk haha

Jag hade lite motsatt upplevelse. Kikade på Sonic 2 med systersonen på engelska, problemet var att många barn inte alls förstår engelsk tal så de visste inte alls vad som hände i filmen. Härlig miss av många föräldrar.

I övrigt så hatar jag när folk prasslar med sina godispåsar, lite hänsyn bör man ta till andra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Senast jag gick på Bio var för 4 år sedan... 😆

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har inte varit på bio på säkert 20 år. Har bättre bild och ljud hemma, skönare soffa, godare mat och dryck samt så slipper man personer som stör eller som inte vet vad tvål och vatten är för något.