Permalänk
Skrivet av joakim99:

Har du eget företag eller är du anställd? Om du är anställd, har du tjänstepension?

Anställd, Ja jag har tjänstepension

Permalänk
Medlem

Fick inga pengar däremot fick jag betala 66850 kr

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Syns inte på min Swedbank heller. Fick brev om insättning igår

Det var det jag tänkte också. Swedbank har alltid varit sämst på att visa insättningar haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Det låter helt fel, tror du missat något i informationen/skatteberäkningen.
Normalt sker det enligt följande:
- Företaget som utför tjänsten ansöker om RUT avdrag för din räkning
- Du får en faktura där de redan dragit av RUT avdraget (50% av arbetskostnaden)
- På ditt skattekontot markeras hur mycket du använt för RUT och ROT avdraget men det påverkar inget gällande återbäring eller kvarskatt så länge du inte använt mer än 50000 per år eller blivit nekad av andra anledningar.

Jag såg fel. 2600 är utbetalt. Var förra året det var ca 1500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Syns inte på min Swedbank heller. Fick brev om insättning igår

samma här, men det går väl efter någon turordning som de är godkända i antar jag

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fick på Kivra att mina pengar betalts ut med, kommer bli trevligt med lite extra sekiner.

Handlar du med italienska guldmynt?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Avstängd

Brev från skatteverket tidigare i veckan och idag fanns en notis i bankappen om att 18503 kr sätts in på kontot imorgon, bara att tacka och ta emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Anställd, Ja jag har tjänstepension

I de flesta kollektivavtald så ökar avsättningen till tjänstepensionen avsevärt på lönedelarna över brytpunkten. Kan vara värt att tänka på även om du inte vill betala statligt skatt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Apelsin:

Brev från skatteverket tidigare i veckan och idag fanns en notis i bankappen om att 18503 kr sätts in på kontot imorgon, bara att tacka och ta emot.

Ja det är riktigt snällt av staten att du får tillbaka dina egna pengar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Ok, Så om jag (när jag) passerar den ljuvliga nivån med inte avsevärd summa så kan jag be om att företaget betalar in mer till min tjänstepension för att lätta? Eller blir det ingen skillnad förutom avsättningen på allt utöver dem 514k?

Skrivet av joakim99:

I de flesta kollektivavtald så ökar avsättningen till tjänstepensionen avsevärt på lönedelarna över brytpunkten. Kan vara värt att tänka på även om du inte vill betala statligt skatt.

Permalänk

för övrigt så förvaltar jag även min egna pensions sparande på betydligt bättre sätt än det jag ser i mina oranga papper, roligt när man har en summa och så ser man avkastningen på minus sidan varje år, Så lagom när jag är pensionär så kommer jag ha en skuld istället för en förtjänst så som dom förvaltar mina pengar ^^ Klåpare.

Skrivet av PappelApel:

Ok, Så om jag (när jag) passerar den ljuvliga nivån med inte avsevärd summa så kan jag be om att företaget betalar in mer till min tjänstepension för att lätta? Eller blir det ingen skillnad förutom avsättningen på allt utöver dem 514k?

Permalänk
Medlem

Får betala pga såld bostad. Fan jävligt surt att man ska behöva skatta så jävla mycket för bostadsförsäljning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Ok, Så om jag (när jag) passerar den ljuvliga nivån med inte avsevärd summa så kan jag be om att företaget betalar in mer till min tjänstepension för att lätta? Eller blir det ingen skillnad förutom avsättningen på allt utöver dem 514k?

Skillnad på vad? Mer än att du får mer i plånboken och att avsättningen till din tjänstepension ökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Får betala pga såld bostad. Fan jävligt surt att man ska behöva skatta så jävla mycket för bostadsförsäljning.

Fast fortfarande betydligt lägre skatt än vad man normalt betalar på inkomst och för den delen kapitalvinster (om man inte använder ISK).

Permalänk
Skrivet av PsyLO:

Är de swedbank du har eller nordea? Jag ser inte mina ännu xD

Nordea

Permalänk
Medlem

Fick brev från skatteverket igår i kivra att mina pengar ska vara insatta på mitt konto inom en veckas tid, inte sett några riksdaler ännu!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av =):

Handlar du med italienska guldmynt?

Självklart, man är väl ingen pleb som handlar med något så banalt som kronor.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Att avsättningen till tjänstepensionen ökar istället för det blir en inkomst av tjänst? Jag är inte vass i detta område därav min fråga, Låt oss säga att jag tjänar 570 000 nästa år, Om jag säger till min Arbetsgivare att sätta in dessa 65k (extra) som tjänstepension kommer jag ändå bli beskattad dessa 50% utöver min vanliga skatt?

Skrivet av joakim99:

Skillnad på vad? Mer än att du får mer i plånboken och att avsättningen till din tjänstepension ökar?

Permalänk
Medlem

Någon som har fått pengarna idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Att avsättningen till tjänstepensionen ökar istället för det blir en inkomst av tjänst? Jag är inte vass i detta område därav min fråga, Låt oss säga att jag tjänar 570 000 nästa år, Om jag säger till min Arbetsgivare att sätta in dessa 65k (extra) som tjänstepension kommer jag ändå bli beskattad dessa 50% utöver min vanliga skatt?

Nej, det kommer du inte.
Tjänstepension betalar du ingen skatt för när den avsätts utan bara vid uttaget är är din pension under brytgränsen betalar du då lägre skatt.

Företaget betalar inte heller arbetsgivaravgifter på 31,42% utan betalar istället särskild löneskatt på 24,26% vilket betyder att för varje 100kr du avsätter av din bruttolön bör företaget betala 106kr till tjänstepension.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Katching!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bazisten:

Någon som har fått pengarna idag?

Nu trilla det in! (SHB)

Permalänk

Tack för upplysningen. Då vet jag hur jag skall ta ställning till detta i framtiden=)

Skrivet av Dahle86:

Nej, det kommer du inte.
Tjänstepension betalar du ingen skatt för när den avsätts utan bara vid uttaget är är din pension under brytgränsen betalar du då lägre skatt.

Företaget betalar inte heller arbetsgivaravgifter på 31,42% utan betalar istället särskild löneskatt på 24,26% vilket betyder att för varje 100kr du avsätter av din bruttolön bör företaget betala 106kr till tjänstepension.

Permalänk
Medlem

Fick dem idag, blev närmare 6000. Välkommet tillskott.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Fick också idag. Drygt 4500.

Permalänk
Medlem

Nu kom $ in.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Där trillade pengarna in för både mig och sambon (Swedbank)

Permalänk
Medlem

Återbäring fådd, Handelsbanken.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

monnäy monnäy moooonnäääääy!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

~17k in precis, LF