Permalänk
Medlem

Det här med jobb

Tjena!

Det kanske inte är världsbäst att fråga anonyma främlingar om råd men det vore intressant att veta hur ni här på forumet fått era första jobb och vad ni lärt er på vägen! Har ni en lång utbildning (och isåfall känns den relevant till det ni gör idag?) eller har ni hoppat mellan jobb, haft bra kontakter mm?

Vad hade ni gjort annorlunda om ni "började om" så att säga?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Jag läste högskoleingenjör inom datateknik 3 år på Chalmers och har därefter jobbat med webb- och apputveckling.
Utbildningen känns rätt relevant för det jag gör idag. Jag hade nog inte gjort något annorlunda om jag började om när det gäller utbildning. Jag har bytt jobb på riktigt en gång, jag har aldrig sökt något av jobben utan jag har blivit kontaktad av rekryterare.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att jag haft en rätt brokig bana.

Första jobbet var som 13-åring, delade ut reklamtidningar i området fick 70 kronor per vecka för cirka 3 timmars slit. Det höll tills jag fick första lönen.
Andra jobbet var som 15-åring och det hade jag tills jag tog studenten. Sommar och helgjobb i ett växthus. Det var det mest slitiga arbetet jag någonsin haft, mest under sommaren på grund av värmen i växthusen.
Under gymnasiet gick jag natur. Jag fick upp ett intresse för programmering under gymnasiet men kände att jag kunde spy på matematik ungefär. Jag gjorde ett år inom industri, värnplikt och därefter ett år på datavetenskap. Jag kände ingen glädje av detta så jag hoppade av och började arbeta inom industri igen.
Harvade industri tills jag var less på det för 3 år sedan och hoppade då på en YH inom programmering. Nu jobbar jag som utvecklare och inser att det var en lång bana för att hitta rätt efter många års glädjelöst arbetande.
För mig var den omvägen ändå nödvändig för annars tror jag inte jag hade känt någon glädje i att utveckla.

Vad tycker jag är det viktiga i min resa? Att vägen inte behöver leda spikrakt dit man vill om man inte själv vet riktigt. Det blir bra till sist ändå! Hade jag fått ändra på något hade jag nog istället för att säga upp mig efter 7 år på ett industrikneg och därefter börja på nästa så hade jag istället direkt hoppat in i skolbänken igen. Men det är ju alltid enkelt att vara efterklok

Permalänk
Medlem

Jag sökte jobb efter gymnasiet (samhäll), hamnade på ett call center som hade AppleCare-supporten i Sverige. Jobbade där i två år som first line, second line och quality analyst.

Började därefter plugga Nät- och kommunikationsteknik på Umeå universitet. Fick extrajobb som servicetekniker på Infocare samtidigt som jag pluggade. Från början i princip enbart reparation av skollaptops men senare även andra prylar när jag blev fast anställd. En del onsite-support, utrullningsprojekt. När det senare vanns upphandlingar fick jag i det närmaste agera projektledare också utöver det tidigare.

Jobbade för mycket så sökte mig vidare. Gick in som IT-tekniker på min nuvarande arbetsplats. Jobbade som det i två år, jobbade mycket med applikationshantering och eftersom Mac-kunskapen inte var så utbredd fick jag mycket av den biten, och manageringen av dessa.

Halkade över på min nuvarande roll iochmed en omorganisation som påbörjades för två år sedan. Befattningen är systemadministratör, jag pysslar med lite allt möjligt egentligen. MECM, Jamf, Azure, M365, Adobe. Nyligen börjat nosa på BizTalk.

Avslutade inte min utbildning förrän härom året faktiskt. Hade en kurs kvar. Inget egentligt behov men kändes skönt att bli klar på riktigt och ha en examen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Lång utbildning, kontakter, hoppat mellan jobb. Träff på alla tre.
Jag utmärkte mig under utbildningen (femårig), och blev erbjuden jobb i ett forskningsprojekt. Sedan dess har alla jobb jag fått byggt på kontakter med folk jag stött på under tidigare jobb. Vid ett tidigt skede kunde jag göra ett vägval mellan att fortsätta med korta forskningsprojekt eller hoppa över till ett mer reguljärt tillsvidarejobb. Hade jag fått välja igen hade jag nog valt forskningsspåret i stället för det reguljära jobbet, men eftersom det sistnämnda var rejält tryggare och mer välbetalt vann det just då. Nu har jag fortfarande en rejält mycket tryggare och mer välbetald ställning än jag skulle ha haft om jag valt annorlunda, men rent principiellt hade jag nog hellre sysslat med det andra.

Lärdomarna längs vägen ligger väl i just det ovanstående.
1: Gör bra ifrån dig och var en positiv kraft i din verksamhet. Uppstår ett behov någonstans i närheten är då chansen stor att någon får för sig att du kan fylla hålet. Man behöver inte nätverka sig till kontakter, de spontanuppstår om du är kompetent och trevlig.
2: Gör strategiska karriärval, d.v.s. sätt upp ett mål för var du vill hamna i slutändan, och fundera sedan vid varje vägskäl på hur respektive valmöjlighet kan bidra till att du kommer dit du vill.

Permalänk
Medlem

Mitt första ordinarie jobb var på McDonald's för ganska exakt 21 år sedan, och då var egentligen tanken att det skulle vara ett sommarjobb inför sista året på gymnasiet. Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur jag sökte, men det spelar nog ingen roll i sammanhanget. Det slutade dock med att jag blev kvar i sex år ...

Därefter blev det ett jobb som telefonförsäljare på rekommendation av en polare, men det blev inte långlivat. Det följdes upp av ett industrijobb på rekommendation av bror min. Det varade ett år innan finanskrisen gjorde sitt. Därefter blev det många år på universitetet, några ströjobb emellan (några på rekommendationer, några på sök), och därefter landade jag nuvarande jobb på rekommendation av en kurskamrat och har nu varit här i 4½ år.

Så, min erfarenhet är att det är betydligt lättare att landa ett jobb om man har kontakter, men att det absolut inte är nödvändigt för ett förstajobb utan utbildning.

Skulle jag göra något annorlunda om jag skulle kunna skruva tillbaka tiden drygt 20 år och ha kvar nuvarande vetskap? Ja, absolut. Jag skulle definitivt inte ha jobbat så mycket sista året på gymnasiet, utan sett till att jag hade kompletta gymnasiebetyg, skrivit ett högskoleprov och tagit mig in på en vettig utbildning. Det hade sparat mig åtminstone ett tiotal år. Men, det är definitivt inte helhjärtat vägen jag kan rekommendera. Det är aldrig fel att jobba en skvätt mellan gymnasiet och högskolan. Det formar en mer än man tror, ger en möjligheten att växa upp ordentligt innan man börjar plugga vidare, och man får lite tid att fundera på vad man egentligen vill göra med sitt liv (vilket mycket väl kan vara något som inte inkluderar vidare studier).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

13 år dela reklam
16 år jobba i souvenir butik på helger
18 år mcdonalds nattetid helger
20 år telefonförsäljare helger
24 år köttfabrik heltid
27 år fastighetsförvaltare heltid

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Gick Natur i gymnasiet och vandrade planlöst runt i något år efter det. Hoppade på en YH-utbildning som svetsare och jobbade därefter som det inom industrin i 6 år. Därefter sade jag upp mig och har nu lagt strax över 5 år på att utbilda mig som geolog. Under min tid på universitetet så har jag hopapt på forskningsprojekt, undervisat, gästföreläst, och jobbat som konsult inom geologi innan jag ens blivit klar. Ångrar ingenting, varken före eller efter!

Det är inte bara kunskap man lär sig, utan även hur man använder den, social kompetens, att arbeta individuellt och i grupp. Hur man angriper problem och ser lösningar, och att se ett problem från mer än en vinkel.

Om du bara pluggar en grej och sedan jobbar resten av ditt liv med det så är du det som så väldigt fint kallas för "fackidiot". Dvs. du är placerad i ett smalt fack och kan ingenting annat än just det. Våga prova nya grejer istället! Det jag lärt mig på vägen är att gör det du vill och brinner för, och att det aldrig är för sent att ångra sig och prova något nytt! Man kan brinna för en grej i några år, och sedan brinna för något annat senare i livet, inget fel med det. Se bara till att ha kul på vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Gick Natur i gymnasiet och vandrade planlöst runt i något år efter det. Hoppade på en YH-utbildning som svetsare och jobbade därefter som det inom industrin i 6 år. Därefter sade jag upp mig och har nu lagt strax över 5 år på att utbilda mig som geolog. Under min tid på universitetet så har jag hopapt på forskningsprojekt, undervisat, gästföreläst, och jobbat som konsult inom geologi innan jag ens blivit klar. Ångrar ingenting, varken före eller efter!

Det är inte bara kunskap man lär sig, utan även hur man använder den, social kompetens, att arbeta individuellt och i grupp. Hur man angriper problem och ser lösningar, och att se ett problem från mer än en vinkel.

Om du bara pluggar en grej och sedan jobbar resten av ditt liv med det så är du det som så väldigt fint kallas för "fackidiot". Dvs. du är placerad i ett smalt fack och kan ingenting annat än just det. Våga prova nya grejer istället! Det jag lärt mig på vägen är att gör det du vill och brinner för, och att det aldrig är för sent att ångra sig och prova något nytt! Man kan brinna för en grej i några år, och sedan brinna för något annat senare i livet, inget fel med det. Se bara till att ha kul på vägen

Inspirerande! Jo jag känner verkligen det du skriver med att kunskap inte är allt!

Visa signatur

<3

Permalänk
Hedersmedlem

5-årig utbildning på universitet. Hörde talas om ett lite annorlunda ställe att jobba inom branschen och ringde helt enkelt dit och frågade om sommarjobb efter första året. Först blev det nej för att de skulle få tillbaks en tidigare vikarie, men efter extrem tur för min del så hoppade den personen av och då ringde de tillbaks till mig.

Jag trivdes hur bra som helst och vice versa så jag blev kvar alla somrar under min utbildning och fick lära mig fler och fler saker. När examen hägrade hörde chefen av sig och tipsade om ett vikariat som skulle komma ut. Vet inte om/hur många som sökte men jag fick tjänsten ganska direkt. Efter några månader visade det sig - vilket varken chefen eller jag hade tänkt på - att jag hade jobbat tillräckligt under tidigare år för att bli "in-LASad" så jag fick fast tjänst ganska snabbt. Trivs fortfarande hur bra som helst med kollegorna. Jobbar inom sjukvård och egentligen inte alls inom IT men mitt intresse och vana för datorer har hjälpt mycket på jobbet och gett mig en del annorlunda uppgifter.

Permalänk
Medlem

Gick 3-åriga el-programmet.

Efter lumpen jobbade jag typ två veckor som elektriker (jobb via arbetsförmedlingen) men blev erbjuden jobb som låstekniker via en bekant.
Ruttnade efter dryga året och sa upp mig utan nytt jobb.

Fick efter ca månad jobb i en hobbybutik där jag handlade väldigt mycket.

Det var dock inget jag såg någon framtid inom och efter ca 1år fick jag via Arbetsförmedlingen ett supportjobb på ett större bolag.
Där började jag skruva burkarna som felanmäldes, medan de egentliga teknikerna (från serviceprovidern) satt och fikade.

Ena teknikern skulle senare sluta, så han tipsade deras chef om mig och jag fick tjänsten.
Jobbade då som serviceprovider åt bl.a Dell, HP, Lenovo, EMC, Kyocera mfl.

Tröttnade efter 4-5 år på att stressa omkring och ville byta bransch.
2006 såg jag en intressant annons inom brandsäkerhet, kom på intervju och fick det jobbet.

Har hållit mig kvar inom samma bransch sedan dess men har bytt arbetsgivare 3ggr. Har träffat helt rätt med nuvarande arbetsgivare, där jag varit drygt 8 år.

Permalänk
Medlem

Började i skogen vid 12-årsåldern med min morbror, fick börja med fogsvans och arbeta mig upp till alla motormaskiner. Lärde mig mycket både om säkerhet, maskiner, reparatio, bygge etc. Höll på med detta till och från tills jag var 19, gick då en utbildning via arbetsförmedlingen till fastighetstekniker.

Pluggade 2 år, hade APL hos en förvaltningsfirma som jag jobbade extra/timme hos tills jag fick jobb på ELON som vitvaruinstallatör. Gjorde det i 4 år tills jag träffade min fästmö och flyttade ner till henne och bytte jobb till Fastighetstekniker. Kan inte påstå jag haft mycket nytta av själva utbildningen i praktiken förutom att jag insett det är servicejobb jag vill arbeta med.

Hoppade av efter 9an och körde mestadels i skogen tills plugget vid 19.
Har dock alltid haft lätt för hantverksyrken så dessa servicejobb har kommit väldigt lätt för mig.

Tjänar ca 31.000 brutto i dagsläget.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Studerade på teknisk högskola, men fick inget jobb alls inom det område jag studerat då branschen inte ville ha in nytt folk. Utbildning räckte till intervju men i konkurrens med andra med lång erfarenhet nådde jag aldrig hela vägen.

Haft en del kortare sommarjobb/helgjobb/liknande som var tillfälliga; såväl festivalpersonal som militär, studieinformatör och järnvägsarbetare.

Då jag hade ett IT-intresse fick jag praktik på en lokal datorbutik, efter avbrott för annat fick jag senare jobb som datortekniker för en kommun. Kunde blivit tillsvidare om jag hade velat. Men båda varade några månader tills jag skulle göra annat, t ex studier.
I brist på annat jobbade jag senare t o m som VVS:are en månad, var rätt lärorikt om än fysiskt tungt. Det var hos en bekant till familjen som hade ett företag som behövde förstärkning tillfälligt.

Sökte sen till ett lokalt IT-företag som jag sökt till tidigare och då hade fått jobb hos om jag velat, den andra gången hade jag även referens från VVS:aren som var bekant med ägaren där.
Jobbade där som IT-tekniker i 5 år tills uppdragsgivaren (konsultföretag) förlorade sitt uppdrag/avtal. Med referens från en kollega på konsultföretaget som då gått över till det nya företaget fick jag sen jobb där som IT-konsult, jobbat där i över 6 år nu..

Jag skulle säga att de första stegen byggde på intresse, de efterföljande på både erfarenhet och kontakter.
Min högskoleutbildning har nog knappast haft någon betydelse alls för att få jobben. Men däremot har jag haft nytta av den i jobben då jag dagligen interagerar med akademiker och i högre grad än mina kollegor ligger på samma nivå som kunderna.

Har en bekant som lätt byter jobb enbart p g a sin utbildning (bl a civ-ing Kemiteknik), erfarenhet och för att han varit beredd att flytta snabbt till orter som är mindre populära. Han har utbildning och är flexibel med boende m m, samt bryr sig inte så mycket om hur jobben i sig är.
Samtidigt som han skulle vilja jobba mer praktiskt men ändå med högre lön; är mer ovanligt med praktiska servicejobb/liknande i kombination med viss teori och hög lön, där en civ-ing inte anses överkvalificerad.

Utbildning i kombination med erfarenhet är såklart bäst, har du ena och skaffar den andra genom enklare instegsjobb blir det nog bra. Tänk dock även på vad du trivs med, finns ju en risk att du går för långt och hamnar på jobb som är tråkiga och känns helt meningslösa. Alternativt går in för högt och sen inte klarar av jobbet då det förväntas mer, samtidigt som det kanske inte finns någon att fråga el lära sig av.
När du väl kommit in på något arbete gäller det att både vara framåt och samtidigt ödmjuk, i rätt miljö kan man utvecklas mycket genom att lära sig av andra.

Permalänk
Inaktiv

Flyttade hemifrån när jag var 17 så hoppade av gymnasiet, behövde försörja mig. Pluggade musik med noll relevans inför vad som komma skulle. Jobbade kort stund svart i en kiosk. Tog ett kasst kundtjänst jobb när pengarna tog slut efter mormor. Första bästa helt enkelt. Ville aldrig jobba där, och ville inte jobba kvar heller. I vilket fall så jobbade jag där ett tag, sen sålde allt jag hade och flyttade utomlands och fortsatte på samma företag. Fick erfarenhet och kunde börja på IT-support i Sverige igen på ny ort med betydligt bättre lön. Kundtjänstjobbet sög rakt genom men man fick nyttig erfarenhet om felsökning och kundkontakt - de två delarna kunde landa mig nytt jobb. Det och rekommendation från forna kollegor.

Eftersom jag inte gick ut gymnasiet, fick jag plugga upp mina ämnen nu på senare år för att kunna söka till högskolan när det var dags att byta bana.

Jag skulle inte ändra något jag gjort, det har varit struligt med familjeproblem, en hel del sprit och en och annan tablett. Men jag är tacksam över det jag har idag, även om det var kassa jobb som ledde vägen. På vägen har jag lärt mig att kämpa på, det blir alltid bättre. Det är inte heller lätt att veta vad man ska bli innan man fått livserfarenhet.

Permalänk
Medlem

Jag var sjukt skoltrött redan innan jag var klar med gymnasiet, hade som annan tidigare i tråden jobbat så mycket det gått sedan 13 års ålder. När jag var 11 visste jag att jag ville bli programmerare och gick en kurs med min far (1982) i BASIC-liknande språk. Programmerade hela gymnasietiden i GFA-Basic på Atari ST och Pascal på Macintosh. Fick jobb redan under gymnasietiden på ett av stockholms första fristående call-centerföretag. Hursomhelst, allt gick i ett och jag jobbade i snitt 80-timmar i veckan i ca 10 år. Framförallt en sak jag inte gjorde som jag ville göra, kom in på 20p matematisk statistik men då höjde arbetsgivaren min lön så jag tänkte att jag tar det sen. Sen blir aldrig av. Så länge man orkar skall man försöka tillgodogöra sig teoretisk kunskap tycker jag, samtidigt är det viktigt att man kan applicera sin kunskap för att den skall stanna kvar. För mig hade ett lärlingsjobb där schemalagda studier var med varit perfekt. Istället blev jag extremt nischad inom telefoni/CTI/MS SQL Server 6.0 och marknadsundersökningar.

Det jag hade var mentorer som hade utbildning i statistik för marknadsundersökningar som lärde mig allt om det och ett brinnande intresse för allt som hade med teknik att göra.

TL;DR
Kan du varva studier med arbete är det det bästa sättet att lära sig, ju äldre man blir desto mer bekväm blir man och har svårare att lära sig.

Permalänk
Medlem

Outbildad, eller rättare sagt egenlärd inom digital marknadsföring. Fördelen med de flesta jobb inom IT är väl att om du har ett genuint intresse finns det en stor chans att du har gjort egna projekt och eller utbildad dig online (programmering typ codecademy eller teamtreehouse). Satte själv upp många egna hemsidor och försökte få dem att ranka på Google.

Läste på om allt jag kunde och det ena ledde till det andra och vips så hade jag både ett eget företag inom området samt fick jobb inom branschen som anställd. Hade inte gjort något annorlunda, följde bara min passion av det jag tyckte var roligt. Plan B hade varit att utbilda mig inom området om inte det egenlärda hade fungerat hela vägen för anställning / inkomst

Om området hade varit ekonomi, jurist, läkare eller något liknande där min passion hade varit hade jag givetvis gått utbildning direkt då inte samma möjligheter för egenlärarnde vid anställning finns som för IT Sektorn så det är väl också en bra sak att ha i bakhuvudet

Permalänk
Medlem

Mitt allra första jobb var att samla ihop tomma pantflaskor från Olja arbetarna i Norge när jag var 10 år gammal. Det var extremt lönsamt - helt tills alla andra upptäckte "min grej". Jag gick direkt till brackorna vid borrplattformens bygge, och arbetarna var jätteglada för att jag kom och samlade deras flaskor (när man tänker efter är det kanske lite farlig för en 10 åring att gå in i 100 tals brackor med främlingar ... men inget hände, tur som var). Jag tjänade tusentals spänn på detta, och föräldrarna fattade inte hur i helv... jag fick så många pengar.

Sen vid 13 års ålder så sålde jag "blommor" på dörrarna vid vissa säsonger, det gav 5 kronor per buket (på 80 talet var det galet många pengar) och jag var en söt liten kille så alla damerna smältande och köpte direkt.

SEN... vid 14-15 års ålder så gick jag med tidningar (ett av mina värsta mest underbetalda skitjobb nånsin). Inget rolig att cykla kring i Norsk väder. Så det var ingen höjdare.

När jag blev 18 - hoppade jag ur handelsskolan och hang ut på en elektronikaffär, ägaren tröttnade så mkt. på mig att han sade, du grabben...istället för att bara hänga här varje levande dag... kan du inte göra nåt? Fixa någon dator eller nåt, du kan ju det med commodore 64 etc..? Och där blev jag anställd vart jag blev Auktoriserat Commodore service tech. (Ja det kunde man den gång, utan skola - bara man var självlärd och hade en mästare), byggde sågar Fjärrkontroller och konsoler för flygplatser och hangarer.

Om helgen arbetade jag som Video Jockey på ett stort diskotek. (Lite MTV style).

Sen ...
- Mobil Tekniker
- Shell System 5 / C++ programmör.
- Telemarketing säljare (skitjobb).
- Säljare för datorbutiker. / PC Samlare, byggare.
- Lärare på skola. Assistent etc.
- Orginalare på Aftonskolans kurs katalog.

Flyttade till Danmark och tog Animations utbildning i Klassisk animation.

- Assistent på Animationsverkstad.
- Assistent på Filmverkstad.
- 3D modellör och DTP'are på reklambolag i Danmark.
- Lärare på Konstskola i Danmark.
- Gästundervisare i Blender på den Grafiska Högskola.
- 3D modellör och designer av reklamprodukten för Tuborg, Dong, Carlsberg m.fl.

Sen flyttade jag till Sverige och köpte mitt första hus där:

- 3D modellör och Originalare på mindre reklambolag.
- Lärare på olika skolor.
- IT Supporter på ett större företag.

And that's it - vem vet vad det blir i framtiden?