Permalänk
Medlem

Vettig pendlingsbil?

Nu är kanske inte detta riktigt rätt forum, men skulle tro att kompetensen finns här.

Jag har börjat titta efter en "andrabil" att använda för pendling, men är ju en (dyr) djungel. Inköpspriset är inte sååå viktigt, utan det viktiga är att få en bra ekonomi över tid, kombinerat med driftsäkerhet och "ett smidigt bilägande". Tänker begagnat, men då både jag och min sambo pendlar ganska långt (ungefär 15 mil per dag ToR) på en tungt trafikerad motorväg så är adaptiv farthållare ett krav, vilket utesluter allt för gamla bilar.

Började titta på Volkswagen Polo och Skoda Fabia, men man blir ju lite ledsen när man ser hur lite man får för pengarna... För 150k får man fem år gammal, enkelt utrustad bil med gräsklipparmotor, som dessutom gått upp mot 6000 mil. Med tanke på att en ny Fabia kostar ~220 så kan man ju iallafall konstatera att de håller värdet bra...

Men för att ändå säga en summa så tänker jag att mellan 100k och 150k borde vara rimligt, men kan som sagt tänka mig att lägga både mer och mindre om det är vettigt.

Och ja, det är klart att en elbil, typ Renualt Zoe, vore bra, men där någonstans börjar kostnaden för en pendlingsbil bli väl hög.

Några tips om vad jag borde titta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nu är kanske inte detta riktigt rätt forum, men skulle tro att kompetensen finns här.

Jag har börjat titta efter en "andrabil" att använda för pendling, men är ju en djungel. Inköpspriset är inte sååå viktigt, utan det viktiga är att få en bra ekonomi över tid, kombinerat med driftsäkerhet och "ett smidigt bilägande". Tänker begagnat, men då både jag och min sambo pendlar ganska långt (ungefär 15 mil per dag ToR) på en tungt trafikerad motorväg så är adaptiv farthållare ett krav, vilket utesluter allt för gamla bilar.

Började titta på Volkswagen Polo och Skoda Fabia, men man blir ju lite ledsen när man ser hur lite man får för pengarna... För 150k får man fem år gammal, enkelt utrustad bil med gräsklipparmotor, som dessutom gått upp mot 6000 mil. Med tanke på att en ny Fabia kostar ~220 så kan man ju iallafall konstatera att de håller värdet bra...

Men för att ändå säga en summa så tänker jag att mellan 100k och 150k borde vara rimligt, men kan som sagt tänka mig att lägga både mer och mindre om det är vettigt.

Och ja, det är klart att en Renualt Zoe vore bra, men där någonstans börjar kostnaden för en pendlingsbil bli väl hög.

Några tips om vad jag borde titta på?

Nu har jag inte kört den allra senaste Zoe'n, men 15mil utan ladda blir nog hårt, iaf om det är >80km/h.
körde 14mil men en vi har på jobbet en höst, och det var verkligen på gränsen när det fanns lite motorväg också.

Permalänk
Medlem

Har inga direkta tips då bilar i denna kategori inte faller in i mitt intresse, men!
Det har funnits massa liknande trådar om du söker lite, som det redan finns massa bra tips i (medans du väntar på svar här)

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Grejen är att en Zoe mycket väl kan löna säg ändå. En god vän till mig bor i Norrlands inland och pendlar ca 12 mil om dagen. Han tog en lätt begagnad Zoe på avbetalning och hans totala månadskostnad för den bilen (service, amortering, ränta, el för laddning etc.) är lägre än vad han spenderade på diesel varje månad tidigare. Så man ska absolut inte stirra sig blind på endast inköpskostnad. Det är totalekonomin som är de viktiga.

Tvärt emot vad många "tyckare" på Facebook (läs: boomers) påstår så är det ju när man åker mycket och långt som en elbil gör sig allra bäst. Så förutsatt att du kan ladda hemma tycker jag absolut du bör göra en mer detaljerad kalkyl med dina förutsättningar gällande en elbil. Hemmaladdning är dock i princip en förutsättning, dels för att ladda hemmifrån tar för lång tid, dels för att ekonomin annars inte går ihop då "borta-laddning" kostar betydligt mer än hemmaladdning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Du får i princip vad som helst för 150k, det är bara att titta på något med effektiv motor om det ska vara snålt och inte storlek på bilen.

Permalänk
Medlem

Mest ekonomiska bil vi har haft har varit toyota aldrig varit några fel dem. bmw och volvo som vi med haft har kanske varit trevligare å köra men vill man ha en ekonomisk bil skulle jag köpa en mindre toyota med kamkedja typ yaris

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Grejen är att en Zoe mycket väl kan löna säg ändå. En god vän till mig bor i Norrlands inland och pendlar ca 12 mil om dagen. Han tog en lätt begagnad Zoe på avbetalning och hans totala månadskostnad för den bilen (service, amortering, ränta, el för laddning etc.) är lägre än vad han spenderade på diesel varje månad tidigare. Så man ska absolut inte stirra sig blind på endast inköpskostnad. Det är totalekonomin som är de viktiga.

Tvärt emot vad många "tyckare" på Facebook (läs: boomers) påstår så är det ju när man åker mycket och långt som en elbil gör sig allra bäst. Så förutsatt att du kan ladda hemma tycker jag absolut du bör göra en mer detaljerad kalkyl med dina förutsättningar gällande en elbil. Hemmaladdning är dock i princip en förutsättning, dels för att ladda hemmifrån tar för lång tid, dels för att ekonomin annars inte går ihop då "borta-laddning" kostar betydligt mer än hemmaladdning.

Jag har gört elbil i tre år (Först Nissan Leaf 30 och nu en Kia e-Niro) och står bakom det du säger. Är det 15 mil tor som ska köras i motorvägsfart får man räkna med runt 1.8-2.0kWh/mil i förbrukning (kanske värre en höstdag med regn och motvind) då bör du ha ett batteri på minst 40kWh, kanske tom 45kWh för att ha lite marginal.

Jag skulle säga att elbilen gör sig bäst om man vet att man ska köra samma sträcka varje dag, perfekt för pendling. Då lär man sig snabbt de dagar man kan trycka extra på gasen och tvärt om för att vara säker på att man ska komma hem utan att ladda extra.
En elbil har också möjlighet att värma/kyla kupé inför avresa vilket är helt underbart

En Leaf 40kWh har adaptiv farthållare men är på gränsen i batterikapacitet tror jag, höll jag 100km/h (enl mätaren, 90km/h enl gps) med min Leaf 30 så kom jag ca 13 mil på motorväg, 100-10% laddning, sommartid).

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd

Du kan få en Corsa eller Kona elbil för 2500 i månaden med batteri som räcker 15 mil alla dagar. Det är förstås en del pengar jämfört med en begagnad mindre bil men man tjänar också in ganska mycket på att köra på el. Det har funnits elbilar för under 2000 också, men inte just nu tyvärr, å andra sidan får man ju en bättre bil för den här extra femhundringen också.

Problemet med att köpa en begagnad bil nu är ju att priserna är så extremt höga, som du märkt, både för att det ju blir dyrt att köpa en men än mer för att värdeminskningen lär bli rätt saftig. Det är brist på bilar nu men chansen är ju rätt stor att det inte kommer att vara brist om ett par-tre år så vilken begagnad bil man än köper får ju en väldigt hög totalkostnad framför allt beroende på värdeminskningen, om man inte köper en riktigt billig skrotbil alternativt tänker sig att behålla den väldigt länge.

Man slipper ju också helförsäkring på en ny bil då den har vagnskadegarantin, å andra sidan behöver man ju inte ha helförsäkring på en begagnad bil heller, men om den är hyfsat ny/dyr så kanske man ändå vill ha den säkerheten. Service ingår också i leasingavtalen men det behöver inte bli en så stor kostnad för en begagnad bil förstås, skatten är också riktigt låg på en elbil men inte så hög på en mindre begagnad bil heller (däremot väldigt hög om man köper en ny fossilbil).

Jag säger inte att det är säkert att det blir billigare bara att det är värt att räkna på totalkostnaden inklusive bränsle för de sträckor man behöver köra. 15 mil per dag och ett bensinpris på över 20 kronor ger ju en milkostnad för soppa på minst typ 10 kronor om bilen drar en halvliter milen, så 150 om dagen. Kan du ladda hemma så kostar en elbil kanske 2-4 kronor per mil eller 30-60 per dag, beroende på elavtal, körhastighet och vilken bil man köper förstås. Lägger vi oss i mitten där och tänker pendling 20 dagar på månad så sparar du ju in 105 kronor per dag eller 2100 per månad bara där. Sen blir det väl en hundralapp till billigare minst av den lägre skatten, och service på en begagnad bil lär absolut minst kosta en hundralapp till i månaden. Då är vi uppe på en besparing på 2300 i månaden. Så en kostnad på 2500 är plötsligt inte så mycket, eller? Svårt att köpa en begagnad bil där värdeminskningen inte når 200 per månad, speciellt på dagens marknad.

Permalänk
Medlem

Säger som andra i tråden, elbil (eller åtminstone en bra hybrid) känns dumt att inte prioritera när det rör sig om så många mil

Skrivet av snajk:

Du kan få en Corsa eller Kona elbil för 2500 i månaden med batteri som räcker 15 mil alla dagar. Det är förstås en del pengar jämfört med en begagnad mindre bil men man tjänar också in ganska mycket på att köra på el. Det har funnits elbilar för under 2000 också, men inte just nu tyvärr, å andra sidan får man ju en bättre bil för den här extra femhundringen också.

Problemet med att köpa en begagnad bil nu är ju att priserna är så extremt höga, som du märkt, både för att det ju blir dyrt att köpa en men än mer för att värdeminskningen lär bli rätt saftig. Det är brist på bilar nu men chansen är ju rätt stor att det inte kommer att vara brist om ett par-tre år så vilken begagnad bil man än köper får ju en väldigt hög totalkostnad framför allt beroende på värdeminskningen, om man inte köper en riktigt billig skrotbil alternativt tänker sig att behålla den väldigt länge.

Man slipper ju också helförsäkring på en ny bil då den har vagnskadegarantin, å andra sidan behöver man ju inte ha helförsäkring på en begagnad bil heller, men om den är hyfsat ny/dyr så kanske man ändå vill ha den säkerheten. Service ingår också i leasingavtalen men det behöver inte bli en så stor kostnad för en begagnad bil förstås, skatten är också riktigt låg på en elbil men inte så hög på en mindre begagnad bil heller (däremot väldigt hög om man köper en ny fossilbil).

Jag säger inte att det är säkert att det blir billigare bara att det är värt att räkna på totalkostnaden inklusive bränsle för de sträckor man behöver köra. 15 mil per dag och ett bensinpris på över 20 kronor ger ju en milkostnad för soppa på minst typ 10 kronor om bilen drar en halvliter milen, så 150 om dagen. Kan du ladda hemma så kostar en elbil kanske 2-4 kronor per mil eller 30-60 per dag, beroende på elavtal, körhastighet och vilken bil man köper förstås. Lägger vi oss i mitten där och tänker pendling 20 dagar på månad så sparar du ju in 105 kronor per dag eller 2100 per månad bara där. Sen blir det väl en hundralapp till billigare minst av den lägre skatten, och service på en begagnad bil lär absolut minst kosta en hundralapp till i månaden. Då är vi uppe på en besparing på 2300 i månaden. Så en kostnad på 2500 är plötsligt inte så mycket, eller? Svårt att köpa en begagnad bil där värdeminskningen inte når 200 per månad, speciellt på dagens marknad.

Att räkna på 0.5 l/mil är väl också då att köra ’gräsklipparmotor’ som TS sa i första posten, så gissar att det går bort, då blir besparingarna mycket större

Permalänk
Medlem

Du kan få en väldigt fin Volvo V40 D2 för de pengarna. Årsmodell 2014-2015 eller kanske till och med nyare.
Även om diesel inte känns så kul att köpa idag så har du väldigt bra förbrukning. Min D2 drog som bäst 0,36L en dag Sandviken-Gävle pendling. Men genomsnitt över de 6 åren jag hade bilen så låg den på 0,42L. Svårt att slå det.
Bilen känns också väldigt bra att köra med skapliga möjligheter till att lasta grejer.
Skatten kring 1080:- per år.

Exempel på blocket https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_v40_d2_nyservard...

Är också en bil som känns betydligt modernare än allt annat i den prisklassen.

Din tråd kommer dock bli fylld med elbilsvurmare. Sjukt många sånna som svärmar på Sweclockers så fort det är en tråd om bilar
Men du får jävligt mycket diesel (trots högt literpris) för den extra kostnaden du får betala för en elbil.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Många bra svar, tack! Nu är inte Zoe ett seriöst alternativ, men med tanke på att Renualt specar WLTP till 393 km så har jag inte ens reflekterat över att det inte skulle räcka till. Men använder man renaults egna räckviddskalkylator, säger att man kör 110 km/h (ligga och köra i 90-100 km/h i timmen är tyvärr inget alternativ när man ska få ihop förskoletider, arbetstider och annat), har värme på och det är -5 ute så är det verkligen på håret att man klarar det. Och är det dessutom en olycka på vägen så att man står still en timme (tyvärr inte superovanligt) så lär man inte ens komma hem igen. Jag trodde inte alls det var så illa, men då är den bilen givetvis totalt utesluten.

Corsa eller Kona med det lilla batteriet har ännu kortare specad körsträcka, så då är även de uteslutna, tyvärr.

Skrivet av snajk:

Problemet med att köpa en begagnad bil nu är ju att priserna är så extremt höga, som du märkt, både för att det ju blir dyrt att köpa en men än mer för att värdeminskningen lär bli rätt saftig. Det är brist på bilar nu men chansen är ju rätt stor att det inte kommer att vara brist om ett par-tre år så vilken begagnad bil man än köper får ju en väldigt hög totalkostnad framför allt beroende på värdeminskningen, om man inte köper en riktigt billig skrotbil alternativt tänker sig att behålla den väldigt länge.

Tyvärr slår du väl huvudet på spiken här. Det är en väldigt tråkig tid att köpa begagnad bil.

Skrivet av ronz:

Du kan få en väldigt fin Volvo V40 D2 för de pengarna. Årsmodell 2014-2015 eller kanske till och med nyare.
Även om diesel inte känns så kul att köpa idag så har du väldigt bra förbrukning. Min D2 drog som bäst 0,36L en dag Sandviken-Gävle pendling. Men genomsnitt över de 6 åren jag hade bilen så låg den på 0,42L. Svårt att slå det.
Bilen känns också väldigt bra att köra med skapliga möjligheter till att lasta grejer.
Skatten kring 1080:- per år.

Exempel på blocket https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_v40_d2_nyservard...

Är också en bil som känns betydligt modernare än allt annat i den prisklassen.

Din tråd kommer dock bli fylld med elbilsvurmare. Sjukt många sånna som svärmar på Sweclockers så fort det är en tråd om bilar
Men du får jävligt mycket diesel (trots högt literpris) för den extra kostnaden du får betala för en elbil.

Egentligen gillar jag elbilar, tittar på en ID4 som huvudbil, men på småbilar är priserna orimligt höga och räckvidden för kort, tyvärr. Har en dieselbil idag, och är inte livrädd för diesel, så V40 D2 är absolut ett alternativ. Men 150k för en bil som varit i trafik i snart sex år, det är inte rimligt. Vad kan den ha kostat ny, runt 200k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Började titta på Volkswagen Polo och Skoda Fabia, men man blir ju lite ledsen när man ser hur lite man får för pengarna... För 150k får man fem år gammal, enkelt utrustad bil med gräsklipparmotor, som dessutom gått upp mot 6000 mil. Med tanke på att en ny Fabia kostar ~220 så kan man ju iallafall konstatera att de håller värdet bra...

Blev lite skockad när jag såg detta... Jag köpte en Fabia 2016 kombi som hade gått 3500 mil för 100k för 3-4 år sedan. Kollar blocket nu och ser ju nästan ut som att jag får det samma för den om jag skulle sälja (har kört 5000mil)!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du kan få en Corsa eller Kona elbil för 2500 i månaden med batteri som räcker 15 mil alla dagar. Det är förstås en del pengar jämfört med en begagnad mindre bil men man tjänar också in ganska mycket på att köra på el. Det har funnits elbilar för under 2000 också, men inte just nu tyvärr, å andra sidan får man ju en bättre bil för den här extra femhundringen också.

Tvivlar starkt på att det funnits eller kommer att finnas nya elbilar för under 2000 eller 2500 per månad då årliga körsträckan är över 3000 mil. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Många bra svar, tack! Nu är inte Zoe ett seriöst alternativ, men med tanke på att Renualt specar WLTP till 393 km så har jag inte ens reflekterat över att det inte skulle räcka till. Men använder man renaults egna räckviddskalkylator, säger att man kör 110 km/h (ligga och köra i 90-100 km/h i timmen är tyvärr inget alternativ när man ska få ihop förskoletider, arbetstider och annat), har värme på och det är -5 ute så är det verkligen på håret att man klarar det. Och är det dessutom en olycka på vägen så att man står still en timme (tyvärr inte superovanligt) så lär man inte ens komma hem igen. Jag trodde inte alls det var så illa, men då är den bilen givetvis totalt utesluten.

Corsa eller Kona med det lilla batteriet har ännu kortare specad körsträcka, så då är även de uteslutna, tyvärr.

Tyvärr slår du väl huvudet på spiken här. Det är en väldigt tråkig tid att köpa begagnad bil.

Egentligen gillar jag elbilar, tittar på en ID4 som huvudbil, men på småbilar är priserna orimligt höga och räckvidden för kort, tyvärr. Har en dieselbil idag, och är inte livrädd för diesel, så V40 D2 är absolut ett alternativ. Men 150k för en bil som varit i trafik i snart sex år, det är inte rimligt. Vad kan den ha kostat ny, runt 200k?

Kostade strax över 200k ny. Men det finns såklart fler på blocket. Beror lite på hur många mil du kan tänka dig.
Jag sålde min för ett halvår sedan för 78K. Men då var det inbytespris och den hade gått 16k mil.
Privat på blocket låg priserna på 90k.
Totalt finns V40 D2 för 80-160K på blocket.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Att ingen diskuterat Toyota när du nämner driftsäkerhet, ekonomi. Yaris? Du kan nog få in en del utrustning inklusive farthållare för under 150k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Säger som andra i tråden, elbil (eller åtminstone en bra hybrid) känns dumt att inte prioritera när det rör sig om så många mil

Att räkna på 0.5 l/mil är väl också då att köra ’gräsklipparmotor’ som TS sa i första posten, så gissar att det går bort, då blir besparingarna mycket större

Yes. Poängen med att ta i lite i underkant är ju att visa att även om man räknar på en låg förbrukning för fossilbilen så blir det rätt mycket billigare att köra på elbil.

Skrivet av jaqob:

Många bra svar, tack! Nu är inte Zoe ett seriöst alternativ, men med tanke på att Renualt specar WLTP till 393 km så har jag inte ens reflekterat över att det inte skulle räcka till. Men använder man renaults egna räckviddskalkylator, säger att man kör 110 km/h (ligga och köra i 90-100 km/h i timmen är tyvärr inget alternativ när man ska få ihop förskoletider, arbetstider och annat), har värme på och det är -5 ute så är det verkligen på håret att man klarar det. Och är det dessutom en olycka på vägen så att man står still en timme (tyvärr inte superovanligt) så lär man inte ens komma hem igen. Jag trodde inte alls det var så illa, men då är den bilen givetvis totalt utesluten.

Corsa eller Kona med det lilla batteriet har ännu kortare specad körsträcka, så då är även de uteslutna, tyvärr.

Jo, tänkte inte på det. Men det går ju att köpa en bil och därmed inte behöva bry sig så mycket om körsträckan. Övermil i ett leasingavtal är ofta riktigt dyra, typ 10-12 per mil, vilket ju ställer till det en del, men värdeminskningen på en elbil är ju inte så hög per mil liksom. Exempelvis nya Megane elbil kan man få för lite drygt 400K och den lär inte tappa så extremt mycket på några år även om den går 3-4000 mil per år.

Citat:

Tyvärr slår du väl huvudet på spiken här. Det är en väldigt tråkig tid att köpa begagnad bil.

Ja, det förändrar ju kalkylen en hel del, nya bilar har ju inte alls gått upp i pris i närheten av så mycket som begagnade bilar så det gör ju en ny bil relativt billigare, malus förändrar ju det en del tillbaka igen om man köper en fossilbil förstås. En tusenlapp extra i månaden i skatt påverkar ju en hel del. Problemet med nybilar är dock leveranstiderna. Kan man inte få en bil förrän nästa sommar så spelar det ingen roll hur bra och billig den är om man behöver en bil inom kort liksom.

Citat:

Egentligen gillar jag elbilar, tittar på en ID4 som huvudbil, men på småbilar är priserna orimligt höga och räckvidden för kort, tyvärr. Har en dieselbil idag, och är inte livrädd för diesel, så V40 D2 är absolut ett alternativ. Men 150k för en bil som varit i trafik i snart sex år, det är inte rimligt. Vad kan den ha kostat ny, runt 200k?

Nej det är inte rimligt. Och därmed kommer det inte att hålla i sig så vad man än köper begagnat nu så får man ju räkna med en kraftig värdeminskning, speciellt om man köper en fossilbil för elbilarna, så länge de inte är för gamla eller har väldigt kort räckvidd, lär hålla värdet lite bättre.

Skrivet av Sp0de:

Tvivlar starkt på att det funnits eller kommer att finnas nya elbilar för under 2000 eller 2500 per månad då årliga körsträckan är över 3000 mil. Eller har jag missat något?

Nej, körsträckan är ju ett problem. Ska man gå från 1000 mil till 3000 per år så blir det ofta runt en tusenlapp extra, om de ens erbjuder så långa sträckor. Fortfarande tror jag kalkylen ger fördel elbil förstås, men det kan ju göra det mer lönsamt med ett köp än en leasing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Att ingen diskuterat Toyota när du nämner driftsäkerhet, ekonomi. Yaris? Du kan nog få in en del utrustning inklusive farthållare för under 150k.

Jag tror också att det är ett bra alternativ, men tyvärr verkar många andra också tycka det. Tittar man på vad som ligger ute på blocket så kan man verkligen inte välja och vraka för 150k. Och, ja jag vet att jag låter snål, men att betala 175k för en begagnad Yaris 😫.

Permalänk
Medlem

När jag gjorde efterforskningar på en pendlingsbil för 2 år sedan så var den billigaste lösningen/månad utan tvekan leasing av en ren elbil typ Nissan Leaf. Jag antar att den tagit en ännu större ledning nu med tanke på de skenande bränslepriserna.

Kombinationen av eldrift, nästan obefintlig skatt samt billig försäkring/leasing gjorde att den smet ifrån i princip alla fossilbilar, även begagnade. Detta vara vid en pendlig på 30km/dag.

Leasingen var på 2 år och kostade mellan 2899-3399 beroende på hur stort batteri man behövde.

Köper man fossilbilen kontant så blir ekvationen såklart annorlunda, gjorde ingen beräkning på det då.

Sen är det ju såklart en begränsning med batteri om man vill kunna köra vart man vill, när man vill, men för egen del var det endast för pendling till jobb som var intressant och då var elbil oslagbart.

Själv valde vi att bara köpa en bil och då en plug-in hybrid då elbilar i den storleken är obefintlig alternativt hiskeligt dyrt.

Diskutionen el/fossilt lär aldrig ta slut men ska man bara räkna rena kronor så är det svårt att slå en ren elbil för pendling i dagens läge.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

När jag gjorde efterforskningar på en pendlingsbil för 2 år sedan så var den billigaste lösningen/månad utan tvekan leasing av en ren elbil typ Nissan Leaf. Jag antar att den tagit en ännu större ledning nu med tanke på de skenande bränslepriserna.

Kombinationen av eldrift, nästan obefintlig skatt samt billig försäkring/leasing gjorde att den smet ifrån i princip alla fossilbilar, även begagnade. Detta vara vid en pendlig på 30km/dag.

Leasingen var på 2 år och kostade mellan 2899-3399 beroende på hur stort batteri man behövde.

Köper man fossilbilen kontakt så blir ekvationen såklart annorlunda, gjorde ingen beräkning på det då.

Sen är det ju såklart en begränsning med batteri om man vill kunna köra vart man vill, när man vill, men för egen del var det endast för pendling till jobb som var intressant och då var elbil oslagbart.

Själv valde vi att bara köpa en bil och då en plug-in hybrid då elbilar i den storleken är obefintlig alternativt hiskeligt dyrt.

Diskutionen el/fossilt lär aldrig ta slut men ska man bara räkna rena kronor så är det svårt att slå en ren elbil för pendling i dagens läge.

Det kan säkert stämma om man har 15km enkel väg, men så fort man behöver mer än 1000 mil per år så blir leasingen som tidigare sagt fort ganska mycket dyrare. En Opel Corsa med 3000 mil, helt utan någon extrautrustning, kostar 4000 kr i månaden. En Renualt Zoe går inte alls att leasa med 3000 mil per år, men om man klarar sig med 2000 så kostar den 3400kr.
Och det bygger ju på att man inte åker på några oväntade kostnader när det är dags att lämna tillbaka bilen.
Det är svårt att räkna på milkostnaden över året, ingen kan väl riktigt gissa var elpriset tar vägen, men milkostnaden är ju inte helt obefintlig.

Jämför man med att privatleasa, eller låna till en begagnad, fossilbil, så har du säkert helt rätt i dina kalkyler. Men om man jämför med att betala en begagnad fossilbil kontant så är det inte lika självklart längre.

Men som sagt, hade vi klarat oss med 1000 mil per år så hade vi säkert leasat en liten elbil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaqob:

Det kan säkert stämma om man har 15km enkel väg, men så fort man behöver mer än 1000 mil per år så blir leasingen som tidigare sagt fort ganska mycket dyrare. En Opel Corsa med 3000 mil, helt utan någon extrautrustning, kostar 4000 kr i månaden. En Renualt Zoe går inte alls att leasa med 3000 mil per år, men om man klarar sig med 2000 så kostar den 3400kr.
Och det bygger ju på att man inte åker på några oväntade kostnader när det är dags att lämna tillbaka bilen.
Det är svårt att räkna på milkostnaden över året, ingen kan väl riktigt gissa var elpriset tar vägen, men milkostnaden är ju inte helt obefintlig.

Jämför man med att privatleasa, eller låna till en begagnad, fossilbil, så har du säkert helt rätt i dina kalkyler. Men om man jämför med att betala en begagnad fossilbil kontant så är det inte lika självklart längre.

Men som sagt, hade vi klarat oss med 1000 mil per år så hade vi säkert leasat en liten elbil.

Jo fast samtidigt tjänar du ju mer på att ha en elbil ju längre du kör. Och elpriset är förutsägbart om du binder ditt elavtal. Mitt avtal är exempelvis bundet på tre år till ett pris på drygt 60 öre inklusive miljömärkt el och så, sen tillkommer nätavgiften förstås som för mig är ungefär lika mycket till, men det är vad jag betalar de kommande kanske 30 månaderna eller så. Totalt kanske 125 öre per kWh plus den fasta avgiften.

Men kör man långt bör man förstås räkna på att köpa bilen istället. Leasing är ju inte magiskt på något sätt utan det är ju deras beräknade värdeminskning och ränta som man får betala, så att köpa själv blir inte så mycket dyrare, och om då "övermil" är dyra i leasingavtalen så lär det bli billigare att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Det kan säkert stämma om man har 15km enkel väg, men så fort man behöver mer än 1000 mil per år så blir leasingen som tidigare sagt fort ganska mycket dyrare. En Opel Corsa med 3000 mil, helt utan någon extrautrustning, kostar 4000 kr i månaden. En Renualt Zoe går inte alls att leasa med 3000 mil per år, men om man klarar sig med 2000 så kostar den 3400kr.
Och det bygger ju på att man inte åker på några oväntade kostnader när det är dags att lämna tillbaka bilen.
Det är svårt att räkna på milkostnaden över året, ingen kan väl riktigt gissa var elpriset tar vägen, men milkostnaden är ju inte helt obefintlig.

Jämför man med att privatleasa, eller låna till en begagnad, fossilbil, så har du säkert helt rätt i dina kalkyler. Men om man jämför med att betala en begagnad fossilbil kontant så är det inte lika självklart längre.

Men som sagt, hade vi klarat oss med 1000 mil per år så hade vi säkert leasat en liten elbil.

Nä kan man betala en bil kontant så blir såklart kalkylerna helt annorlunda. Då är det nog svårt att slå en fossilbil hur man än gör och rena elbilar finns ju inte riktigt på begagnatmarknaden än.

Och ja, milen är ju ett bekymmer men när jag var inne och pratade med bilhandlaren så var det inte omöjligt att öka milen. Det är inte hela världen med lite övermil heller (beroende på avtal förstås) men kanske svårt att gå från 2000 till 3000.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Priset på begagnade bilar är helt uppåt väggarna just nu! Kikar själv på en begagnad bil till företaget och lutar mot Skoda Yeti eller VW Caddy men priserna är alldeles för höga för en 6-8 år gammal bil.
I jämförelse, 2017 köpte jag en Golf variant -10 fullutrustad för 79.000 kr med 16.000 mil på mätaren, Caddy av samma årsmodell kostade då ca 50-70.000, Yeti 80-100.000.
Att då en lika gammal bil idag (7-8 år) går på 120.000+ är bara vansinne...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Jag har kört Toyota Auris 2014 års modell nu i 3 år. Jag är jätte nöjd! Det är en bensinare. Går billigt. Tar mig från A till B. Kostar en tusenlapp i skatt. Den hade gått 3000 mil när jag köpte den för 118.000. Nu har jag inte lika långt som dig till jobbet men jag åker land och rike runt emellanåt för vi har släkt lite här och var.
Jag skulle rekommendera Toyota faktiskt. Min nästa bil kommer bli en Toyota igen 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

En elbil har också möjlighet att värma/kyla kupé inför avresa vilket är helt underbart

Som alla moderna bilar idag menar du?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nu har jag inte kört den allra senaste Zoe'n, men 15mil utan ladda blir nog hårt, iaf om det är >80km/h.
körde 14mil men en vi har på jobbet en höst, och det var verkligen på gränsen när det fanns lite motorväg också.

15 mil är inga problem med någon Zoe som har 41kwh-batteri eller större.

Jag kan säga att jag var också inne på adaptiv farthållare vid pendling men insåg att den funktionen var värdelös för min körstil och tid jag körde.

I rusningstrafik på motorvägen kan såklart högerfilen vara ett alternativ för den adaptiva farthållaren om man vill komma hem 10-15 minuter senare.

Vid längre körning absolut och när trafiken flyter ok - Morgontrafiken är inte riktigt där den fungerade för egen del. Men det insåg jag först efter att jag använt funktionen en period.

Hänger man inte i vänsterfilen utan kan acceptera att det tar längre tid så kan det nog fungera. Pendlade 5 mil på E6an till Malmö varje dag i över ett år - Utvecklande körning

edit: Har en Zoe - Tar mig 20 mil utan problem trots blyfot och vinter(Skånsk). Kostade 110 papp för en 2018 års modell. Sen batterihyra - Kan såklart köpa loss batteriet för 45 om man är sugen. Billig i service, drift och ägande. 5 års nybilsgaranti. Som pendlingsbil ser jag den som en av de vassaste alternativen om man kan hantera dess brister: Högljudd vid över 110kmh med låghastighetsdäck, ingen kvalitétsbil(mycket bil för pengarna men ingen VW i Kvalité).

Ägde en V40 D2 innan Zoen. Mycket mer bil då den var fullkittad men också dyrare på alla sätt.

Argumentet att bli stående på motorvägen vette tusan. Stäng av bilen och ställ dig i vägrenen de få gånger det är aktuellt. Har stått i min beskärda del köer, men klart att räckviddsångesten finns där.

Permalänk
Medlem

Toyota är givet om man vill ha billigt och hållbart, dock på grund av detta så är "inkörsporten" rätt hög - de håller värdet så in i bomben så du får "lite" för pengarna.

Jag vet inte hur det ser ut med rena elbilar i den prisklassen, men elhybrid är väl nästan ett måste (ex. Auris HBD 1.8).
Förslag på elbil kan vara VW E-golf (240km, kan vara i minsta måttet batterimässigt)

En 41kw/h Zoe har ju en WLTP-räckvidd på 40 mil - Bör vara mer än nog för pendling och billigare blir det nog inte (Beroende på batteriköp alt hyra - Prisbild)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag måste slå ett slag för en Subaru, de går många mil utan problem om man tagit hand om dem.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Toyota är givet om man vill ha billigt och hållbart, dock på grund av detta så är "inkörsporten" rätt hög - de håller värdet så in i bomben så du får "lite" för pengarna.

Jag vet inte hur det ser ut med rena elbilar i den prisklassen, men elhybrid är väl nästan ett måste (ex. Auris HBD 1.8).
Förslag på elbil kan vara VW E-golf (240km, kan vara i minsta måttet batterimässigt)

En 41kw/h Zoe har ju en WLTP-räckvidd på 40 mil - Bör vara mer än nog för pendling och billigare blir det nog inte (Beroende på batteriköp alt hyra - Prisbild)

De riktiga Zoe-nördarna har fått ut 33-34 mil - Avslagen AC och bra förutsättningar. Jag räknar kallt med 25 mil på sommaren och 20 på vintern(Skåne) utan att nalla på AC och köra oekonomiskt.

Går man sedan upp på 52kwh så borde även TS ha svårt att argumentera emot pga trafikstockning.

Permalänk
Medlem

Köpte en peugeot 107 för 15 tusen. toyota drivlinan ger en driftsäker bil. haft den i 6 år och enbart bytt olja och filter i 5 år. bytt bromsvätska och luftfilter en gång samt lagat rostigt avgasrör. service per år ca 1000kr(brukar hamna på 500kr gör det själv, löjligt enkelt). de flesta delarna är väldigt billiga. hade gått 8k mil när jag köpt den. otrevlig och bullrig men pålitlig.
Försäkring 170kr månaden. skatt 360kr år. kostar ungefär en halvliter milen blandad körning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker Zoe är en stark kandidat, även om den saknar adaptiv farthållare.

Har själv en R110 41kwh från 2018 som pendlarbil och det blir billiga mil. När det gäller trafikstockning så är det ju inte riktigt samma sak med en elbil som en förbränningsmotor då man inte har en tomgång som förbrukar på samma sätt, samt en drivlina som är mycket effektivare över alla hastigheter.

Annars skulle jag spana efter en mindre snåldiesel när det främst gäller långresor.